پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کابینه‌ای که رویای محافظه‌کاران را محقق کرد؛

جمع میلیاردرها در کابینه ترامپ

علاوه بر خود ترامپ که با ثروت 4 میلیارد دلاری اولین رئیس جمهور میلیاردر آمریکا است، کابینه وی هم متشکل از تجار ثروتمند است که در این میان کارل آیکان، مشاور تنظیم قوانین، با 17 میلیارد دلار، ویلبر راس، وزیر پیشنهادی تجارت با 2.9 میلیارد دلار، بتسی دیواس، وزیر پیشنهادی آموزش با 1.25 میلیارد دلار و لیندا مک ماهون، مسئول امور کسب و کارهای کوچک با 1.2 میلیارد دلار، ابر ثروتمندان کابینه را تشکیل می دهند.

به گزارش جماران، سرانجام پس از فراز و فرودهای فراوان، بروز چالش های مختلف و مخالفت های شدید، دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده سوگند یاد کرد و از این به بعد سکان اداره دولت آمریکا در دستان بی کفایت او قرار دارد. ترامپ در شرایطی دولت را در اختیار گرفت که تعداد قابل توجهی از مقامات سیاسی از جمله 70 عضو دموکرات کنگره مراسم تحلیف وی را تحریم کردند، مردم حاضر در مراسم افت قابل توجهی نسبت به مراسم تحلیف باراک اوباما داشتند، بینندگان تلویزیونی مراسم کاهش داشت، علاوه بر تظاهرات و اعتراضاتی که در روز تحلیف رخ داد، فردای روز تحلیف هم تظاهرات گسترده و بی سابقه میلیونی زنان در واشنگتن و سراسر کشور علیه ترامپ به راه افتاد.

ترامپ با در اختیار قرار گرفتن دولت باید برای وزارت خانه های مختلف وزیر انتخاب کند. وی که شخص سیاسی ای نیست به غیر از افراد محدود نزدیک به خود که در کمپین انتخاباتی اش از آنها استفاده کرد باید به دنبال افرادی می گشت که سیاست هایش را قبول داشته باشند و با وی هماهنگ باشند. با پایان یافتن فرآیند انتخاب وزرا آنها برای تایید صلاحیت به کمیته های تخصصی سنا می روند و پس از تایید صلاحیت در کمیته مربوط باید صلاحیت آنها توسط اکثریت اعضای سنا مورد تایید قرار بگیرد. تاکنون صلاحیت های وزیر دفاع، وزیر امنیت داخلی، رئیس سازمان سیا و نماینده در سازمان ملل تایید شده است.

کابینه سفیدپوستان و محافظه کاران

دونالد ترامپ کابینه اش را بر اساس تصورات و عقاید خودش تشکیل داده است. وی به عنوان اولین رئیس جمهور میلیاردر آمریکا، کابینه ای را تشکیل داده که حداقل 4 عضو میلیاردر و تعدادی میلیونر دارد و ثروت کل کابینه حداقل 6 میلیارد دلار (بدون احتساب ثروت 4 میلیاردی خود ترامپ و ثروت 17 میلیاردی کارل آیکان، مشاور تنظیم قوانینش) برآورد می شود. چهار عضو کابینه ژنرال هستند و تنها نیمی از اعضای کابینه سابقه کار اجرایی دارند. بسیاری از اعضای کابینه ترامپ روابط بسیار نزدیکی با وال استریت و شرکت های بزرگ آمریکا دارند. این شدت از وابستگی کابینه به وال استریت، خلاف شعارهای پوپولیستی ترامپ در زمان انتخابات است.

کابینه ترامپ در مقایسه با کابینه اوباما، اعضای مرد، سفیدپوست، بدون تجربه دولتی، ژنرال و میلیاردر بیشتری دارد. 82 درصد کابینه ترامپ را مردان (در کابینه اوباما این میزان 65 درصد و در کابینه جورج دبلیو بوش 83 درصد بود)، 86 درصد را سفیدپوستان (در کابینه اوباما 52 درصد و در کابینه بوش 74 درصد)، 55 درصد را افراد با تجربه پست دولتی (در کابینه اوباما 87 درصد و در کابینه بوش 96 درصد)، 9 درصد را ژنرال ها (در کابینه اوباما و بوش 4 درصد) و 9 درصد را میلیاردرها (در کابینه اوباما و بوش صفر درصد) تشکیل می دهند.

آن گونه که سایت پولیتیکو می گوید کابینه ترامپ «تیم رویایی محافظه کاران است». نشریه نیوزویک هم معتقد است این کابینه «محافظه کارترین کابینه تاریخ ایالات متحده است». روزنامه لس آنجلس تایمز، کابینه ترامپ را «یکی از محافظه کارترین تیم های سیاست داخلی در تاریخ معاصر» دانسته است. سایت هیل هم معتقد است تیم تندرویی که ترامپ تشکیل داده توسط هیچ کدام از دیگر روسای جمهور احتمالی یعنی جان مک کین و میت رامنی (رقبای اوباما در سال های 2008 و 2012) تشکیل نمی شد.

جمع میلیاردرها

علاوه بر خود ترامپ که با ثروت 4 میلیارد دلاری اولین رئیس جمهور میلیاردر آمریکا است، کابینه وی هم متشکل از تجار ثروتمند است که در این میان کارل آیکان، مشاور تنظیم قوانین، با 17 میلیارد دلار، ویلبر راس، وزیر پیشنهادی تجارت با 2.9 میلیارد دلار، بتسی دیواس، وزیر پیشنهادی آموزش با 1.25 میلیارد دلار و لیندا مک ماهون، مسئول امور کسب و کارهای کوچک با 1.2 میلیارد دلار، ابر ثروتمندان کابینه را تشکیل می دهند.

علاوه بر این کابینه ترامپ دارای چندین میلیونر هم هست. استیون منوچین، وزیر پیشنهادی خزانه داری با 621 میلیون دلار، رکس تیلرسون، وزیر پیشنهادی خارجه با 385 میلیون دلار، اندرو پازدر، وزیر پیشنهادی کار با 110 میلیون دلار و الن چائو، وزیر پیشنهادی حمل و نقل با 25 میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار می گیرند. بقیه وزرا ثروتی بین 1 تا 18 میلیون دلار دارند و تنها اسکات پروت، رایان زینکه و مایک پنس ثروتی کمتر از یک میلیون دلار دارند. ثروت اعضای کابینه ترامپ 80 درصد بیشتر از کابینه اوباما است.

افراد بی تجربه

45 درصد اعضای کابینه ترامپ را افرادی تشکیل می دهند که همانند خودش هیچ گونه سابقه مشاغل دولتی را نداشته اند و بیشتر مشغول تجارت بوده اند. تیلرسون (وزارت امور خارجه) راس (وزارت تجارت) پازدر (وزارت کار) منوچین (وزارت خزانه داری) مک ماهون (مسئول کسب و کارهای کوچک) دیواس (وزارت آموزش) بن کارسون (وزارت مسکن) و استیو بنن (مشاور ارشد) هیج گونه سابقه دولتی نداشته اند.

از قابل تامل ترین انتخاب های ترامپ می توان به انتخاب اسکات پروت برای آژانس حفاظت از محیط زیست، بتسی دیواس برای وزارت آموزش، اندرو پازدر برای وزارت کار، ریک پری برای وزارت انرژی، بن کارسون برای وزارت حمل و نقل و نیکی هیلی برای نمایندگی در سازمان ملل اشاره کرد.

پروت در حالی برای ریاست آژانس حفاظت محیط زیست انتخاب شده که همانند ترامپ و اکثریت جمهوری خواهان معتقد است که گرم شدن کره زمین ارتباطی به فعالیت های انسان و سوخت های فسیلی ندارد. این دادستان سابق اوکلاهما متحد نزدیک صنایع نفت و گاز است و همکاری مشترکی با آنها در مبارزه با قوانین وضع شده اوباما در راستای حفاظت از محیط زیست داشت.

دیواس که به عنوان وزیر آموزش انتخاب شده، جزء افرادی است که بیشترین تلاش را برای از بین بردن آموزش دولتی در سطح آمریکا داشته و به شدت طرفدار مدارس خصوصی است. برادر دیواس، اریک پرینس مدیر شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر است که جنایت های زیادی در عراق مرتکب شده است.

 پازدر در حالی به عنوان وزیر کار انتخاب شده و وظیفه اصلی وزارت خانه متبوعش حمایت از کارگران است که به عنوان مالک یک رستوران زنجیره ای از مخالفان افزایش حداقل حقوق کارگران است.

یکی از نکات جالب در کابینه ترامپ انتخاب ریک پری، فرماندار سابق تگزاس به عنوان وزیر انرژی است. پری در سال 2011 که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 2012 بود، در جریان مناظره انتخاباتی جمهوری خواهان گفته بود در صورتی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، وزارت انرژی را منحل خواهد کرد، حالا همین پری به عنوان وزیر انرژی انتخاب شده است.

بن کارسون، پزشک متخصص مغز و اعصاب در حالی به عنوان وزیر حمل و نقل انتخاب شده است که هیچ گونه تجربه ای در این زمینه ندارد. تنها دلیل انتخاب وی به این سمت این است که وی از معدود سیاهپوستانی است که ترامپ می شناسد. نیکی هیلی هم که به عنوان نماینده در سازمان ملل انتخاب شده تا پیش از این فرماندار کارولاینای جنوبی بوده است و هیچ گونه سابقه در زمینه سیاست خارجی و امور دیپلماتیک ندارد.

معلوم نیست این سرمایه داران وال استریت و متعلق به یک درصد جمع ثروتمندان آمریکا که نیمی از آنها هیچ گونه سابقه اجرایی نداشته اند، چگونه می خواهند به درد فقرا و طبقه کارگر رسیدگی کنند. دیر یا زود مردم آمریکا متوجه کلاهی که ترامپ با سخنرانی های عوام فریبانه اش بر سر آنها گذاشت خواهند شد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.