وزیر بهداشت ضمن تاکید بر توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در حوزه درمان ناباروری تاکید کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در حوزه درمان ناباروری،گفت: اگر جهاد در قالب شرکت از سازمان برنامه و بودجه اعتباراتی را در حوزه درمان ناباروری دریافت کند، می‌تواند خدمات ارزنده‌ای را ارائه دهد.

به گزارش جماران، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی روز شنبه، 9 بهمن ماه در حاشیه مراسم رونمایی از داروی گیاهی ملیتروپیک در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر ارزیابی چگونگی درمان ناباروی توسط مراکز جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: به نظر من جهاد دانشگاهی برای موضوع مهم ناباروری به ویژه در جهت توجه به سیاست‌های جمعیتی مدنظر مقام معظم رهبری بیشتر از این می‌تواند مؤثر باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: البته تاکنون نیز اقدامات ارزشمندی انجام شده است؛ اما توانمندی‌های جهاد بیشتر از این است که امیدواریم در قالب بودجه هم بتوان فرصت‌های بیشتری را بویژه در استان‌های محروم در این زمینه فراهم کرد.

وی با بیان اینکه این نوع خدمات تقریبا کمیاب هستند، گفت: وظیفه ما این است که در جهت تامین عدالت در دسترسی به خدمات سلامت، شاهد تاسیس و ارائه خدمات از مراکز ناباروری و استفاده از پتانسیل جهاد در این زمینه باشیم.

هاشمی تصریح کرد: به اعتقاد من کار ما تصدی‌گری نیست؛ بنابراین اگر جهاد بتواند در قالب شرکت یا هر شکل موردنظر خود، بخشی از اعتبارات مربوط به حوزه جمعیت را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کند، می‌تواند خدمات ارزنده‌ای به افراد نابارور ارائه دهد.

تاسیس هر چه سریع‌تر دانشکده طب سنتی توسط جهاد دانشگاهی

هاشمی همچنین با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های حاصله در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در بخش فناوری اقدامات خوبی انجام داده است، اظهار کرد: با توجه به ازدیاد شعب جهاد دانشگاهی در سطح کشور امیدوارم هرچه سریع‌تر دانشکده طب سنتی راه‌اندازی شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: باید با اتخاذ روش‌های علمی به تولید گیاهان دارویی پرداخت تا جلوی سودجویی برخی از افراد گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام فرصت خوبی برای اشتغال و ثروت آفرینی در کشور است، در خصوص ایجاد بازار برای این محصولات گفت: وظیفه وزارت بهداشت حمایت است و از طرفی حتی سازمان غذا و دارو که مجوز تولید دارو را برعهده دارد، توان ایجاد بازار را ندارد.

هاشمی تصریح کرد: در صورت افزایش سطح کیفی و اثربخشی داروها نه‌تنها بازار داخل، بلکه بازار بین‌المللی نیز مهیا می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در کشور از سال‌های گذشته به توفیقات زیادی در حوزه طب سنتی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی دست پیدا کرده‌ایم و خوشبختانه بیش از 90 درصد از اشکال دارویی، در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: طب سنتی، مورد علاقه مردم، موثر، کم هزینه و مطابق با فرهنگ مردم ایران است که می‌تواند برای کشور کارآفرین و ثروت آفرین باشد و دولت و سازمان غذا و دارو نهایت حمایت خود را از تولیدکنندگان داروهای گیاهی خواهند کرد زیرا باعث احیای مجدد طب سنتی و ملی کشور می‌شود.

هاشمی همچنین با اشاره به آمادگی دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه طب سنتی، افزود: حوزه سلامت، کانون بسیار مناسبی برای جذب جوانان به ویژه جوانان مستعد با هوش بالا است؛ بنابراین می‌تواند زمینه‌ساز استقلال کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. از سویی دیگر وزارت بهداشت می‌تواند با اعطای مجوز به مجموعه‌های دانش بنیان به ویژه در حوزه طب سنتی، از آنها حمایت کند و محصولات این شرکتها باید از کیفیت و اثربخشی مناسب برخوردار باشند که بتوانند برای خود بازار فراهم کنند و در مورد اثربخشی یکی از داروهای جدید پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی برای آلزایمر، بهتر است که متخصصان مغز و اعصاب و روانپزشکی هم نظر بدهند.

جهاددانشگاهی در راستای آبادانی کشور تاسیس شد

سیاست‌زدگی تهدیدی برای دانشگاه‌ها است

به گزارش ایسنا، دکتر هاشمی در مراسم رونمایی از داروی گیاهی ملیتروپیک در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی منحصر به یک قشر، گروه و سن خاص نبود، اظهار کرد: پیش از انقلاب تعدادی از دانشگاهیان سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و تعدادی هم که مشغول به تدریس بودند، جهاد دانشگاهی را تشکیل دادند که هرکدام به فراخور حضور خود خدمات موثری را به انقلاب، کشور و بشریت ارائه کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ادغام جهاد سازندگی در وزارت جهاد کشاورزی و کمیته‌های انقلاب در نیروی انتظامی، با بیان اینکه سپاه و جهاد دانشگاهی مسیر خود را ادامه دادند، گفت: البته به نظر می‌رسد جهاد دانشگاهی در دل دیوان سالار دولت و وزارتخانه‌های متصدی امر، باید زودتر از بقیه حذف می‌شد، اما جوانان اجازه حذف جهاد دانشگاهی را ندادند.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی از بابت ریشه دار بودن خود باید قدردان خداوند باشد. در این روزهایی که بوی خوش دوران همیشه جاوید در اذهان ما زنده شده، آرزو می‌کنیم جهاد دانشگاهی بیش از پیش در آبادانی کشور و آسایش و رفاه مردم سربلندتر ظاهر شود که این مساله پس از همت جهاد در گرو حمایت دولت و مجلس است.

هاشمی ضمن اشاره به اینکه جهاد در راستای آبادانی کشور تاسیس شد، افزود: ما نیز همچون امام راحل معتقدیم مبدا تمام تحولات دانشگاه است و اثر بنیادی در فرهنگ مردم دارد. بنابراین قرار بر این بود که دانشگاه، دولت، نظام و سیستم دیوان‌سالار انقلابی شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه این موضوع در سیستم دیوان‌سالار به دلیل عدم انجام اقدامات لازم محقق نشد، گفت: همه دولت‌ها تلاش خود را کردند اما با همه وجود برای آبادانی و تغییر شرایط تلاش نکردند. در واقع نتوانستیم انقلاب را در بدنه جاری کشور آن‌گونه که حق انقلاب بود، جاری و ساری کنیم. البته افراد بسیار شریفی داریم، اما از آن طرف نیز درگیر گرفتاری‌هایی نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت دانشگاه‌ها تبدیل به کانون فناوری و خلق ثروت شوند، گفت: جهاد دانشگاهی توانست خود را حفظ کند، اما اگر بیشتر حمایت می‌شد، می‌توانست نقش پررنگ‌تری در جهت فناورکردن آموزش‌ها و تولید ثروت داشته باشد. البته علی‌رغم تمام ناملایمات اقدامات خوبی انجام شده است اما اگر حمایت‌های بیشتری می‌شد، اقدامات موثری نیز انجام می‌شد.

هاشمی ادامه داد: دانشگاه به عنوان محل علم و فناوری و خلق ثروت برای استقلال، اشتغال و ثروت‌آفرینی موتور و جوهر اصلی کشور است که باید حفظ شود تا به خارج وابسته نباشیم.

وزیر بهداشت گفت: البته برخی این نظر من را نمی‌پذیرند، اما به نظر من محیط دانشگاه یا دچار رخوت شده و یا بیش از اندازه سیاسی است. اگر کسی امروز خواستار ارائه خدمت به انقلاب و ارزش‌های آن و مردم است، باید از جنس جهاد دانشگاهی خدمت کند. سیاسی بودن خوب است؛ اما اولویت اول نیست.

وی افزود: زمانی که اعلام می‌کنیم جوانان باید خوب درس بخوانند و به علم و فناوری مجهز باشند، می‌گویند شما با سیاسی‌شدن دانشگاه مخالفید! اگر در پی ساختن آینده کشور هستید، باید بدانید که علم و دانش و فناوری این کار را می‌کند. امروز بالاترین قدرت «علم» است که در مراکز دانشگاهی تولید می‌شود اما متاسفانه دانشگاه‌های ما تبدیل به باشگاه سیاسی شده‌اند.

هاشمی تاکید کرد: به جای اعلام این همه مشکل بهتر است راهکار و خلاقیت ارائه دهید. با نقد کردن در جهت اصلاح می‌توان پیشرفت کرد. اگر قرار باشد دائم اشکال ایراد کنیم، بیشتر سر خود را گرم نگه داشته‌ایم. این در حالی است که دنیا با سرعت فوق‌العاده‌ای در حال پیشرفت است.

وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد که اقدامات دانشگاه‌ها بیش از گذشته از جنس کار جهاد باشد.

هاشمی همچنین در ادامه با بیان اینکه آلزایمر یکی از بدترین بیماری‌ها در کهنسالی است و از لحاظ سیاسی نیز بیماری بدی تلقی می‌شود، اظهار کرد: انقلاب اسلامی موهبت الهی است، اما به دلیل اینکه ارزان به دست آمده، ارزش کمی برای آن قائل هستیم و جفای زیادی در حق انقلاب می‌کنیم.

وی افزود: مردم توانستند رژیمی با آن همه امکانات نظامی و پشتیبانان بین‌المللی را با دست خالی ساقط و انقلاب را به بشریت عرضه کنند. از این رو حیف است که دچار فراموشی شویم و افرادی که جانفشانی کردند و در به ثمر نشاندن انقلاب نقش پررنگی را ایفا کردند، فراموش کنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه نباید دچار نسیان شویم، گفت: باید بدانیم که این فرصت‌ها دائمی نبوده و خداوند در هر شرایطی این امکان را در اختیار ما قرار نمی‌دهد. از این رو لازم است از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

صدور 1400 پروانه فرآورده طبیعی و سنتی در دولت یازدهم

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در دولت یازدهم شاهد رشد 70 درصدی در مورد گیاهان دارویی بودیم، اظهار کرد: در دولت یازدهم 1400 پروانه فرآورده طبیعی و سنتی صادر شده است، اما این فرآورده‌ها تنها سهم 4 درصدی در بازار دارند.

هاشمی تصریح کرد: یکی از مهمترین میراث‌های ما طب سنتی است؛ اما این طب طی دو سده گذشته و بخصوص در 50 سال اخیر از مسیر خود خارج شده است و افراد کم‌اطلاع و بی‌اطلاع وارد این حوزه شده‌اند و همچنین تعداد کمی نیروی آکادمیک در این حوزه تربیت شده است.

وزیر بهداشت افزود: چاره‌ای جز گسترش طب سنتی به عنوان طب مکمل نداریم؛ اما متاسفانه در این مساله دچار افراط و تفریط شده‌ایم، به‌گونه‌ای که عده‌ای به هیچ‌وجه این روش درمان را قبول ندارند و از آن طرف نیز عده‌ای به عنوان طب اسلامی و سنتی اصلا به طب مدرن توجهی ندارند. در حالی که طب ملی ما طب مکمل است.

هاشمی با بیان اینکه علاقه داشتم این رشته در دولت یازدهم رشد کند، اما آنطور که شایسته بود این اتفاق نیفتاد، گفت: باید بستر استفاده از این روش درمان فراهم شود که امیدوارم بخش‌های مختلف آموزش در این خصوص وارد عمل شود که جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی فعال در این راستا می‌تواند نقش مثمرثمری ایفا و با ایجاد شعبه و دانشگاه در این حوزه نقش‌آفرینی کند.

هاشمی تصریح کرد: در عین حال به خاطر باوری که داشتیم هر آنچه که اهالی جهاد دانشگاهی خواستند با افتخار در خدمتشان بودیم که این رویه از این به بعد نیز ادامه می‌یابد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه گسترش و توسعه این فرهنگ به نفع کشور است، اظهار کرد: سیاست‌زدگی تهدیدی برای دانشگاه‌ها است که امیدواریم به تدبیری دست یابیم که رویکرد اصلی ما در دانشگاه‌ها علم و فناوری و تولید ثروت باشد و در این راستا با افراد مومن و معتقد به مبانی دینی و اصول اساسی انقلاب کار کنیم.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.