آیت‌الله اعرافی وحدت میان حوزه و دانشگاه را یک مطالبه عمومی از جانب مردم دانست و تصریح کرد: تاریخ ایران نشان داده است که هر گاه متولیان امر دین و دانش با یکدیگر متحد شده‌اند، جامعه اسلامی به سوی تعالی و پیشرفت سوق یافته است.

به گزارش جماران، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور، امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که با رویکرد آسیب ها و راهکارهای فرارو که در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، با بیان این که جامعه نیاز‌مند به وحدت حوزه و دانشگاه بوده و همواره آن را مطالبه می‌کند، اظهار داشت: تاریخ ایران نشان داده است که هر گاه متولیان امر دین و دانش با یکدیگر متحد شده‌اند، جامعه اسلامی به سوی تعالی و پیشرفت سوق یافته است.

آیت الله اعرافی ابزار داشت:‌ وحدت میان حوزه و دانشگاه از مقوله‌ای نیست تا حوزویان و دانشگاهیان درباره آن تصمیم بگیرند، چرا که مسئله فراتر از این حرف‌ها است.

وی یکی از ثمرات اتحاد و همراهی حوزه و دانشگاه را انقلاب اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: امام راحل بارها پیش از پیروزی انقلاب و همچنین پس از پیروزی آن، بر لزوم وحدت میان حوزه و دانشگاه تأکید کرده‌اند و در عصر کنونی نیز مقام معظم رهبری این دیدگاه را دارا است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به جایگاه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویت مقوله وحدت میان حوزه و دانشگاه نقش مهمی ایفا کرده است؛ از این رو لازم است تا با نظر کارشناسان و متفکران، منشور تعامل برای ارتباط مستمر میان نهاد حوزه و دانشگاه تدوین شود.

وی در ادامه افزود: وحدت حوزه و دانشگاه در سطوح مختلفی قابل تبیین است، در سطح حداقلی، تعامل میان حوزه و دانشگاه بر اساس مصلحت نظام انجام می‌شود و در این مرحله حوزویان و دانشگاهیان احترام یکدیگر را نگاه می‌دارند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: دومین سطح این اتحاد می‌تواند بر اساس ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی باشد تا حوزویان و دانشگاهیان با ایجاد نرم افزار‌ها و نظام‌های جدید اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متناسب با سبک زندگی اسلامی با یکدیگر تعامل داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در سطح سوم و آرمانی هدف از وحدت میان حوزه و دانشگاه ارائه الگوهای تمدنی و راهکارهای زیست جهانی بر مبنای معارف اسلام ناب و ارزش‌های انقلاب اسلامی است و در این مرحله رسالت حوزه و دانشگاه بسیار سنگین و مهم قلمداد می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: متأسفانه برخی برخوردهای سکولاریستی سنتی و مدرن در سال‌های گذشته عامل عدم ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه بوده است اما به برکت انقلاب اسلامی چند دهه‌ای است که میان این دو نهاد تأثیرگذار وحدت، همدلی و همبستگی ویژه‌ای ایجاد شده است.

وی در پایان گفت: امروزه انقلابی بودن برای حوزه و دانشگاه اهمیت دارد تا جایی که بسیاری از حوزویان و دانشجویان همراه یکدیگر در صحنه‌های بین المللی همچون مجاهدت در عرصه دفاع از حریم اهل بیت‌(ع) در خارج از مرزهای ایران حضور پیدا می‌کنند و بسیاری از آنها نیز در این راه به شهادت می‌رسند. 

منبع: رسا

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.