دکتر 'محمدجواد ظریف' رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به مالزی سفر کرده بود صبح جمعه این کشور جنوب شرق آسیا را به مقصد تهران ترک کرد.

به گزارش جماران، وزیر امور خارجه بعداز ظهر روز پنجشنبه برای شرکت در اجلاس یک روزه وزرای سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی بحران اقلیت مسلمان روهینگیا میانمار و آخرین تحولات در عرصه موضوع فلسطین از داووس سوئیس وارد کوالالامپور پایتخت مالزی شد.
وی در این اجلاس طی سخنانی جنایات صورت گرفته علیه مسلمانان میانمار را محکوم کرد و با اشاره به محرومیت مسلمانان روهینگیا از حق مسلم تابعیت، و تبعیض سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده علیه آنان، خواستار اتحاد جهان اسلام در حمایت از مسلمانان روهینگیا به عنوان وظیفه جمعی کشورهای مسلمان شد.
وی پس از این سخنرانی مورد استقبال شرکت کنندگان در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی قرار گرفت و سپس در جمع خبرنگاران ایرانی و خارجی به سئوالات آنها در زمینه بدعهدی آمریکا و موضع 'دونالد ترامپ' در مورد توافق برجام پاسخ داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه همه طرف ها باید به توافق برجام پایبند باشند، گفت که اگر 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا توافق هسته ای را رد کند، ما وی را شگفت زده می کنیم.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد واکنش به اقدام احتمالی ترامپ در مورد توافق هسته ای، گفت: اگر ترامپ توافق هسته ای را رد کند، وی همانگونه که پیش از این گفتم دوست دارد دیگران را شگفت زده کند، ما هم باعث شگفتی وی می شویم.
ظریف در حاشیه این اجلاس علاوه بر دیدارهای غیررسمی و احوالپرسی با مقامات شرکت کننده در آن از جمله با 'یوسف بن احمد العثیمین' دبیرکل جدید سازمان همکاری اسلامی، دیدارهای رسمی با مقام های بلندپایه مالزی و پاکستان انجام داد.
وی به طور جداگانه با 'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی و 'سرتاج عزیز' مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی دیدار و در مورد تحولات منطقه ای و بین المللی و راه های توسعه همکاری های دو جانبه گفت وگو کرد.
اجلاس فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی پنجشنبه شب با بررسی بحران مسلمانان روهینگیا در میانمار و با انتشار سه سند اصلی شامل بیانیه نهایی، قطعنامه و اعلامیه کوالالامپور به کار خود پایان داد.
وزیر امور خارجه کشورمان تصمیمات اجلاس فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در مورد همکاری بین المللی برای کمک به مسلمانان روهینگیا را خوب توصیف کرد و گفت: امیدوارم کشورهای اسلامی بتوانند با یکدیگر همکاری بهتری در این زمینه داشته باشند.
 

منبع: ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.