به گزارش جماران، روزنامه وقایع اتفاقیه از دلایل لاک و مهر دفتر مشاوران آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت:حتی یک هفته بعد از فوت آیت ‌الله هاشمی‌رفسنجانی، اخبار مربوط به او هنوز سرخط اخبار رسانه‌ هاست. یکی از این اخبار، مربوط به پلمب دفاتر مشاوران آیت ‌الله هاشمی ‌رفسنجانی در طبقه هشتم ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که چند روز بعد از پلمب این دفاتر، روز گذشته منتشر شد.

در ادامه این گزارش که به قلم معصومه حاجی‌ابوالحسن منتشر شد، می خوانیم: به نظر می‌رسد، پس ‌لرزه‌های رحلت آیت ‌الله هاشمی ‌رفسنجانی با انتشار این خبر بعد از برگزاری مراسم شب هفتم، آغاز شده است. پلمب گزینشی مرکز مشاوران، این سؤال را ایجاد کرده که چرا این دفاتر از دفتر آیت ‌الله هاشمی ‌رفسنجانی مهم‌تر بوده است؟ 

چه اسنادی در این مرکز نگهداری می‌شده که حتی در دفتر رئیس نیز وجود نداشته است؟ آیا مهر و موم مرکز مشاوران، پیامی را مخابره می‌کند؟ 
در حالی روز گذشته خبر پلمب دفاتر منتشر شد که به گفته محمدحسن مشکوری، مدیرکل روابط عمومی و همکاری‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در گفت ‌و گو با «وقایع‌اتفاقیه»، این اتفاق برای حفاظت از اسناد و مدارک طبقه‌بندی‌شده توسط مقامات ذی‌صلاح انجام شده است. این درحالی است که دفتر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بعد از فوت او باز است و مرکز مشاوران، تنها بخشی از این مجموعه بوده که مهر و موم شده است. اولین واکنش به این اتفاق، توسط وکیل خانوادگی آیت ‌الله هاشمی ‌رفسنجانی منتشر شد. 

محمود علیزاده ‌طباطبایی در عکس ‌العملی شتابزده در گفت‌وگو با ایرنا تأکید کرد: «پلمب دفتر مشاوران مرحوم آیت ‌الله هاشمی‌رفسنجانی از طرف مقام قضایی نبوده و از طرف مجموعه اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده است» اما مشکوری در گفت‌وگو با «وقایع ‌اتفاقیه»، این خبر را تکذیب کرد و گفت: «بخش اداری، مسئول پلمب دفاتر نیست و این کار توسط مراجع ذی‌صلاح انجام شده است.» مشکوری در پاسخ به این سؤال که آیا منظور از مراجع ذی‌صلاح قوه ‌قضائیه است یا خیر، گفت: «اصولا، حراست مسئول رسیدگی به این امر است.» ساعتی بعد از انتشار این اخبار، رئیس حراست مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «چنین دستوری را ما صادر نکرده‌ایم.»

**دستور از بالاست
از آنجایی که اخبار ضد‌و‌نقیضی در رابطه با نهاد پلمب‌کننده مرکز مشاوران به دست آمد، نظر حقوقدان‌ها می‌تواند راهگشا باشد. نعمت احمدی، گزینه مناسبی برای بررسی این وضعیت است. «مهروموم‌کردن یک بخش از این نهاد به‌عنوان شخصیتی حقوقی، جای سؤال دارد. 

اگر به قانون رجوع کنیم، مجمع یک شخصیت حقوقی برگرفته از قانون اساسی است. این نهاد، اعضای ثابت، غیرثابت و ارکانی دارد؛ شامل دبیرخانه، روابط عمومی و... که اگر اتفاقی برای رئیس مجمع افتاده، باز هم ارکان آن باید برقرار باشد زیرا این اتفاق برای کل مجموعه نیفتاده است.» احمدی این اظهارات را به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید و تأکید می‌کند که نهادهای داخلی مجمع نمی‌توانند اقدام به پلمب کنند. 

از نظر این حقوقدان، مهروموم‌کردن هر مکانی، فقط به دستور مقام‌های قضایی امکان‌پذیر است و مجموعه‌های داخلی، حتی حراست نمی‌توانند بدون اذن حقوقی اقدام به پلمب کنند. در همین حال، خبرگزاری برنا گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام مسعود مرادی از مشاوران آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که دفترش پلمب شده است، منتشر کرد. این گفت‌وگو مبنی‌بر اظهار بی‌اطلاعی مرادی از کم‌ و کیف این ماجرا بود. «من پریروز به دفتر رفتم و آنجا متوجه شدم دفتر پلمب شده است. درباره علت پلمب سؤال کردم، گفتند دستور از بالاست.» مرادی توضیحی درباره اینکه دستور از بالا چیست، نداده بود.

**چرا مرکز مشاوران؟ 
«مرکز مشاوران مجمع، جایی است که افراد باتوجه به تخصصی که دارند، طرح‌های خام را بررسی می‌کنند تا این طرح‌ها قبل از اینکه قطعیت پیدا کنند یا خوانده شوند در دفتر مشاوران بررسی ‌شود.» احمدی، حقوقدان، این توضیحات را درباره عملکرد مرکز مشاوران به «وقایع‌اتفاقیه» ارائه می‌کند و می‌گوید: «اسناد موجود در مرکز مشاوران طبقه‌بندی‌شده نیست.» این درحالی است که فقط دفاتر مشاورانی که در طبقه هشتم این ساختمان مستقر بودند، پلمب شده است. 

دفتر غلامعلی رجایی، یکی از نزدیک‌ترین مشاوران او که در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقر بودند نیز پلمب نشده است. رجایی از دلیل پلمب‌شدن این دفاتر اظهار بی‌اطلاعی کرد. 

حجت ‌الاسلام محمدرضا عباسی‌فرد، از دیگر مشاوران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در گفت ‌و گویی پلمب دفاتر را اشتباهی دانست و گفت: «به نظر می‌رسد اشتباهی صورت گرفته است زیرا دفتر مشاوران، دفتر آیت‌الله هاشمی نیست که بخواهد پلمب شود. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به رحمت خدا رفته‌اند اما مشاوران ایشان زنده و حاضر هستند و ما مسئول دفتر خودمان هستیم و دفتر فرد زنده را که پلمب نمی‌کنند.» عباسی ‌فرد با بیان اینکه: «من معتقدم اشتباهی صورت گرفته که به‌زودی مرجع آن به اشتباه خود پی خواهد برد»، توضیح می‌دهد: «من البته در جریان اینکه چه مرجعی این کار را کرده است، نیستم زیرا در این روزها درگیر برنامه‌های مربوط به تشییع و ترحیم آیت‌الله هاشمی بوده و در سفر به کرمان و رفسنجان نیز با خانواده آقای هاشمی همراه بودم.» حجت‌الاسلام محمدرضا عباسی‌فرد، اخطاری برای پلمب دفترش دریافت نکرده است اما به گفته حجت‌الاسلام رستگاری، دیگر مشاور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، روز جمعه از مرکز تحقیقات با او تماس گرفته‌اند و بدون توضیح دلیل، گفته‌اند دفتر پلمب‌ شده، فعلا تشریف نیاورید. 

** پلمب عادی است
در حالی که شنیده‌شدن صدای تیراندازی پدافند هوایی در تهران حدود ساعت پنج عصر دیروز، اخبار مربوط به پلمب دفاتر مشاوران آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را به حاشیه برد، مهر با انتشار خبری به نقل از یک منبع آگاه در مجمع تشخیص مصلحت نظام، پلمب دفاتر را امری عادی دانست. در این خبر آمده بود که این اقدام، امری متعارف است و برای انجام مراحل قانونی و اداری مربوط به اسناد و اموال این دفاتر درپی فوت رئیس مجمع صورت گرفته است. 

این منبع آگاه از پلمب‌شدن دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز چهارشنبه گذشته در حوزه ریاست مجمع و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز خبر داد و تأکید کرد: «برخی از افرادی که دفاتر آنها در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز برای مراحل اداری پلمب شده است، اساسا سمت مشاوره رسمی نداشته‌اند.»

محمدحسن مشکوری در ساعات پایانی روز گذشته بعد از انتشار انواع اظهارنظرها درباره علت پلمب دفاتر مشاوران آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این اقدام، روال طبیعی و مربوط به همه شخصیت‌های برجسته بوده و دلیل آن نیز محفوظ ‌بودن اسناد و مدارک دارای طبقه‌بندی است.

*منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.