سخنران مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی در شهر کاشان گفت: هاشمی وقتی که انقلابی بودن برای کسی آب و نان داشت و سفره ای پهن نبود حضور مسئولانه ای در صحنه انقلاب داشت.

به گزارش جماران، مجلس ترحیم آیت الله هاشمی، با حضور گسترده مردم کاشان در مسجد جامع حبیب بن موسی این شهر برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین اکبر حمیدزاده، نماینده دور دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارتحال ناگهانی آیت الله هاشمی گفت: بسیاری امید داشتند که همچنان از وجود هاشمی استفاده کنند اما او ناباورانه رفت.

او با اشاره به جمعیت میلیونی حاضر در تشییع آیت الله هاشمی این مراسم را با مراسم تشییع پیکر امام خمینی مقایسه کرد و گفت: هاشمی مزد مظلومیتش را در تشییع جنازه گرفت. او به تعبیر آیت الله امینی مظلومتر از بهشتی بود. فحش دادن ها و قدرنشناسی های زیادی نثار هاشمی شد اما هر وقت او را دیدیم خندید و  گفت برای کسانی که به من بدی می کنند طلب غفران می کنم. او افتخار مدیریت کشور و افتخار روحانیون کشور بود.

این خطبیب مجلس، با اشاره به سوابق انقلابی هاشمی تصریح کرد: هاشمی وقتی که انقلابی بودن برای کسی آب و نان داشت و سفره ای پهن نبود حضور مسئولانه ای در صحنه انقلاب داشت. او وقتی انقلابی بود که انقلابی بودن با شکنجه و زندان همراه بود.

او تاکید کرد: همه ملت ایران باید قدرشناس کسانی باشند که در پی نان و نام و شهرت و شهوت نبودند بلکه مسئولانه هستی خود را در طبق اخلاص گذاشتند.

سخنران مجلس ترحیم ایت الله هاشمی درباره رابطه آن فقید سعید با امام خمینی گفت: در دوران انقلاب یعنی پیش از آنکه نهضت بتواند خودی نشان دهد، رهبری انقلاب یعنی آیت الله خمینی هنوز آن پرتو افکنی را در ابعاد مختلف اجتماعی نداشت. یکی از کسانی که در تبلور شخصیت امام موثر بود آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و این نکته مهمی است که می تواند نشان دهنده موقعیت مسئولانه این عزیز سفر کرده باشد.

او افزود: وقتی که انقلاب پیروز شد، محوریت شورای انقلاب در کنار آیت الله بهشتی با آیت الله هاشمی است. عالمانی در این شورا بودند. در تمام دوران فعالیت این شورا، پیش از آنکه دولت شکل بگیرد و کشور در مسیر قانونمند گام بردار شخصیت هاشمی در آن برهه آشکار است.

حمیدزاده گفت: هاشمی دو دور رئیس مجلس و دو دوره در زمان سازندگی، رئیس جهمور بود. او در وضعیتی کشور را تحویل گرفت که نیاز به سازندگی داشت. در زمان او صدها کارخانه تاسیس شد. شخصیت مدیر و مدبر او این موارد را مدیریت می کرد. در رابطه پروژه آب کاشان و دانشگاه کاشان ایشان نقش موثر داشتند و ارادتمند آیت الله سید مهدی یثربی بودند.

او با تاکید بر لزوم شرح صدر برای مدیریت جامعه افزود: آیت الله هاشمی معروف به شرح صدر است. حضرت امیر می فرمایند باید رئیس دریادل باشد. با تنگ نظری نمی شود کشور را اداره کرد. در همیشه تاریخ سیاسی کشور این اصل، یک اصل اساسی است. مدیران کشور اگر می خواهند از این انرژی پایان ناپذیر توده های اجتماعی، برخوردار شوند باید دریادل باشند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: حضرت امیر خطاب به مالک اشتر می فرمایند:« سعی کن ظرف دلت را از محبت به مردم پر کنی». دوست داشتن مردم و تحمل مردم، باید در صدر امور مدیریتی کشور قرار گیرد. اینکه ما با بهانه های مختلف مردم را دفع کنیم و تصور کنیم که اسلام دینی است که تنگ نظری را تجویز می کند، اشتباه است. وقتی که موسی بن عمران با آن قبطی روبرو می شود و مشتی به او می زند. به موسی گفته می شود راه موفقیت استفاده از قوه قهریه نیست.

او تاکید کرد: اسلام دین رحمت است. پیامبر به خاطر شرح صدر و رحمتی که با مردم داشت توانست دلها را به خود جذب کند. برای ریاست به شرح صدر نیاز داریم. به ویژه در هیئتهای مذهبی نباید با تنگ نظری به خاطر لباس و یا مدل مو یک جوان را دفع کنیم و الا موفقیت نخواهیم داشت. یکی از امتیازات آیت الله هاشمی شرح صدر بود و معتقد بود از تمام افراد جامعه باید استفاده کرد. مدیریت جامعه باید به همه شهروندان بها بدهد.

سخنران مجلس ترحیم آیت الله هاشمی گفت: جمعیتی که دیروز برای تشییع پیکر آیت الله هاشمی آمدند گفتند آمده ایم مزد صبر هاشمی را بدهیم. گفته می شود هاشمی امیرکبیر زمان ما است. اگر خدمات و دوران تاثیرگذاری این مردم را با دوران صدارت امیرکبیر بسنجیم می بینیم که خدمات هاشمی گسترده تر است.هاشمی سیاستمدار همه دورانها بود که توانست در همه مهره های شطرنج سیاست تاثیر بگذارد و همه را برای پذیرش جمهوری اسلامی مجاب کند.

حمیدزاده تصریح کرد: امیر المومنین می فرمانید مردم و عناصر تاثیرگذار در جامعه، طوری با مردم زندگی کنید که شما را دوستتان داشته باشند. اینکه برخی بحث می کنند که چرا جلسه مذهبی کم رونق است من به آنها می گویم این جلسه امشب یک جلسه ای برای پاسداشت مردی انقلابی است. چرا همه آمده اند؟ اگر بیت یثربی از مردم فاصله می گرفت و به عیش خود می پرداخت، چطور می شد این اجتماع باشکوه مردم حق شناس کاشان را داشته باشیم؟

او خاطر نشان کرد: حضور شکوهمندانه در تشییع جنازه رفسنجانی لبیک به اسلام و انقلاب اسلامی بود و نشان داد که مسئولان تا با مردم باشند مردم با آنها خواهند بود. اگر درک صحیحی از آن تجمع میلیونی تشییع هاشمی وجود داشته باشیم انقلاب برای همیشه بیمه است. اما اگر کسی در اندیشه کینه ورزی با مخالفین باشد و در خود و اطرافیانش گم شود، مردم ریزش می کنند و فاصله بین مردم و مسئولان بیشتر می شود.

حمیدزاده گفت: اگر پیام تسلیت رهبری و آیت الله جوادی و امینی و آیت الله سیستانی و ریاست جمهور دنیا دادند را ببینیم به شانیت هاشمی پی می بریم. هاشمی بیش از ۶۰ سال در عرصه جهاد و خدمت به مردم حضور داشت و هشت سالِ جنگ را به عنوان جانشین فرمانده کل قوا اداره کرد.

منبع: شفقنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.