غلام آق، هنرمند و پیشکسوت رشته ساخت زیورآلات سنتی ترکمن موفق به دریافت درجه ۱ هنری معادل مدرک تحصیلی دکتری از شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

به گزارش جماران، رضا پورمهدی - رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان گنبد کاووس - گفت: غلام آق هنرمند و پیشکسوت رشته ساخت زیورآلات سنتی ترکمن در شهرستان گنبد کاووس با سابقه کاری ۶۵ سال، موفق به کسب درجه ۱ هنری معادل مدرک تحصیلی دکتری شد.

وی ادامه داد: او متولد سال ۱۳۱۶ است و در طول مدت فعالیت خود، این هنر - صنعت را به دو فرزندش احمد و محمود آموزش داده و  فرزند ارشدش، احمد آق، نیز در ارزیابی‌های هنری کشور، موفق به کسب درجه ۳ هنری معادل مدرک تحصیلی کارشناسی شده است. غلام آق سال‌ها با اداره کل صنایع دستی همکاری کرده و احمد آق از مربیان آموزشی این اداره کل است.

ساخت زیورآلات ترکمن که عمدتا شامل زیورآلات زنان است، به‌عنوان یکی از صنایع دستی هنری توسط تعداد معدودی از صنعتگران ترکمن انجام می‌شود. این زیورآلات معمولا از نقره ساخته می‌شود و به همین دلیل، صنعت زیورسازی ترکمن را نقره‌کاری نیز می‌گویند. علاوه بر نقره، از فلزات کم‌ارزش‌تر آلیاژی مانند برنج و ورشو نیز زیور درست می‌شود که ارزش آن‌ها کمتر است. به علاوه در زیورهای نقره‌ای از ورقه‌های طلا و آب‌ طلا نیز استفاده می‌شود.

از زیورآلات نقره‌ای در گذشته زیاد استفاده می‌شد که به‌دلیل قیمت کمتر نقره در مقایسه با طلا، امکان استفاده از آن در سطحی عمومی‌تر فراهم بود. کراهت استفاده از طلا برای مردان در دین اسلام، یکی از علت‌های عمومیت استفاده از نقره است. امروزه این زیورآلات علاوه بر استفاده در بازارهای محلی و داخلی بعضا به بازارهای خارجی نیز صادر می‌شوند که در صورت سامان‌دهی می‌تواند یکی از تولیدات صادراتی منطقه باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.