نیاز به جنس مخالف برای دختران و پسران غیر از قالب ازدواج پذیرفته نیست چون شرع و قانون نمی پذیرید چراکه بیشترین آسیب را از این موضوع دختران می ببیند.

 رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با هشدار نسبت به شیوع بلوغ های زودرس کودکان و نوجوانان ایرانی گفت: بلوغ جنسی در این افراد دائما در حال کاهش است، باید روی خویشتنداری تا سن ازدواج و آموزش جنسی قبل از ازدواج تاکید جدی شود.

به گزارش جماران، زهرا آیت اللهی روز دوشنبه در گفت و گو با  ایرنا با بیان اینکه نباید جلوی ازدواج افراد زیر 18 سال را بگیریم، افزود: اکنون سن بلوغ جنسی در دختران و پسران در کشور دائما رو به کاهش است و دختران و پسران 10 و 11 ساله در اجتماع با هم ارتباط برقرار می کنند، این واقعیت اجتماعی است و نشان دهنده نیاز دختر و پسر به جنس مخالف است. وی اضافه کرد: حال با این همه، باید نیاز به جنس مخالف بی پاسخ گذاشته شود یا نه؟ اگر پاسخی به آن داده نشود یعنی چشممان را روی واقعیت بسته ایم. 
آیت اللهی ادامه داد: در این زمینه باید به دختران کمک کرد، آموزش ها و مشاوره های لازم به آنان داده شود تا توانمند شوند و با وجود اینکه بلوغ جنسی در این افراد اتفاق افتاده و نیاز به ارتباط با جنس مخالف دارد، باید خویشتنداری و خودکنترلی داشته باشد و زمانی که برای ازدواج آماده می شوند این نیاز را در قالب ازدواج پاسخ دهند. 

** سن قانونی ازدواج برای دختران 13 سال است 
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: درباره ازدواج کودکان زیر 15 سال مطالب زیادی مطرح می شود اما آن چیزی که در قانون مصوب است و به آن عمل می شود کمترین سن ازدواج برای دختران 13 سال است. 
آیت اللهی ادامه داد: برای ازدواج دختران 13 ساله که خودشان تمایل دارند، باید خانواده ها رضایت به ازدواج داشته باشند و مصلحت فرزندشان را در این موضوع ببیند و نظارت داشته باشد. 
وی تصریح کرد: البته نباید به گونه ای باشد که دختر 13 ساله پس از اینکه عاشق شد، فوری تن به ازدواج دهد، بدون اینکه قدرت تشخیص داشته باشد، چرا که به طور قطع با مشکلات جدی برخورد می کند. 
وی با طرح این سوال که آیا درست است سن ازدواج را از 13 سال بالاتر ببریم یا نه؟ ادامه داد: ‌برخی ملاک سن ازدواج برای دختران را 15 و برخی دیگر 18 سال می دانند اما با توجه به اینکه بلوغ جنسی در حال کاهش است،‌ در صورتی که این افراد تمایل به ازدواج داشته باشند، می توانند زمینه ازدواج آنها را فراهم کرد.

** نیاز به جنس مخالف غیر از ازدواج پذیرفته نیست 
وی خاطرنشان کرد: نیاز به جنس مخالف برای دختران و پسران غیر از قالب ازدواج پذیرفته نیست چون شرع و قانون نمی پذیرید چراکه بیشترین آسیب را از این موضوع دختران می ببیند. 
آیت اللهی ادامه داد: پس از یک ارتباط نامشروع بچه های ناخواسته ای نیز خود بخود متولد می شوند و برخی از دختران نمی خواهند که این جنین بزرگ شود و تن به سقط جنین می دهند و در اینجا نیز یک موجود زنده از بین می رود و این موضوع از نظر اخلاقی و شرعی و قانونی قابل پذیرش نیست. 
وی اظهار داشت: هنگام سقط جنین نیز دختر دچار آسیب زیاد روانی و جسمانی می شود و اگر بچه هم متولد شود حاصل یک رابطه نامشروع است که پدرش معلوم نیست و یک عمر محکوم به انواع و اقسام بدبختی ها است و از طرفی دیگر مادر هم دوست ندارد که مسئولیت این بچه را قبول کند و چون پدر مشخصی ندارد این طفل مجبور است بدون پدر و مادر در جامعه بزرگ شود.
وی با بیان اینکه بنابراین روابط خارج از چارچوب ازدواج را نمی پذیریم، اظهار داشت: این واقعیت وجود دارد از یک طرف دختر دلش می خواهد با جنس مخالف ارتباط داشته باشد و شدیدا در خودش این نیاز را می بیند و از طرف دیگری قانون باید کمکش کند. 

** بلوغ زودتر از 13 سال 
آیت اللهی معتقد است اگر بلوغ جنسی زودتر از 13 سال اتفاق افتاد باید آن فرد یاد بگیرد خودش را کنترل کند و بعد از 13 سال تن به ازدواج دهد. 
وی تاکید کرد: اگر دختر 14 سال است می خواهد ازدواج کند دو حالت دارد یا آمادگی برای ازدواج ندارد یا دارد، اگر آمادگی دارد ما نیز نباید این آمادگی را خیلی سخت تعریف کنیم. 
وی خاطرنشان کرد: واقعیت اجتماعی نشان می دهد مادربزرگان و پدربزرگان ما در سنین کودکی ازدواج کرده اند و بسیاری از آنها 14 یا 15 ساله بودند و ازدواج های خوبی داشتند و خانواده ها حمایتشان می کردند و کم کم باید وارد زندگی مشترک شان می شدند و امروز این رویه نیز باید در جامعه ما اجرایی شود.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: من می خواهم بگویم که جامعه از این دست اتفاقات زیاد می بیند که دختر 13 یا 14 ساله با پسری دوست می شود و خیلی خوب بلد است که چگونه رابطه عاشقانه برقرار کند و رابطه هایشان هم طول می کشد چرا این را در قالب ازدواج نمی توانیم ببنیم که این دختر می تواند ازدواج کند و با شوهرش دوست و رفیق باشد و با هم خوب زندگی کنند و خوش و خرم باشند. 

** احساس مسئولیت دختران امروزی کمتر از گذشته است 
وی تاکید کرد: امروز مسئولیت های زندگی خانوادگی برای دختران ما بسیار کمتر از دختران دو نسل قبل از ما است. 
آیت اللهی ادامه داد: الان می بینیم زندگی در یک آپارتمان کوچک است، جارو برقی دارند، غذا پختن خیلی سخت نیست، رسیدگی در خانه خیلی سخت نیست و دیگر رفت و آمدهای خانوادگی قدیم که به یکباره خانواده شوهر 20 تا 30 نفر با هم می آمدند، دیگر به این شکل نیست و مسئولیت ها محدودتر شده است. 
وی اضافه کرد: ازدواج در گذشته شاهد موفقیت های جدی بوده است، هر چند ازدواج های ناموفق هم داشته اند ولی بالاخره موفقیت در آن زندگی ها بیشتر از زندگی های امروزی است، پس باید اجازه دهیم دختر بالای 13 سال که خواستگار خوب دارد و خودش راضی به ازدواج است،‌ ازدواج کند. 

** مانع ازدواج دختران 13 ساله نشویم 
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: باید این ازدواج ها اتفاق بیفتد ولی در کنارش باید برای اداره خانواده این فرد را توانمند کنیم و راهکارش این نیست که مانع ازدواجش شویم. 
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید مباحث مربوط به خانواده را در کتاب های درسی بگنجاند، تصریح کرد: اکنون در لایحه برنامه ششم توسعه و سیاست های کلان نظام این موضوع آمده است که دختران در دوران نوجوانی آموزش داده شوند نه اینکه حتما ازدواج کنند. 

** آموزش همسرداری مهمتر از یادگیری فیزیک و شیمی 
وی با بیان اینکه دختران باید یاد بگیرند که چگونه همسرداری کنند، گفت: اینکه دختران با خانواده همسرشان برخورد داشته باشند واجب تر است تا بخواهند انواع و اقسام فرمول های شیمی، فیزیک و ریاضی را یاد بگیرند. 
وی با بیان اینکه اهمیت همسرداری کمتر از این موضوع نیست، ادامه داد: ما اکنون می خواهیم آموزش مهارت های زندگی از دبستان تا دبیرستان مطرح شود، تا دانش آموزان بیشتر با این موضوعات آشنا شوند چرا که اینها مهارت زندگی است. 

** سن ازدواج را بیخودی بالا نبریم 
آیت اللهی با بیان اینکه نباید سن ازدواج را بیخودی بالا ببریم، افزود: اگر سن ازدواج بالا برود اتفاقات خوشایندی نمی افتد و یکی از آنها این است که برخی از دختران را از ازدواج موفق، محروم می کنیم. 
وی ادامه داد: تا زمانی که دختر خواستگار دارد باید شرایط ازدواج را برای آنها فراهم کنیم چرا که ممکن است دیگر خواستگارهای خوب به سراغ آن دختر نیاید و مجرد باقی بماند. 
وی اضافه کرد: همیشه باید شرایط خوب را برای دختران ببینیم البته اینکه مرد 60 ساله از یک دختر جوان خواستگاری کند، این را قبول نداریم اما برای شرایط خوب باید ارزش قائل شویم. 

** تسهیلات فراهم شود دختران ترک تحصیل نمی کنند
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: برای دخترانی که زود ازدواج می کنند می بایست در مدرسه برای این دختران تسهیلاتی فراهم شود تا مجبور به ترک تحصیل نشوند. 
وی اضافه کرد: باید به دخترانی که در 14 تا 15 سالگی آمادگی ازدواج دارند، کمک کنیم تا شرایط ازدواج آنها فراهم شود تا برای ازدواج آماده تر شوند ولی مانع ازدواج دختران 13 سال به بالا نشویم. 
آیت اللهی ادامه داد: عرف اجتماعی در برخی از مناطق این ازدواج ها را به رسمیت می شناسد و این ازدواج ها اتفاق می افتد ولی متاسفانه ثبت نمی شوند که باید چاره ای برای این ازدواج هایی که هرگز ثبت نمی شود، در کشور انجام شود. 
وی اظهار داشت: یک ازدواج ثبت نشده آسیب های کلانی برای دختران ایجاد می کند و اگر بخواهد طلاق بگیرد هیچ ازدواج ثبتی ندارد و مهریه اش را نمی تواند بگیرد و اگر صاحب فرزند شود ظاهر قضیه ازدواج نبوده و این فرزند در ظاهر مربوط به یک رابطه نامشروع بوده است و این یک رابطه غیررسمی ازدواج است. 

** بالابردن سن ازدواج آسیب های جدی دارد 
وی اضافه کرد: بالا بردن سن ازدواج از آنچه که قانون گفته به مصلحت جامعه دختران و زنان ما نیست و آسیب های آن را زیاد می کند و همچنین شریعت مقدس اسلام هم این را نمی پذیرد چون احکام اسلامی ما می گوید دختر وقتی که می خواهد ازدواج کند و سن لازم را دارد چرا باید مانعش شویم چون حق شخصی این فرد است. 
آیت اللهی تصریح کرد: چگونه است که برای رفتارهای شخصی زنان، دختران و شهروندان حقوق زیادی قائل می شویم اما در بحث ازدواج که یک مساله شخصی است مداخله می شود و می خواهیم دست و پای آنها را ببندیم و در تصمیم گیری هایشان محدودشان کنیم. 

** ازدواج های ناموفق در کشور زیاد است 
وی همچنین در پاسخ به این سوال که دو هزار کودک بیوه در کشور وجود دارد، گفت: قبول دارم برخی از ازدواج های دختران زیر 15 تا 18 سال ناموفق است اما آیا ازدواج دخترانی که بالای 20 تا 30 سال اتفاق می افتد همه آنها موفق است. 
آیت اللهی با بیان اینکه متاسفانه ازدواج های ناموفق در کشور زیاد داریم،‌ گفت: آمارها نشان می دهد تا چند سال قبل، از هر پنج ازدواج یک مورد طلاق اتفاق می افتاد اما اکنون به سمتی رفته است که از هر چهار ازدواج یک مورد طلاق رخ می دهد. 
وی تاکید کرد: بنابراین نباید روی ازدواج های ناموفق دختران زیر 18 سال تمرکز کنیم و این را تعمیم بدهیم به اینکه این ازدواج ها ناموفق است و باید جلوی آن را بگیریم. 

** 150 هزار دختر و پسر هرگز ازدواج نکرده
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: طبق آمار سال 1390 و براساس آخرین سرشماری، بیش از 150 هزار دختر و پسر مجرد که بیش از 50 سال دارند هرگز ازدواج نکردند. 
وی ادامه داد: از رسانه ها و همچنین دلسوزان مسایل دختران و پسران در کشور باید سوال کرد که چرا اینجا صدایتان درنمی آید؟ 
آیت اللهی اضافه کرد: ما جز مردم این جامعه هستیم و باید دید که در کشور ناله خانواده ها از چیست، اینکه پسر 40 ساله دارند و ازدواج نمی کند و یا به دلیل نداشتن امکانات نمی تواند ازدواج کند. 

** درد جامعه افزایش سن ازدواج است 
آیت اللهی تاکید کرد: درد خانواده ها و جامعه این است که دختران و پسران بالای 30 سال هنوز ازدواج نکرده اند؟ یا اینکه چه تعداد دختر 10 تا 12 ساله ازدواج کرده اند؟ ما نباید صورت مساله را اینقدر تغییر دهیم. 
وی اظهار داشت: یکسری سازمان های بین المللی مسائلی را به عنوان درد جامعه بین الملل مطرح می کنند که در واقع درد جامعه بین الملل نیست، آنان نمی دانند که جامعه ایران چه دردی دارد. 
وی تصریح کرد: آیا در سازمان ملل متحد زمانی که می خواهند اسناد حقوقی مربوط به زنان و کودکان را بنویسند،‌ ایرانی ها در تدوین آنها به اندازه آمریکایی ها نقش دارند؟
آیت اللهی تاکید کرد: آنان معضل ازدواج زودهنگام دختران ایران و اینکه چرا دختران زیر 18 سال ازدواج می کنند، را به عنوان درد این جامعه مطرح می کنند چون خودشان نگرش روابط جنسی آزاد دختران را به رسمیت شناخته اند. 
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در برخی کشورها، برای سقط جنین دختر 16 ساله به صورت فردی تصمیم می گیرد و پدر و مادرش نمی توانند برای سقط مداخله ای داشته باشند ولی برای سایر اعمال جراحی خانواده ها باید نظر بدهند. رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: در جایی که رابطه آزاد به رسمیت شناخته می شود طبیعی است روی ازدواج کمتر تمرکز می کنند چون آنها ازدواج را رابطه ای می بینند که برای دولت بار مالی دارد و در حریم خصوصی آنها و روابط آزاد دخالت نمی کنند. 
وی معتقد است در کشوری که رابطه آزاد به رسمیت شناخته نمی شود قاعدتا نمی توانیم فارغ از ازدواج، رابطه ای را به رسمیت بشناسیم پس در ازدواج نباید زیاد سخت گیری کنیم. 

** تدوین سندی برای بودن یا نبودن 
آیت اللهی افزود: اکنون مساله ای که در کشور وجود دارد این است که آموزش مسائل جنسی باید وجود داشته باشد یا نه که به همین منظور در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظرات کارشناسی افراد مختلف را درباره بودن یا نبودن سیاست هایی در کشور درباره آموزش مسائل جنسی، جمع آوری کردیم که در نهایت سند نهایی هم آماده شد. 
وی تصریح کرد: در حال حاضر این سند در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است و باید روی آن کار شود. 

** روی مسائل جنسی خوب کار نشده است 
آیت اللهی ادامه داد: یکی از خلاهایی که در کشور از اول انقلاب تاکنون وجود داشته است این است که روی مسائل جنسی خیلی خوب فکر نکرده ایم و کار چندانی با برنامه ریزی دقیق انجام نشده است. 
وی با بیان اینکه در حقیقت ما صورت مساله را پاک کرده ایم، گفت: ولی باید اقدامات جدی انجام شود و این موضوع را فراگیر ببینیم، چرا که یک بخش آن مساله جنسی است و بخش دیگر آن درباره افراد دارای اختلال هویت جنسیتی است. 
وی با بیان اینکه رفتارهای افراد دارای اختلال هویت جنسیتی حرام است، خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که در بحث آماده سازی برای ازدواج در ارتباط با مسائل جنسی چه حرف هایی داریم درباره بیماری های جنسی که افراد دارند و برای ازدواج ایجاد اختلال می کنند نیز چه برنامه هایی در کشور وجود دارد. 

** تا قبل از ازدواج فقط خویشتنداری 
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: براساس توصیه هایی که دین ما دارد سخن این است که تا آستانه ازدواج ما اطلاعات جنسی که باید به افراد ارائه دهیم مربوط به خویشتنداری است. 
وی اظهار داشت: باید دختران و پسران ما آموزش های مربوط به خویشتنداری را تا فقط آستانه ازدواج یاد بگیرند و توانمند شوند،‌ آنان باید عفیف بمانند. 
آیت اللهی تاکید کرد: ما آموزش جنسی تا این حد را می توانیم ارائه دهیم و بنابراین توصیه هایی که برخی در داخل مطرح می کنند مدل های غربی است که بیاییم بچه ها را با اندام جنسی آشنا کنیم و اینکه رابطه جنسی چیست و منجر به چه چیزهایی می شود اینها غیر از اینکه ما دانش افراد را در ارتباط با این مسایل زیاد می کنیم و منجر به تحریک جنسی می شود هیچ چیز دیگری نیست. 
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان ادامه داد: به آموزش دوران بلوغ اعتقاد داریم تا نوجوان بداند چه تحولاتی جسمانی یا روانی درونش اتفاق می افتد، البته درباره تحولات جسمانی و روانی باید چگونه خویشتنداری کنیم، کشور به این موضوعات نیاز دارد و باید افراد در آستانه ازدواج را با این مسائل به خوبی آشنا کرد. 
وی با بیان اینکه نیمی از کشور دچار افراط و تفریط هستند، گفت: از طرفی می گویند چرا به کودکان دبستانی آموزش جنسی داده نمی شود و از آن طرف کسی که در آستانه ازدواج است هیچ آموزش جنسی به آنها نمی دهیم و این یکی از خلاهای ما است. 
آیت اللهی گفت: باید آموزش های قبل از ازدواج در کشور پررنگ شود و در جایی که می خواهد وارد یک رابطه جنسی فعال در ارتباط با همسر مشروع شود باید آموزش داده شود تا آنان دچار مشکلات جنسی نشوند. 
وی تاکید کرد: ما آموزش جنسی را تا آستانه ازدواج می پذیریم تا در رابطه زناشویی دچار مشکل نشوند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.