حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شبیری زنجانی فرزند آیت الله العظمی شبیری زنجانی هم اکنون به تدریس دروس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم مشغول است. او معتقد است هزینه کردن خمس در بخش تولید در جامعه کنونی به مصلحت نیست.

به گزارش جماران، سید جواد شبیری در گفت وگو با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) درباره پیشنهاد سرمایه گذاری خمس در بخش تولید و صنعت بیان کرد: این پیشنهاد یک نظریه قدیمی است که در زمان حضرت امام خمینی (ره) نیز مطرح و با مخالفت ایشان مواجه شده است.

وی گفت: مرحوم حاج احمد آقای خمینی می گفتند که ما این پیشنهاد را به امام کردیم و امام می فرمودند این کار درست نیست. بعد از رحلت امام، حاج احمد آقا برای یک سری مسایل به خانه ما آمد. آن زمان 500 میلیون تومان از وجوهات دریافت شده توسط امام باقی مانده بود. می گفتند فردی پیشنهاد داده که این 500 میلیون را برای سرمایه گذاری به من بدهید و من هزینه شهریه را به شما می دهم. حاج احمد آقا می گفتند که ما قبلا پیشنهادهای شبیه به این را به امام کرده بودیم و ایشان قبول نمی کردند و می گفتند هر مقداری که وجوهات به ما برسد در راه دین خرج می کنیم. حاج آقا (آیت الله العظمی شبیری) به حاج احمد آقا فرمودند همانطور که نظر امام بوده رفتار کنید.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار نظر درباره شیوه توزیع خمس را یک بحث فقهی می داند و می گوید: اظهار نظر درباره شیوه توزیع خمس، کار کارشناسان دینی است و هرکسی نمی تواند درباره آن اظهار نظر کند. البته این نظریه از قبل هم وجود داشته و تجربه نشان داده که سرمایه گذاری در بسیاری از موارد علاوه بر اینکه در انظار عمومی با مشکل مواجه شده، مسایل خاص خودش را دارد و این دید و نظر عرفی خودش در مصلحت داشتن تأثیر بسزایی دارد.

وی هزینه کردن خمس و وجوهات شرعی در بخش تولید را در شرایط کنونی جامعه به مصلحت ندانست و گفت: بحث این نیست که مشکل فقهی دارد یا ندارد بلکه باید ملاحظه کرد آیا اصلا این کار به مصلحت است یا نه؟ آیا این کار در انظار عمومی پسندیده است یاخیر؟ بله در جامعه ای که شرایط آن مهیا باشد شاید امکان اجرای آن وجود داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.