حزب کارگزاران سازندگی در بیانیه ای به یاد مجتهد مصلح مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی اعلام کرد:آن فقیه بزرگ مردی از نسل نهضت امام خمینی (ره) بود که به دو تحول بزرگ از درون حوزه های علمیه دست زدند.

به گزارش جماران به نقل از حزب کارگزاران سازندگی، در این بیانیه آمده است: رحلت عالم مجاهد و فقیه مبارز حضرت آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی را به حوزه علمیه قم ، روحانیون مبارز ، روشنفکران متدین و جامعه ی شیعه ایران تسلیت میگوییم .

همچنین آن فقیه بزرگ مردی از نسل نهضت امام خمینی (ره) بود که به دو تحول بزرگ از درون حوزه های علمیه دست زدند:
اول ، تحول در نگاه سیاسی فقیهان و ورود آنان به عرصه عمومی و مبارزه سیاسی و تاسیس حکومت اسلامی ،
دوم ، تحول در نگاه فرهنگی فقیهان و پیوند آنان با روشنفکران متدین و و فعالیت در جامعه مدنی اسلامی .

این بیانیه می افزاید :مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی با وجود تلاش برای براندازی حکومت استبدادی پهلوی لحظه ای از فعالیت فرهنگی و اجتماعی در عرصه ی مدنی غفلت نکرد و با تاسیس موسسات مستقل دینی از جمله مکتب امیرالمومنین، مکتب توحید، مدرسه های مفید و سرانجام دانشگاه مفید تلاش کرد در اوج مبارزه سیاسی ، اهمیت فعالیت فرهنگی را نیز نشان دهد و از جمله پیشتازان پیوند حوزه و دانشگاه بود.

جلب و جذب و پیوند استادان حوزه و دانشگاه و فراهم اوردن زمینه ی طرح و تعلیم و تعلم جدی ترین و جدیدترین مباحث علمی و دینی به ویژه در حوزه علوم انسانی در دانشگاه مفید قم میراث گرانقدر آن مرحوم در مقام یک مرجع تقلید مدافع تحقیق است که بی شک به عنوان باقیات الصالحات برجای خواهد ماند .

در این بیانیه آمده است : از سوی دیگر در مقام سیاست ورزی نیز آن مرحوم پیش از انقلاب اسلامی در زمره ی چهره های مورد اعتماد رهبری انقلاب بود و به همین سبب به عضویت شورای انقلاب درآمد و در عالی ترین سطوح به مدیریت انقلاب اسلامی یاری رساند. همچنین پس از پیروزی انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی، ایشان در شمار فقهای انقلابی و نوگرایی ای قرار گرفت که مسوولیت تاسیس ارکان حکومت را برعهده گرفت و به خصوص در قوه قضاییه توانست میان ساختار سنتی و شرایط انقلابی نظام قضایی کشور پیوند خوبی برقرار کند و دوران گذار نظام قضایی ایران از نهضت به نظام را به خوبی مدیریت کند . در شرایطی که انقلابیون چپ و راست مانند مطالبه چپ روانه انحلال ارتش ، خواستار انحلال دادگستری بودند حمایت امام (ره) و مرحوم شهید دکتر بهشتی از تداوم نهاد دادگستری راهبرد مهمی بود که بعدا با مدیریت مرحوم اردبیلی در راس شورای عالی قضایی ادامه یافت .

حفظ نهاد ' دادگستری' و قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور در کنار دادگاه های انقلاب و رعایت اعتدال در دستگاه قضا با وجود زمزمه های تندروهایی که خواهان انحلال کل دستگاه قضایی قبل از انقلاب بود ، نمونه ای از مدیریت معتدل مرحوم موسوی اردبیلی با حمایت مرحوم امام بود تا جایی که افراطیون را از تسلط بر نهاد قضایی کشور نا امید کرد .

در این بیانیه آمده است که مرحوم اردبیلی در عرصه حزبی نیز در زمره فقهای نواندیشی بود که به عنوان عضو هییت موسس حزب جمهوری اسلامی به اجتهادی مهم دست زد و میان نهاد روحانیت و نهاد حزب پیوند ایجاد کرد . و با وجود فقیهانی که تحزب را دون شان روحانیت می دانستند ، نشان داد هیچ تضادی میان نهاد روحانیت و نهاد تحزب وجود ندارد. مشابه همان پیوندی که بعدا میان فقه سنتی و فقه پویا با حمایت از مجتهدان جوان و نواندیش در عرصه معارف اسلامی و علوم انسانی انجام داد. همچنین این پیوندهای بین رشته ای میان سنت و تجدد ، روحانیت و تحزب ، فقه و حقوق ، معارف اسلامی و علوم انسانی از ان مرحوم ، مرد معتدل و محتاطی ساخته بود که هیچ نوع سیاست بازی نمیتوانست شخصیت او را استحاله و به نفع این و آن مصادره کند .

پایداری ایشان بر خط امام و انقلاب و استواری ایشان بر عهد قدیم و دوستان سابق حتی در ایام غبار آلود روزگار از ایشان مردی با وفا و اهل صلح و آشتی ساخته بود که گرچه در این موارد اهل احتیاط بود اما هرگز اهل افراط و تفریط نشد . بدین معنا می توان ایشان را به معنای دقیق کلمه مجتهدی مصلح خواند که در سالهای مرجعیت خویش نگذاشت چراغ این نحله فکری در حوزه خاموش شود .

حزب کارگزاران سازندگی ایران درگذشت این فقیه بزرگوار را تسلیت و تعزیت می گوید و میراث علمی و سیاسی و اخلاقی او را پاس می دارد و از خداوند بزرگ و شاگردان آن مرحوم میخواهد که راهش را بی رهرو نگذارند که این بهترین عاقبت است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.