عضوحزب اعتماد ملی گفت: مهمترین راهبرد جریان رقیب این است که با تعدد نامزد انتخاباتی بتواند موجب ریزش بیشتر رای روحانی شود.

به گزارش جماران به نقل از ایلنا، محمدجواد حق‌شناس ، درباره روند فعالیت شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفت: ساختار این شورا در چند ماه اخیر شکل گرفته و آیین‌نامه آن نوشته شده است و در جلسه گذشته هم بر اساس آن ساختار، هیات رئیسه انتخاب شد و در جلسه پیش رو هم چهارکارگروه تعیین شده که در حال شکل‌گیری است.

عضو حزب اعتماد ملی گفت: براساس اهدافی که مشخص شده شورای عالی باید بتواند با اولویت دادن به بحث وحدت و حفظ انسجام در مجموعه اصلاح‌طلبی، متناسب با فضایی که در کشور وجود دارد حرکت کند و همانگونه که گام اول و دوم و به عبارتی سوم را برداشته در مرحله بعد هم بتواند این گام را بدون اشتباه و با اجماع به سرانجام برساند.

او درباره احتمال معرفی گزینه دیگری از سوی اصلاح‌طلبان در کنار روحانی بیان کرد: وقتی بحث توجه به گزینه‌های مختلف در رقابت انتخاباتی مطرح شد، به نظر می‌رسد طیف رقیب استراتژی خود را مشخص کرده است که با حداکثر گزینه‌های موجود در صحنه حضور داشته باشد و فضای انتخاباتی را در اختیار بگیرد.

حق‌شناس با بیان اینکه جریان اصولگرا نامزدهای متعددی معرفی می‌کند که وجه اشتراک آنها این است که خود را رقیب روحانی‌ می‌دانند، گفت: به طور طبیعی در این رقابت نقد عملکرد دولت را در دستور کار قرار می‌دهند و مهمترین راهبردی که جریان رقیب برای این حوزه تعریف کرده این است که با تعدد نامزد انتخاباتی بتواند موجبات ریزش بیشتر رای روحانی را فراهم کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معرفی گزینه‌‌‌ای در کنار روحانی را تاکتیک حفاظتی دانست و ادامه داد: اگر جریان همراه دولت تشخیص دهد که گذاشتن برخی نامزدها در کنار روحانی این شرایط را فراهم می‌کند که یک حلقه حفاظتی برای ایجاد یک فرصت برابر و توازن حول روحانی تشکیل شود، احتمال آن وجود دارد و نه تنها می‌تواند به کمک روحانی بیاید و خطری برای مجموعه نیست، بلکه برای پیشگیری حوادث غیر مترقبه‌ای در سناریوهای مختلف از جمله عدم تایید احتمالی شورای نگهبان می‌تواند کارساز باشد.

حق شناس در پاسخ به اینکه آیا پیروزی دونالدترامپ می‌تواند بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ ایران تاثیر بگذارد و نیرویی تندرو به صحنه بیاید، گفت: بعید می‌دانم این تجربه موفقی باشد. نباید به این دلیل که در آمریکا گزینه تندرویی بر سر کار آمده به نوعی در ایران واکنش ما اینگونه باشد که فرصت را برای افراطیون فراهم کنیم و این به نفع منافع ملی کشور نیست.

او افزود: براساس تجربه هشت ساله که افراطیون در کشور حاکم بودند، نباید دوباره فرصت مجددی را پیدا کنند که آن بخش از کشور را که تخریب نشده در اختیار جریان افراطی قرار دهند و فضای تخریب بیشتری را برای آنها فراهم کنند و این نگاه واقع‌گرایانه‌ای در دنیای سیاست نیست.

حق‌شناس درباره انتخابات شوراها گفت: مهمترین مسئله در انتخابات شورای شهر و روستا بحث هماهنگی و ایجاد ساختار است و عملا وارد جزئیات انتخابات شوراها و حوزه ریاست‌جمهوری نشده‌ایم و اکنون درحوزه سیاست‌گذاری، کارها دنبال شده تا بتوانیم حضور حداکثری جریان‌ها و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب را داشته باشیم و زمانی که می‌خواهیم به نقطه اوج انتخابات برسیم، بتوانیم هماهنگی‌ها را عملی کنیم .

او تاکید بر الگوهای رفتاری در انتخابات شوراها را از کارکردهای مورد توجه دانست و گفت: تعیین شاخص‌ها و پایه‌ها قبل از اینکه وارد مصادیق شویم، باید مشخص شود و بر اساس چارچوب وتعیین شاخص‌ها و امتیازهایی که تعلق می‌گیرد، ویژگی‌هایی که افراد می‌توانند مفید باشند برای آن حوزه مورد نظر قرار گیرد و نسبت به آنها توافق و مصادیق تعیین شود.

حق‌شناس با بیان اینکه ورود به تعیین مصادیق خیلی زود است، گفت: در شوراها بحث کارآمدی افراد و تسلط بر حوزه‌ای که باید در آن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری شود، حائز اهمیت است و به خصوص با مشکلاتی که اخیرا در شورای شهر و شهرداری مطرح شد، بحث سلامت فرد و مبارزه با فساد و داشتن سوابق شفاف و روشن و مسئله متعهد بودن به اصل پاسخگویی و حرکت در چارچوب قانون و جزو اهدافی است که بر آن تاکید بیشتری خواهد شد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.