حملات این روزها به روحانی نه نیاز به توضیح و تفسیر دارد و نه طبعا قابل‌انکار است ولی در این میان پرسش اینجاست که کتاب زرد رنگی که این امام جمعه به دست گرفته و با استناد به آن از کنار رفتن «ارباب مناسب» سخن می‌گوید، چیست؟

به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد نوشت: دیوارها یک دست سفید است و بعضا با پوسترهایی متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پوشیده شده، پوسترهایی که روی یکی از آنها تصویر شهید تهرانی‌مقدم نقش بسته است. پرده‌ای آبی‌رنگ پشت سرش قرار دارد و تصویر رهبری در سمت راستش. سالن تقریبا از جمعیت پر است و حاضران عمدتا از روحانیون هستند و بسیجیان ولی نکته اشتراک تمام آنها چفیه‌ای است سفید رنگ بر گردن‌شان. دیدار نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با «بسیجیان بیرجند» است. سیدعلیرضا عابدی که در پایگاه اطلاع‌رسانی‌اش به عنوان امام جمعه بیرجند گاهی «آیت‌الله» خطاب شده و گاهی «حجت‌الاسلام والمسلمین» اصلی‌ترین سخنران این مراسم است؛ ولی شاید نه حاضران و نه ناظران اخبار منتشر شده این انتظار را نداشتند که نماینده ولی‌فقیه با یک کتاب به تحلیل رویدادهای اخیر مملکت و فراتر از آن پیش‌گویی رویدادهای آتی ایران بپردازد. آبان‌ماه ساده‌ای نبود، با افزایش قیمت بنزین بدون اطلاع قبلی و زمینه‌سازی در جامعه، به یک‌باره بامداد بیست و چهارم برج، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر از افزایش 3 برابری قیمت بنزین آزاد و اختصاص 60 لیتر بنزین هزار و 500 تومانی به مالکان خودروهای شخصی داد. خبری که بازخوردهای بسیاری داشت ولی درنهایت شهرها و شهرستان‌های مختلف ایران را به صحنه اعتراض و اغتشاش تبدیل کرد. اعتراضی که تعداد کشته‌شدگان ناشی از آن، بنابر آن‌چه در سرمقاله دیروز روزنامه جوان ادعا شده، بیش از حوادث پس از انتخابات 88 بوده و همین‌طور بیش از حوادث دی‌ماه 96. کشته‌هایی که اگر اظهارات علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی ملاک قرار گیرد، حداقل در استان تهران 85 درصدشان برای اعتراض در کوچه و خیابان حضور نداشتند ولی در هرحال جان خود را از دست داده‌اند. تحلیل‌های نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی نیز دقیقا به همین موارد اشاره دارد. تحلیل‌هایی که بیست و نهم آبان‌ماه بیان شده ولی حالا بازخوردهای مجازی بسیاری به همراه داشته است.

دی و بهمن به روایت یک روحانی

کتاب به دست مقابل جمع نشسته است. خود نیز چفیه‌ای هم رنگ جماعت به گردن آویخته و با عبا و عمامه‌ای مشکی رنگ مقابل جماعتی سخنرانی می‌کند که روبرویش بر زمین نشسته‌اند. کتابی زرد رنگ به دست دارد و با عینکی که روی بینی‌اش گذاشته از شلوغی‌های اخیر ایران و روزهای پیش‌رو می‌گوید. «کتاب برای دی‌ماه خذلان دشمنان و بهت منافقان را پیش‌بینی کرده است». «خذلان» را دهخدا در لغت‌نامه «بی‌بهرگی» تعریف کرده و شاید از همین رو عبادی در ادامه اظهاراتش تاکید می‌کند که «منتظر باشید که چگونه در این فتنه، نتیجه نهایی یک بصیرت جدیدی خواهد بود که درنتیجه آن، آنهایی که در کشور چرت می‌زنند و خوابند و خواب می‌بینند هم از خواب بیدار شوند.» اینها را می‌گوید و دوباره نگاهش را به کتاب زردرنگ دستش خیره می‌کند. کتابی نوشته «شیخ عباس مصباح‌زاده کرمانی». نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی براساس این کتاب از روزگار ایران حدود یک‌ماه بعد از نخستین ماه زمستان می‌گوید. او بهمن را ماه «پرده دری» در ایران توصیف کرده و تاکید می‌کند که «بهمن ماه، ماه کشف استار است. جریانات امروز یک لایه ظاهری دارد که در خیابان‌ها مشخص است ولی لایه پنهانی نیز وجود دارد. استار به معنی نمایش پشت‌پرده است که در آن چه خبر بوده که این فتنه‌ها ایجاد شده و حالا هرکس می‌گوید، که بود که بود، من نبودم!» او در ادامه درباره نتیجه این افشاگری می‌گوید: «کشف توطئه کفار و استار و عزل برخی اربابان مناسب اتفاق می‌افتد یعنی کسانی که دارای مقام و منسبی هستند، در این کتاب خبر می‌دهد که در بهمن ماه بعد از آنکه پشت پرده‌ها ظاهر می‌شود، تاریخ مصرف‌شان تمام خواهد شد.»

تحلیل‌های ضد«روحانی» یک روحانی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی در اظهارات خود مشخصا نامی از حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری به میان نمی‌آورد ولی مرور اخبار اخیر ایران و نوع واکنش‌های ائمه جمعه به ماجرای افزایش قیمت بنزین به‌نحوی نشانگر آن است که تحلیل‌های عبادی فردی را هدف قرار داده که عالی‌ترین مقام روی کار آمده با رای مردم در نظام جمهوری اسلامی است؛ کما اینکه او با به کار بردن کلیدواژه‌هایی نظیر «سازشکار» که بارها و بارها از سوی اصولگرایان و «دلواپسان» نزدیک به این جناح سیاسی به‌منظور حمله به رییس‌جمهوری به کار رفته، می‌گوید: «در این ۴۰ سال اخیر آسیب‌هایی زیادی دیدیم که همه از ناحیه افراد منفعل حاصل شده است حتی فتنه اخیر در کشور نیز نتیجه وادادگی عده‌ای است... آسیب‌های ما از خودی‌های ولنگار است نه از بیرون، زیرا امریکا، صهیونیست، انگلیس و فرانسه کاره‌ای نیستند، آنی که کار را بر مسلمانان سخت می‌کنند، سازشگران داخلی هستند.» او در بخش دیگری از اظهارات خود اعتراضات رخ داده در سال‌های 78، 88، 96 و 98 را نتیجه توطئه «دشمنان» دانسته و تاکید می‌کند: «هر روز از ناحیه دشمن به صورت کارشناسی توطئه فتنه در ابعاد مختلف وجود دارد که یکی از صدها نمونه آن در چند روز اخیر بود.» اگر برداشت‌های ناظران از اظهارات امام جمعه بیرجند ملاک قرار گیرد، با اتکا به اظهاراتی که از او خواندیم، می‌توان به این نتیجه رسید که احتمالاً «ارباب مناسب» مدنظر او که در بهمن‌ماه با «ظاهر شدن پشت‌پرده‌ها» عزل شده و «تاریخ مصرفش تمام می‌شود»، رییس‌جمهوری است. او این روزها از چپ و راست دوباره کلیدواژه استعفا را می‌شنود و حتی جمعی از اصولگرایان عزل او را به شعار انتخاباتی خود تبدیل کرده‌اند؛ چنانکه حمید رسایی، نماینده عضو جبهه پایداری تهران در دوره نهم مجلس در همین زمینه در کانال تلگرامی خود می‌نویسد: «طبعا امیدی به مجلس فعلی نیست که پرونده‌اش سیاه‌تر از روحانی است. پس باید برای انتخابات مجلس یازدهم، عزم خود را جزم کنند و با انتخاب نمایندگانی انقلابی، کارآمد، سالم، شجاع و... اکثریتی را تشکیل دهند که روحانی خودش بگذارد و برود. اگر نرفت با رأی ملت کنار گذاشته شود.»

رمز و راز یک کتاب

حملات این روزها به روحانی نه نیاز به توضیح و تفسیر دارد و نه طبعا قابل‌انکار است ولی در این میان پرسش اینجاست که کتاب زرد رنگی که این امام جمعه به دست گرفته و با استناد به آن از کنار رفتن «ارباب مناسب» سخن می‌گوید، چیست؟ این کتاب که این روزها با قیمت 7 هزار تومان به فراوانی در شهرهای مذهبی ایران به‌ویژه قم در دسترس است، «تقویم سالانه» نام دارد که همانطور که گفته شد نوشته «عباس مصباح‌زاده کرمانی است.» عبادی خود نگارنده این کتاب را «ریاضی‌دان و منجم مومن و متدین» معرفی کرد که «در دوران طاغوت هیچگاه چاپلوسی آنها را نمی‌کرد و کتابش با حضرت مهدی (عج) پیوند داشت.» او میزان آشنایی خود با این کتاب را 40 سال عنوان کرده و تاکید می‌کند که «مصباح‌زاده در هر ورقی از کتاب ارادت خود را به حضرت مهدی (عج) نشان می‌دهد و در خصوص آذرماه 98 نیز بعد از اخباری که می‌دهد، از بروز بعضی فتنه‌ها و گرفتاری خائنان و اعداء خبر می‌دهد.» به‌رغم این توصیف‌ها پیگیری‌ها نشان داد که این کتاب نه‌تنها کتابی رایج میان حوزوی‌ها نیست؛ بلکه عملا در شرایط کنونی مورد استفاده نیز قرار نمی‌گیرد. کمااینکه «محمد تقی فاضل میبدی یزدی»، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید این استان در همین زمینه به «اعتماد» می‌گوید که «این کتاب نه‌تنها جزو منابع نیست؛ بلکه بیشتر در خانواده‌های سنتی کاربرد دارد. در روزگار قدیم عوام‌الناس مراجعه می‌کردند و افراد با استفاده از این کتاب می‌گفتند که فلان زمان برای ازدواج خوب است یا بد است. این کتاب به هیچ عنوان رایج نیست بنابراین نمی‌توان به آن استناد کرد.» این استاد حوزه علمیه همچنین با انتقاد از بیان مطالبی علیه رییس‌جمهوری با استناد به این کتاب تاکید می‌کند: «اگر قرار باشد سرنوشت یک نظام را به این کتاب گره زد باید فاتحه آن نظام را خواند. براساس استخاره و کتاب مصباح‌زاده نمی‌توان نظام را اداره کرد. اداره کشور براساس اقداماتی تماما علمی صورت می‌گیرد و به عقیده من اداره کشور کاری نیست که بتوان آن را دینی دانست چراکه صددرصد علمی است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.