در پی خروج این چهار هزار نظامی، حدود هشت تا ۹ هزار نیروی دیگر در افغانستان باقی می‌مانند.

به گزارش جماران؛ دولت آمریکا قصد دارد ظرف روزهای آینده برنامه خروج چهار هزار نیروی نظامی خود را از افغانستان اعلام کند.

شبکه ان.بی.سی نیوز بامداد یکشنبه به نقل از سه مقام فعلی و سابق دولت آمریکا نوشت که در پی خروج این چهار هزار نظامی، حدود هشت تا ۹ هزار نیروی دیگر در افغانستان باقی می‌مانند.

به دنبال بمب‌گذاری خونین طالبان در کابل در ماه سپتامبر، آمریکا مذاکره با این گروه را متوقف کرد و بتازگی این مذاکرات را از سر گرفته بود.

اما زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، پنجشنبه گذشته گفت که دور جدید مذاکرات با طالبان به دلیل بمب‌گذاری چهارشنبه گذشته در نزدیکی پایگاه هوایی بگرام به طور موقت متوقف می‌شود.

مقام‌های آمریکایی هنوز نگفته‌اند که روند خروج چهار هزار نیروی این کشور چه زمانی آغاز می‌شود اما آن را بخشی از عقب‌نشینی مرحله به مرحله آمریکا از افغانستان می‌دانند.

دو مقام آمریکایی گفتند که شماری از نیروها جایگزین می‌شوند و شماری دیگر پس از اتمام مأموریتشان جایگزین نخواهند شد.

یک سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این نیروها هنوز دستوری برای کاهش سطح حضور خود در افغانستان دریافت نکرده‌اند.

ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته است که شمار نیروهای این کشور کاهش خواهد یافت.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز هفته گذشته گفت: حتی اگر طالبان درباره صلح مذاکره و توافق نکند، آمریکا نیروهایش را در افغانستان کاهش خواهد داد.

اسپر افزود: می‌توانیم شمار نیروهایمان را کاهش دهیم بدون آنکه قابلیت‌های‌مان به خطر افتاده و افغانستان به مأمنی برای تروریسم تبدیل شود.

او اظهار کرد که نیروهای خارج شده از افغانستان به منطقه آسیا پاسیفیک منتقل خواهند شد.

اسپر در ماه اکتبر گفته بود که آمریکا می‌تواند شمار نیروهایش را به هشت هزار و ۶۰۰ نفر کاهش دهد بدون آنکه سلسله عملیات‌ ضد ترور ایالات متحده تحت تأثیر قرار گیرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بارها از طرح خود برای خروج نظامیان این کشور از افغانستان سخن گفته است. او  در سفر سرزده‌اش به افغانستان که به مناسبت روز شکرگزاری انجام شد، بار دیگر بر خروج نظامیان آمریکا از آن کشور تأکید کرد.

او در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ وعده داده بود به جنگ در افغانستان پایان داده و حضور نیروهای آمریکایی در خارج از این کشور را کاهش دهد.

مشاوران ترامپ ظرف سه سال گذشته توانستند وی را قانع کنند که به مأموریت نظامی آمریکا در افغانستان پایان ندهد اما وی، ماه اکتبر در مورد سوریه نشان داد که مایل است به حضور نظامی در آن کشور پایان دهد.

سی.ان.بی.سی نوشته که ترامپ، اوایل سال ۲۰۱۹ به مشاورانش گفته بود که می‌خواهد تا نوامبر ۲۰۲۰ تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند.

از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۷۷۵ هزار نیروی آمریکایی به افغانستان رفته‌اند که در میان آنها برخی چندین بار به این کشور فرستاده شده‌اند.

بر اساس آمار وزارت دفاع آمریکا، از میان این نیروها حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر کشته و ۲۰ هزار و ۵۸۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.