قائم مقام وزیر صنعت گفت: کالاهای اساسی را در جنگ اقتصادی کنونی تامین کردیم که اصلاح قیمت بنزین با کمترین تبعات انجام شود.

به گزارش جماران؛ قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: ستاد تنظیم بازار در فراوانی کالا و واردات اقلام اساسی اقدام مطلوبی انجام داد و بخش بزرگی از بنادر جنوبی کشور سرشار از کالای اساسی شده است.

حسین مدرس‌خیابانی روز پنجشنبه در نشست تنظیم بازار استان  کرمان افزود: کالاهای اساسی را در جنگ اقتصادی کنونی تامین کردیم که اصلاح قیمت بنزین با کمترین تبعات انجام شود.

وی اظهار داشت: روش ما در تنظیم بازار حفظ آرامش به نفع اقشار ضعیف جامعه است و کارکرد مناسب سه حوزه تامین، توزیع و کنترل کالا شرایط بازار را مطلوب می کند که در ستاد تنظیم بازار مورد توجه قرار گرفته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: مردم با فراوانی کالا اطمینان پیدا می کنند و خانه ها انبار کالاهای ما نمی شود که تامین نقطه قوت ما محسوب می شود و فراوانی کالا مقدم بر قیمت و پاشنه آشیل قیمت ها محسوب می شود.

وی ادامه داد: کارگروه تنظیم بازار استان ها موجب آرامش در بازار شد زیرا در مرحله نخست اثرات روانی بازار را اداره کرد و در این زمینه افزایش قیمت ها ناشی  از اصلاح نرخ بنزین به صورت واقعی و با اسناد مدارک افزایش می یابد که کسی متحمل ضرر نشود.

مدرس خیابانی افزود: ستاد تنظیم بازار موجب هماهنگی بین دستگاه ها شد، اصناف به میدان آمدند و فراوانی کالاها و تخفیفات کالا ادامه یافت و همچنین گمرک تلاش کرد کالاها را به سازمان بنادر بدهد بانک مرکزی در تخصیص ارز همکاری خوبی داشت.

وی بیان داشت: تمام توان خود را در طرح تشدید کنترل و نظارت بر بازار به میدان آوردیم و اپلیکیشن آپ بازرسی را رصد می کند که با افزایش غیر واقعی قیمت ها روبرو نباشیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: چهار هزار و ۳۰۰ بازرس با گشت های ویژه تعزیرات، بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه ها و دادستانی برای کنترل بازار پس از اصلاح قیمت بنزین به میدان آمدند و سه هفته پس از اصلاح قیمت بنزین ۳۰۰ هزار مورد بازرسی در کشور انجام شد.

وی تصریح کرد: تعداد ۲۴ هزار پرونده تعزیرات از محل ۳۰۰ هزار بازرسی شکل گرفت که تعزیرات حکومتی به آنان رسیدگی می کند.

مدرس خیابانی با اشاره به ۲ نگاه افراط و تفریط در مورد تاثیر افزایش قیمت بنزین روی کالاها افزود: یک نگاه اعتقاد دارد اتفاقی در کشور نمی ا فتد که صحیح نیست و نگاه دیگر افزایش قیمت حمل و نقل و بنزین بر قیمت تمام شده است و در این زمینه هم دایره عمده توزیع کالا با جنس گازوییل انجام می شود که نباید در این حوزه اتفاقی بیفتد.

وی عنوان کرد: تنها بخش حمل نقل درون شهری تاثیر بسیاری از اصلاح قیمت بنزین می‌بینند و توزیع کالا توسط شرکت های پخش بر قیمت کالا افزوده می شود زیرا اگر سرکوب قیمت کنیم تولید شکل نمی گیرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: مطالعات بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت اثر واقعی اصلاح قیمت بنزین را تنها ۴ درصد بر روی نرخ کالاها ارزیابی کرده است.

وی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار بر حمل و نقل مسافر ورود نمی کند زیرا از جنس شورای شهر و شهرداری ها است اضافه کرد: قیمت فولاد بر اساس نرخ بورس و افزایش قیمت گوجه فرنگی ربطی به بنزین ندارد.

وی تصریح کرد: گوجه فرنگی چند ماه پیش در حال نابودی بود لذا قیمت آن را افزایش دادیم که اکنون به قیمت واقعی رسیده است.

مدرس خیابانی افزود: ۸۵ هزار تن برنج پاکستانی به علت مشکل استاندارد از گمرک ترخیص نمی شد که موجب افزایش قیمت این محصول شده و اینک مشکل ترخیص آن رفع شده است.

وی گفت: افزایش قیمت بخشی از کالاها اثرات ملی دارد که استان ها این کالاها را به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ارائه کنند و استاندار کرمان در صورت تاثیرپذیری کالایی از اصلاح قیمت بنزین قیمت آن را مصوب و به ما اعلام کند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اظهار داشت: پس از اصلاح قیمت بنزین بخش عمده از کالاها به علت کاهش قدرت خرید مردم در فضای رکودی قرار گرفتند و در این زمینه باید علاوه بر مردم و اقشار آسیب پذیر و متوسط، فشار بر تولیدکنندگان مورد توجه قرار داد.

وی گفت: رقابت موجود در بازار اجازه افزایش قیمت بخش عمده کالاها را نمی دهد و بخشی از کالاها با اثرات روانی افزایش می یابد و دامن به گرانی می زند که باید جلوی آن را گرفت.

مدرس خیابانی ادامه داد: بخشی از کالاها با توزیع مویرگی در حد واقعی افزایش می یابد و در این زمینه پس از ۲ ماه از سهمیه بندی بنزین، سوخت بر اساس سامانه پیمایش توزیع می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.