نشست گروه نورماندی بامداد سه‌شنبه در کاخ الیزه در پاریس، با انتشار بیانیه مشترکی که تاکید آن بر پیگیری اجرای کامل توافق‌های مینسک بود، پایان یافت.

به گزارش جماران؛ سران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان پس از نشست در قالب "گروه نورماندی" در بیانیه مشترکی بر اجرای کامل آتش‌بس، تبادل همه زندانیان و همچنین اجرای توافق‌های مینسک در شرق اوکراین توافق کردند.

نشست گروه نورماندی بامداد سه‌شنبه  در کاخ الیزه در پاریس، با انتشار بیانیه مشترکی که تاکید آن بر پیگیری اجرای کامل توافق‌های مینسک بود، پایان یافت.

در این بیانیه کوتاه گروه تماس چهارجانبه موسوم به نورماندی، برای تثبیت اوضاع در مناطق مناقشه در شرق اوکراین، تلاش برای اجرای مفاد سیاسی توافق‌های مینسک و پیگیری درستی اجرای توافق حاصل شده در نشست امروز در دیدارهای بعدی مقام‌های این گروه توافق شد.

اجرای کامل و جامع توافق آتش‌بس تا پایان سال جاری میلادی، به‌روزرسانه طرح مین‌روبی از مناطق درگیر و  افزودن سه ناحیه عدم تماس در این مناطق از مواردی مورد توافق این گروه چهارجانبه در بیانیه پایانی بود.

مسکو، کی‌یف، پاریس و برلین پیرامون تبادل همه زندانیان شناسایی شده در یک مهلت 30 روزه و اعطای وضعیت ویژه خودمختاری به مناطق لوهانسک و دونتسک براساس توافق‌های مینسک نیز توافق کردند.

همچنین توافق شد که وزیران خارجه و مشاوران سیاسی چهار کشور در چهار ماه آینده نشست دیگری برای پیگیری اجرای توافق‌های به دست آمده در نشست پاریس برگزار کنند.

اجلاس گروه نورماندی در پاریس با حضور امانوئل مکرون، ولادیمیر پوتین، ‌ولودیمیر زلنسکی و آنگلا مرکل برگزار شد و هدف از آن، ‌اجرای توافق‌های امضا شده در مینسک در سال ۲۰۱۵ است که در قالب آن، عقب‌نشینی تسلیحات سنگین از اوکراین، اعاده کنترل کی‌یف بر مرزهایش، خودمختاری بیشتر برای شهرهای دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین و برگزاری انتخابات محلی در مناطق جدایی طلب شرق، مطرح شده است.

گروه تماس اوکراین (گروه نورماندی)  با هدف پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین در ششم ژوئن ۲۰۱۴ پایه‌گذاری شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.