اسناد افشا شده توسط واشنگتن‌پست همچنین تناقضات موجود در اظهارات عمومی رئیسان جمهوری، فرماندهان نظامی و دیپلمات‌های آمریکا را نشان می‌دهد که هر ساله درباره پیشرفت در افغانستان و ارزشمند بودن این جنگ صحبت می‌کنند.

به گزارش جماران؛ یک روزنامه آمریکایی اسناد مربوط به دروغ‌گویی دولت‌های آمریکا به افکار عمومی این کشور درباره جنگ در افغانستان را منتشر کرد.

روزنامه واشنگتن پست بامداد سه‌شنبه گزارش داد که به بیش از 2 هزار صفحه سند درباره دروغ‌گویی دولت‌های مختلف آمریکا درباره 18 سال جنگ در افغانستان که در مصاحبه با بیش از 400 مقام مطلع و مرتبط حاصل شده، دست یافته و پس از سه سال توانسته است حکم انتشار این اسناد را از دادگاه بگیرد.

واشنگتن‌پست نوشت که دولت آمریکا در این مدت تلاش داشته که هویت تعداد زیادی از افراد مصاحبه‌شده در این پروژه را مخفی کرده و از انتشار صحبت‌های آنان جلوگیری کند، اما این روزنامه توانسته  است براساس «قانون آزادی اطلاعات» حکم انتشار این اسناد را بگیرد.

براساس این گزارش، «داگلاس لوت» ژنرال سه ستاره ارتش آمریکا که در دولت باراک اوباما و دونالد ترامپ به عنوان فرمانده کاخ سفید در جنگ افغانستان خدمت کرده، در سال 2015 در یک مصاحبه با مقام‌های دولتی گفت: ما عاری از هرگونه درک بنیادین از افغانستان بودیم؛ ما اصلا نمی‌دانیم چه کار می‌کنیم.

وی با مقصر دانستن نقص سازوکار بوروکراتیک میان کنگره، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا در کشته شدن نیروهای آمریکایی، افزود: اگر مردم آمریکا از ابعاد این سوء عملکرد آگاه می‌شدند... 2 هزار و 400 نفر کشته شدند. چه کسی خواهد گفت که اینها بیهوده بوده است؟

از سال 2001 تاکنون بیش از 775 هزار نیروهای آمریکایی به افغانستان رفته که در میان آن‌ها برخی برای چند بار به این کشور فرستاده شده‌اند؛ براساس آمار وزارت دفاع آمریکا، از میان این نیروها حدود 2 هزار و 300 نفر کشته و 20 هزار و 589 نفر زخمی شده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست در ادامه گزارش نوشت: این مصاحبه‌ها که از طیف وسیعی از مقام‌ها گرفته شده، شکست‌های آمریکا در جنگ افغانستان را که تا به امروز ادامه داشته، در کانون توجه می‌آورد. این مصاحبه‌ها، که چگونه جرج دابلیو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ سه رئیس جمهوری آمریکا و فرماندهان نظامی آنان از محقق ساختن وعده پیروزی در جنگ افغانستان عاجز مانده‌اند.

بسیاری از مقام‌های مصاحبه‌شونده که در زمان گفت‌وگو گمان می‌کرده‌اند اظهاراتشان هرگز منتشر نخواهد شد، تاکید کرده‌اند که راهبرد جنگی آمریکا در افغانستان شدیدا نقص داشته و واشنگتن پول هنگفتی را برای ساخت ملت مدرن در افغانستان هدر داده است.

در این مصاحبه همچنین برای تلاش بی‌حاصل دولت آمریکا برای مقابله با فساد، ایجاد ارتش و نیروی پلیس توانمند در افغانستان و پیگیری از تجارت تریاک در این کشور تاکید شده است.

اگرچه دولت آمریکا تاکنون آمار جامعی از هزینه‌هایی که برای جنگ افغانستان کرده، نگرفته است؛ اما «نتا کرافورد» استاد علوم سیاست و مدیر «پروژه هزینه‌های جنگ» در دانشگاه براون برآورد کرده است که وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در مجموع از سال 2001 تاکنون بین 934 میلیارد تا 978 میلیارد دلار هزینه کرده‌اند.

این هزینه سرسام‌آور جدای از هزینه‌هایی است که دیگر نهادهای آمریکایی همچون سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) و وزارت امور کهنه‌سربازان انجام داده‌اند.

«جفری اگرز» عضو نیروی دریایی آمریکا و از مقام‌های کاخ سفید در دولت بوش و اوباما در این مصاحبه‌ها گفته است: ما در قبال این تلاش یک تریلیون دلار چه به دست آورده‌ایم؟ ارزش یک تریلیون دلار را داشت؟ پس از کشته شدن اسامه بن لادن من گفتم که احتمالا او در قبر زیرآبی خود به این هزینه‌ای که ما کرده‌ایم می‌خندد!

اسناد افشا شده توسط واشنگتن‌پست همچنین تناقضات موجود در اظهارات عمومی رئیسان جمهوری، فرماندهان نظامی و دیپلمات‌های آمریکا را نشان می‌دهد که هر ساله درباره پیشرفت در افغانستان و ارزشمند بودن این جنگ صحبت می‌کنند.

چندین مصاحبه‌شونده از تلاش‌های آشکار و عمدی دولت آمریکا برای گمراه کردن افکار عمومی پرده برداشته‌اند. آن‌ها گفته‌اند که در پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و در کاخ سفید خیلی رایج بوده که آمار را به گونه‌ای تحریف کنند که نشان‌دهنده پیروزی آمریکا در جنگ باشد؛ در حالی که اینگونه نبوده است.

به نوشته واشنگتن‌پست، «جان ساپکو» رئیس نهاد دولتی «دفتر بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان» موسوم به سیگار (CIGAR) که مسئول انجام مصاحبه‌ها بوده، تایید کرد که این اسناد نشان می‌دهند مردم آمریکا همواره دروغ شنیده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.