روسیه یک پهپاد آمریکایی را در لیبی سرنگون کرد

به گزارش جماران، "استفن تاونسند" فرمانده پایگاه نظامی آمریکا در آفریقا (افریکوم) امروز در گفت وگو با رویترز گفت که پهپاد آمریکایی که ماه گذشته در نزدیکی طرابلس پایتخت لیبی سرنگون شده بود، در واقع توسط نیروهای وزارت دفاع روسیه هدف قرار گرفته است.
وی ضمن اعلام اینکه این اقدام روس ها در کشور نفت خیز لیبی ثابت می کند، آنها با حمایت از ژنرال "خلیفه حفتر" فرمانده ارتش این کشور همچنان در جنگ داخلی لیبی دست برتر را دارند، گفت: اگرچه روس ها از قبل نمی دانستند پهپاد آمریکایی را هدف قرار داده اند، اما بعد از آنکه دریافتند این پهپاد آمریکایی است، همچنان از تحویل باقیمانده آن اجتناب کردند.

ژنرال تاونسد افزود: حال که همه اسرار مربوط به این پهپاد مشخص شد، از روس ها می خواهیم لاشه آنرا به دولت آمریکا تحویل دهند.

با این وجود سرهنگ "کریستوفر کارنس" سخنگوی "افریکوم" نیز به این خبرگزاری گفت که نیروهای ژنرال حفتر و حامیان روس آنها در 21 نوامبر (30 آبان) می دانستند که یک پهپاد دشمن را هدف قرار می دهند و بر همین اساس هم بود سامانه پدافندی خود را فعال کرده و بعد از سرنگونی پهپاد از مفقود شدن آن خبر داده بودند تا اسرار بیشتری از این پهپاد آمریکایی فاش نشود.

یک مقام "دولت وفاق ملی" لیبی مورد حمایت سازمان ملل نیز امروز در گفت وگو با این خبرگزاری انگلیسی، روسیه را مسئول هرگونه تهاجم به خاک لیبی دانست و گفت: دولت روسیه در حالی حضور رسمی خود در این جنگ و یا استفاده از جنگ افزارهای روسی در لیبی را انکار می کند و مدعی است که نظامیان روسی حاضر در لیبی دولتی نبوده و به شرکت های خصوصی وابسته هستند که حمایت مسکو از حفتر خود نقض پیمان های بین المللی علیه تمامیت ارضی لیبی به شمار می رود.

اختلافات سیاسی در لیبی بعد از سقوط "معمر قذافی" موجب شد که این کشور آفریقایی به میدان رقابت قدرت های سیاسی و محل پرواز هواپیماهای نظامی تبدیل شود.

پس از سقوط قذافی، رئیس جمهوری مخلوع لیبی یک نزاع دو طرفه بر سر قدرت در آن کشور در جریان است که یک طرف آن دولت وفاق ملی به رهبری "فائز السراج" است که در پایان ۲۰۱۵ براساس توافقی زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده و طرف دیگر آن مقامات شرق لیبی مورد حمایت ارتش ملی به سرکردگی ژنرال خلیفه حفتر قرار دارند.

حفتر که مورد حمایت برخی از کشورها از جمله امارات، مصر، عربستان، روسیه و فرانسه قرار دارد، در تلاش است تا با ورود به طرابلس، دولت سراج را که مورد حمایت سازمان ملل متحد است، سرنگون کند.

در حالی که از آغاز جنگ داخلی در لیبی در سال ۲۰۱۱ بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، رساندن تسلیحات به طرف‌های درگیر در جنگ ممنوع است، ولی گفته می شود رژیم صهیونیستی، ترکیه و  جمهوری آذربایجان ، هر کدام از یک طرف دعوا در لیبی حمایت می کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.