سخنگوی شورای نگهبان با استناد به اصل ۹۹ قانون اساسی گفت: گاهی اوقات سؤالاتی در این مورد که ما تنها ناظر بر انتخابات هستیم یا نه، به وجود می‌آید. تأکید می کنم که شورای نگهبان تنها نظر بر انتخابات است.

به گزارش جماران، عباسعلی کدخدایی در افتتاحیه ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان با استناد به اصل ۹۹ قانون اساسی اظهار کرد: شورای نگهبان تنها ناظر بر انتخابات است. قوانین عادی دیگری که تکالیف نظارتی شورای نگهبان را تعیین کرده است، در همین راستا فعالیت می‌کند. گاهی اوقات سؤالاتی در این مورد که ما تنها ناظر بر انتخابات هستیم یا نه، به وجود می‌آید. تأکید می‌کنم که شورای نگهبان تنها ناظر بر انتخابات است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: قوه قضائیه وظیفه رسیدگی به تخلفات را بر عهده دارد. وزارت کشور نیز مسئولیت اجرایی دارد. این تفکیک نظارت و اجرا بسیار مهم است. ما باید بتوانیم تکالیف قانونی خود را به درستی انجام دهیم. هیئت‌های نظارت و اعضای این هیئت‌ها که در واقع شاخه‌های مردمی این نظارت هستند، وظیفه سنگینی بر عهده دارند. نظرات آنها مؤثر بر بررسی‌های صلاحیت‌ها و صحت و عدم صحت انتخابات است.

کدخدایی در ادامه سخنان خود با تأکید بر رصد فعالیت‌های انتخاباتی اظهار کرد: این مهم باید با جدیت تمام دنبال شود. در ابتدا باید کلیه‌ فعالیت‌های انتخاباتی به دقت مورد رصد قرار بگیرد. در وهله دوم گزارش‌های مختلف از نهادهای ذی‌ریط بررسی شود و به هیئت‌های مرکزی ارسال و این هیئت‌ها تصمیم بگیرند و نتایج را منتشر کنند.

وی در مورد رسیدگی به تخلفات احتمالی انتخاباتی گفت: وقتی شورای نگهبان به عنوان تنها ناظر شناخته می‌شود، بررسی تخلفات احتمالی را بر عهده دارد. این تخلفات باید به دقت بررسی شود تا خدایی ناکرده حقی از کسی ضایع نشود. انجام این وظیفه خطیر بررسی صلاحیت‌های داوطلب‌های محترم را دربرمی‌گیرد که ابتدا در هیئت‌های استانی و در وهله بعد در هیئت های مرکزی بررسی می‌شود. دقت در این رسیدگی‌ها بسیار مهم است تا حق‌الناس ضایع نشود. اگر در رسیدگی‌ها دقت نکنیم، افراد شایسته و واجد شرایط از ورود به عرصه منع شده و حقشان ضایع می‌شود. ما باید در پیشگاه خداوند و جامعه پاسخگو باشیم. حقوق افراد باید مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر تکلیفی که قانون اساسی برای شورای نگهبان قائل شده است، گفت: انتظار است که شورای نگهبان به وظایف خود مطابق قانون اساسی - که یک قانون مادر است - رسیدگی کند. یک سوی این وظیفه حقوق مردم است که باید با دقت بررسی شود. سوی دیگر موضوع اما وجود نهادهای شایسته است که باید بتوانند با کارآمدی خود اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی را پیش ببرند. پس اگر در این زمینه کوتاهی صورت بگیرد و افراد ناصالح و ناشایست در پست‌های انتخاباتی انتخاب شوند، ما مسئول و پاسخگو هستیم. پاسخگویی به وظایف بسیار حائز اهمیت است چرا که مردمی که رأی می‌دهند از ما انتظار دارند که به دقت به وظایف خود رسیدگی کرده و اجازه ندهیم که افرادی که واجد شرایط نیستند وارد نهادهای انتخاباتی شوند.

وی در پایان سخنان خود گفت: همه ما برای انجام وظیفه قانونی و برای رضای خداوند تحقق حقوق مردم تلاش می‌کنیم. پس نگاه ما باید یک نگاه ملی باشد ما باید منافع ملی را در نظر بگیریم. همه ما باید از نگاه‌های منطقه‌ای و سلیقه‌ای بپرهزیم و منافع ملی را اصل قرار دهیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.