پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: با توجه به این موضوع، دو طرف در گفت و گوی خود در پکن در موارد فراوانی از جمله تقویت همکاری ها، ادامه تلاش برای اجرای جامع و مؤثر برجام، حفاظت از معادلات بین المللی بر حسب حقوق بین المللی، پایبندی بر حل مساله با روش های سیاسی و تقویت صلح و ثبات منطقه به توافق رسیدند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به سفر روز گذشته «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به چین و نشست مشورتی دو کشور در پکن اظهار کرد در جریان سفر عراقچی به چین دو طرف درباره برجام تبادل نظر کرده و به توافقات زیادی رسیدند.

«هوا چون یینگ» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پکن درباره گفت و گوی روز یکشنبه «ما جائو شو» معاون وزیر خارجه چین و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران در پکن گفت: خروج آمریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری آن کشور بر ایران باعث وخامت وضعیت موضوع هسته ای ایران شده و برجام نیز با خطر فروپاشی روبرو است.

او افزود: با توجه به این موضوع، دو طرف در گفت و گوی خود در پکن در موارد فراوانی از جمله تقویت همکاری ها، ادامه تلاش برای اجرای جامع و مؤثر برجام، حفاظت از معادلات بین المللی بر حسب حقوق بین المللی، پایبندی بر حل مساله با روش های سیاسی و تقویت صلح و ثبات منطقه به توافق رسیدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین عنوان کرد چین و ایران همکاران راهبردی یکدیگر درهمه زمینه ها هستند و ضمن تقویت اعتماد متقابل سیاسی، همکاری در زمینه های مختلف را استحکام خواهند بخشید و رفاه بیشتری برای مردم دو کشور فراهم خواهند کرد.

«هوا» تاکید کرد موضوع هسته ای ایران بخش مهمی از همکاری راهبردی چین و ایران است و دو طرف برای حفظ توافقنامه برجام به تلاش های خود ادامه خواهند داد.

نشست مشورتی مشترک ایران و چین در مورد برجام، روز یکشنبه با حضور «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «ما جائو شی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین و با هدف بررسی آخرین تحولات برجام و پیرامون آن در پکن برگزار شد.

در این نشست همچنین در مورد نشست کمیسیون مشترک برجام که هفته آینده در سطح معاونان وزیر در وین برگزار می شود بحث و گفت و گو شد، در کمیسیون مشترک برجام آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام از سوی همه طرف ها بررسی می‌شود.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، احیای تحریم‌های هسته‌ای و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون در چهار گام از تعهدات برجامی خود شامل عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده، افزایش سطح غنی‌سازی به ۴.۵ درصد و برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) کاسته است.

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از صبح روز پانزدهم آبان با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تاسیسات (از نیمه شب شانزدهم آبان) آغاز شد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.