استاد دانشگاه بیرمنگام گفت: تنها عامل عصبانیت مردم موضوع خاص بنزین نبود بلکه بیکاری، گرانی و تحریم و تورم مجموعه عواملی بود که باعث شد مردم ایران اعتراض کنند و بانک‌ها و ساختمان‌های دولتی توسط معترضان مورد هدف قرار بگیرد.

به گزارش جماران، ویلیام اسکات لوکاس (William Lucas) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام است، وی تاکنون سال‌ها به عنوان کارشناس سیاست خارجی آمریکا و انگلیس فعالیت کرده‌ است. وی نظرات خود را پیرامون اعتراض‌های داخلی ایران در روزهای اخیر بیان کرده است.

اعتراض‌های اخیر در ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا و مشکلات داخلی رخ داد

ویلیام اسکات لوکاس در ابتدا در مورد علت این اعتراض‌ها گفت: این اعتراض‌ها به دنبال مشکلات اقتصادی ایجاد شده است.  مشکلات جدی اقتصادی ایران محصول مشکلات داخلی  و تحریم‌های جامع آمریکا است که امسال توسط دولت ترامپ تشدید شده است.

وی در ادامه افزود: اعتراضات فعلی، به دلیل افزایش پنجاه درصدی قیمت بنزین یارانه‌ای، همچنین ابراز خشم از مشکلات داخلی ناشی از تحریم‌ها به وجود آمده است. سالهاست که دولت‌های ایران با موضوع یارانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و امیدوارند با کاهش یارانه‌ها کارایی اقتصادی افزایش یابد اما در این صورت خطر مخالفت عمومی نیز وجود دارد. 

کاهش صادرات نفتی عامل افزایش قیمت بنزین بوده است

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام گفت: افزایش قیمت بنزین در ایران به دلیل تشدید تحریم‌ها علیه نفت ایران و کاهش صادرات نفتی ایران است. به همین دلیل بود که دولت و مقام‌های سه قوه تصمیم گرفتند یارانه بنزین را کاهش دهند. 

بیکاری و گرانی و تورم از عوامل دیگر نارضایتی مردم در ایران است

وی در ادامه تاکید کرد: تنها عامل عصبانیت مردم موضوع خاص بنزین نبود بلکه بیکاری، گرانی و تحریم و تورم مجموعه عواملی بود که باعث شد مردم ایران اعتراض کنند و بانک‌ها و ساختمان‌های دولتی توسط معترضان مورد هدف قرار بگیرد.

مشکلات دولت ایران محدود به بازیگران خارجی نیست

این استاد دانشگاه گفت: دولت ترامپ با پاره کردن  توافق هسته‌ای، به تلاش در راستای شکست  اقتصاد ایران ادامه داد و باعث مشکلات زیادی در زمینه اقتصادی و تامین دارو و حقوق بشر در ایران شده است. اما شعارهای مردم نشان می‌دهد که مشکلات دولت ایران اکنون محدود به بازیگران خارجی نمی‌شود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.