رهبر معنوی ائتلاف السائرون در پارلمان عراق گفت: نخست وزیر جدید عراق باید از طریق همه پرسی انتخاب شود.

به گزارش جماران؛ "مقتدا صدر" رهبر معنوی ائتلاف السائرون در پارلمان عراق با استقبال از استعفای "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق برای کناره‌گیری از قدرت گفت: باید نخست وزیر جدید از طریق همه پرسی انتخاب شود.

به گزارش شبکه خبری "سومریه نیوز"، صدر در بیانیه‌ای که جمع شب منتشر کرد،  افزود: باید صندوق همه‌پرسی برای انتخاب نخست وزیر در تمامی میدان‌هایی قرار داده شود که اعتراضات برپا شده است.

رهبر جریان صدر همچنین خواستار یک شورای مبارزه با فساد مرکب از نخبگانی از قضات باکفایت شد وگفت که این شورا باید شامل افرادی شود که دارای شفافیت در فعالیت وشجاعت در عمل برای مجازات با افرادی باشند که دست به فساد زده‌اند.

صدر دراین بیانیه تصریح کرد: نخست وزیر جدید باید کابینه خود را بدور از  احزاب، جریان­‌ها، شبه نظامیان و سهم‌خواهی‌های فرقه‌ای و حزبی تشکیل دهد، همچنان که باید دستگاه قضایی نقشی فعال داشته باشد.

وی افزود: تشکیل کابینه همچنین باید بدور از مشاجرات پارلمان صورت گیرد، نهادی که فساد اعضای آن دست کمی از فساد موجود در اعضای دولت فعلی عراق ندارد.

رهبری معنوی فراکسیون سائرون در پارلمان عراق توصیه کرد: انتخاب افراد در کابینه جدید باید از طریق رأی مستقیم مردم عراق و در سایه یک نظارت مستقل و بدور از فساد انجام شود.

رهبر جریان صدر همچنین بر ضرورت ادامه تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان تأکید کرد و گفت: البته باید با معترضان خشونت‌طلب یا نظامیانی که بخواهند دست به خشونت ببرند، با جدیت مقابله کرد.

صدر در پایان این بیانیه آورده است: از تمامی کشورها می‌خواهم که به عراقی‌ها فرصت بدهند تا حق تعیین سرنوشتشان را خودشان تعیین کنند.

رهبر معنوی فراکسیون سائرون شب گذشته نیز به دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق توصیه کرد که هرچه سریع‌تر استعفا کرده تا مانع از خونریزی شود.

عبدالمهدی نخست وزیر عراق ساعاتی پیش بدنبال شدت درگیری های در استان‌های جنوبی عراق اعلام کرد: به زودی نامه رسمی خود راجع به درخواست استعفایم را به پارلمان ارائه خواهم کرد.

این اقدام نخست وزیر عراق بدنبال سخنان "آیت الله سیستانی" مرجع عالیقدر شیعه عراق صورت می‌گیرد.

سیستانی روز جمعه در بیانیه اش از پارلمان عراق خواست که شرایط را برای انتخابات سالم و پاک که انعکاس دهنده اراده ملت عراق از طریق انتخابات باشد، فراهم کند.

مرحله نخست اعتراضات در عراق روز اول اکتبر (۹ مهرماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد، اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد، بطوری که گروهی از معترضان خواستار اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی این کشور شدند و برخی دیگر شعار براندازی دولت را سر دادند.

اعتراضات در عراق بار دیگر از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) آغاز شد و دولت تاکنون با وجود پذیرش اغلب پیشنهادات برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته‌های اقتصادی و صدور دستورالعمل‌های مختلف، نتوانسته آرامش را به طور کامل به کشور بازگرداند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.