اوباما در استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال 2012 که سالیانه تنظیم می شود، نوشتند که می خواهند درمنطقه خلیج فارس و خاورمیانه نیروهایشان را کاهش دهند و به سمت شرق آسیا و اقیانوس آرام حرکت کنند ولی به نظر من آمریکایی ها برای سالیان طولانی در منطقه خواهند ماند تا زمانی که رژیم صهیونیستی در این منطقه خود را در خطر می بیند به حمایت آمریکایی ها نیاز دارد، تا زمانی که نفت در این منطقه وجود دارد.

به گزارش جماران؛ دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: منطقه جنوب خلیج فارس که الان به یک انبار سلاح تبدیل شده است و این سلاح ها هیچ کدام به سمت اسراییل هدف گیری نشد و روزی همین سلاح ها به دست ملت اسلامی خواهد افتاد.

سردار سرلشکر "سیدیحیی رحیم صفوی" دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم، پیرامون آخرین تحولات در جهان اسلام و منطقه توضیحاتی ارائه داد.

مشروح این گفتگو در ذیل آمده است؛

العالم: اهمیت و جایگاه وحدت اسلامی امروز در بین کشورهای اسلامی چیست؟

وحدت امت اسلامی هم یک فرمان الهی است خداوند به همه مسلمانان دستور می دهد که با یکدیگر وحدت پیدا کنید، امت واحده اسلامی را تشکیل دهید. دوم وحدت اسلامی یک امر عقلانی است یعنی اگر مسلمانان جهان می خواهند به پیشرفت، آزادی و استقلال برسند و اگر می خواهند براساس فلسفه اسلامی و مشترکات اسلامی به وضعیت بهتری از وضعیت کنونی در آینده برسند عقلا باید با هم ارتباطاتی داشته باشند که برای آنها ایجاد وحدت کند. یکی از ثمرات وحدت مسلمین شکل گیری قدرت اسلامی، فرهنگ و تمدن نوین اسلامی می باشد.

العالم: شما اشاره کردید که وحدت مسلمین منجر به شکل گیری قدرت اسلامی خواهد شد در این صورت آیا آمریکا و کشورهای غربی دست روی دست می گذارند که این قدرت شکل بگیرد؟

کشورهای غربی ،امریکا و رژیم صهیونیستی چندین قرن است که راه تسلط بر کشورهای اسلامی در ایجاد تفرقه بین دولت ها، ملت ها و هم رهبران اسلامی آزموده اند و مبنای تفرقه را براساس مشکلاتی که بین دولت های اسلامی مانند مشکلات مرزی ای که وجود دارد قرار داده اند.

قسمت عمده این مشکلات به زمان جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراطوری عثمانی برمی گردد که حکومت بریتانیا و فرانسه سرزمین اسلامی را براساس معاهده سیاسی پیکو تجزیه کردند. این معاهده در سال 1915 و 1916 بسته شده بود. به عبارت دیگر دو حادثه در این جا رخ داده بود یکی فروپاشی امپراطوری عثمانی و تشکیل ترکیه جدید و دوم اینکه فرانسه و بریتانیا مابقی سرزمین اسلامی را بین خود تقسیم کردند مثلا عراق به انگلیسی ها رسید و آنها از 1920 بر عراق حاکم بودند و قیام های بزرگی در عراق شکل گرفت که منجر به شکل گیری دولت – ملت عراق در سال 1932 شد و بالاخره انگلیسی ملک فیصل اول را از اردن به عراق آوردند و حاکم کردند و سوریه و لبنان فعلی سهم فرانسوی ها شد.

از زمان خروج انگلیسی از شرق مدیترانه حدود از سال 1968 تا 1970 و همچنین از خلیج فارس و دریای سرخ آمریکائی ها جایگزین و میراث خوار استعمار انگلیسی ها شدند. از سال 1971 نیکسون رئیس جمهور آمریکا قدرت ایالات متحده به منطقه خلیج فارس آورد و بر همه کشورهای اسلامی و منطقه خلیج فارس مسلط شد به عبارتی همان میراث خوار استعمار انگلیس شد و در واقع دو اتفاق برزگ رخ داد 1- تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1948 2- شکل گیری قدرت آمریکا به جای قدرت انگلیس و فرانسه در منطقه خلیج فارس.

آمریکا در منطقه به دنبال اهداف بسیار بزرگی بودند که مهمترین اهداف آن عبارت بود از یک، غارت منابع این کشورها. الان حدود 110 سال از کشف نفت می گذرد و در ایران هم در سال 1908 نفت در مسجد سلیمان کشف شد و در سال 1912 انگلیسی ها پالایشگاه آبادان را در ایران ساختند بعد از ایران نفت در عربستان و عراق کشف شد و کشف نفت به زمان قبل از جنگ جهانی اول بر می گردد که سوخت ناوگان های انگلیسی از زغال سنگ به مازت تبدیل شد و آنها این سوخت جایگزین را از پالایشگاه آبادن تامین می کردند. به هرحال وجود آمریکا درمنطقه از سال 1970 به بعد اول به خاطر نفت و گاز بوده است. دوم برای بقا و تثبیت حیات ننگین رژیم صهیونیستی اختلاف و کشمکش را در بین کشورهای اسلامی که درآن زمان حدود 200 میلیون نفر بودند را دردستور کار قرار داد سوم حمایت از رژیم های نامشروع و غیر دمکراتیک دراین کشورها و چهارم تحمیل جنگهای بزرگ همه جنگهایی که رژیم صهیونیستی بر علیه مصر،سوریه و اردن راه انداخت و یا جنگ عراق علیه ایران که ما تازه انقلاب کرده بودیم و می خواستیم کشورمان را بسازیم. چه کسی عراق را در سال 1979 به جان ایران انداخت یعنی سال 1359. بدون تردید آمریکاییها ،صهیونیست ها و انگلیسی ها پشت سر این حرکت بودند بنابراین برای جلوگیری از قدرت یافتن کشورهای اسلامی باید رژیم صهیونیستی، امریکائیها و برخی از کشورهای اروپایی در بین ملت های اسلامی ایجاد تفرقه کنند،باید رژیم های وابسته به خود در کشورهای اسلامی ایجاد کنند و میلیاردها دلار سلاح به کشورهای منطقه بفروشند.

من به عنوان یک استاد دانشگاه می گویم کشورهای عربی نباید اشتباه شاه را تکرار کنند آمریکایی ها به حسنی مبارک، محمد قذافی و شاه وفادار نبودند آنها به شاه ایران میلیاردها دلار سلاح فروختند و تمام این سلاح ها به دست ملت ایران افتاد. منطقه جنوب خلیج فارس که الان به یک انبار سلاح تبدیل شده است و این سلاح ها هیچ کدام به سمت اسراییل هدف گیری نشد و روزی همین سلاح ها به دست ملت اسلامی خواهد افتاد .

برخی کشورهای عربی طی ده سال گذشته 150 میلیارد دلار سلاح خریداری کردند؛ فقط یکی از بمب هایی که پادشاهی سعودی بر سر یمنی ها می اندازد 5 میلیون دلار است این بمب حدود 20 متر در زمین فرو می رود 5 سال از حمله سعودی ها با تشویق و حمایت آمریکایی ها و صهیونیست ها به ملت یمن می گذرد . این موارد مسایلی است که ما و ملت های اسلامی باید به آن توجه داشته باشیم .

العالم: فرمودید آمریکا ها تقریبا از سال 1971 جایگزین انگلیسی ها شدند و می خواستند بر منابع منطقه سیطره یابند و از رژیم صهیونیستی حمایت کردند و برخی کشورهای مرتجع را وارد منطقه کردند و جنگ های بزرگی را هم به راه انداختند؛ حالا بعد از حدود 6 دهه آیا آمریکا در اهداف خود موفق بود؟

بزرگترین اشتباه استراتژیک آمریکایی ها حمله افغانستان و عراق بود دشمن اصلی آمریکایی ها از نظر نظامی قدرت فدراسیون روسیه و از نظر اقتصادی جمهوری خلق چین بود و از سال 2001 که به افغانستان حمله کردند و 2003 که به عراق حمله کردند حدود 18 سال می گذرد و از این فرصت روسها وچینی ها استفاده کردند و قدرت خود را افزایش دادند اما آمریکایی ها حدود 7 تریلیون دلار هزینه کردند و حداقل بیست هزار نفر کشته و زخمی دادند و مدیریت آمریکا سرگرم این دو کشور شد در نتیجه چینی ها قدرت اقتصادیشان را بالا بردند و مصمم هستند تا 2025 یا 2030 قدرت اقتصادی اول جهان شوند و از آمریکا سبقت بگیرند و این احتمالا رخ خواهد داد و روس ها قدرت نظامی خود را افزایش دادند .

از طرفی آمریکایی ها با درگیر شدن با ایران باعث شدند تا یک جبهه مقاومت اسلامی تشکیل شود هم اکنون ایران، عراق،سوریه،لبنان،جبهه مقاومت اسلامی یمن، جبهه حماس در فلسطین و جهاد اسلامی؛ این جبهه مقاومت اسلامی در مقابل آمریکایی ها و صهیونیست ها شکل گرفت و به پیروزی رسیده است جنگ های سی و سه روزه، جنگ های بیست و دو روزه، و همین جنگ اخیر(سه روز است که به غزه حمله کردند و با اطمینان می گویم که صهیونیسست ها آستانه تحملشان در مقابل قدرت نظامی جهاد اسلامی و حماس بسیار پایین است و قطعا شکست خواهند خورد )

از نظر من نسبت به 5 سال قبل آمریکایی ها و اسراییلی ها ضعیف تر شدند و قدرت انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی بالا آمده است . در 18 سالی که آمریکا در افغانستان است نه امنیت و رفاه و نه آسایش توانسته ایجاد کند؛ آنها بیش از 15 سال است که در عراق هستند برای مردم عراق چه کردند؟ عراق وضعیت خوبی ندارد در حالی که روزانه بیش از 4 میلیون نفت تولید می کند البته آمریکایی ها تمام هزینه هایی که در عراق کردند از نفت عراق بردند.

آمریکایی ها می خواستند در عراق یک رژیم متخاصم با ایران و لائیک روی کار بیاید که نتواستند و پارلمان و دولت عراق اسلامی و دوست ایران شد. پل برمر تلاش کرد تا نگذارد حکومتی در عراق بیاید تا با ایران دوست باشد در افغانستان هم ما روابطمان خوب است آمریکایی ها حدود 18 سال گذشته در منطقه غرب آسیا، در اهداف سیاسی و نظامی شکست خوردند البته از زمان اوباما با ایران هراسی توانستند میلیاردها دلار سلاح به کشورهای عربی بفروشند که دراهداف فروش سلاح و غارت منابع نفتی موفق بودند .

العالم: آمریکا در چند ماه گذشته در حال خروج نیروهایش از خاورمیانه است آیا چین و روسیه را تهدید خود می داند یا گمان می برد که در مقابل ایران و محور مقاومت کاری از پیش نمی برد و این را خطری برای نیروهایش می داند؟

اوباما در استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال 2012 که سالیانه تنظیم می شود، نوشتند که می خواهند درمنطقه خلیج فارس و خاورمیانه نیروهایشان را کاهش دهند و به سمت شرق آسیا و اقیانوس آرام حرکت کنند ولی به نظر من آمریکایی ها برای سالیان طولانی در منطقه خواهند ماند تا زمانی که رژیم صهیونیستی در این منطقه خود را در خطر می بیند به حمایت آمریکایی ها نیاز دارد، تا زمانی که نفت در این منطقه وجود دارد برای غارت منابع نفتی ( ترامپ با صراحت می گوید نفت سوریه را دوست دارد و برای نفت در این منطقه حضور دارد) در منطقه خواهند ماند؛ برای بازار فروش نه سلاح و تجهیزات ( بیش از 60 درصد واردات کشورهای منطقه از آمریکا و اروپا است) این یک بازار بزرگ است . و همچنین برای بنابراین من بعید می دانم همچنین برای حفظ رژیم های غیر دموکراتیک در منطقه. آمریکایی ها به یکی از سران این کشورها گفتند اگر ما نباشیم ظرف یک هفته فرزندان شما ایرانی صحبت می کنند یعنی نظام های سیاسی این منطقه که بسیار ضعیف هستند برای ادامه حیات غیر دموکراتیکشان وابسته به حضور آمریکاییها هستند.

چرا آمریکایی ها نیروهای نظامی شان را برمی گردانند عربستان چرا شرق سوریه را ترک نمی کنند؟ به نظر من آمریکایی ها در این منطقه باقی می مانند و ممکن است جنگ های نیابتی را یا تنش های داخلی را مانند آنچه در عراق و لبنان رخ داد که من با اطمینان به شما می گویم که دولت عراق یک دولت قدرتمندی است و مردم عراق به خوبی فهمیدند که این حرکتها اگرچه قسمت زیادی اش حق مردم عراق است ولی آنها که خسارت های زیادی که زدند نیروهای بعثی عراق بودند، نیروهای بعثی عراق یا بعضی از تک تیراندازهایی که وابسته به کشورهای بیگانه بودند مردم عراق را کشتند.

بنابراین من با اطمینان می گویم که مردم و دولت عراق و مردم و دولت لبنان و حزب الله غلبه پیدا می کنند و عراق و لبنان به سمت آرامش پیش می رود اگرچه حضرت آقا در سخنرانی شان در دانشگاه پدافند ملی گفتند فتنه ها در راه است ولی نفرمودند فتنه ها در کجاست ممکن است آنها در ایران فتنه ایران را راه اندازی کنند ممکن است این فتنه را در پاکستان راه اندازی کنند و ممکن است در افغانستان. کما اینکه ما با اطلاعات می گوییم که آمریکایی ها نیروهای داعشی را از عراق و سوریه آورده اند داخل افغانستان و این اطلاعات ما است و اینکه به دنبال چه برنامه ای هستند باید روی آن فکر کنیم و مخصوصا مردم مظلوم افغانستان و گروه های جهادی افغانستان. چون نیروهای داعشی از نظر فکری با نیروهای طالبان و مردم مؤمن افغانستان به شدت تفاوت دارند ولی چرا آمریکایی ها این ها را آورده اند آیا به دنبال ایجاد نا امنی در چین هستند ایا به دنبال ایجاد نا امنی در هند هستند و آیا به دنبال ایجاد نا امنی در آسیای مرکزی هستند؟ اینها چیزهایی است که رهبران کشورهایی که اطراف افغانستان هستند باید فتنه آمریکا را مورد توجه قرار دهند.

العالم: شما به مسائل منطقه اشاره کردید که آمریکا بعید است که منطقه را ترک کند بخاطر بازاری که دارد و همچنین رژیم صهیونیستی و نظام های سیاسی کشورهای ضعیف منطقه، شما چه پیشنهاداتی دارید که نگرانی بین کشورهای منطقه از بین برود و از نفوذ آمریکا کاسته شود؟

من اولین پیشنهادم یک قرارداد عدم تخاصم بین کشورهای این منطقه با یکدیگر است یعنی اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده است با این 15 کشور همسایه اش پیمان عدم تعرض و عدم تخاصم ببندد. یعنی نه از کشور آنها مبدأ عملیات نظامی علیه ایران و نه ایران مبدأ عملیات نظامی علیه آنها باشد.

دوم یک ائتلاف برای امنیت این منطقه حساس از منطقه خلیج فارس گرفته تا منطقه غرب اسیا. یک ائتلاف برای ایجاد امنیت جمعی. یک ائتلاف برای امنیت منطقه غرب آسیا. این ائتلاف با بیرون رفتن نیروهای آمریکایی ها توسط دولت های موجود این کشورها یعنی ایجاد امنیت پایدار توسط کشورهای منطقه و با خروج نیروهای بیگانه. بیگانه که می گوییم از نیروهای انگلیسی گرفته تا فرانسوی و آمریکایی ها، یعنی دولت های منطقه با همکاری یکدیگر بهتر می توانند امنیت منطقه را تامین کنند.

سوم بر اساس منافع مشترک. این کشورهای منطقه با یکدیگر منافع مشترکی دارند مثل گردشگری به عنوان مثال اطراف ایران حدود 600 میلیون جمعیت است که می توانند با یکدیگر روابط داشته باشند و به گردشگری بپردازند.

چهارم روابط اقتصادی و زیرساخت ها. به عنوان مثال راه آهن شان را اگر به هم وصل کنند، بلکه من اعتقاد دارم می توان اندونزی را با راه آهن به شمال آفریقا وصل کرد که اینها شدنی است و هم اکنون ارتباط زمینی ما از طریق عراق و سوریه وصل است و هم اکنون برق مان با برق عراق متصل شده است و بر اساس منافع مشترک و بر اساس دشمن مشترک می توانند با یکدیگر تعامل کنند، دشمن مشترک ملتهای غرب آسیا، آمریکاییها و صهیونیستها هستند یعنی وحدت بر اساس دشمن مشترک.

برای مقابله با اهداف صهیونیستها در منطقه و برای مقابله با اهداف آمریکاییها که جهان اسلام و منطقه ما را هدف قرار داده اند این کشورهای موجود با یکدیگر به یک وحدتی برسند و این مسئله وحدت می تواند از یک کار کوچک شروع شود تا یک کار بزرگ.

العالم: از شما بخاطر این مصاحبه تشکر می کنم.

خیلی متشکرم من مطمئن هستم که جمهوری اسلامی ایران و امام بزرگوار ما و رهبر فعلی انقلاب اسلامی ما با تمام اعتقاد پرچم وحدت را بلند کرده اند و زیر پرچم قرآن و سنت نبوی (ص) مسلمان ها بر اساس فرهنگ اسلامی منافع مشترک و دشمن مشترک می توانند با یکدیگر دوست و همکار باشند و می توانند دشمن مشترک را از منطقه دور کنند هم صهیونیست ها را و هم آمریکایی ها را و به نظر من این زمان طولانی نخواهد بود و با اطمینان به شما می گویم که آمریکاییها مجبور خواهند بود که غرب آسیا را ترک کنند و با اطمینان به شما می گویم که اگر رشد جمعیت مسلمانان را با رشد جمعیت صهیونیستها مقایسه کنید متوجه خواهید شد که صهیونیستها در مقابل این جمعیت کثیر مسلمانان تاب مقاومت نخواهد آورد و آخرین آن اینکه این وعده الهی است که فلسطین قبله اول مسلمانان مجددا به دست مسلمانان خواهد افتاد و این وعده الهی است که حق بر باطل پیروز خواهد شد و این آیه قرآن است «واخری تحبونها نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.