اظهارات امروز خانم فلورانس پارلی درخصوص گفت و گو با ایران را می توان بخشی از طرح امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای تاکید بر ضرورت گفت‌وگو با ایران دانست.

به گزارش جماران؛ وزیر دفاع فرانسه روز شنبه در سخنانی در پانزدهمین کنفرانس امنیت منطقه‌ای موسوم به "گفت‌وگوهای منامه" ضمن پرداختن به مسائل خاورمیانه، تاکید کرد پاریس همچنان به گفت‌وگو با تهران ادامه خواهد داد.

اظهارات امروز خانم فلورانس پارلی درخصوص گفت و گو با ایران را می توان بخشی از طرح امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای تاکید بر ضرورت گفت‌وگو با ایران دانست. اگرچه ابتکار مکرون برای انجام گفت و گوی مستقیم میان ایران و آمریکا محقق نشد، اما به نظر می رسد وی از شکست طرح ابتکاری خود مایوس نشده و همچنان معتقد است کلید حل بسیاری از مسائل خاورمیانه را باید در روند گفت و گو با ایران جستجو کرد.

 به گزارش روز شنبه روزنامه "نیویورک تایمز"، فلورانس پارلی امروز در نشست منامه همچنین درخصوص اهمیت حفظ اتحاد و همکاری میان فرانسه و متحدانش تصریح کرد: پاریس در کنار متحدان خود خواهد ایستاد. متحدان ما می توانند روی همکاری فرانسه حساب کنند.

روز چهارشنبه گذشته نیز «اگنس فون در مول» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه ضمن تقبیح اقدام اخیر دولت ترامپ مبنی بر لغو معافیت‌های هسته‌ای مربوط به سایت "فردو"، از برجام حمایت کرد. او تاکید کرد: حفظ برجام رابطه مستقیم با حفظ صلح و امنیت بین المللی و ثبات منطقه دارد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز در روزهای اخیر در حاشیه سفر به چین گفت: در روزهای آتی رایزنی هایی از جمله با طرف ایرانی انجام خواهد داد که باید منجر به نتیجه ای شود. او با بیان این که بازگشت به وضعیت عادی تنها زمانی رخ می دهد که ایران و ایالات متحده در مورد از سرگیری نحوه اعتمادسازی توافق کنند تصریح کرد: این موضوع را با رئیس جمهوری آمریکا به بحث خواهد گذاشت. مکرون دوشنبه گذشته بار دیگر در یک تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود در مورد ایران با یکدیگر گفت و گو کردند. این دومین گفت و گوی دو رئیس جمهوری در طول یک هفته و با بررسی موضوعات مختلفی از جمله ایران بود.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد فلورانس پارلی در سخنان امروز خود در کنفرانس منامه از انفعال آمریکا  و «عقب نشینی تدریجی» آن در خاورمیانه قویا انتقاد کرد. وی اظهار داشت: ما شاهد عقب نشینی تدریجی و عمدی آمریکا از مسائل مربوط به منطقه هستیم.

این مقام فرانسوی گفت: وقتی مین گذاری کشتی ها (اشاره به حمله به نفتکش ها در خلیج فارس) بی پاسخ ماند، پهپادها سرنگون شدند و آن هم بی پاسخ ماند و تاسیسات بزرگ نفتی(آرامکو) بمباران شدند. این روند کجا قرار است متوقف شود؟ نیروهایی که در ایجاد ثبات نقش دارند کجا هستند؟ پارلی گفت: منطقه به فراز و فرود مداخله آمریکا عادت کرده است اما این بار مساله به نظر جدی تر می رسد.

این مقام فرانسوی افزود عقب نشینی آمریکا روندی کند و آرام بوده است. او تصدیق کرد گروه ضربت ناو آمریکایی تازه وارد منطقه شده است.

پارلی از کمرنگ شدن نقش ایالات متحده در منطقه خلیج فارس ابراز تأسف کرد و گفت که آمریکا نسبت به خطراتی که این منطقه را تهدید می‌کند، توجه جدی نشان نمی‌دهد.

براساس گزارش رسانه های غربی، آمریکا در روزهای اخیر تعداد جنگنده های اف-35 را در پایگاه های خود در امارات متحده عربی افزایش داده و نیروهای نظامی بیشتری به عربستان اعزام کرده است.

 علاوه بر این، نیروی دریایی آمریکا به تازگی اعلام کرده که ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» وارد آبهای خلیج فارس شده‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.