سجادپور گفت: جهانی شدن ترکیبی از فرصت و چالش برای همه کشورهای آسیایی فراهم کرده و (عصر کنونی) عصر آسیا است و آسیا می‌تواند باتوجه به جابجایی قدرت و ثروت که در دنیا صورت گرفته نسبت به گذشته نقش اساسی ایفاء کند.

به گزارش جماران؛ معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل ایران اعلام کرد: جهان دیگر تک قطبی نیست و قطب‌های متعدد و کنش‌گران مختلفی بوجود آمده‌اند و شرایط بین‌المللی دیگر به مانند گذشته نیست.

محمدکاظم سجادپور که دیروز چهارشنبه برای شرکت در کنفرانس «جهانی شدن در آسیای معاصر» به مسکو سفر کرده است، پس از حضور در این کنفرانس دو روزه، گفت: کشورهای بزرگ آسیا همچون روسیه، ایران، هند و چین و سایر کشورها می‌توانند در روند تغییر و تحول و کاهش آسیب‌های مربوط به جهانی شدن و بهره‌برداری از فرصت‌هایی که جهانی شدن فراهم کرده است، نقش اساسی بازی کنند.

وی با اشاره به کنفرانس جهانی شدن در آسیای معاصر خاطرنشان کرد: این نشست در آموزشگاه عالی اقتصاد روسیه (مدرسه عالی اقتصاد روسیه) درباره جهانی شدن در آسیا برگزار شد و من هم در رابطه با این مساله و این که جهانی شدن چه ویژگی‌هایی داشته و آسیا در این نسبت چه وضعیتی دارد، سخنرانی کردم.

سجادپور افزود: جهانی شدن ترکیبی از فرصت و چالش برای همه کشورهای آسیایی فراهم کرده و (عصر کنونی) عصر آسیا است و آسیا می‌تواند باتوجه به جابجایی قدرت و ثروت که در دنیا صورت گرفته نسبت به گذشته نقش اساسی ایفاء کند.

وی با بیان اینکه در دوره پیچیده‌ای از اقتصاد جهانی هستیم، اضافه کرد: در نشست خاطرنشان شد که جهانی شدن که فرصت ایجاد ارتباط اقتصادی را فراهم کرده از طرف برخی بازیگران مخصوصا از طریق بهره‌برداری از نهادهای مالی بین‌المللی و تسلیحاتی کردن مسائل مالی بین‌المللی به دیگران آسیب می‌رساند.

نخستین کنفرانس «جهانی شدن در آسیای معاصر» از دیروز با حضور مهدی سنایی سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در مسکو آغاز شد و عصر امروز به کار خود پایان داد.

شرکت کنندگان در این کنفرانس شامل مقام‌ها، اساتید و اندیشمندانی از کشورهای ایران، چین، هند، پاکستان، صربستان، کره جنوبی، اندونزی، ویتنام، ترکیه، سریلانکا و روسیه بودند که در بخش‌های مختلف طی دو روز دیدگاه‌ها و موضوعات مختلفی از قبیل شرق آسیا در دیدگاه جهانی، خاور نزدیک و میانه: بازیگران منطقه‌ای و جهانی و موضوعات مربوط به حل و فصل درگیری‌ها و بحرانها - چالش‌ها و راه‌حل‌های جنوب آسیا در روند جهانی شدن (جنوب آسیا در پرتو روندهای جهانی مدرن) و موضوعات مربوط به زبان‌شناسی و مطالعات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.