در حالی که آرامش بر تظاهرات میدان تحریر خیمه زده و مظاهر درگیری با نیروهای امنیتی در این مکان دیده نمی شود اما گروه های فشار همچنان می کوشند تا تظاهرکنندگان مسالمت جو را با اقدامات خشن خود همراه کنند.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: سه روزی است که همزمان با اجرای تدابیر جدید امنیتی و به رغم تلاش برخی گروه‌های فشار برای به تنش کشاندن و گسترش دامنه تظاهرات در پایتخت عراق، آرامش محسوسی بر آسمان اعتراضات در بغداد خیمه زده‌است.

به دنبال تلاش عده ای از گروه های فشار داخل تظاهرات میدان تحریر برای کشاندن اعتراضات به منطقه امنیتی سبز از طریق پل «الاحرار» (تنها پل تاکنون مسدود نشده قابل عبور و مرر در نزدیکی میدان تحریر) و ایجاد درگیری با نیروهای امنیتی اما فضای عمومی تظاهرات شاهد آرامش بوده است.

تلویزیون «الاتجاه» عراق در گزارشی اعلام کرده است که جمعیت تظاهرکنندگان از سه شنبه شب گذشته (۵ نوامبر) به شدت در میدان تحریر کاهش یافته و جمعیت حاضر در ساختمان بلندمرتبه موسوم به «رستوران ترکی» مشرف به این میدان و پل الجمهوری نیز کاهش محسوسی داشته است.

برخی رسانه ها از جمله روزنامه «الاخبار» لبنان و رسانه های عراقی روز گذشته در گزارش هایی یکی از علل آرامش عمومی در فضای تظاهرات بغداد را ناشی از انصراف طرفداران مقتدا صدر از آن عنوان کرده اند.

به دنبال بازگشت مقتدا صدر رهبر جریان صدر به جمهوری اسلامی ایران در سوم نوامبر (۱۲ آبان)، فعالیت و نشاط طرفداران صدر در داخل تظاهرات به حداقل رسید و بسیاری، این رفتار صدر را به مثابه پیامی برای انصراف از تظاهرات دانستند.

همچنین مظاهر کارنوال ها و کاروان های جشن و شادی در روزهای اخیر در سطح بغداد به شدت کاهش یافته و در سه شب گذشته کمتر دیده شده است که دسته های جوانان با نوار موسیقی های حماسی در سطح خیابان های بغداد دست به جشن و پایکوبی بزنند.

برخی از ناظران از جمله علل دیگر کاهش محسوس جمعیت تظاهرکنندگان و آرامش عمومی در بغداد را خستگی و بازگشت بسیاری از تظاهرکنندگان به سرکار و خانه خود و در عین حال نارضایتی عمومی از روند تظاهرات و اخلالی که در نظم و زندگی عادی مردم بویژه در اثر تلاش برخی برای اعمال اعتصاب اجباری در پایتخت طی دو روز گذشته، ایجاد کرده، دانسته اند.

در همین چارچوب به رغم پاره ای رویارویی هایی که بخشی از گروه های فشار تظاهرات با نیروهای امنیتی در پل الاحرار داشتند و منجر به تعداد کشته و زخمی شده اما فرماندهی عملیات امنیت بغداد در همراهی با این فضای آرامش عمومی در پایتخت، با انتشار بیانیه ای (سه شنبه گذشته) برداشته شدن مقررات منع آمد و شد را اعلام کرد.

این فرماندهی در شش آبان ماه برای حمایت و حفاظت از جان تظاهرکنندگان، مقررات منع تردد جزیی را از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح (روز بعد) تا اطلاع ثانوی اعلام کرد بود.

بغداد از بامداد دیروز چهارشنبه و امروز پنجشنبه به رغم تلاش گروه های فشار در سه روز گذشته برای اعمال اجباری نافرمانی مدنی در پایتخت و ممانعت از رفتن کارکنان به سرکارهایشان، شاهد این رفتار اعتراضی نبود.

این اعتقاد وجود دارد که عدم پایبندی مردم به طرح اجباری اعتصاب عمومی و ابراز نارضایتی و انتقادات شدید از عوامل فشار باعث شکست این اقدام اعتراضی در سه روز گذشته شد و در نتیجه باعث شده است تا این عوامل فشار از اجرای آن در دو روز گذشته صرف نظر کنند.

 طبق شنیده ها که در گزارش روزنامه الاخبار لبنان نیز به آن اشاره شده، در حال حاضر دولت عراق به دنبال پایان دادن به تظاهرات مسالمت آمیز نیست بلکه احساس می کند، تظاهرات فعلی می تواند مهمترین تضمین برای پیشبرد بسته های اصلاحی اش در کشور باشد.

گفته می شود که در این مرحله، دولت عراق به دنبال جدا کردن تظاهرکنندگان مسالمت آمیز از تخریب گران و گروه های فشار است و قطع اینترنت در سراسر کشور به استثنای منطقه کردستان عراق در دو روز گذشته، در همین چارچوب صورت گرفته است.

«نعیم الربیعی» وزیر ارتباطات عراق در توئیتی امروز گفته است که قطع اینترنت در سراسر کشور – به استثنای منطقه کردستان عراق – به دستور مقامات عالی کشور و برای حفظ نظم عمومی قطع شده است.

اینترنت سراسری عراق روز پنجشنبه دوباره وصل شد. 

در حالی که آرامش بر تظاهرات میدان تحریر خیمه زده و مظاهر درگیری با نیروهای امنیتی در این مکان دیده نمی شود اما گروه های فشار همچنان می کوشند تا تظاهرکنندگان مسالمت جو را با اقدامات خشن خود همراه کنند.

اقدام گروه های فشار در سه روز گذشته در بستن بیش از ۴۰ خیابان و پل در بغداد و ایجاد کانون های متفرقه اعتراضات در مناطق مختلف بغداد نتوانست نیروهای امنیتی را به درگیری بیشتر با این گروه های فشار تحریک کند.

مهمترین درگیری بین نیروهای امنیتی و گروه های فشار در میدان تحریر در سه روز گذشته به ادعای برخی رسانه های غربی مانند «رویترز» ۱۳ کشته و دهها زخمی داشته است اما فرماندهی نیروهای مسلح عراق از آمار زیاد کشته ها ابراز تعجب کرده و تاکید کرده است که نیروهای امنیتی عراق فاقد سلاح جنگی هستند.

«عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق تلویحا گزارش خبرگزاری رویترز که مدعی شده است در متفرق کردن تظاهرکنندگان در پل الاحرار نیروهای امنیتی عراق از گلوله های جنگی استفاده کرده اند را تکذیب کرده و خاطر نشان ساخته است که نیروهای امنیتی هیچ سلاح جنگی ندارد.

خبرنگار  ایرنا که در روزهای گذشته این درگیری ها را از نزدیک پوشش دادده هیچ نیروهای امنیتی عراق را مشاهده نکرد که سلاح جنگی در اختیار داشته باشند بلکه تنها سلاح در اختیار این نیروها، گاز اشک آور و باتوم های عادی و سپرهای شفاف بوده است. 

با وجود این آرامش محسوس حاکم بر فضای میدان تحریر اما هنوز به درستی کسی نمی داند که این آرامش تا چه زمانی پایدار خواهد ماند چرا که همچنان گروه های فشار می کوشند با دست زدن به تاکتیک های مختلف، آتش  این تنش  را زنده نگه دارند. 

برخی از گروه های فشار دیروز چهارشنبه با حمله به بانک مرکزی و همچنین بستن پل «باب معظم» (از پل های موجود بر رودخانه دجله) تلاش کردند، جبهه های درگیری تازه ای در بغداد ایجاد کنند اما با مداخله سریع نیروهای امنیتی، این تلاش ناکام ماند.

برحسب گزارش رسانه های عراق، نیروهای امنیتی این کشور در سه روز گذشته موفق شده اند بیش از ۲۰۰ نفر از این عوامل تخریب و فشار در تظاهرات و اعتراضات بغداد را به جرم مشهود دستگیر کنند.

نجف ملتهب شد

شهر نجف اشرف با بسته شدن چند خیابان از سوی معترضان، تنش‌آلود شد.

گزارش شاهدان عینی روز پنجشنبه از سطح شهر  نجف اشرف حاکی است، این شهر بر خلاف دیگر شهرها که در روزهای اخیر شاهد اعتراضات بعضا خشن بوده است، امروز برای نخستین بار و در برخی مناطق با حضور جدی معترضان و اقدام به بستن چند خیابان، صحنه اعتراضی به خود گرفت. 

به گفته آنان، تعدادی از معترضان امروز اقدام به مسدود کردن خیابان های اصلی سطح شهر، جاده نجف - کوفه و بالعکس، جاده فرودگاه، پل مستشفی الصدر کرده اند. 

یک منبع محلی با اشاره به طرح حمله معترضان به برخی از مراکز و مقرها در شهر نجف، خواستار اتخاذ تدابیر امنیتی لازم برای  حافظت از اماکن دولتی و خصوصی شد. 

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق چهارشنبه اعلام کرد که دولت حق تظاهرات را برای همه مردم برسمیت می شناسد اما تجمع باید در مکان های مشخص شده در هر شهر انجام شود، و بستن خیابان ها و یا حمله دفاتر و مراکز دولتی و غیر دولتی قابل قبول نیست و عاملان آن بازداشت و به قوه قضاییه تحویل می شوند. 

سرلشگر "عبدالکریم خلف" با اشاره به این که تظاهرات یک ماه اخیر در عراق شش میلیارد دلار خسارت دربر داشته است تاکید کرد که نیروهای  امنیتی اجازه تجمع در دیگر نقاط شهرها و نیز  بسته  خیابان ها، تعطیلی مراکز و دفاتر یا حمله به آن را نخواهند داد. 

کربلا  بر خلاف  نجف تاکنون چندین بار صحنه تظاهرات با حاشیه های  بعضا خونین بوده است و در این میان برخی افراد ناشناس با استفاده از فرصت قصد حمله به کنسولگری ایران در این شهر را داشته اند که با اقدام نیروهای امنیتی  از ادامه  این کار و ورود مهاجمان به داخل محوطه کنسولگری ممانعت شد.  

مقامات عراقی و نیز مرجعیت عالی این کشور بارها، برگزاری تظاهرات مسالمت جویانه را مورد تایید قرار داده اما خواستار خودداری از اعمال تخریبی و خشونت بار شده و بر ضرورت برخورد با افرادی که دست به آشوب می زنند، تاکید کرده اند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.