آذری جهرمی با بیان این‌که شرکت‌های خدمات ارزش افزوده در این‌مدت به ادعای خودشان ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشته اند، گفت: اپراتورها و درآمدشان برای مردم شناخته‌شده هستند، اما شرکت‌های خدمات ارزش افزوده برای مردم شناخته‌شده نیستند. ما باید پیگیری کنیم این پولی که به‌صورت ناصحیح از جیب مردم رفته، برگردد و این روند ناصحیح ادامه پیدا نکند.

به گزارش جماران؛ آذری جهرمی در برنامه‌ی لایو اینستاگرامی که در پاسخ به ادعاهای جنجالی اخیر یکی از نمایندگان مجلس حضور یافت، اظهار کرد: امشب می‌خواهم درباره وَس صحبت کنم. دو سال است که ما درباره مسائل ارزش افزوده صحبت می‌کنیم، این‌که یک جریان ناسالم اقتصادی در کشور شکل گرفته است. اگرچه مردم در ابتدا تفاوتی بین خدمات ارزش افزوده و مالیات بر ارزش افزوده قائل نبودند و زمانی که ما کلاهبرداری‌ها را مطرح کردیم، مردم تصور می‌کردند موضوع مالیات بر ارزش افزوده است و این فضای ناآگاهی باعث سوءاستفاده شده است.

وی با بیان این‌که این خدمات از زمانی شروع شدند که بنا بود محتوای فاخر از شبکه‌های تلفن همراه به دست مردم برسد، افزود: نمونه‌های اولش ارسال شماره برای دریافت آیه قرآن، حدیثی از نهج‌البلاغه و اشعار دیوان حافظ بود. بعد کم‌کم این مساله دچار اضمحلال، پیچیدگی و دگرگونی شد و حجم  تجارت ناسالم در این فضا بالا رفت و انواع کلاهبرداری‌ها شکل گرفت.

وی افزود: زمانی شما برای این‌که یک آیه قرآن یا یک شعر حافظ را دریافت کنید، آگاهانه عددی را ارسال می‌کردید و عضو می‌شدید، اما بعد از مدتی عده‌ای کلاهبردار یاد گرفتند مردم را بدون آگاهی خودشان عضو این خدمات را کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که یک شیوه‌ این بود که در تجهیزات اپراتورهای تلفن همراه دستکاری و مردم را عضو این خدمات کنند، اظهار کرد: سال گذشته ما یک موردی را شناسایی کردیم که پنج شرکت در آمار دستکاری کردند. آن‌ها مردم را به اجبار و بدون اطلاع آن‌ها عضو خدمات ارزش‌های افزوده کرده بودند که ما ۳۳ میلیارد تومان به مردم بازگرداندیم و پیامک دادیم که این پول‌ها بدون اطلاع‌تان از حساب‌تان کسر شده است و پرونده این شرکت‌های متخلف را به دادگاه فرستادیم.

آذری جهرمی ادامه داد: مدل‌های دیگری هم وجود دارد. مثل این‌که شما اپلیکیشن‌های مختلفی را روی گوشی‌های تلفن همراهتان نصب می‌کنید. برای قبله‌نمایی، قرآن داشتن، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن، دریافت دایره‌المعارف پزشکی؛ شما بنا به علاقه‌مندی اپلیکیشن موردنیاز خود را دانلود می‌کنید، اما غافل و بی‌اطلاع هستید که عده‌ای سودجو از طریق این اپلیکیشن‌ها دسترسی می‌گیرند و پیامک درخواست فعال‌سازی و عضو شدن در خدمات ارزش افزوده را به جای شما به شرکت ارسال می‌کنند. این مساله باعث می‌شود جمع زیادی از مردم عضو این خدمات شوند.

وی در ادامه با اشاره به نمونه دیگری از کلاهبرداری‌های وس بیان کرد: سال گذشته ما شرکتی را شناسایی کردیم که بیش از 1000 اپلیکیشن در قالب مباحث مذهبی یا غیراخلافی و سرگرمی، ایجاد و در فضای مجازی منتشر کرده بود. انتشار و نصب این اپلیکیشن‌ها باعث شده بود تعداد زیادی از مردم بدون اطلاع وارد این خدمات شوند. ما پرونده این شرکت را هم تشکیل دادیم و برای پلیس فتا فرستادیم و رونوشتی هم به دادستانی کل کشور دادیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات با بیان این‌که ما تلاش کردیم کاری کنیم که این دزدی‌ها را کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: در شورای عالی فضای مجازی هم مصوبه‌ای در خصوص ساماندهی این فضا داشتیم. این شرکت‌ها باید از وزارت ارشاد یا کارگروهی که در وزارت ارشاد متشکل از نهادهای دیگر شکل می‌گیرد، عضو ‌شوند و فعالیت کنند. این شرکت‌ها مجوزشان را از وزارت ارتباطات نمی‌گیرند. دو مصوبه در کمیسیون تنظیم مقررات به اپراتورها ابلاغ کردیم، اطلاع‌رسانی کردیم؛ سرویس ستاره ۸۰۰ مربع را راه انداختیم و بارها از مردم خواستیم این کد را بگیرند.

آذری جهرمی با بیان این‌که مراجع تقلید برای این موضوع حرمت شرعی اعلام کردند، اظهار کرد: این‌که عدد یک را به شماره‌ای بفرستید و در قرعه‌کشی ماشین شرکت کنید، شبیه به بخت‌آزمایی است، این راه سومی بود که با تهییج افکار عمومی به سراغش رفتند. در حالی‌که بخت‌آزمایی در شرع و منطق ما حرام است و سودجویی‌های کلانی را به جیب صاحبان این کسب‌وکارها می‌برد.

وی ادامه داد: مدل بعدی که بسیار جدی‌تر پیگیری شده، توسعه اپلیکیشن‌هایی بود که شکل گرفته؛ از برخی از چهره‌های مشهور فضای مجازی استفاده می‌کردند برای این‌که، مردم را به لینک‌های مختلف هدایت کنند که شماره تلفنی را وارد کنند و مردم را عضو می‌کردند. طمع مردم را برمی‌انگیختند در حالی که در خارج از فضای مجازی واقعیت نداشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که جمع این اعداد ۲۶۰۰ میلیارد تومان بود، افزود: حتی نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی که فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد است و سال‌ها معاون وزیر بوده، ۱۸ ماه قربانی سرویس‌های ارزش افزوده بوده و هر ماه ۹۰ هزار تومان از حسابش کسر می‌شد. برای روز سالمند به خانه سالمندان مراجعه کردم. خانمی آنجا بود که می‌گفت شارژ گوشی‌اش بدون این‌که با آن تماسی بگیرد تمام می‌شود و من دیدم عضو سه سرویس ارزش افزوده است. این‌ها کجا به سرویس‌های ارزش افزوده کار دارند؟

آذری جهرمی همچنین خاطرنشان کرد: بعد از اعلام کد ستاره ۸۰۰ ستاره ۶ مربع که اعلام کردیم به مردم شفاف‌سازی می‌کنیم که بدانند چه مبالغی را در سرویس‌های ارزش افزوده پرداخت کرده‌اند، بسیاری از مردم متعجب شدند و برایشان غیرقابل باور بود. "شایان" از کرمانشاه در مدت سه‌ سال ۱۲ و نیم میلیون تومان برای خدمات ارزش افزوده هزینه داده بود. گوشی شایان یک نوکیای ساده بوده که حتی برای خدمات هوشمند هم از گوشی‌اش استفاده نکرده و بعد از دریافت این اس‌ام‌اس دچار سردرگمی شده که چگونه ممکن است این هزینه از او کم شده باشد.

وی با بیان این‌که سوءاستفاده و دست کردن در جیب ضعیف‌ترین قشرهای جامعه، سنگدلی می‌خواهد، گفت: همه تلاش‌های ما در راستای ساماندهی این فضا صورت گرفته است. تاکنون بیش از ۳ و نیم میلیون نفر از ما استعلام کرده‌اند و نزدیک به ۵۰۰ هزار شکایت از استان‌های مختلف ثبت شده است. طبیعتا ما این شکایت‌ها را پیگیری می‌کنیم که به سرانجام برسانیم و تلاش می‌کنیم بعد از ارجاع این پرونده‌ها به دستگاه قضایی و صدور احکام لازم، منابعی که از جیب مردم رفته را بازگردانیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما همچنان درخواست می‌کنیم با گرفتن کد مربوط و دعوت دوستان‌تان، از میزان پرداختی‌ها و چک کردن این‌که چه میزان از این هزینه‌ها با اراده و چه میزان خارج از اراده بوده آگاهی پیدا کرده و با پیامک رایگان ۸۰۰۷ که تعریف‌شده، مطلب شکایت‌تان را برای ما بنویسید. ما نیز برای ساماندهی این فضا و پایان دادن به این کلاهبرداری‌ها حرکاتی کردیم، از جمله مصوباتی که تنظیم شده تا در هفته‌های آینده بعد از این‌که شفاف‌سازی شد و همه مردم متوجه شدند، به اطلاع‌شان برسانیم.

آذری جهرمی در ادامه و با دعوت از برخی مهمانان به برخی ادعاهای اخیر سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس پاسخ داد.

وزیر ارتباطات اشاره کرد: مسائلی که از سوی خانم زرآبادی نماینده مجلس مطرح شده، نیاز به پاسخ دارد. شیوه سنتی پاسخ به تهمت ها توسط مسئولین این است که آن ها این مسائل را توسط روابط عمومی خودشان تکذیب می کنند.

وی ادامه داد: امشب می خواهم مدل نوینی از پاسخگویی به ادعا و تهمت ها را ارائه کنم. خیلی خوب است که این مسائل را شفاف توضیح بدهیم. یکی از نمایندگان محترم سوالی مطرح کردند. من منتظر بودم تا مجلس من را دعوت کند تا به آن پاسخ بدهم. اما از آن جایی که خانم زرآبادی روز گذشته نشست خبری برگزار و مباحث را در فضایی غیر از مجلس مطرح کردند، من نیز لازم دیدم که این مسئله را توضیح بدهم.

زهیر موسوی: خبر نطق نماینده را از یک کارمند صدا و سیما دریافت کردم

آذری جهرمی در لایو امشب از افرادی دعوت کرد تا به مسائلی که پیرامون شان مطرح شده بود، پاسخ دهد. زهیر موسوی فردی بود که در توئیتر از نطق حمیده زرآبادی خبر داد. این نماینده روز گذشته در نشست خبری گفت «من احساس نا امنی می کنم از این که مکالمات تلفنی من که کسی از آن با خبر نبوده چطور به دست زهیر موسوی رسیده است»

زهیر موسوی پاسخ داد و گفت: من یک دوست قدیمی دارم که از کارمندان صدا و سیماست و اتفاقا از منتقدان و مخالفان وزیر ارتباطات است. او به من گفت سه شنبه روزی قرار است یکی از نماینده مجلس درباره آذری جهرمی نطق کند. البته من نامی هم از نماینده نبردم.  

زمانی که این خبر را شنیدم آن را در توئیتر خودم منتشر کردم. بعد از گذشته یک یا دو روز بعد، خانم زرآبادی نماینده مجلس مسائلی را مطرح کردند که واقعیت نداشت. البته من نیز یک سوال دارم از خانم زرآبادی دارم. چطور نطق شما روز سه شنبه ۱۱:۵۰ در مجلس آغاز شد اما چند دقیقه قبل متن کامل آن روی سایت نماینده دات کام قرار گرفت و در سایت های دیگر بازنشر شد؟ من خبرنگار هستم و قطعا خط یکسری از خبرها را متوجه می شوم. شما پرسیدید من خبر را از کجا آوردم، می گویم که از طریق یکی از دوستان به دست من رسید.

علی نواب زاده: حساب‌ها را در ردیف‌های تکراری و مبالغ ریالی را با تومان اعلام کردند

پس از صحبت های این خبرنگار، وزیر ارتباطات به مسئله دیگری که روز گذشته از سوی نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، اشاره کرد و گفت: مسئله دیگر صحبتی پیرامون حقوق ۶۹ میلیون تومانی خواهر خانم من بود. من از همسر خانم اسدیان دعوت کردم به ما بپیوندند و توضیحاتی را ارائه کنند.  

علی نواب زاده با جناق وزیر ارتباطات با اعلام این که همسرش به دلیل قرار داشتن در ماه پایانی بارداری نتوانسته خودش برای پاسخگویی حاضر شود، گفت:  از سال ۸۴ وارد صنعت آی تی شدم. بعد از مدتی توانستم ارتقا شغلی بگیرم و در مجموعه کاری به عنوان مدیر سیستم ها ادامه فعالیت بدهم. تا سال ۹۱ فعالیت ما در شرکت داتک ادامه داشت. شرکتی که فعالیت نزدیکی  با شرکت رایتل داشت و به همین واسطه زیرساخت های این مجموعهه توسط شرکت داتک راه اندازی شد.

او اشاره کرد: پس از سال ۹۱ به شرکت آسیاتک رفتم و فعالیت خود را در آن جا آغاز کردم. این همکاری تا پایان سال ۹۶ ادامه داشت. در این بین سال ۹۳ ازدواج کردم و مثل خیلی از افراد دیگر سعی کردیم در شرایط شغلی مان به استقلال بیشتری دست پیدا کنیم. به همین واسطه به شکل مشترک با همسرم تصمیم گرفتیم کار نمایندگی بیمه را انجام بدهیم. با تلاش و قبول شدن در آزمون، وارد یک شرکت بیمه معتبر شدیم.

وی ادامه داد: بعد از دریافت نمایندگی کار را در کنار همسرم آغاز کردیم. مانند همکاران خود در فراخوان ها و مناقصه هایی که در حوزه های مختلف برگزار می شد شرکت کردیم. یکی از این فراخوان ها مربوط به شرکت رایتل بود. تلاش ما این بود که حتما این قرارداد را به دست بیاوریم چون اپراتور معتبر و صاحب نامی بود. حتی تصمیم گرفتیم از درآمد خودمان پوشش هایی را به قرارداد اضافه کنیم تا بتوانیم دراین مناقصه برنده شویم. با این تمهیدات موفق به جذب قرارداد رایتل شدیم.

باجناق وزیر ارتباطات اشاره کرد: با توجه به حواشی که چند وقت اخیر به وجود آمد چند نکته را مطرح کنم. اول این که گزارشی تحت عنوان کارمزد و درآمدهای ما منتشر شده که برخی از خطوط این گزارش تکراری است و به همین دلیل زمانی جمع زدن یک بزرگ به دست می آید.

وی افزود: مطلب دیگر عنوان کردند مبلغ ۶۹ میلیون تومان حقوقی است که به همسر من تعلق می گیرد، در حالی که همه با شغل نمایندگی بیمه آشنا هستند و می دانند چینین شرکت هایی هزینه هایی مانند اجاره دفتر، حقوق کارمند، بازاریاب، هزینه جاری و... دارد به همین دلیل اطلاق درآمد به شکل حقوق در ادعای مطرح شده اصلا درست نیست.  

وی ادامه داد: قراردادهایی که توسط مجموعه ما بسته شده، چه آن هایی که در آن گزارش مخدوش به آن اشاره شده و چه آن هایی که اشاره نشده، طی روال شفاف و قانونی منعقد شده است و سوابق آن در بیمه موجود است.

نکته چهارم این است که زمان انعقاد قراردادها آقای جهرمی نه وزیر بودند نه در شرکت های طرف قرارداد ما مسئولیت داشتند. لازم به ذکر است بگویم یکی از شرکت هایی که ما دوست داشتیم در آن ورود کنیم شرکت ارتباطات زیرساخت بود که آن زمان با آقای جهرمی مطرح کردم و ایشان برادرانه به ما گفت که دراین کار شرکت نکنید و آن را توصیه نمی کنم. ما نیز توصیه را پذیرفتیم و ورود نکردیم.

وی خاطرنشان کرد: مطلب دیگر این است که عموما افراد تمایلی به این که  درآمد شخصی شان را بگویند، ندارند اما شرایط به وجود آمده باعث شده که بگویم درآمد مطرح شده تقریبا درآمد ماست اما به ریال نه تومان. مساله پایانی این است که افراد با رزومه و سوابق خودشان شناخته می شوند نه اقوام و آشنایان شان. من در صنعتی که فعال بودم هستم به واسطه لطف پروردگار به حسن اشتغال رسیدیم.  

آذری جهرمی در تکمیل صحبت های نواب زاده گفت: ادعا شده که قراردادهای منعقد شده رانتی است. از همین جا می گویم هر سندی از مداخله من در عقد قرارداد وجود دارد منتشر کنند. من در سال ۹۴ که قراردادها منعقد شده اصلا وزیر نبودم.  ضمن این که من تیرماه به عضویت هیات مدیره شرکت رایتل درآمدم و مهرماه نیز استعفا دادم، بنابراین مباحثی که مطرح شده درست نیست. این که لیست را منتشر کنیم و بگوییم ناشی از رانت بوده چیزی جز تهمت نیست. این مطالب در راه مسئله ای که ما آغاز کردیم البته عجیب نیست و حملات قاعدتا در ادامه بیشتر می شود. امروز بحث باجناق بود و حتما فردا به دیگر اقوام هم می رسد.  

سجاد بنابی: قبل از حضور در دولت از تمام مشاغل خصوصی استعفا کردم

یکی دیگر از افرادی که نام او در نشست خبری روز گذشته منتشر شد، سجاد بنابی است. نایب رئیس هایت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت که بیش از یک سال است در این مجموعه فعالیت می کند.

بنابی در لایو وزیر ارتباطات حضور پیدا کرد و گفت: از سال ۸۷ تا ۹۷ در شرکت حصین کارمند بودم و سمت من مدیر سرمایه گذاری بود و بر خلاف چیزی که مطرح شده جز سهام داران نبودم. وظیفه ای که در این شرکت برعهده داشتم جذب سرمایه برای شرکت های استارتاپ بود. یکی از این شرکت ها نیز فیبز بود که خانم زرآبادی روز گذشته اعلام کردند من صاحب آن شرکت هستم در حالی که من صرفا نماینده بودم. ایشان گفتند این شرکت تخلف داشته بوده و نزدیکان وزیر سعی کردند این تخلف را پنهان کنند.  

نایب رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اضافه کرد: بیان چنین مسئله ای نیاز به سند دارد. با توجه به این که ما خودمان در وزارت ارتباطات شناسایی شرکت های ارزش افزوده را برعهده داشتیم  سندی در این مورد ندیدند. من سند قوه قضاییه که در خصوص آگهی تغییرات شرکت را آورده ام که نشان می دهد  من مرداد ۹۷ از همه مسئولیت های خصوصی استعفا دادم و بعد از آن وارد مجموعه دولت شدم. این درست بر خلاف سندی است که گفته اند من مهرماه از مسئولیت های خود استعفا داده ام.  

نه تطمیع دلم را می لرزاند، نه از تهدید می ترسم

جهرمی در حالی که تمام افراد مورد اتهام را در لایو اینستاگرامی خود حاضر کرد در دقایق آخر اشاره کرد: در چند روز گذشته اعلام کرده اند اطرافیان من  وس انجام می دهند این حرف یک مقداری با عقل جور در نمی آید. خوب است آدم کمی هم عقل داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید روشن شود تخلفات ارزش افزوده متعلق به چه شرکت هایی است؟ هزینه کرد در کجاست؟ سهامداران چه کسانی هستند؟ مبالغ کجا رفته است؟ مسئول نظارت بر این مسائل کجا بوده؟ حالا هی موج تخریبی درست کنید، ما آمادگی موج های بیشتر را هم داریم. گفتید من ۵۰ هزار دلار برای گزارش در مجله پرداخت کرده ام، گفتید جهرمی با هواپیمای اختصاصی رفت و آمد می کند. تمام این مسائل تکذیب شد. تاکیدم کنم که من بنای کوتاه آمدن ندارم و برای مبارزه آمادگی ام کامل است.

او افزود: با حمایت مردم و رهنمودهایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند و بر اساس قسمی که در مجلس خوردم با مسئله حق الناس مبارزه می کنم و همانطور که در انتهای نطق خودم  در مجلس گفتم با خودم عهد کردم که اگر کوه ها به لرزه درآمدند تو استوار بمان.

نه از تطمیع می لرزد نه از تهدیدها می ترسم. اعتقاد من این است که هیچ چیز بهتر از شفاف سازی است. اطلاعاتی از افراد در دست ما نیز وجود دارد اما اتکا به شیوه های غیر اخلاقی برای تخریب دیگران آن هم در آستانه انتخابات کار صحیحی نیست و اخلاق مداری ما چنین اجازه ای را نمی دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.