امیری گفت: رئیس‌جمهور با مطرح کردن رفراندوم اشاره به ظرفیت‌هایی دارند که در قانون اساسی وجود دارد. هدف رئیس‌جمهور از بیان موضوع رفراندوم مطرح کردن این مسئله است که در قانون اساسی برای هر مطلبی راهکاری وجود دارد و چیزی به نام بن‌بست در قانون اساسی وجود ندارد.

به گزارش جماران؛ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: تا به الان در دولت، رئیس‌جمهور مصداقی برای موضوع رفراندوم مطرح نکردند و پیام رئیس‌جمهور این است که چیزی به نام بن‌بست نداریم و نباید مسائل‌مان را با دعوا و درگیری حل کنیم.

مشروح گفت و گو با «حسینعلی امیری» را در زیر می‌خوانید:

دولت برای افزایش امید و ایجاد یک انتخابات پرشور با مشارکت گسترده مردم، چه برنامه‌ای دارد؟​

از اتفاقات مهم و سرنوشت‌سازی که در اسفند ماه سال جاری پیش‌رو داریم، موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی است. انتخابات از جهت موضوعات ملی و رویکردها و نگاه‌های بین‌المللی دارای اهمیت است. هرگاه مردم پرشور در انتخابات شرکت کردند و مشارکت حداکثری را از مردم شاهد بودیم، پیام اتحاد، انسجام، وحدت، پایداری و پایمردی، علاقه و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی را به بیرون مخاطره کردیم؛ پیامی که دشمنان را ناامید می‌کند.

با توجه به شرایط تحریم که در کشور حاکم است و  شدیدترین تحریم‌های ممکن بر کشورمان اعمال شده و جنگ اقتصادی تمام عیاری که کشور با آن مواجهه است، حضور پرشور و پرشکوه مردم می‌تواند بسیار معنادار باشد. حق تعیین سرنوشت، حق خیلی مهمی است که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. اداره کشور براساس انتخابات و آرا مردم همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم بوده و از مواردی است که در قانون اساسی به آن تصریح شده است.

دولت در انتخابات مجری بی‌طرف است. انتخابات سه رکن دارد؛ یک رکنش مردم هستند که اساسی‌ترین رکن آن محسوب می‌شوند، بخش دیگر انتخابات دستگاه ناظر، یعنی شورای نگهبان است. رکن سوم در انتخابات دولت است که اجرای انتخابات را بر عهده دارد. دولت به عنوان مجری انتخابات همه امکانات لازم و بسترهای مورد نیاز را برای برگزاری انتخابات پرشور، پرشکوه، با مشارکت حداکثری و با تأکید بر رعایت قانون، را در دستور کار خود دارد.

در گزارشی که توسط وزیر کشور ارائه شد، تمهیدات و بسترهای لازم برای انتخابات در حال انجام و فراهم شدن است. دولت هچ‌گونه مداخله‌ای در موضوع انتخابات راجع به نامزدها و جریان‌های سیاسی ندارد؛ دولت مجری بی‌طرف است. همه جریان‌های سیاسی داخل نظام برای دولت یکسان هستند. موضوعی که برای دولت مهم است، مشارکت حداکثری مردم و امکان حق انتخاب برای کسانی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران، شهروند هستند و انتخاباتی کاملا قانونی .

صحبت‌های رئیس‌جمهور در راستای مشارکت حداکثری در انتخابات است. ایجاد بسترهای حقوقی، امکانات، شفافیت قانونی و تأکید بر اجرای انتخابات براساس قانون و مقررات کشور، ایجاد بستر برای حضور همه سلیقه‌های سیاسی، تعامل دولت با شورای نگهبان، بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای انتخابات در دستور کار بوده و در حال انجام است. همه این موارد به مشارکت حداکثری مردم کمک می‌‌کند.

خانه شخصی استاندار عراق در اختیار زائرین ایرانی در ایام اربعین بود

حمید رسایی دولت را کاسب اربعین خوانده، با توجه به تلاش‌های دولت برای خدمت‌رسانی به زائرین پاسخ شما چیست؟

اربعین و راهپیمایی اربعین یکی از بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین مشارکت‌های اجتماعی است که در دنیا برگزار می‌شود. از ویژگی‌های اربعین هم این است که راهپیمایی و مراسم اربعین توسط خود مردم انجام می‌شود و مردم آن را می‌آفرینند و به این پدیده شکوه و عظمت می‌دهند. اربعین به هیچ عنوان دولتی نیست. دولت تسهیلات را فراهم می‌کند و بحث‌های  حاکمیتی را  مدیریت و زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و این خود مردم هستند که مراسم اربعین را اجرا می‌کنند. رئیس‌جمهور بارها در دولت تأکید کردند، دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های دولتی شرایطی فراهم کنند تا مردم بتوانند راحت‌تر و روان‌تر به این مراسم باشکوه که بی‌شک یکی از دستاوردهای بزرگ اسلام است، برسند.

من خودم نحوه خدمات رسانی همه دستگاه‌هایی که به نحوی با مراسم راهپیمایی اربعین مرتبط هستند را از نزدیک مشاهده کردم. دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی، دستگاه‌های خدمات‌رسان و با بخش‌های بهداشت و درمان صحبت کردم، نه تنها به عنوان یک تکلیف اداری بلکه به‌عنوان یک وظیفه اسلامی و انسانی انصافا باشور، عشق و علاقه مشغول خدمت‌رسانی بودند. این همدلی و مشارکت واقعا مرا به یاد دوره دفاع مقدس انداخت، همان شور و عشق بود.

در ورودی مرز چذابه که ایستاده بودم با تعداد قابل توجهی از زائرین اربعین که از عراق برمی‌گشتند صحبت کردم و جویای نحوه خدمات‌رسانی شدم. هم این طرف مرز  و هم آن طرف مرز همه واقعا اظهار رضایت می‌کردند. روز اربعین هم که عراق بودم، تعداد زیادی آمدند اظهار رضایت کردند. تنها در کربلا، بنده خدایی آمد و گفت مقداری هم به قم از جهت رسیدگی‌های توسعه توجه کنید.

کسی به دنبال مصادره راهپیمایی اربعین به نفع دولت و غیردولت نیست. مراسم اربعین یک مراسم اسلامی است و تعلق به جهان اسلام دارد و دولت، توانسته شرایطی فراهم کند تا محبان و عاشقان اباعبدالله (ع) چه در داخل کشور و چه کسانی که از کشورهای همسایه می‌آیند و از مرز ایران عبور کنند، راضی باشند. کمااینکه تسهیلاتی که دولت فراهم کرد در جهت تشویق مردم به انجام راهپیمایی اربعین و ترغیب علاقه‌مندان خیلی موثر بود. باید تشکر کنم از همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی به ویژه از مردم شریف و عزیزی که در مسیر زائرین اربعین قرار گرفته بودند و واقعا هم باید از مردم عزیز و شریف عراق تشکر و سپاسگزاری کرد.

در ملاقاتی که به همراه آقای جهانگیری با استاندار نجف داشتیم، گفتند در ایام اربعین خانه شخصی استاندار هم در اختیار زائرین ایرانی بوده که خیلی قابل توجه بود.  یکی دیگر  از بستگان‌مان می‌گفت که در یک خانه‌ای مستقر شدیم که یک استاد عراقی که در اروپا استاد دانشگاه است در ایام اربعین، خانه خود را در اختیار زائرین اربعین قرار می‌دهد. این جلوه‌ای از عشق، علاقه و ابراز محبت به اهل بیت است و پیوند اعتقادی مردم ایران و عراق.

رئیس‌جمهور بارها مسئله رفراندوم را مطرح کرده‌اند و هنوز مشخصا موضوعی را عنوان نکردند. با توجه به اینکه شما معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هستید فضای مجلس را برای مطرح کردن رفراندوم در یک موضوع مشخص توسط رئیس‌جمهور، چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

رئیس‌جمهور با مطرح کردن رفراندوم اشاره به ظرفیت‌هایی دارند که در قانون اساسی وجود دارد. هدف  رئیس‌جمهور از بیان موضوع رفراندوم مطرح کردن این مسئله است که در قانون اساسی برای هر مطلبی راهکاری وجود دارد و چیزی به نام بن‌بست در قانون اساسی وجود ندارد. نظام جمهوری اسلامی ایران در بحث‌های کلانی که ممکن است محل اختلاف نظرهای کارشناسی باشد، می‌تواند با استفاده از ظرفیت  قانون اساسی، که رفراندوم است، آنها را تعیین تکلیف کند.

از جهت حقوقی، رفراندوم را نوعی قانون‌گذاری می‌دانیم. قانون‌گذاری غیرمستقیم هم انجام می‌‌گیرد زمانی که مردم نمایندگانی به عنوان نمایندگان مجلس انتخاب می‌کنند و آنها به وکالت از مردم قانون‌گذاری می‌کنند، در عالم حقوق به این قانون‌گذاری غیرمستقیم می‌‌گوئیم. زمانی هم وجود دارد که قانون‌گذاری مستقیما توسط خود مردم انجام می‌گیرد و در اینجا رفراندوم شکل می‌گیرد. رفراندوم یکی از مواردی است که قانون‌گذاری مستقیما توسط خود مردم انجام می‌گیرد بدون اینکه وکلایی را برای امر قانون‌گذاری تعیین کنند. رئیس‌جمهور می‌خواهند این موضوع را مطرح کنند که در قانون اساسی ما، بن‌بست وجود ندارد و مواردی هم که اگر محل اختلافات کارشناسی است، می‌توانیم آن را به رفراندوم بگذاریم اما اینکه شما سوال می‌کنید اگر رئیس‌جمهور بیاید موضوع رفراندوم را مطرح کند باید عرض کنم که رفراندوم در قانون اساسی یک روش و فرایندی برایش تعریف شده و اگر بنا باشد، رفراندومی در  کشور انجام بگیرد باید از مسیر تعیین شده در قانون اساسی انجام شود.

تا به الان در دولت، رئیس‌جمهور مصداقی برای موضوع رفراندوم مطرح نکردند. پیام رئیس‌جمهور این است که  چیزی به نام بن‌بست نداریم نباید مسائل‌مان را با دعوا و درگیری حل کنیم، به هیچ‌عنوان دعوا و درگیری به صلاح کشور نیست و باعث استهلاک امکانات کشور اعم از مالی، مادی، غیرمادی و غیر مالی، وقت و نیروهای انسانی می‌شود. نباید کشور را پرهزینه اداره کنیم. رئیس‌جمهور می‌خواهند بگویند چنین ظرفیتی هم در قانون اساسی وجود دارد و چیزی به نام بن‌بست نیست ولی مصداقی را تا الان در دولت مطرح نکردند.

گزارش عملکرد دولت به مجلس اشکال قانون اساسی داشت

سرنوشت گزارش عملکرد دولت به مجلس چه شد؟

در قانون آئین‌نامه داخلی مجلس حکمی آورده بودند که رئیس جمهور و وزرا گزارشاتی به مجلس دهند و آثاری هم بر این که اگر گزارشات قانع‌کننده نبود، برایش مترتب کرده بودند. این موضوع از نظر دولت دارای اشکال قانون اساسی بود.

قانون آئین‌نامه داخلی مجلس از جهت حقوقی اشکالی دارد و آن هم این است که در زمان اصلاح یا تصویب قانون آئین‌نامه داخلی مجلس حق اظهار نظر به نماینده دولت نمی‌دهند و به نظر من، این یک نقص قانونی است. قانون آئین‌نامه داخلی مجلس هم قانون است مثل همه قوانین دیگر.

رئیس جمهور استدلال‌هایی در خصوص مصوبه مجلس آوردند که این مصوبه یعنی این قانون آئین‌نامه داخلی مجلس با قانون اساسی در تعارض است و این را خدمت مقام معظم رهبری اعلام کردند. ایشان هم برای این کار یک ساز و کاری اندیشیدند و یک شورای مشورتی تشکیل دادند. صحبت‌های ما در آن جلسه با حوصله استماع شد در نتیجه جمع‌بندی شورای عالی حل اختلاف قوا این بود که حق با رئیس‌جمهور است و موضوع حل و فصل شد.

اعتراض رئیس جمهور و وزرا پس از دستگیری ادمین‌های تلگرامی و آمدنیوز صحت ندارد

کریمی قدوسی در توئیت آورده است که «پس از دستگیری ادمین‌های تلگرامی و آمدنیوز در سال 95، 96 به جرم تهدیدات امنیتی و اخلاقی، شاهد اعتراض رئیس‌جمهور بعضی از وزرا و نمایندگان وابسته به جریان دولت در مجلس بودیم» به عنوان نماینده دولت در مجلس بگوئید، آیا واقعا این طور بوده است؟ 

وزرا زمانی که به مجلس می‌آیند یا اظهار نظری می‌کنند کاملا معلوم است و منتشر هم می‌شود. در سطح کلان هم مسئول تسهیل روابط دولت و مجلس بنده هستم اگر بنا بود وزرا اعتراض کنند یا صحبت و اظهارنظری در این خصوص داشته باشند، منتشر می‌شد؛ اگر هم رئیس‌جمهور اعتراضی داشتند قاعدتا  باید من انجام می‌دادم یا  مکاتبه می‌کردم. چنین صحبتی را به هیچ عنوان تائید نمی‌کنم و صحت ندارد. رئیس‌جمهور خیلی تأکید دارند که کشور باید بر اساس قانون اداره شود و اعضای دولت هم باید قانون‌مدارانه مدیریت کنند. حق نمایندگان مجلس هم همیشه به رسمیت شناخته شده است؛ لذا من چنین خبری که او توئیت کرده را تائید نمی‌کنم.

آیا دولت از کریمی قدوسی شکایت می‌کند؟

مسئول پیگیری شکایت‌ها معاونت ما نیست. معاونت حقوقی ریاست جمهوری مسئول پیگیری است که مواردی به دستگاه قضایی اعلام شده و پرونده‌ها در دست رسیدگی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.