آلبرت بغازیان گفت: ممکن است تا مدتی بتوانیم مجاری مالی را دور بزنیم اما این دورزدن‌ها تا زمان محدودی کاربرد دارد.

به گزارش جماران، «آلبرت بغازیان»، اقتصاددان، درباره بحث مجدد بر سر تصویب لوایح FATF و ابعاد این لوایح گفت: اصولا بدین‌گونه است که عضویت در FATF  و سازمان های جهانی اجباری نیست  اما به هر حال اجتناب ناپذیر است. یعنی یک کشور در صورت عدم عضویت از یک سری مزایا محروم می شود و برای آن کشور، هزینه دارد. یکی بحث عضویت در سازمان تجارت جهانی است که ما سال‌ها است تلاش می کنیم اما عضو آن نشده‌ایم. در حال حاضر نیز هیچ‌گونه در این باره اقدامی نشده است.

بغازیان افزود: بحث دیگر عضویت در FATF است. در بسیاری از مواقع، نظر اقتصاددان‌هایی که سیاسی فکر می‌کنند درباره لوایح FATF با بنده‌ که دیدگاه سیاسی ندارم، متفاوت است. به نظر می‌رسد مصلحت مسئولین ارشد نظام است که درباره این عضویت تصمیم بگیرند اما از دیدگاه اقتصاددانان، نقل و انتقالات پولی باید تحت نظر یک سازمان جهانی باشد که در زمینه‌هایی چون پولشویی و دیگری بحث تأمین منابع مالی تروریسم، نظارت داشته باشد. بنابراین اگر ما این عضویت را نپذیریم عملا بانک‌های دنیا نمی‌توانند با ما معامله کنند. همچنین در نقل و انتقالات پولی سوئیفت نیز با ما همکاری نمی‌کند. به عبارت دیگر از نقل و انتقالاتی که بدون هزینه است، محروم می شویم.

او ادامه داد: حال ممکن است تا مدتی بتوانیم مجاری مالی را دور بزنیم اما این دور زدن‌ها تا زمان محدودی کاربرد دارد. در واقع بعدها مجبور هستیم به سمت عضویت در FATF حرکت کنیم. در مورد دو لایحه پالرمو و CFT نیز به نظر می رسد بحث سیاسی است و کار اقتصادی ها نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.