پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

با حضور معاون رئیس جمهوری انجام شد؛

تصویب سند ارتقای زنان و خانواده در استان تهران

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: نگاه قانون فراجنسیتی است اما در عمل به دلایل مختلف از عقب‌ماندگی تاریخی گرفته تا فرهنگی، مسائل قومیتی و مشکلاتی که در استان تهران وجود دارد، باید برای آنها برنامه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با آن اهداف و آرمان ها حرکت کنیم.

به گزارش جماران؛ سند ارتقای زنان و خانواده در استان تهران با حضور معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، استاندار تهران و برخی مسئولان محلی در استانداری تصویب شد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده عصر دوشنبه در دهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران با بیان اینکه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در سطح ملی مبتنی بر اطلس وضعیت استان‌ها، نیازهای خاص هر استان و مسائلی مرتبط با مکان‌های مختلف شهرستان‌ها و مناطق مختلف تدوین شده است، گفت: این سند تاکنون در ٣٠ استان کشور نهایی شده و در ١۵ استان در شورای برنامه ریزی به تصویب رسیده است.

معصومه ابتکار افزود: آمار و اطلس وضعیت استان‌ها استخراج و شاخص‌های عدالت جمعیتی را نیز ابلاغ کرده‌ایم و براساس این وضعیت سند ارتقای وضعیت زنان تدوین شده و این سند در جاهایی که ما عقب ماندگی یا از وضعیت مطلوب فاصله داریم در راستای کاهش فاصله‌ها تدوین شده است.

وی ادامه داد: نگاه قانون فراجنسیتی است اما در عمل به دلایل مختلف از عقب‌ماندگی تاریخی گرفته تا فرهنگی،  مسائل قومیتی و مشکلاتی که در استان تهران وجود دارد،  باید برای آنها برنامه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با آن اهداف و آرمان ها حرکت کنیم.

معاون رئیس جمهور در اموری زنان و  خانواده گفت: تصویب سند ارتقای زنان گامی به سمت جلو است به این دلیل که ما تاکنون در بحث زنان و خانواده سلیقه‌ای عمل کرده‌ایم اگرچه پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌ایم ولی از این به بعد اگر بخواهیم شکاف‌ها و عقب‌ماندگی‌ها را حل کنیم و مطالبات نسل جوان را پاسخگو باشیم هیچ چاره‌ای جزء برنامه‌ریزی نداریم و برای تحقق اهداف باید شاخص‌ها،  سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی اقدامات لازم را تعریف و حرکت کنیم.

ابتکار با بیان اینکه این سند تفاوتی که با شرایط قبل دارد این است که مبتنی بر داده‌ها و آمار و اطلاعاتی است که از درگاه آمار و اطلاعاتی احصا شده و اتفاق ارزنده‌ای است، امیدوارم بتوانیم آمار را براساس تفکیک جنس نیز احصا کنیم تصریح کرد: در برخی از داده‌های آماری مشاهده شده آمارها تفکیک به جنس نشده و به جز آمار دو انتخابات آخر آمار براساس تفکیک جنسیت در دسترس نیست.

وی خاطرنشان کرد: بحث شاخص‌های عدالت جنسیتی از ابتدای دولت دوازدهم براساس تکالیف قانونی و براساس سیاست‌های ابلاغی رئیس جمهوری شاخص‌هایی را تحت عنوان عدالت جنستی در  ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس جمهوری و سپس با همکاری دستگاه‌های اجرایی هشت محور و ۱۷۶ شاخص تخصصی برای تمامیدستگاه‌های دولتی تدوین شده است.

ابتکار، آموزش، بهداشت، اشتغال، ورزش امنیت، مشارکت اجتماعی،  سیاسی را از جمله شاخص‌های در نظر گرفته شده برشمرد و افزود: سیاست گذاری و اهداف تقریبا مشخص است.

وی گفت: با همکاری مرکز آمار ایران شاخص‌ها به زودی ارائه خواهد شد و مشخص می‌شود هر دستگاهی چگونه می‌تواند شاخص‌ها را محاسبه و آن را در سامانه ای که برای این منظور در نظر گرفته شده وارد کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در حوزه ورزش اقدامات بسیار خوبی برای زنان انجام شده اما هنوز شاخص برخورداری دختران و زنان از فضاهای ورزشی به خصوص در شهرستان‌های استان با شرایط مطلوب فاطله دارد در این زمینه باید بسیار کار و تلاش کنیم تا شرایط مطلوب به دست آید چراکه ورزش در سلامت جسم و روان زنان و مادران آینده تاثیر می‌گذارد، اگر در این زمینه برنامه‌ریزی نکنیم در درمان دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

ابتکار گفت: شاخص‌های ملی نشان می‌دهد در بحث افزایش وزن دختران،  زنان و افزایش بیماری‌های متابولیکی روند نگران کننده‌ای را در پیش خواهیم داشت که هزینه‌های درمانی سنگینی را به جامعه تحمیل می کند.

وی افزود: بسیاری از مدارس تهران به دلیل بلند مرتبه سازی در مناطق مختلف، اشراف دارند و دختران در فضای مدرسه امکان ورزش و تفریح را ندارند، برای مناسب‌سازی این فضاها تفاهم نامه‌ای با شورای شهر تهران و شهرداری تهران منعقد شده که امیدواریم سازمان آموزش و پرورش از فرصت استفاده کند چراکه این امر به سواد حرکتی دانش آموزان کمک می‌کند و مسئله مهمی است.

ابتکار ادامه داد: در موضوعاتی نظیر مددکاری، مشاور خانواده و خیریه‌ها جامعه مخاطب توسط زنان اداره می‌شوند، این موضوع یکی از جهت‌گیری‌ها و برنامه‌های دولت است و با برگزاری دوره توان‌افزایی در شهر و استان تهران به دنبال تدوین یک طرح و اقدام مشترک بودیم و چند پروژه در راستای توان افزایی زنان تدوین شد که یکی از آنها مصوب و مورد حمایت قرار گرفته شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مسئله خانواده که  از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان در جهت‌گیری‌ها است و رئیس جمهوری نیز برنامه‌ها را مشخص کردند،  شاید مهم‌ترین برنامه ما در این دوره گفت‌وگوی ملی خانواده و بین نسلی باشد،  گفت: مرحله اول طرح گفت‌وگوی خانواده در کل کشور از جمله استان تهران اجرا شده است.

وی افزود: در این طرح مهمترین موضوعی که در خانواده‌ها مشهود است موضوع مهارت‌های ارتباطی بین اعضای خانوادهاست و اینکه اعضای خانواده امکان برقراری ارتباط، مفاهمه و برقراری نقش حمایتی که باید برای هم داشته باشند کارکرد خود را حفظ کند چراکه این موضوع در حال از بین رفتن است.  

ابتکار گفت: شبکه حمایتی خانواده به دلیل مهاجرت از بین می‌رود و این یکی از آسیب‌های مهاجرت است زمانی که فرد در شهر خود باشد اگر اتفاقی پیش بیاید تور حمایتی خانواده گسترده اجازه نمی‌دهند آسیب پذیری بالا رود ولی اینجا تور حمایتی در شبکه حمایتی وجود ندارد دستگاه‌هایی نظیر سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) باید به کمک بیایند و این اهمیت خانواده را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: خانواده با هر تعدادی که حساب کنیم اگر انسجام،  همدلی لازم  و مهارت‌های مناسب برای حل مشکلات جوانان و سالمندان را نداشته باشد کارکرد خود را از دست می دهند، استان تهران نیز در این زمینه بسیار آسیب‌پذیر است به همین دلیل انجمن جامعه شناسی ایران به عنوان طرف اصلی قرارداد و کانون گفت‌وگوی امام موسی صدر از اجرا کنندگان اصلی طرح هستند و با انجمن های دانش آموزی و اولیا و مربیان قرارداد منعقد شده است از دستگاه‌های مختلف نیز تقاضا دارم در این راستا هم افزایی داشته باشند.

ابتکار با بیان اینکه از بودجه امسال و سال آینده اعتباری برای جبران عقب ماندگی‌های موجود پیش‌بینی شده است، گفت: سطح آموزش در استان تهران مطلوب است اما در شهرستان‌های مشکل زیاد است ما هنوز در نقاطی از شهرستان‌ها مشکلات حاد داریم حتی در بحث سواد و کودکان بازمانده از تحصیل یا اشتغال مشکل داریم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: یکی از مهمترین مباحث بیکار بودن دختران فارغ التحصیل دانشگاهی است و آنها انتظار دارند اشتغال مناسب برای آنها فراهم شود، دولت اقدامات جدی را برای این مسئله در نظر گرفته است شاید مهم‌ترین دستاورد ما در اشتغال پایدار روستایی اتفاق افتاده چراکه ۴۰ درصد این تسهیلات در سال ۹۷ به زنان روستایی تخصیص داده شد و این افراد در ایجاد و پایداری بنگاه‌های اقتصادی بسیار خوب عمل کرده‌اند و این بسیار امید بخش است.

ابتکار گفت: در رتبه بندی انتصاب مدیران زن استان بوشهر در رتبه اول،  استان قم در رتبه آخر  و استان تهران با ۱۳.۸ دهم درصد در رتبه ۹ قرار دارد، در بخشنامه شورای عالی اداری که سال گذشته از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی دولت دوازدهم باید در اختیار زنان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پست‌های مدیریتی تعریف دارد و رئیس‌جمهوری به وزیران تاکید کردند از زنان در سمت معاون استفاده کنند، اضافه کرد: تاکنون ۶۱ نفر در دولت معاون وزیر و همتراز معاون وزیر زن هستند تا ۳۰ درصد لازم است ما در همه سطوح تلاش کنیم و زن‌های توانمند را پای کار آوریم.

ابتکار افزود:۴۱ درصد از کارکنان دولت زنان با تحصیلات مرتبط و سابقه کار هستند، ۱۰ معاون استاندار زن در کشور داریم که این اتفاق مهمی است و نشان می‌دهد اگر از ظرفیت زنان تحصیلکرده استفاده نکنیم یک فرصت را از دست داده ایم خصوصا در بخش هایی که با موضوعات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: قابل قبول نیست آموزش و پرورش و بهداشت که نیمی از مخاطبان و کارکنان آنها زن است از ۳۰ درصد ظرفیت زنان استفاده نکنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: توجه به یکسری زمینه ها علاوه بر مشاغلی نظیر گردشگری، زمینه هایی در صنایع دستی فراهم شده باید هنرهایی نظیر هنرهای خلاق، فناوری های نوین، استارتاپ ها توجه شود و ضروری است در این زمینه ها کار کنیم تا دختران بتوانند زمینه های مطلوبی برای کار و حضور در اجتماع داشته باشند.

ابتکار خاطرنشان کرد: دو طرح بزرگ با وزارت کشور و سازمان کار، رفاه و تامین اجتماعی در زمینه آموزش و مهارت های ابتدایی، بنگاه داری تا مرحله اشتغال و بازاریابی برای تولیدات زنان در نظر گرفته شده که در حال اجراست و آموزش ها به زنان سرپرست خانوار استان تهران از طریق جهاد دانشگاهی اجرا می شود.

وی گفت: در  کشور ۱۲ هزار نفر زن سرپرست خانوار وجود دارد امیدوارم بتوانیم سه هزار و ۷۰۰ زن سرپرست خانوار در استان تهران را با مشاغل نوین خانگی آشنا کنیم.

 ابتکار ادامه داد: به طور خاص نیز طرح تاب آوری اجتماعی نیز در استان تهران اجرا شده است این طرح به جوامع در حال آسیب بسیار کمک می کند و طرحی است که می تواند تاب آوری جامعه را در برابر مخاطراتی که برای آن ها پیش می آید،  ارتقاء دهد تا افراد بتوانند مواجه سریعی با مشکلات داشته باشد و راه حل پیدا کند.

وی ادامه داد: این طرح نتیجه خوبی داشته و تسهیلگرانی تربیت شده اند که می توانند اینکار را ادامه دهند، امیدوارم با همکاری دیگر دستگاه ها بتوانیم این طرح را به شهرستانهای استان تهران توسعه دهیم.

ابتکار توان افزایی سازمان های مردم نهاد را یکی از رویکردهای دولت برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه استان تهران سرمایه انسانی بسیار قابل توجهی دارد و سازمان های مردم نهاد توانمند داوطلبانه فعالیت می کنند و بسیاری از آنها توسط زنان مدیریت می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.