دبیرکل سازمان بدر عراق گفت: آنها که به خیابان ها آمدند و تظاهرات کردند، محق هستند چرا که به خواسته های آنان طی پنج ساله گذشته بدلیل جنگ با داعش و نیز سیاست های غلط دولت سابق (حیدر العبادی) بی توجهی شده است.

به گزارش جماران؛ "هادی العامری" رییس ائتلاف انتخاباتی الفتح و دبیرکل سازمان بدر عراق ضمن حمایت از خواسته‌های مشروع اعتراضات اخیر و انتقاد از حواشی آن، تاکید کرد که همه می‌دانیم که آمریکا و اسراییل هر کاری انجام می‌دهند تا عراق بی‌ثبات باشد.

العامری روز یکشنبه در سخنانی در یکی از موکب های اربعین حسینی (ع) در کربلای معلا که از شبکه های تلویزیونی عراق پخش شد با اشاره به اعتراضات اخیر در بغداد و چندین شهر مرکزی و جنوبی دیگر عراق گفت: آنها که به خیابان ها آمدند و تظاهرات کردند، محق هستند چرا که به خواسته های آنان طی پنج ساله گذشته بدلیل جنگ با داعش و نیز سیاست های غلط دولت سابق (حیدر العبادی) بی توجهی شده است. 

دبیرکل سازمان بدر عراق افزود: این عوامل باعث شد که طی پنج سال گذشته مطالبات و اقدامات لازم متراکم شود و فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مدارس بلاتکلیف بمانند و شغلی پیدا نکنند در حالی که همین ها بودند که برای دفاع از کشور در برابر داعش جنگیدند و فداکاری کردند. 

وی گفت: اینها فرزندان عراق هستند، همان هایی که خون آنها بر زمین ریخت تا پیروزی کشور بر داعش تضمین شود. 

العامری تصریح کرد: البته دشمنان تلاش می کنند از این مطالبات مشروع، سوء استفاده کرده و اعتراضات مسالمت آمیز را به انحراف بکشانند اما جوانان ما آگاه هستند و قطعا مراقب توطئه های دشمنان در این خصوص خواهند بود و همگی تلاش می کنند تا عراق قدرتمند و عزیز باشد و دنباله رو و تابع هیچکس نباشد. 

پایتخت عراق و بدنبال آن ۹ استان مرکزی و جنوبی دیگر  این کشور از اول تا پنجم اکتبر صحنه برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به فساد و مشکل بیکاری و ضعف خدمات عمومی بود اما خشونت های بسیاری نیز در متن و حاشیه این اعتراضات صورت گرفت که به گفته برخی مسوولان عراقی، برخی از عوامل نفوذی و خارجی با هدف ایجاد آشوب، جنگ داخلی و براندازی، این اعتراضات را عامدانه به خشونت و درگیری با نیروهای دولتی و تخریب اموال و دارایی های عمومی و خصوصی کشاندند.

نماینده مرجعیت عالی عراق دو هفته پیش در خطبه دوم نمازجمعه کربلا معروف به خطبه مرجعیت، با قرائت بیانیه دفتر آیت الله سیستانی در مورد تحولات اخیر، خواستار  کشف و اعلام مقصران سرکوب و کشته شدن تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی طی یک مهلت زمانی محدود شده بود. 

دولت نیز بلافاصله با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب  از یکسو و همچنین یک کمیته وزارتی با حضور وزرای وزارتخانه مرتبط و به ریاست وزیر برنامه ریزی این کشور از سوی دیگر، راهکارهای اصلاحات مورد خواست معترضان را بررسی و تاکنون سه بسته اجرای برای تحقق آن اعلام کرده است.

تحقیقات در خصوص ریشه ها و علل و عوامل به خشونت کشیده شدن اعتراضات مسالمت آمیز شهروندان عراقی نیز پایان یافته است و قرار است طی روزهای آینده منتشر شود.  

همزمان اما برخی از ناظران و فعالان سیاسی عراق، اطلاعاتی در خصوص نقش فرقه‌های انحرافی از جمله یمانی‌ها، جماعت صرخی، حرکت مولوی ها، و سفارتخانه های انگلیس و سعودی در به خشونت کشاندن اعتراضات و کشتن تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی، منتشر کرده اند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.