یک سال تا پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران باقی مانده و همین امر محمل تازه‌ای برای مقامات‌ آمریکایی شده تا به تبلیغات ایران هراسانه خود دامن بزنند.

به گزارش جماران؛ هشدار مقامات آمریکایی مبنی بر پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران - آن هم یک سال بعد- فریبی بیش نیست چرا که آمریکا منشاء اصلی رقابت تسلیحاتی در منطقه بوده است.

یک سال تا پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران باقی مانده و همین امر محمل تازه‌ای برای مقامات‌ آمریکایی شده تا  به تبلیغات ایران هراسانه خود دامن بزنند.

در همین رابطه و در تازه ترین دست از تبلیغات ایران هراسانه مقامات دولت ترامپ، برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به لغو تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران که سال آینده منقضی می‌شود، هشدار داده است. هوک در پیام ویدئویی که شنبه ۲۷ مهر در توئیتر وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، مدعی شد: «یک سال دیگر از امروز تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه حکومت ایران به پایان خواهد رسید. بزرگترین دولت حامی تروریست قادر خواهد بود تسلیحات پیشرفته خرید و فروش کند که به مسابقه تسلیحاتی تازه در خاورمیانه منجر خواهد شد.»

او در این پیام به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ میلادی و پس از توافق هسته ای تصویب شد. بر اساس این قطعنامه، جمهوری اسلامی از اکتبر سال آینده مجاز به خرید و فروش سلاح های پیشرفته خواهد بود، مجوزی که به ادعای هوک مغایر با هدف شورای امنیت برای ایجاد صلح و امنیت است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم که به اسرائیل سفر کرده است، جمعه ۲۶ مهر نسبت به پایان یافتن مدت تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در سال ۲۰۲۰ ابراز نگرانی کرد و در صفحه توئیتر خود مدعی شد: «به‌دلیل توافق هسته‌ای ناقص ایران، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در مورد ایران سال آینده پایان می‌یابد. کشورهایی مانند روسیه و چین می‌توانند به ایران تسلیحات پیچیده بفروشند. رژیم ایران نیز آزاد خواهد بود تا سلاح‌های پیچیده به هرکسی بفروشد. این مسئله رقابت تسلیحاتی جدیدی را در خاورمیانه آغاز می‌کند.»

مقامات آمریکایی در حالی  این سخنان را بیان می کنند که طی همین سال‌های اخیر  بخش قابل توجهی از فروش تسلیحات‌ آمریکایی به منطقه خاورمیانه و کشورهایی همچون عربستان و امارات بوده است و  اتفاقا همین تسلیحات در سالهای اخیر هیزم آتش جنگ در یمن و سوریه و عراق بوده است.

این در حالی است که ‌آمریکا مدت ها پیش با هراس افکنی علیه ایران میلیاردها دلار اسلحه به کشورهای منطقه فروخته است.  حجم این سلاح ها آنقدر زیاد بوده که پای سنای آمریکا نیز به میان کشیده شده است.

در مرداد ماه امسال سنای آمریکا تلاش کرد فروش سلاح هایی به ارزش ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به عربستان سعودی مسدود کند اما ناکام ماند. منتقدان در سنای آمریکا نگران بودند که از این سلاح ها در مناقشه یمن علیه غیرنظامیان استفاده شود. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با استفاده از حق وتو توانست قطعنامه‌های دو مجلس کنگره برای منع فروش این تسلیحات را دور بزند. ترامپ استدلال کرد که انسداد این معامله «قدرت رقابت جهانی آمریکا» را تضعیف می‌کند.

در واقع با استناد به سخنان ترامپ می‌توان گفت نگرانی از مسابقه تسلیحاتی در منطقه ادعایی بیش نیست آمریکا به دلیل سود سرشار حاصل از فروش اسلحه به هر میزان که عربستان بخواهد سلاح در اختیار این کشور قرار می‌دهد برای همین انتظار نمی رود نگرانی مقامات‌ آمریکایی چندان مسموع باشد.

آژانس همکاری‌های امنیتی دفاعی آمریکا اخیرا در گزارشی فروش سلاح‌های آمریکایی در سال مالی ۲۰۱۹ را ۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است. این گزارش نشان می‌دهد در سه سال گذشته حجم فروش سلاح‌های آمریکایی رشد داشته و به طور متوسط ۵۱ میلیارد دلار بوده است که حاکی از استمرار و اصرار آمریکا بر فروش تجهیزات و خدمات دفاعی به متحدین و شرکای خارجی‌اش است.

به نوشته روزنامه گاردین، آمریکا بزرگترین صادر کننده سلاح به عربستان به شمار می‌رود به طوری که که از سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۸ میلادی حدود ۷۰ درصد از بازار سلاح عربستان در اختیار آمریکا بوده است. عربستان تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی به دلیل جنگ علیه یمن در حدود ۷۰ میلیارد دلار صرف خرید سلاح کرده است.

در سال گذشته بر اساس آخرین امار مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلحِ استکهلم فروش سلاح در پنج سال گذشته به نسبت دوره مشابه پیش از آن ۷.۸ درصد افزایش داشته است. در این دوره، پنج کشور آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین به تنهایی ۷۵ درصد کل صادرات تسلیحات را در اختیار داشته‌اند. بیشترین میزان سلاح در این دوره به سوی خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس روان شده است.

بر اساس این گزارش عربستان سعودی در پنج سال گذشته نخستین وارد کننده تسلیحات در جهان بوده است؛ به طوری که این کشور در فاصله سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ در مقایسه با دوره مشابه، خرید تسلیحات نظامی خود را به میزان ۱۹۲درصد افزایش داده است. در همین دوره، پس از عربستان، هند و سپس مصر بزرگترین خریدار تسلیحات نظامی در جهان بوده‌اند.

این در حالی است که چندین کشور اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان نیز به عربستان فروش تسلیحاتی داشته اند. برای مثال انگلستان تا جولای سال ۲۰۱۹ هنوز صادرات تسلیحات خود به عربستان سعودی را متوقف نکرده بود تا اینکه دادگاه تجدید نظر انگلستان اعلام کرد که مجوزهای صادرات غیرقانونی است زیرا دولت به درستی نقض قوانین بین المللی انسان دوستانه و خطر برای غیرنظامیان را ارزیابی نکرده است. این در حالیست که در اواخر ماه سپتامبر، لیز تروس، وزیر تجارت این کشور سه مورد نقض ناخواسته ممنوعیت تسلیحاتی را فاش کرد.

ظاهرا فرانسه  هم از خوان نعمت دلارهای نفتی منطقه بی نصیب نمانده است، فرانسه که خودروهای زره ‌پوش به عربستان سعودی صادر کرده است، در سال ۲۰۱۸، عربستان سعودی با بیش از ۱ میلیارد یورو صادرات اسلحه در رده دومین مشتری بزرگ فرانسه قرار گرفت. با این حال امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه مدعی شد: «ما با این اطمینان، به  سعودی ها سلاح می فروشیم که آنها را  علیه غیرنظامیان استفاده نکنند». وزیر دفاع فرانسه نیز مدعی شده بود که اخیرا  هیچ اسلحه فرانسوی به سعودی ها فروخته نشده، اما درز اطلاعات ادعای او را رد کرد.

دولت آلمان صادرات اسلحه به عربستان سعودی را در اکتبر سال ۲۰۱۸ پس از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست در کنسولگری عربستان در استانبول متوقف کرد. با این وجود این ممنوعیت شامل سایر کشورهایی که در ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن در حال جنگ هستند، نمی‌شود و  منتقدین می‌گویند که بر این اساس دولت آلمان هنوز در صدور تسلیحات برای جنگ یمن نقش دارد.

در سال ۲۰۱۸، اسپانیا اعلام کرد که صادرات تسلیحات خود به عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورده است، چرا که  از این تسلیحات به طور مستقیم علیه مردم غیرنظامی استفاده می‌شود. با این حال، دولت اسپانیا فقط چند هفته بعد از اینکه سعودی‌ها تهدید کردند که معاهده ساختمانی خود را لغو می کنند، از ترس بیکاری هزاران نفر در جنوب این کشور از این تصمیم عقب نشینی کردند.

مقامات آمریکایی در حالی از پایان تحریم های تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی می‌کنند که با سیاست های آمریکا مدت‌هاست که مسابقه تسلیحاتی در منطقه ایجاد شده و خود سال‌ها به کشورهایی سلاح فروخته اند که با همین سلاح ها در یمن بحرانی انسانی ایجاد کرده اند.

 آمریکا در حالی از برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران آن هم یک سال بعد ابراز نگرانی می کند که با کمک متحدانش خاورمیانه را به انبار باروت تبدیل کرده است و اتفاقا ریشه بسیاری از جاه طلبی‌های سعودی و رژیم صهیونیستی در منطقه سیاست‌های غیر مسئولانه واشنگتن در منطقه بوده است.

از سوی دیگر مقامات‌آمریکا در حالی از انقضای بندی از برجام ابراز نگرانی می کنند که خود بیش از یک سال قبل از آن خارج شده اند این اقدام‌آمریکا در عرصه نرم افزاری نظام حقوق بین الملل و در عرصه سخت افزاری نظام عدم اشاعه را در معرض تخریب قرار داده است طرفه‌ آنکه آمریکا با خروج از توافق تسلیحاتی پیمان منع موشک‌های هسته ای میانبرد با روسیه جهان را در لبه پرتگاه قرار داده است. مجموع اقدامات و رفتارهای آمریکا در سال‌های اخیر باعث شده امروز مهمترین خطری که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند آمریکاست و نگرانی مقامات این کشور از آینده توافقی که از آن خارج شده اند، محلی از اعراب ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.