وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: برای تامین امنیت ملی خود عملیات چشمه صلح را آغاز کردیم.

به گزارش جماران؛ وزارت دفاع ترکیه در اطلاعیه ای با آغاز عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه، هدف این عملیات را تامین امنیت ملی ترکیه خواند.

در اطلاعیه وزارت دفاع ملی ترکیه آمده است: نیروهای نظامی ترکیه برای تامین امنیت مرزهای خود، ممانعت از ایجاد یک کریدور ترور در مرزهای جنوبی ترکیه، مبارزه با گروه های تروریستی که امنیت ملی ترکیه را مورد تهدید قرار داده اند و در راس آنها مبارزه با پ. ک.ک/ پی. وای دی و داعش، بازگشت سوری ها به کشورشان اقدام به عملیات نظامی چشمه صلح کرده است.

از سوی دیگر در حساب توییتری وزارت دفاع ملی ترکیه آمده است: از ساعت ۱۴ به بعد (یعنی دو ساعت قبل از آغاز عملیات نظامی) آمریکا، روسیه، انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ناتو و دبیرکل سازمان ملل در جریان عملیات نظامی قرار گرفته و به آنان اطلاعاتی ارایه شده است.

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه در ارتباط با عملیات نظامی ترکیه در سوریه نوشت: عملیات چشمه صلح منطبق با حقوق بین الملل، قوانین سازمان ملل و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل در مورد مبارزه با ترور است.

وی در حساب توییتر خود نوشت: عملیات چشمه صلح، برای پاکسازی منطقه از تروریستها، تامین امنیت مرزهای و تمامیت ارضی سوریه، فراهم آوردن زمینه بازگشت امن مهاجرین سوری به کشورشان، تامین صلح و آرامش منطقه  در چارچوب حقوق بین المللی، ماده ۵۱ اساسنامه سازمان ملل و مصوبات شورای امنیت در راستای مبارزه با ترور انجام می شود.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه ساعت ۱۶ به وقت محلی از آغاز عملیات نظامی در سوریه از سوی نیروهای نظامی ترکیه خبر داد.

عملیات با بمباران مناطقی که گفته می شود تروریستها در آن اسکان دارند در منطق تل ابیاد و رسولاین آغاز شده و به گفته منابع نظامی عملیات نیروی زمینی ترکیه در بعد از بمبارانهای هوایی آغاز خواهد شد.

بمباران های هوایی توسط هواپیماهایی که از از پایگاههای نظامی ترکیه در دیاربکر و اینجرلینک که در نزدیکی مناطق مرزی سوریه هستندانجام می شود.

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه برغم مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی صورت گرفت.

کارشناسان سیاسی و شخصیت های مختلف در کشورهای جهان این اقدام ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده اند.

برخی کارشناسان سیاسی سوریه معتقدند که ترکیه پیشتر با حمایت از تروریست ها در سوریه نتوانسته بود به اهداف خود برسد و اکنون با توجه به شکست تروریست ها و مشکلاتی که آنان برای آنکارا ایجاد کرده اند، خود وارد میدان سوریه شده است.

کردهای سوری دو شهر ترکیه را خمپاره باران کردند

کردهای سوریه عصر چهارشنبه در واکنش به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه دو شهر در مناطق جنوبی ترکیه و هم مرز با سوریه را خمپاره باران کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که نیروهای کرد شهر مرزی «جیلان پنار» در جنوب ترکیه را با دو خمپاره هدف قرار دادند.

شبکه خبری المیادین نیز اعلام کرد که خبرهایی از حمله خمپاره ای نیروهای قسد به شهر النصیبین ترکیه منتشر شده است.

بنابر گزارش های این حملات تلفات جانی یا مادی به همراه نداشته است.

رسانه های سوری نیز اعلام کردند که نیروهای قسد، مواضع خود را در منطقه راس العین در الحسکه خالی کردند.

از سوی دیگر یک مسئول کرد هم به خبرنگار المیادین گفت که ترکیه ۱۶ پایگاه کردها را در راس العین در حومه حسکه هدف قرار داده است.

در همین راستا، سخنگوی شورای نظامی منبج سوریه نیز اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و فرانسوی از شهر منبج عقب نشینی نکرده و هنوز در پایگاه های خود مستقر هستند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه عصر چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

این عملیات با مخالفت های جهانی مواجه شده و ترکیه بدون توجه به این مخالفت ها اقدام خود را پس از چند روز تهدید عملی کرد./ ایرنا

وزیر خارجه ترکیه: عملیات در شمال سوریه، حق ما است

اندکی پس از آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه، وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) مدعی شد این عملیات تابع قوانین بین‌الملل است.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، طی اظهارات امروز خود گفت: "عملیات برنامه‌ریزی‌شده ترکیه در شمال سوریه، تحت قوانین بین‌المللی و لایحه‌های سازمان ملل، حق ترکیه است".

او در ادامه گفته است: "تنها هدف ما تروریست‌ها هستند، از این طریق به تمامیت ارضی سوریه، یاری خواهیم رساند".

این دیپلمات ارشد ترکیه که در سفر به الجزایر به سر می‌برد، اظهار داشت: "متاسفانه، یک سازمان تروریستی در شمال شرق سوریه وجود دارد. این تهدیدی بزرگ علیه کشور ماست؛ آمریکا به آن‌ها تسلیحات داد و ما آن‌ها را در ترکیه بازداشت می‌کنیم، زیرا سازمان‌های تروریستی در ترکیه و شمال سوریه، یکسان هستند".

به گفته او، هدف اصلی گروه پ.ک.ک/ی.پ.گ، "تجزیه سوریه" است: "ما از تمامیت ارضی سوریه دفاع می‌کنیم؛ به این دلیل، تصمیم گرفتیم اینجا عملیاتی آغاز کنیم؛ زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت از سوریه خارج می‌شوند و قصد ایجاد یک منطقه امن را به صورت مشترک [با ما] دارند، ما مذاکرات را آغاز کردیم. اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ما، آن را چیزی جز روندی ایستا ندید و به رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ترکیه، خودش عملیاتی ترتیب خواهد داد".

او با بیان اینکه ترکیه، تمام طرف‌ها -از جمله سوریه و سازمان ملل- را از حمله مطلع ساخته، گفت: "این عملیاتی مهم در راستای ثبات و امنیت منطقه است و مهاجران در ترکیه و منطقه، قادر به بازگشت امن و داوطلبانه به سوریه خواهند بود"./ ایسنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1272976
  • منبع: ایرنا و ایسنا
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.