رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: محتوای گزارش بر اساس آنچه که به رئیس جمهوری قول داده‌ایم آماده است اما تصمیم گرفتیم قبل از انتشار، گزارش مرحله دوم را برای متخصصان ارسال کنیم که بعد از جمع بندی ارسال می‌شود و برای همین احتمالا از رئیس جمهوری مدت زمان کوتاهی را وقت می‌گیریم.

به گزارش جماران؛ رئیس دانشگاه تهران طی سخنانی در حاشیه نشست تخصصی "مدیریت ریسک سیلاب در ایران" گفت: گزارش اول که روایت سیل است به زودی منتشر و تقدیم رئیس جمهوری می‌شود.

محمود نیلی احمدآبادی روز چهارشنبه در حاشیه نشست تخصصی « مدیریت ریسک سیلاب در ایران » در جمع خبرنگاران افزود: علت تاخیر انتشار این است که ما قبل از انتشار گزارش، آن‌ را برای همه متخصصان عضو کارگروه می‌فرستیم و نظرات آن‌ها را می‌گیریم تا موردی از قلم نیفتد.

وی اظهارداشت: محتوای گزارش بر اساس آنچه که به رئیس جمهوری قول داده‌ایم آماده است اما  تصمیم گرفتیم قبل از انتشار، گزارش مرحله دوم را برای متخصصان ارسال کنیم که بعد از جمع بندی ارسال می‌شود و برای همین احتمالا از رئیس جمهوری مدت زمان کوتاهی را وقت می‌گیریم.

رئیس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها به کارگاه دانش و ظرفیت‌سازی همکاری‌های منطقه‌ای و جنوب - جنوب برای مدیریت خطر سیل در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: بنابر حکم رئیس جمهوری هیاتی منصوب شد تا درباره حادثه رخداد سیل در مدت ۶ ماه گزارشی تهیه کنند.

وی افزود: این گروه که بسیار بزرگ است، تشکیل شد و در آن بهترین متخصصان ایران از دانشگاه‌های مختلف حضور دارند. بر این اساس ما تعهداتی در این پروژه داشتیم یکی اینکه از همه ظرفیت‌های متخصصین ایرانی و تجارب بین‌المللی استفاده کنیم که امروز یکی از همان کارگاه‌های استفاده از  تجارب بین‌المللی است.

نیلی ادامه داد: اسکاپ در این حوزه متخصص، با تجربه و صاحب نظر است و یک تیم بزرگ در آسیا پاسفیک دارد. با کمک سازمان برنامه و بودجه این فرصت را داشتیم که این کارگاه را برگزار کنیم و امروز نمایندگان اسکاپ که متخصصان کشورهای مختلف مانند چین، هند، ژاپن و اروپا هستند، در آن حضور دارند.

وی گفت: ما در این دو روز راجع به حادثه رخداد سیل و راه‌های مقابله با آن صحبت خواهیم کرد. در حال حاضر مهم این است که ما تنها به بعد از سیل نپردازیم و فکر کنیم که باید پیش از سیل چه اقداماتی انجام دهیم تا اگر این حادثه دوباره رخ داد، آسیب‌های آن‌ را به حداقل برسانیم. لذا مدیریت ریسک یکی از موضوعاتی است که در این کارگاه مورد بحث قرار می‌گیرد و ما امیدواریم این گزارش و نتیجه آن در گزارش اصلی که منتشر خواهد شد به غنای گزارش بیافزاید.

رئیس دانشگاه تهران درباره گزارشی که در حال نگارش است، گفت: متخصصان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های منطقه جزو تیم این هیات هستند، بنابر این از زمان سیل در منطقه حضور داشتند و گزارش ارائه دادند. بنابر این، این گزارش در حال تهیه است و نتایج آن پس از انتشار اعلام می‌شود. در این رخداد یک عامل وجود نداشته بلکه عوامل متعددی بوده که باید وزن هر عامل را مشخص کنیم.

وی درباره خروجی این نشست گفت: رئیس جمهوری تعدادی سوال مطرح کرده بود که به کمک متخصصان جواب آن‌ها مشخص خواهد شد، در واقع این نشست کمک می‌کند برخی از این سوالات با توجه به تجربه کشورهای دیگر مورد بررسی قرار گیرند زیرا ما یک حادثه سیل داریم ولی اصل آن قبل از سیل و بعد از آن است. بنا بر این باید از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم.

نیلی ادامه داد: اسکاپ یک گزارش درباره این سیل داشته و حتما سیل ایران را مطالعه کردند ولی هیچ کدام از این گزارش‌ها، اطلاعات ما را ندارند. ما در این زمینه بیشترین نظارت و تخصص را داریم.

رئیس دانشگاه تهران درباره تفاوت اقلیم ایران با دیگر کشورها در راستای بررسی سیل اظهار داشت :یک سری موارد صرفا علم هستند که پیاده سازی آن در همه جای دنیا یکی است. یک چیزهایی در ذات علم است مثلا زمانی که در وسط رودخانه سازه‌ای ساخته می‌شود مهم نیست که در کدام کشور باشد، زمانی که بستر رودخانه تصرف شد در زمان وقوع سیل نابود می‌شود و اینکه وقتی بارندگی شدید می‌شود سیل رخ می‌دهد و نمی‌توان مانع آن شد. کاری که ما باید بکنیم این است که از تخریب جلوگیری کنیم و مانع گسترش سیل شویم.

نیلی ادامه داد: مثلا در بالا دست باید محیط زیست و جنگل‌ها حفظ شوند و فرقی نمی‌کند که در ایران باشد یا سایر کشورها. آنچه که باعث تخریب و شدت سیل می‌شود در همه کشورها یکی است ولی هر کشوری برای مقابله با این گونه رخدادها مسایل داخلی خود را دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.