بغداد پایتخت عراق نیز امشب بطور قابل ملاحظه ای آرام تر از شب های قبلی بود و صدای تیراندازی و انفجار بمب های صوتی و .. در آن از جمله در قلب پایتخت و اطراف منطقه سبز کمتر شد.

به گزارش جماران؛ با اقدام دولت و پارلمان عراق برای شنیدن خواسته های معترضان در جلسه امروز شنبه پارلمان و موفقیت در جداکردن آنان از گروهی که اغتشاشگران نفوذی و خشونت طلب خوانده شده اند، فضای کلی عراق و از جمله بغداد پایتخت، پس از چهار روز درگیری و آشوب های گاه شدید و گاه پراکنده، در روز پنجم در روندی نسبتا سریع به سمت آرامش  پیش رفت.

به نقل از ایرنا از بغداد و منابع مطلع در استان های مختلف عراق نشانگر آن است که روز شنبه و در پی مذاکرات انجام شده با معترضان و وعده های داده شده از یکسو و عدم استقبال گسترده مردمی از این اعتراضات بدلیل مشکوک دانستن سرمنشاء و اهداف پشت پرده آن، از سوی دیگر، اوضاع امروز با تفاوت قابل ملاحظه ای نسبت به روزهای قبل آرام بوده است.

بیشتر استان های مرکزی و جنوبی عراق که طی شب های گذشته بویژه سه شنبه و چهارشنبه صحنه درگیری های خشونت بار و بعضا حمله و آتش زدن مراکز دولتی و حزبی بود، امشب عموما و بجز  در ذی قار که به  مقر حزب های (حکمت، فضیلت و بدر) حمله شده است، شاهد وضعیتی عادی و آرام است. حتی استان دیوانیه که عصر امروز از تمدید منع آمد و شد در آن خبر داده شد، هنگام انتشار این گزارش از قول استاندار اعلام شد که این  مقررات لغو شده و فردا تمامی ادارات و مدارس استان باز خواهد بود.

بغداد پایتخت عراق نیز امشب بطور قابل ملاحظه ای آرام تر از شب های قبلی بود و صدای تیراندازی و انفجار بمب های صوتی و .. در آن از جمله در قلب پایتخت و اطراف منطقه سبز کمتر شد. با این حال گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است که گروهی حدود ۱۵۰ نفره در منطقه شارع فلسطین مقابل مرکز خرید موسوم به “مول النخیل” تجمع کرده و به شعارهای ضد دولتی سر می دهند و در منطقه شعله نیز دهها نفر تجمع کرده و علیه دولت شعار می دهند. نیروهای امنیتی محل تجمع معترضان را در محاصره دارند و از ورود افراد جدید و یا خبرنگاران به محل  تجمع جلوگیری می کنند.

در حال حاضر به جز دو نقطه ذکر شده، خبری از تجمع یا تظاهرات در سایر نقاط بغداد نیست و برخی شبکه های خبری عراق نیز با حضور در سطح شهر در گزارش های تصویری زنده از نقاط مختلف بغداد، عادی شدن وضعیت در سطح پایتخت و اغلب خیابان های آن از جمله میدان تحریر را به تصویر می کشند.

در همین حال برخی رسانه های بعثی و عربی که از ابتدا با محوریت شعار “اسقاط النظام” (سرنگون کردن نظام سیاسی) و متهم کردن نیروهای امنیتی به کشتار معترضان، دنبال هر چه ملتهب کردن اوضاع بودند، امشب نیز بیکار ننشستند و با انتشار خبرهای بدون منبع مدعی چندین کشته و زخمی در درگیری های امشب در بغداد و استان های جنوبی شده اند، امری که با مشاهدات میدانی، اظهارات منابع محلی و گزارش های نهادهای ذیربط همخوانی ندارد.

تظاهرات خشونت بار عراق از روز سه شنبه در بغداد و چندین استان مرکزی و جنوبی عراق با دعوت گروههای ناشناس در فضای مجازی با شعار اسقاط نظام و حمله به مرجعیت دینی، اربعین و جبهه مقاومت اسلامی در منطقه و با پوشش وسیع فضای مجازی از خارج عراق و نیز شبکه های تلویزیونی عربی و بعثی و حتی برخی احزاب رقیب دولت عبدالمهدی آغاز شد اما این شعار و حملات همه معترضان را نمایندگی نمی کرد.

به گزارش مقامات عراقی و خبرنگاران  حاضر در صحنه، اغلب معترضان روزهای اخیر در بغداد و سایر مناطق عراق را معترضان اجتماعی به مفاسد اجتماعی، فقر، بیکاری و ضعف خدمات عمومی تشکیل می داد که با دیدن رویکرد ضد نظام و ضد مرجعیت بخشی از متولیان اعتراضات و نیز  رفتار خشونت بار برخی از آنان در حمله با چاقو، میله های آهنی و کوکتل مولوتوف به نیروهای امنیتی و سایر تظاهرکنندگان، از آنان فاصله گرفتند.

این گروه از معترضان مسالمت جو، امروز دعوت “محمد الحلبوسی” رییس پارلمان را لبیک گفتند و در پارلمان حاضر شدند و با رییس و نمایندگان پارلمان گفت و گو کردند. درپایان این دیدار تصمیمات مجلس ملی عراق برای تامین خواسته های آنان از جمله ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت و ایجاد یک میلیون شغل در هر استان و نیز اعطای اعتبارات لازم برای بازسازی و راه اندازی مجدد بیش از ۵۰ کارخانه تعطیل شده در سطح کشور و پرداخت حقوق دوره بیکاری و … رسما از سوی الحلبوسی اعلام شد.

بر این اساس به نظر می رسد اگر تحولات با همین روند پیش برود و اتفاق متفاوت جدیدی نیفتد که بار دیگر معترضان را به خیابان های بیاورد، اوضاع در بغداد و بقیه استان های جنوبی و مرکزی این کشور به سرعت رو به آرامش می رود.با این حال با توجه به این که به گفته ناظران یکی از اهداف اصلی گردانندگان اعتراضات خشونت بار چند روز گذشته، کم رنگ کردن مراسم میلیونی اربعین بوده است و نظر به حجم بزرگ تحریک و پوشش رسانه های عربی، آمریکایی و بعثی برای  گسترش درگیری ها در بغداد و سایر شهرها، دغدغه ها و هشدارها نسبت به احتمال تحرکات سیاسی و امنیتی جدید برای دوباره آشفته کردن اوضاع و بویژه به حاشیه بردن مراسم عظیم همچنان پابرجاست، امری که به نظر می رسد یکی از مهمترین دلایل ادامه قطع سراسری اینترنت در عراق (به جز اقلیم کردستان عراق) است.

بسیاری از ناظران از ماههای پیش با اشاره به مواضع مستقل و شجاعانه دولت عبدالمهدی در سیاست خارجی از جمله موضوع فلسطین، یمن، سوریه و تحریم های ایران و نزدیکی بی سابقه به چین و نیز عملکرد مناسب امنیتی و اقتصادی در داخل عراق، پیش بینی می کردند که آمریکا و متحدان منطقه ای از یکسو و برخی رقبای داخلی از سوی دیگر، علیه عبدالمهدی دست به بحران سازی بزنند تا هم از او انتقام بگیرند و هم قدرت و نفوذ خود را به نخست وزیر کنونی عراق  یادآوری کنند.

تحولات چند روز اخیر نشان داد این پیش بینی ها پر بیراه نبوده و به نظر می رسد برنامه های عبدالمهدی در سیاست خارجی، توسعه داخلی و مبارزه با فساد دست کم شش ماه با  تعلل و تزلزل مواجه شود.

بیش از ۱۱۹ هزار زائر اربعین در پنج روز اول ماه صفر از مرزهای خوزستان خارج شدند

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: بیش از ۱۱۹ هزار زائر اربعین حسینی در پنج روز اول ماه صفر از مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان خارج شده اند .

به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار حیدر عباس زاده شامگاه شنبه در تشریح این خبر اظهار داشت: خروج زائران به عتبات عالیات برای گردهمایی اربعین حسینی در پنج روز اول ماه صفر از مرزهای شلمچه و چذابه ۱۱۹ هزار و ۱۳۶ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: تعداد ورود زائران به کشور در این مدت زمان ۲۸ هزار و ۵۵۶ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵۸ درصد نیر افزایش داشته است و مجموع تردد افراد در ورود و خروج ۱۴۷ هزار و ۶۹۲ هزار نفر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۵۶۶ درصد افزایش داشته است.

سردار عباس زاده بیان داشت: با استفاده از تجربه سال های گذشته نیروهای کافی در نظر گرفته شده و لایه های کنترل جمعیت طراحی و برنامه ریزی های لازم انجام تا زائران بدون هیچ گونه مشکلی ضمن پذیرایی در موکب‌ها، راهی عتبات عالیات شوند.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: انتظار می رود زائرانی که با خودروی شخصی به مرزها مراجعه می کنند ، ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، خودروهای خود را در مکان های معین شده پارک کنند.

سردار عباس زاده اظهار داشت : خادم زائر حسینی بودن یک افتخار است و نیروی انتظامی به این خادم بودن افتخار می کند.

وی تصریح کرد : پیام اربعین حسینی فضیلت و رحمت خداوند برای بشریت و مسلمانان است و هر چه این راهپیمایی باشکوه  و با عظمت تر برگزار شود، موجب پیوند ملت ها خواهد شد.

فرودگاه امام خمینی به بیش از ۵۰۰ پرواز اربعین مجوز داد

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام‌خمینی(ره) اعلام کرد: بر اساس درخواست شرکت‌های هواپیمایی تاکنون بیش از ۵۰۰ مجوز پرواز فوق العاده به دو مقصد نجف و بغداد از فرودگاه امام‌خمینی صادر شده و انتظار می رود در ایام اربعین بیش از ۹۰ هزار نفر مسافر از فرودگاه امام به فرودگاه‌های عراق منتقل شوند.

علی رستمی به ایرنا گفت: پروازهای فوق العاده اربعین در فرودگاه امام (ره) از ١٧ مهرماه توسط شرکتهای هواپیمایی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه فرودگاه امام خمینی هیچ محدودیت یا شرطی برای پذیرش درخواست ایرلاین‌ها ندارد، گفت: هر ایرلاینی که توانسته مجوز سازمان هواپیمایی کشوری برای سفرهای اربعین امسال را دریافت کند، پذیرفته شده و امکان برقراری پرواز در فرودگاه امام ( ره ) را دارد.

رستمی با اعلام اینکه  تا پایان روز گذشته بیش از ۵۰۰ درخواست برای برقراری پرواز به مقاصد فرودگاه‌های عراق از فرودگاه امام ( ره ) موافقت شده، گفت: این مجوزها بدون اعمال محدودیت برای ایرلاین‌های داخلی و خارجی صادر شده است.

وی پیش‌بینی کرد: انتقال بیش از ۹۰ هزار نفر مسافر از فرودگاه امام به فرودگاه‌های عراق انجام شود و با محاسبه  مسیر رفت و برگشت این رقم از یکهزار مسافر در ایام اربعین هم بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی(ره) اضافه کرد: این فرودگاه برای پروازهای فوق العاده شرکت هواپیمایی العراقیه نیز مجوز صادر کرده و پذیرش درخواستهای شرکتهای هواپیمایی از سوی فرودگاه امام ( ره ) ادامه دارد.

به گفته رستمی قرار است از پایانه سلام و پایانه شماره یک این فرودگاه پروازهای فوق العاده اربعین انجام شود و شرکت العراقیه از پایانه سلام و بقیه ایرلاینها از پایانه یک پرواز خواهند داشت.

استاد دانشگاه بغداد: راهپیمایان اربعین اعضای ارتش سایبری اسلام هستند

«ازهار زایر جاسم» عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه “المستنصریه” بغداد تاکید کرد: راهپیمایان حاضر در اربعین سربازان ارتش سایبری اسلام و مسلمانان هستند و باید با حفظ هوشیاری و هوشمندی در برابر حملات سایبری غرب مقابله و ایستادگی کنند.

وی در حاشیه همایش بین المللی اربعین در دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به ایرنا در خصوص انگیزه رسانه های غربی از پوشش ندادن و به حاشیه راندن اخبار راهپیمایی اربعین، این مطلب را بیان کرد و افزود: عظمت و هیبت اتحاد مسلمانان و حضور میلیونی اقوام با ادیان مختلف در این پدیده حسینی تهدیدی برای دنیای غرب به شمار می رود، زیرا اربعین نشان دهنده آینده نورانی و روشن برای ملت های مظلوم به خصوص مسلمانان است.

وی ادامه داد: غرب نمی خواهد کشورهای منطقه خاورمیانه در آسایش و اتحاد در کنار یکدیگر زندگی کنند بنابراین تلاش می کند تا با خرافی نشان دادن آیین های اربعین و نظایر آن، این اجتماع بزرگ را به حاشیه برده و آن را تحریف کند.

استاد دانشکده ادبیات دانشگاه المستنصریه بغداد تاکید کرد: در مقابل نیز هر یک از راهپیمایان و به ویژه عراقی ها وظیفه دارند در برابر این تحریف های مهندسی شده ایستادگی کنند زیرا هر کدام از آنان سربازان ارتش سایبری اسلام در عصر جدید را تشکیل می دهند و باید در برابر هجوم سایبری غرب ایستادگی کنند.

دانشگاه علامه طباطبایی تهران چند روز پیش میزبان همایش بین المللی اربعین، پلن‌ها و نشست های تخصصی آن با حضور صاحب نظران حوزه فرهنگی، دانشگاهی و رسانه ای از ایران و کشورهای عراق، لبنان، ترکیه و افغانستان بود و تاکنون نشست های تخصصی زیادی را در این باره برگزار کرده است و قرار است ادامه این نشست ها در آینده نزدیک در شهرهای کربلا و نجف عراق نیز برگزار شود.

***راهپیمایان اربعین به دنبال اصلاح خود هستند

وی پیام راهپیمایی اربعین از دیدگاه خود را این گونه تبیین کرد و افزود: نخستین پیام و هدف راهپیمایان حسینی لبیک به حسین بن علی (ع) و پاسخ به “هل من ناصر ینصرنی” ایشان است، زیرا لبیک به حسین (ع) رستگاری در پیش دارد، اما هدف مردم و عاشقان سالار شهیدان فقط رستگاری اخروی نیست، بلکه سیل عظیمی از این مردم به دنبال اصلاح نفس و روح خود و جامعه‌شان می باشند، چرا که اصلاح یک جامعه چه از لحاظ فرهنگی و چه اقتصادی خود یک نوع رستگاری است.

***همه اقوام از هر دینی به زایرین خدمت رسانی می کنند

زایر جاسم درباره مفهوم وحدت و تجلی آن در راهپیمایی اربعین اظهار داشت: عراق پیروان ادیان، مذاهب و قومیت های متفاوت و مختلف را در خود جای داده است. مسلمانان، مسیحیان، ایزدیان و مذاهب مختلف همگی در عراق حضور دارند و در کنار یکدیگر بدون وجود مشکلی زندگی می کنند.

وی راهپیمایی اربعین را نمود وحدت این ادیان و طوایف دانست و افزود: هنگامی که راهپیمایی اربعین آغاز می شود همه اقوام از هر دین و مذهبی که باشند برای خدمت رسانی به زوار و راهپیمایان اربعین راهی مواکب حسینی می شوند و بدون هیچ چشم داشتی به عشاقان سید الشهدا علیه السلام و ارادتمندان اهل بیت (ع) خدمت می کنند.

جاسم در خصوص اهمیت راهپیمایی اربعین و نقش این شعیره اسلامی در عصر حاضر نیز تصریح کرد: پس از آزادی ملت عراق از چنگ رژیم بعث، هر قومی در این کشور با هر دین و مذهبی اجازه پیدا کرد که هویت و فرهنگ خود را به راحتی بیان کند و آزادانه برای آن فعالیت کند، قضیه امام حسین (ع) و زیارت اربعین از طریق حضور ادیان و اقوام مختلف در راهپیمایی عظیم حسینی، تجلی حقیقت این فعالیت آزادانه است.

پیش بینی می شود در راهپیمایی امسال بیش از ۴ میلیون ایرانی و بیش از ۲۰ میلیون مسلمان راهی کربلا شوند.

بر اساس آمارهای منتشره در سال گذشته، ۲۰ میلیون نفر از کشورهای مختلف جهان در راهپیمایی عظیم و میلیونی اربعین شرکت کردند.

الرای: افزایش زائران کویتی اربعین بدون توجه به هشدارهای وزارت خارجه برای عدم سفر به عراق

روزنامه الرای نوشت: علی غم هشدارهای وزارت امور خارجه کویت به شهروندان مبنی بر رعایت جانب احتیاط و عدم سفر به عراق در شرایط فعلی که صحنه تظاهرات و ناآرامی ها در استانهای آن است، برنامه های کویتی ها برای سازماندهی سفر زیارتی به شهرهای نجف و کربلا در آستانه اربعین امام حسین(ع) چه از طریق هوایی و چه زمینی بویژه زائران پیاده ای که قصد پیاده روی به این شهر را دارند، همچنان ادامه دارد.

«قاسم النجاده» مسئول کاروان زیارتی «الکوثر» در این باره تاکید می کند: تعداد زائران کویتی تحت تاثیر تنش ها و ناآرامی ها در بغداد و شماری از شهرهای این کشور قرار نگرفته و شمار زائرانی که در این کاروان ثبت نام کرده اند از ۳۰۰ زائر فراتر می رود که میانگین معمول زائران این کاروان در هر سال است.

نجاده می گوید: افرادی که با آنها در نجف و کربلا تماس می گیریم تاکید می کنند که اوضاع آن شهرها کاملا آرام است. او تاکید می کند که شمار زائران در همه کاروان ها به هیچ وجه تحت تاثیر تحولات بغداد قرار نگرفته است. جوانانی نیز هستند که به آنجا رسیده  و انجام مناسک خود را بدون هیچ مشکلی آغاز کرده اند.

از سوی دیگر «جابر باقر» مسئول خط پیاده روی زائران کویتی بین نجف و کربلا نیز با اشاره به آرامش اوضاع در نجف و کربلا بیان کرد: پخش زنده صحنه های مربوط به زائران امام حسین(ع) از طریق برخی شبکه های ماهواره ای بهترین دلیل بر آرامش اوضاع است.

وی با اشاره به ارتباط دائم با افرادی در کربلا و نجف برای اطمینان از وضعیت زائران، تاکید کرد که همه تاکید می کنند که اوضاع امن است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

«یحیی حیاتی» مدیر کاروان «السبطین» نیز به الرای می گوید: ۷ هواپیمای خطوط هوایی الجزیره با ۱۰۴۰ صندلی برای زائران عتبات مقدسه در نجف و کربلا به مناسبت اربعین امام حسین(ع) به طور کامل رزرو شده است.

حیاتی لغو پروازها به نجف و کربلا را تکذیب و تاکید کرد برعکس درخواست ها برای رزو بلیط در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه ناآرامی ها در بغداد و برخی استان هاست، تاکید کرد: شاهدان عینی در استان های نجف و کربلا می گویند که اوضاع عادی است و راههای زائران باز است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

«سعود الشمری» مدیر کاروان «المنار» نیز گفت: اوضاع عادی است. بلیط ها تمام شده و درخواست رزو بلیط هنوز هم ادامه دارد.

او با تاکید بر اینکه حتی یک مورد لغو سفر به کربلا وجود نداشته، افزود: این کاروان به سازماندهی سفرها ادامه می دهد و سفر روز ۱۷ اکتبر به طور کامل برای زیارت اربعین رزرو شده است و همه اخباری که به ما می رسد اطمینان بخش است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

وزیر راه: مسیرهای تردد زائران اربعین امن است

وزیر راه و شهرسازی گفت: مسلمانان جهان در راهپیمایی اربعین با انگیزه زیارت اباعبدالله الحسین علیه اسلام مشارکت وسیع دارند و هموطنان اطمینان داشته باشند که مسیرهای تردد آنها امن است و ستاد مرکزی اربعین نیز در رایزنی برای حل مشکلات احتمالی است.

محمد اسلامی روز (یکشنبه) در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در جمع خبرنگاران افزود: روز گذشته ۳۳ هزار نفر از مرز مهران عبور کردند و هشت هزار دستگاه اتوبوس برای کل ایام اربعین در نظر گرفته شده و روزانه ۵۵ رام قطار به همدان کرمانشاه و خرمشهر سیر می‌کند

به نقل از ایرنا، وی از صدور بیش از ۶۰۰ مجوز پرواز به مقصد فرودگاه های عراق خبر داد و گفت: ناوگان هوایی، ریلی و جاده ای کشور برای اعزام زائران اربعین تدارک لازم را پیش‌بینی کرده است.

وزیر راه و شهرسازی پیرامون علت سانحه ریلی مشهد – زاهدان هم گفت: مقصر این سانحه سیستم حمل و نقل نبود، اتفاقی در مسیر رخ داد که نادر بود و تا به حال سابقه نداشت.

به گفته وی ، مدیریت استان سیستان و بلوچستان در کنار سیستم‌های امنیتی در حال بررسی چرایی علت باز بودن پیچ‌های ریل مسیر هستند.

اسلامی افزود: گزارش کمیته سوانح راه آهن در ارتباط با حادثه قطار مشهد – زاهدان دقیق و درست بوده، اما تحقیقات ادامه دارد تا انگیزه پیچ دزدی در این مسیر مشخص شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این حادثه با انگیزه تروریستی رخ داده است، گفت: هیچ انگیزه تروریستی گزارش نشده و تحقیقات امنیتی در کنار تحقیقات استانی برای مشخص شدن علت حادثه ادامه دارد و در پی وقوع این حادثه حفاظت از خطوط راه آهن و مسیرهای ریلی تشدید شده است.

رفتارهایی که زائران ایرانی اربعین باید از آنها دوری کنند!

زائران ایرانی پیاده روی اربعین هرکدام نماینده‌ای از فرهنگ و شریعت ایرانی هستند. در گزارش زیر ۸ نکته درباره برخی رفتارهای غلط که به ندرت در میان برخی زائران دیده شده می‌پردازیم.

عجله کردن و هل دادن

۱. زائران اربعین به عنوان نمایندگان فرهنگ و شریعت ایران اسلامی شناخته می‌شوند و در برخی موارد شاهد رفتارهایی هستیم که ممکن است در میان مردم عراق و سایر شهروندان کشورهای حاضر در این رویداد، تصویر نادرستی را از ما به نمایش بگذارد. نخستین موردی که در پیاده روی اربعین و زیارت اماکن مقدسه دیده می‌شود، تعجیل در رفت و آمد، هل دادن، اجتماع بی‌دلیل و رفتارهایی از این دست است. کشور عراق به دلیل وضعیت امنیتی خاص خود در شهرها و جاده‌ها دارای ایست‌های بازرسی زیادی است. بعضا دیده شده در این ایست‌های بازرسی برخی هموطنان برای عبور از این ایست‌های بازرسی عجله می‌کنند، همدیگر و یا دیگر زائران را هل می‌دهد یا نسبت به بازرسی بدنی اعتراض می‌کنند. این اتفاق می‌تواند تصویر غلطی از فرهنگ ایرانی را در میان شهروندان دیگر کشورهای جهان ارائه دهد

اقامت طولانی در موکب‌ها

۲. شهرهای کشور عراق خصوصا دو شهر کربلا و نجف در ایام زیارت اربعین، چندین برابر ظرفیت خود آماده حضور زائران از کشورهای جهان می‌شوند. به همین دلیل بخشی زیادی از آمادگی این کشور برای زیارت اربعین مربوط به آمادگی‌ها و امکانات مردمی است. بعضا دیده شده برخی زائران در مسیر پیاده روی با لحن دستوری از مردم عراق طلب امکانات یا نیازهای خود را می‌کنند. یا در برخی موارد هم دیده شده برخی زائران به جای اطراق چند ساعته یا شبانه چند روز در خانه‌های آماده شده مردم می‌مانند. در واقع این امکانات و زیرساخت‌های مردمی برای اقامت چند ساعته یا شبانه زائران در راه کربلا ایجاد شده و ماندن چند روزه در آنها باعث می‌شود دیگر زائران نتوانند از این امکانات بهره ببرند.

پوشش نامناسب

۳. شکل سفر اربعین به گونه‌ای که عموما زائران با سفرهای ۵ روزه تا یک هفته‌ای زیارت اربعین را به جا می‌آورند. در این زیارت آنها چند مقصد برای اتراق شبانه دارند. نخست در شهر نجف که شروع مسیر پیاده‌روی است و عموما یک تا دو روز در نجف می‌مانند. بعد از آن ۲ و نیم تا ۳ روز در مسیر پیاده‌روی از نجف به کربلا هستند و پس از آن ۳ تا ۴ روز در شهر کربلا می‌مانند. در این اتراق‌های شبانه یکی از رفتارهای نامناسبی که به ندرت دیده می‌شود، پوشش‌های نامناسب برای حضور در اماکن مذهبی و یا حتی استفاده از لباس‌های خانگی است. به عنوان مثال دیده می‌شود که برخی افراد با لباس‌های راحتی خانه، زیر شلواری، یا لباس‌های ورزشی و… در حرم اهل بیت حاضر می‌شوند که می‌تواند تصویر بدی را از زائران حسینی ارائه دهد.

شوخی‌های نابجا

۴. نکته دیگر این است که در سفر اربعین بخش زیادی از زائران به صورت گروهی در قالب گروه‌های دوستانه، محلی، مذهبی یا فامیلی حضور پیدا می‌کنند و این فضای دوستانه ممکن است در برخی از موارد آغشته به شوخی‌ها و بحث‌های دوستانه‌ای هم شود. اما آنچه می‌تواند در این رفتارها ذهنیت بدی از زائران ایرانی به جا بگذارد، شوخی با مسائل فرهنگی و زبان عربی میزبانان اربعین است. تلاش برای صحبت کردن با زبان عربی با لحن طنز آمیز یکی از مواردی است که در سفر اربعین بعضا دیده می‌شود و ممکن است برای شهروندان عراقی سوتفاهم ایجاد کند.

کلمات توهین آمیز

۵.در نظر داشته باشید برخی عراقی‌ها، با زبان فارسی آشنا هستند، لذا مناسب است در گفت‌وگوها، حتی به شوخی از کاربرد کلمات اهانت‌آمیز و خلاف ادب اجتناب شود. زائران می‌توانند از این امر، برای تعامل هر چه بهتر و تقویت پایه‌های دوستی و برادری دو ملت استفاده کنند.

عدم رعایت صف

۶. رعایت نکردن صف خصوصا در هنگام ورود به اماکن مذهبی یا هنگام پخش غذا در موکب‌ها جز عادات و رفتارهای غلطی است که می‌تواند نظم برگزاری مراسم اربعین را بهم بریزد.

بی‌توجهی به قانون

۷. در اماکن مذهبی کشور عراق، عموما همراه داشتن موبایل ممنوع است و به همین دلیل در کنار همه ورودی‌ها در اماکن مذهبی، غرفه‌های برای امانت دادن وسایل جایگذاری شده است. در برخی موارد دیده شده برخی زائران موبایل‌های خود را در لباس خود پنهان می‌کنند که این کار بی‌احترامی به قانون داخلی میزبان است.

مدیریت توقعات و انتظارات

۸. آنطور که همه ساله از سوی مسئولان برگزاری پیاده روی اربعین مطرح می‌شود زائران لازم است هنگام حضور در موکب‌ها توقعات خود را کاهش دهند و در نظر داشته باشند که مسئولان موکب‌ها تمام تلاش خود را برای ارائه بهترین خدمات و فراهم‌کردن زمینه‌های آرامش و استراحت حاضران در مراسم اربعین به کار می‌گیرند و مناسب است زائران نیز برای تقدیر و تشکر از آنها محترمانه و مؤدبانه برخورد کنند.

مراسم اربعین و پیاده روی به سوی کربلا بزرگترین حرکت مسالمت آمیز و در عین حال اعتراضی جامعه بشری است

آیین اربعین که از سوی حزب بعث بویژه صدام دیکتاتور بغداد، برای سال ها تعطیل شده بود و انجام آن مجازات هایی در حد مرگ داشت، با سقوط وی در سال ۲۰۰۳ میلادی احیا شد؛ از آن هنگام پیاده روی های طولانی شیعیان در مسیر کربلا هر ساله مورد بی رحمانه ترین حملات تروریستی واقع شده تا شاید شیعیان را از این حرکت میلیونی بازدارد.

به نقل از ایرنا، بدون تردید مراسم اربعین و پیاده روی به سوی کربلا بزرگترین حرکت مسالمت آمیز و در عین حال اعتراضی جامعه بشری است که تاکنون در جریان بوده، مراسمی که اعتراض به ظلم، تبعیض، استعمار، استثمار و سلام به آزادی و آزادگی که همه این مفاهیم به طور خلاصه در قیام کربلا خلاصه شده است.

این حرکت، به گفته بسیاری از علما و اندیشمندان مستقل و بی طرف دارای دشمنانی هم هست که آن را بر نمی تابند؛ عظمت آن از نظر جمعیتی ، نظم آن در عین خودجوش و مردمی بودن و پیام های سیاسی و اخلاقی آن برای ملت های مظلوم و تحریک قوه تفکرشان ، خیلی ها را به وحشت انداخته و آنها را برای متوقف کردن این حرکت به تکاپو واداشته است.

ناظران و محققان حوزه اربعین بویژه در عراق معتقدند، یکی از اصلی ترین مخالفان این آئین که این سال ها جنبه فرا دینی هم به خود گرفته و از همه مذاهب و ادیان در آن شرکت می کنند، جریان وهابیت است و البته در کنار آن برخی جریان ها در کشورهای غربی و از جمله آمریکا هم با این آئین دشمنی می ورزند.

برنامه ضد اربعینی دشمنان در مراسم امسال

از هفته گذشته که حرکت اربعینی ها به سمت کربلا شروع شد، همزمان، شاهد سه حرکتی بودیم که برای مردم عراق به منزله سهل و ممتنع محسوب می شود؛ هم غافلگیر شدند و هم برایشان مسبوق به سابقه بوده به طوری که اکثر کارشناسان و صاحب نظران اوضاع عراق و منطقه، هدف آن را اربعین عنوان کرده اند.

اولی در حوزه اجتماعی، به خشونت کشاندن تظاهرات اعتراضی مردم در بغداد بود که سرانجام کار آن به کشته شدن بیش از ۴۰ شهروند عراقی انجامید. برخی ها در عراق آن را کار سعودی یا دست های پشت پرده آن می دانند و برخی دیگر نیز آن را تلاش آمریکا برای ساقط کردن دولت عادل عبدالمهدی و گروهی دیگر دست های رژیم صهیونیستی را در آن آشکار می بینند، حال آنکه گمانه دیگری هم هست و آن سناریوی مشترک این ۳ جریان ؛ اما فارغ از اینکه عامل این تحرکات هر چه باشد، عراقی ها درباره نیات آن نظر  مشترکی دارند و آن اینکه هدف این تحریکات اربعین بوده است.

دومی در حوزه امنیتی ،‌پیچیدن یک شایعه در فضای مجازی بود مبنی بر اینکه داعش در سازماندهی جدید خود توانسته تا پشت دروازه های بغداد برسد و قرار است از الطارمیه در شمال این شهر پایتخت عراق را تهدید کند. این شایعه به سرعت از سوی مقام های امنیتی عراق تکذیب شد، اما جریان شایعه در شبکه های مجازی متوقف نماند. این دسته از شایعات که با هدف ترساندن شیعیان از ادامه راه به سوی کربلا انتشار می یابند، پازل یک سناریوی چند وجهی علیه حکومت عراق را تشکیل می دهد، بویژه آنکه سراب لنز دوربین ها نیز موجب تقویت این شایعه شد که بغداد و عراق همه آن چیزی است که تصاویر نشان می دهد.

سومی در حوزه فرهنگی و رسانه ، مربوط به گزارشی است که بنگاه خبر پراکنی انگلیس یعنی بی بی سی تهیه و در آن ادعاهایی در ارتباط با موضوع ازدواج موقت مطرح کرد. این شبکه مدعی است که نتیجه یک تحقیقات را منتشر کرده اما توضیح نمی دهد چرا یک گزارش زرد را در ارتباط با عراق، در آستانه اربعین در دستور کار قرار داده است؟! این همزمانی سوال برانگیز  – که لازمه آن پاسخ صریح و دقیق از سوی متولیان امر در حوزه های علوم دینی است- در کنار سایر تحرکات و تحریکات ،‌قابل تامل می نماید.

این تحرکات و جنجال سازی ها ، در اشکال دیگری ، در برخی سال ها ، با هدف ایجاد شکاف میان شیعیان بویژه ایران و عراق قابل صورت گرفته است، بطوری که سال ۹۵ در آستانه اربعین شایعه ای ضد خلاقی را به قصد انحراف اذهان عمومی در عراق و علیه نوامیس این کشور ولی در باطن علیه شعائر اربعین به راه انداختند و اتفاقا این دروغ ها را یک نشریه سعودی یعنی الشرق الاوسط از قول سازمان بهداشت جهانی نشر داد که بعدها این سازمان چنین موضوعی را از اساس تکذیب کرد.

متعاقب آن، جنجال حضور برخی مردان عراقی در مشهد را براه انداختند و هفته ها تعدادی از رسانه های دو کشور ایران و عراق را نیز به خود مشغول کرد، این در حالی است که عراقی ها به طور عمده با خانواده های خود تنها به قصد زیارت به ایران سفر می کردند.

این جنجال ها، عمدتا یک هدف واحد را دنبال می کنند؛ شکاف میان شیعیان ایران و عراق و سرکوب حرکت اربعین که تا امروز هم فاز نظامی داشته است، هم فاز اجتماعی دارد و هم فرهنگی که تاکنون در اجرای آن موفق نبودند.

ایجاد رعب برای متوقف ساختن جریان اربعین

پروژه اربعین ستیزی ، در گذشته در فاز امنیتی سال هاست که جریان دارد؛ اکثر گروه های تروریستی که از فتاوای علمای وهابی تغذیه می شدند، در طول نبرد عراقی ها با داعش و تکفیری ها ، طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ همواره در ایام اربعین تا توانستند دست به کشتار و خونریزی زائرانی زدند که پای پیاده طی طریق می کردند و در عین حال مسلح نبودند. آنها این کشتار را در دستور کار داشتند تا شاید با ایجاد وحشت و رعب در راهیان کربلا، این جریان اصیل را متوقف کنند.

مناطق شمالی عراق از کرکوک تا بغداد و از جنوب پایتخت تا کربلای معلا هرساله آماج حملات سنگین تروریستی بوده است؛ حمله یک تروریست انتحاری به موکب ویژه بانوان در اسکندریه در جنوب بغداد که دستکم ۷۰ زائر زن را در سال ۱۳۸۷ کشتار کرد ، یکی از فجیع ترین حملات تروریستی به اربعین بود که هیچگاه از یاد عراقی ها نخواهد رفت.

جنوب بغداد در حوالی منطقه الدوره نیز هرساله قلتگاه زائرانی بوده است که از مناطق شمالی به سمت کربلا راه می پیمودند. سال ۹۲ نیز ظهور داعش در استان الانبار فتنه بزرگی را برای عراق زمینه سازی می کرد که نقش سعودی ها و متحدان آن بویژه امارات در آن کاملا مشهود بود؛ همان ها که از چادرها یا به قول عراقی ها ، خیمه های تحصن با حرارت دفاع می کردند و اجازه نمی دادند که ارتش عراق برای سرکوب این فتنه وارد شهر فلوجه دومین شهر الانبار شود. آن سال اگرچه اربعین با شکوهی برگزار شد، اما کام عراقی ها را به دلیل سقوط فلوجه در همان ایام تلخ کرد و نتیجه آن شد که ۶ ماه بعد در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ موصل مرکز استان نینوا و دستکم بخش های بزرگی از ۵ استان دیگر عراق به دست داعش بیفتد .

سال ۹۳ ، برای اخلال در اربعین و منصرف کردن شیعیان از شرکت در این آئین و نیز وحشت زائران و در نتیجه بی نظمی و گرفتن تلفات ناشی از آن ، نیروهای داعش از منطقه الرحالیه در غرب کربلا و در حاشیه مرزهای استان الانبار دست به حملات خمپاره ای به کربلا زدند، تعدادی را به شهادت رساندند، بسیاری را مجروح کردند و  اما زیارت اربعین متوقف نشد.

سال ۹۴ در استان بابل با تانکر حمل گاز انباشته از مواد منفجره به زائران اربعین کوبیدند، ده ها نفر را به شهادت رسانده و زخمی کردند، اما تعداد زائران برای سال بعد دستکم ۲۰ درصد افزایش یافت و از مرز ۱۵ میلیون نفر هم گذشت و ایرانی ها نیز که هدف عمده همان حمله در منطقه الشوملی واقع در شرق حله مرکز استان بابل قرار داشتند، در سال بعد پر تعدادتر در اربعین حاضر شدند.

اضافه شدن فاز سیاسی به امنیتی

از سال ۹۵ و با گشایش سفارت سعودی در بغداد ، کارشکنی ها و سنگ اندازی ها به اربعین شکل سیاسی به خود گرفت. سفیر وقت سعودی در عراق ، بطور مرتب به ارزش ها و باورهای اعتقادی و دینی ملت عراق اهانت می کرد و سرانجام دولت عراق مجبور شد او را به عنوان عنصر نامطلوب اخراج کند.

همه حملات بی رحمانه و تهاجم های رسانه ای هماهنگ با برخی رسانه های غربی ، در عزم شیعیان برای شرکت در این آئین که میلیون ها نفر در آن شرکت می کنند اثر نکرد؛ کسی را نترساند و هر سال اشتیاق بیشتری برای شرکت در این مراسم بروز داده می شود.

اکنون نیز از اقصی نقاط جهان برای شرکت در اربعین به عراق می آیند و میلیون ها شیعه در یک تجمع صلح آمیز نمونه یک آرمان شهر را به نمایش می گذارند، در زمانی مشخص حدودا ۲۰ روزه و در محدوده مناطق مرکزی و جنوبی عراق، جامعه ای که در آن به غیر از معنویت ، اخلاص، نوع دوستی، احساس مسئولیت، از خود گذشتگی، روحیه تعاون و همکاری و دوستی و برادری، خبری از پلیدی و نارساتی نیست.

این مدینه فاضله  برخی ها را به سختی ترسانده است؛ خیلی ها معتقدند، امسال ، براساس قرائن و شواهد یک جریان بزرگ سازماندهی شده وجود دارد که برای اربعین حسینی بصورت ویژه برنامه ریزی کرده است.

آیا تحرکات اخیر اتفاقی است؟

درخصوص حوادث اخیر در عراق بویژه شورش ها در بغداد، سطح تحلیل های مختلفی وجود دارد؛ از کارشناسان و تحلیلگران رسانه ای تا کارشناسان شبکه های اجتماعی، با طرح یک سوال، این اعتقاد را دارند که تحرکات اخیر برنامه ریزی شده است؛ آخر چطور ممکن است در آستانه اربعین یک تظاهرات بزرگ در بغداد و شهرهای جنوبی و مرکزی عراق که عموما برگزار کنندگان آئین اربعین یا به معنای دیگر میزبانان اربعین هستند، اتفاقی بوده باشد؟

برای عراقی ها ، اربعین همه چیز است؛ آنها یک سال انتظار می کشند تا آئین اربعین را بپا دارند و از زائران امام حسین (ع) پذیرایی کنند. خانه هایشان در مدت ۲۰ روز وقف امام حسین (ع) و اربعین اوست و تمام دلخوشی شان حضور در این حرکت میلیونی است یا از طریق رفتن و راهی شدن ، یا در کسوت خادم الحسین بودن.

در عین حال، یک اعتراض مدنی در هفته گذشته که اتفاقا در تاریخ معاصر این کشور بی سابقه هم نبوده و از سال های ۲۰۱۵ به این سو همواره تکرار شده و در شدیدترین آن در سال ۹۶ تنها ۲ کشته داشت، چگونه به یک شورش خونین تبدیل شد؟؛ آیا این امر را می توان بدون تحقیق جامع ، اتفاقی تلقی کرد؟

تجربه عراقی ها در مدیریت تجمعات

عراقی ها در برگزاری تظاهرات و تجمعات مسالمت آمیز طی این سال های اخیر تجربه های بزرگی کسب کرده اند؛ هم مردم و هم ماموران امنیتی و هم فرماندهان میدانی که به خوبی کار مدیریت تجمعات را آموخته و تجربه های بزرگی در این مسیر اندوخته اند و اصلا زبان هم را خوب می فهمند.

سال ۹۳ ده ها خبرنگار شاهد بودند که یک زن میانسال معترض عراقی به صف نیروهای ضد شورش در ابتدای پل سنک در بخش کرخ بغداد رفت و کلاه خود یکی از آنان را از سرش برداشت و آن را به سرش کوبید، در حالی که نه آن مامور و نه سایر نیروهای حاضر در محل و حتی نه فرمانده واکنش نشان ندادند.

حتی زمانی که طرفداران مقتدا صدر در اوایل بهار ۹۶ هشدارهای فرماندهی عملیات بغداد را نادیده گرفته و با عبور از دیوارهای بلند بتنی وارد منطقه سبز شدند و به ساختمان های حکومتی تعرض کردند، نه تنها چنین خشونت هایی گزارش نشد، بلکه تظاهرکنندگان در میان نیروهای امنیتی شیرینی یا بستنی توزیع می کردند . شاید به همین دلیل است که اتفاقات ۳- ۴ روز اخیر در بغداد از سوی بسیاری کارشناسان مشکوک ارزیابی می شود.

این سلسله تحرکات و تحریکات در آستانه اربعین نشان می دهد که این آئین نه تنها دشمنانی دارد که از آن وحشت دارند، بلکه برای متوقف کردن این حرکت سرمایه گذاری هم کرده اند و هر سال سناریوهای جدیدی به اجرا می گذارند.

۷۱ هزار زائر از مرز مهران تردد کردند

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام گفت: طی شبانه روز گذشته ۷۱ هزار و ۵۹۸ نفر از مرز مهران تردد کردند.

محمد حسنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان تردد زائران ۶۹ هزار و ۲۸۸ زائر ایرانی و مابقی مربوط به زائران خارجی بوده که از طریق مرز مهران (ورود و خروج) داشته‌اند.

به نقل از ایرنا، وی بیشترین میزان تردد زائران را در این مدت (شبانه روز گذشته) مربوط به خروج زائران با ۵۹ هزار و ۷۰۴ نفر بیان و اظهار کرد: هر لحظه به کنگره بزرگ اربعین حسینی نزدیکتر می‌شویم به تعداد زائران در مرز مهران افزوده می‌شود.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام از ثبت تردد چهار میلیون و ۷۵۰ هزار خودرو در استان ایلام در بازه زمانی ابتدای ماه محرم تاکنون خبر داد و یادآور شد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته است.

حسنی، پرترددترین محورهای استان ایلام را در این مدت (ابتدای ماه محرم تاکنون) محور ایلام – صالح آباد – مهران بیان کرد و گفت: این میزان تردد نیز به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.

پیش بینی می شود در ایام اربعین امسال ۷۰ درصد از مجموع زائران مرز مهران را برای تردد انتخاب کنند و هم اکنون به طور معمول در این ایام روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر از مرز مهران راهی عتبات عالیات می شوند.

زائران اربعین حسینی بهداشت فردی را رعایت کنند

مسوول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی وزارت بهداشت گفت: با توجه به بزرگترین تجمع مردمی در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی، زائران باید مراقب سلامتی خود باشند و نکاتی از جمله، شست وشوی مکرر دست ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند عفونت‌های گوارشی و تنفسی را رعایت کنند.

به گزارش روز یکشنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرحسین کولیوند درخصوص توصیه های بهداشتی به زائران اربعین حسینی با تاکید بر ضرورت خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی و جمعی در این تجمع گسترده مردمی، بیان کرد: افراد دیابتی در انتخاب کفش مناسب دقت کنند و در طول راهپیمایی، هر دو یا سه ساعت یک بار، کفش ها را درآورده و پاهایشان را شست و شو دهند و چنانچه در پاهای خود تاول، ورم، قرمزی و کبودی مشاهده کردند، به مراکز درمانی ما مراجعه کنند. همچنین، افراد دیابتی در تغذیه خود دقت کرده و رژیم غذایی شان را رعایت کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با تاکید بر اینکه زائران باید از آب آشامیدنی بسته بندی استفاده کنند، گفت: چنانچه زائران در چادرها و موکب ها به استراحت می پردازند، هرچند ساعت یک بار درب چادرها و موکب ها را بگشایند که فضای داخلی چادرها تعدیل شود.

وی با بیان اینکه زائران سعی کنند در اماکن و مناطقی که گرد و غبار است، از ماسک استفاده کنند، افزود: افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند، افراد دیابتی، افراد دارای پرفشاری خون، افراد مبتلا به آسم، مادران باردار، بیماران قلبی و افراد مسن، حتما قبل از سفر با پزشک خود مشورت کرده و دستورات و نظرات پزشک معالج شان را رعایت کنند و در هر نقطه ای که نیاز به مراقبت درمانی دارند، در داخل مرز با شماره ۱۱۵ تماس گرفته و همکاران ما سریعا خود را رسانده و خدمت رسانی می کنند و در خارج از مرز و در کشور عراق نیز مراکز درمانی تعبیه شده پاسخگوی این عزیزان خواهد بود.

وی ادامه داد: بیماران داروهای تخصصی شان را فراموش نکنند و هر بیماری که داروی تخصصی مصرف می کند، داروها را همراه خود ببرد و این داروها را در کیف دستی اش قرار دهد. چنانچه بیماران با ماشین شخصی سفر می کنند، دارو را دور از اشعه مستقیم خورشید قرار دهند و مراقب سلامتی شان باشند و در طول مسیر مکررا پیاده شده و استراحت کنند. سعی کنند در پیاده روی مسافت طولانی را طی نکنند و هر زمانی که نیاز به مراقبت درمانی داشته باشند، نیروهای بهداشت و درمان در خدمت هستند.

کولیوند درخصوص استقرار آمبولانس ها، گفت: تمام جاده ها و محورهای مواصلاتی توسط آمبولانس ها و مراکز فوریت های پزشکی پوشش داده می شود و هر ۴۰ کیلومتر یک آمبولانس مستقر است. در استان های مرزی و استان های نزدیک به مرز، مانند اهواز، خرمشهر، لرستان و آبادان و همدان تراکم آمبولانس ها بیشتر است و هر چه به مرز نزدیک تر می شویم، فاصله آمبولانس به ۲ کیلومتر می رسد. بین این آمبولانس ها، اتوبوس امبولانس ها مستقر هستند که درمانگاه سیار محسوب شده و ۱۲ تا ۱۴ تخت بستری و پزشک و پرستار و کارشناسان فوریت های پزشکی دارد.

بالگردهای اورژانس هوایی در این ایام فعال هستند

مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی گفت: علاوه بر این خدمات، درمانگاه ها و مراکز درمانی ثابت نیز در حالت آماده باش هستند و در طول این مدت و در نقاطی که محل تجمع زائران بیشتر است، آمادگی این مراکز نیز بیشتر است.

افزایش ظرفیت بیمارستان های بزرگ شهرهای مرزی 

رئیس سازمان اورژانس کشور درخصوص آمادگی بیمارستان های بزرگ شهرهای مرزی تصریح کرد: به برکت اربعین، در سالهای اخیر، این بیمارستان ها تقویت شده اند و در حال حاضر، امکانات خوبی دارند. علیرغم اینکه زیرساخت ها در این بیمارستان ها بیشتر شده، بازهم ظرفیت آنها را در برخی نقاط تا ۱۰۰ درصد و برخی نقاط تا ۵۰ درصد افزایش داده ایم.

نماینده مردم ایلام: شرایط برای تردد زائران اربعین در مرز مهران فراهم است/ افزایش ۲۰ درصدی زائران در مرز مهران

عضو مجمع نمایندگان استان ایلام با بیان اینکه شرایط برای تردد زائران درمرز مهران فراهم است اظهار کرد: به نظر می رسد تعداد زائران نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شود و برآوردها این است که بین ۱۵ الی ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش زائرین را در مرز اربعین خواهیم داشت.

جلال میرزایی در خصوص آخرین وضعیت از مرز مهران برای تردد زائرین اربعین گفت: شرایط در مرز مهران عادی است و اقدامات خوبی صورت گرفته است. مسوولین اجرایی از جمله استاندار و معاون سیاسی و عمرانی حضور مستمر در ایلام دارند و همچنین فرماندار تمام وقت خود را صرف برطرف کردن مشکلات احتمالی کرده است.

او با بیان اینکه امنیت در مرز مهران برای تردد زائران فراهم است گفت: سپاه و نیروی انتظامی تمام تلاش خود را می‌کنند تا امنیت در مرز مهران برقرار باشد. مهران امن ترین مرز برای ورود به عراق است و تمام زیربناهای لازم برای اینکه تردد آسان و به موقع انجام شود فراهم است و امکاناتی که در این راستا فراهم شده است در مقایسه با سال گذشته بسیار بیشتر است.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس در خصوص آمار زائرین در مرز مهران گفت: به نظر می رسد تعداد زائران نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شود و برآوردها این است که بین ۱۵ الی ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش زوار را در مرز اربعین خواهیم داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.