آیت الله العظمی جوادی آملی بیان کرد: برخی مُردن را پوسیدن تلقی می کنند اما اگر معلوم بشود که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، دیگر تحصیلکرده های ما درگیر غده هایی همچون اختلاس و نجومی نخواهند بود.

به گزارش جماران؛ آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت:‌ حرف اول دانشگاه را باید دانش بزند، همان دانشی که ابتدا و انجام آن مشخص باشد و در این صورت است که دانشگاه به معنای حقیقی کلمه «اسلامی» خواهد شد.

وی روز پنجشنبه در دیدار منصور غلامی،‌ وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری،‌ بیان کرد: دانشگاه ها از ارکان مهم هر مملکتی هستند که بخش عظیمی از علوم و رشته هایی که در آنها تدریس می شود از عمق زمین تا فوق نظام سپهری را در بر می گیرد اما مساله عمده ای که باید به آن توجه داشت این است که علمی که از غرب آمده تنها لاشه علم است؛ چرا که آنها آغازعلم، یعنی آفریننده علم و انجام علم، یعنی معاد و چرایی آفرینش علم را از آن جدا کردند، علمی که آغاز و انجام آن مشخص نیست، یک علم مرده و ابتر است.

وی افزود: این علم مرده، عالِم آفرین نیست! چون ارزش عالِم به معلوم است و علم مُرده، عالِم زنده تربیت نمی کند! در نتیجه باید  این دو اصل که «چه کسی آفرید؟» و «چرا آفرید؟» در علوم، محور اساسی باشد تا به علم مُرده، روح دمیده شود و حیات پیدا کند.

وی ادامه داد: برخی مُردن را پوسیدن تلقی می کنند اما اگر معلوم بشود که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، دیگر تحصیلکرده های ما درگیر غده هایی همچون اختلاس و نجومی نخواهند بود. قبرستان، یک دانشگاه است، اینکه می گویند مرحوم قاضی شاگرد وادی السلام است همین است که این قبرستان به انسان می فهماند این بدن می پوسد و از بین می رود اما روح، ابدی است؛ ما یک ثابت داریم و یک ساکن، هیچ کس نمی پرسد این «دو» به اضافه «دو» که می شود «چهار»، چقدر عمر دارد! این مسائل تاریخ بردار نیست، انسان از چنین سنخی است، لذا این علم انسان شناسی که انسان را موجودی ابدی معرفی می کند، باید در دانشگاه ها تقویت شود تا دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: معنای حقیقی اسلامی شدن دانشگاه ها این است که دانش، اسلامی شود و دانش وقتی اسلامی می شود که آغاز و انجام آن مشخص شود، حرف اول دانشگاه را باید دانش بزند، همان دانشی که ابتدا و انجام آن مشخص باشد و در این صورت است که دانشگاه به معنای حقیقی کلمه «اسلامی» خواهد شد.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که امروز به شهر قم سفر کرده است، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گزارشی از فعالیت های وزارت علوم در ارتقاء رتبه علمی کشور، گسترش مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و همچنین توسعه علوم انسانی اسلامی، خدمت این مرجع تقلید ارائه نمود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.