فرمانده ناجا بیان داشت: از ابتدای محرم تا روز سوم صفر ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار درخواست صدور گذرنامه داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته؛ همچنین تردد زائران در سال گذشته بیش از ۸۷ هزار نفر بود که امسال به ۴۵۳ هزار و ۳۰۰ نفر افزایش یافته است.

به گزارش جماران؛ مدیرکل برنامه ریزی و نظارت عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: به رغم برخی اتفاقات روزهای گذشته در بغداد و چند شهر عراق، اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات روند عادی خود را طبق برنامه ریزی های قبل طی می کند.

حجت الاسلام صحبت الله رحمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار حج و زیارت ایرنا با بیان اینکه تاکنون خبری در خصوص شهادت یا مجروحیت زائران کشورمان از عراق اعلام نشده است، افزود: در این ارتباط صبح امروز ۲ پرواز حامل زائران ایرانی از فرودگاه امام علی (ع) نجف و بغداد وارد خاک کشورمان شد.

وی تصریح کرد: همچنین در ساعات اولیه صبح امروز نیز هواپیمای حامل زائران ایرانی پس از ترک خاک کشورمان به سلامت راهی عتبات عالیات شدند.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت اظهار داشت: همچنین به منظور تامین جان هر چه بیشتر زائران اربعین حسینی؛ به درخواست مسئولان عراقی مرز خسروی تا اطلاع ثانوی مسدود اعلام شده است.

پیشتر ایرنا در گزارش امروز خود از اوضاع عراق آورده است، به دنبال تشدید اعتراض ها در عراق، نخست وزیری این کشور از برقراری ممنوعیت رفت و آمد در بغداد تا اطلاع ثانوی خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری رسمی عراق (واع)، "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور با صدور بیانیه ای در واکنش به تشدید تظاهرات اعتراض آمیز در پایتخت و برخی دیگر از استان های مرکزی و جنوبی عراق اعلام کرد که از ساعت پنج صبح امروز (پنجشنبه) به وقت محلی (5:30 به وقت تهران) تا اطلاع ثانوی، مقررات منع رفت‌ و آمد در شهر بغداد اعمال می شود.

عبدالمهدی در بیانیه خود ضمن اعلام اینکه در زمان برقراری مقررات منع رفت و آمد، تردد وسایل نقلیه و افراد در بغداد به طور کامل ممنوع است، تاکید کرد که تردد مسافران به فرودگاه بین المللی شهر و بالعکس، آمبولانس ها بیمار و کارمندان ادارات خدماتی همانند بیمارستان، اداره برق و اداره آب و فاضلاب مشمول این مقرارات نمی شوند.

در حالی که نخست وزیر عراق تصمیم گیری در رابطه با منع رفت و آمد در سایر استان های این کشور را به عهده استانداران گذاشته است، "واع" گزارش داد که در شهرهای نجف اشرف و همچنین ناصریه و حله به عنوان مراکز استان های ذی قار، بابل مقررات ممنوعیت رفت و آمد برقرار شده است.

***

تمهیدات پلیس برای اربعین حسینی / تردد اتباع از مرز شلمچه

فرمانده و کارکنان ناجا با حضور در حرم مطهر امام راحل با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق کردند.

همزمان با اولین روز از هفته نیروی انتظامی، سردار حسین اشتری به همراه فرماندهان ناجا با حضور در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق کردند و در حاشیه آیین تجدید میثاق با آرمان‌های امام و شهدا در حرم مطهر امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: فرا رسیدن هفته نیروی انتظامی را خدمت سبزپوشان ناجا، خانواده‌هایشان و مردم عزیز تبریک می گویم.

وی با اشاره به شعار هفته ناجا با  عنوان "پلیس هوشمند؛ امین مردم " افزود: روز اول هفته نیروی انتظامی به نام؛ "ایثار، شهادت، ولایت ، بصیرت" نام گذاری شده است و همزمان با اولین روز از هفته ناجا توفیق داشتیم بار دیگر با آرمان های امام راحل و شهدا تجدید میثاق و عهد و پیمانمان را با مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا تجدید کنیم.

وی با بیان اینکه  امید است بتوانیم پیرو تدابیر و منویات مقام معظم رهبری حرکت کنیم و سرباز لایق و شایسته‌ای برای معظم له باشیم؛ افزود: قطعا تدابیر و منویات مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای در  نیروی انتظامی ساری و جاری است و ان شاء الله با الگوگیری از تدابیر نورانی حضرت امام راحل نیز راهمان را روشن‌تر می‌کنیم.

اشتری با اشاره به تنوع و گستردگی ماموریت‌های نیروی انتظامی ادامه داد: با تلاش و ایثار سبزپوشان ناجا اقدامات خوبی در راستای تأمین و توسعه نظم و امنیت صورت گرفته است و با اقتدار از وجود هر گونه ناامنی جلوگیری و پیشگیری می‌کنیم.

سردار اشتری با اشاره به جانفشانی‌های نیروهای پلیس برای تأمین نظم و امنیت در کشور اضافه کرد: نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس بیش از 8 هزار و 500 شهید و پس از انقلاب 4 هزار شهید در عرصه تأمین نظم و امنیت تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

وی با تأکید بر اینکه ما سربازان ولایت هستیم و خدمتگزاری به مردم را افتخار می دانیم، خاطر نشان کرد: اعتماد عمومی را بالاترین سرمایه می دانیم و ان شاء الله بتوانیم چون گذشته با پیروی از منویات رهبری گام های خوبی برای خدمت به مردم برداریم.

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح اقدامات نیروی انتظامی برای برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع)، خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی از ماه ها و هفته های گذشته برنامه ریزی خود را برای برگزاری کنگره بزرگ و معنوی اربعین حسینی آغاز کرده و نیروهای پلیس با آمادگی کامل در مرزهای چهارگانه برای تسریع تردد زوار و امنیت آنان مشغول خدمت هستند و بنده روز گذشته طی سفری به خوزستان از مرز چذابه و شلمچه بازدید کردم و باید بگویم میزان گیت ها نیز در راستای تسریع در خدمات دهی به زوار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه نیروهای پلیس در تمامی مسیرهای تردد زوار و همچنین مسیرهای منتهی به مرزهای زمینی به صورت شبانه روزی حضور دارند، خاطر نشان کرد: امید است چون سنوات گذشته شاهد همکاری خوب زوار حسینی با پلیس باشیم؛ تا کنگره معنوی و بزرگ اربعین حسینی با نظم و شکوه بی نظیری برگزار شود.

اشتری با بیان اینکه افتخار می کنیم خدمتگزار زوار اربعین حسینی هستیم، در پاسخ به سوالی درباره تردد اتباع خارجی عنوان کرد: اتباع خارجی که در کشور ساکن هستند و یا از 6 مرز وارد کشور می شوند باید از مرز شلمچه تردد کنند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم در مرزهای چهار گانه برای تردد زوار آماده است، ادامه داد: این امکان فراهم شده که خودروهای کاپوتاژ از مرز چذابه تردد کنند؛ البته شاهد اندکی ناهماهنگی میان گمرک ایران و عراق برای تردد خودروهای کاپوتاژ که بودیم روز گذشته در ملاقات با مسئولان عراقی بخشی از این مشکلات حل شد و ان شاء الله به زودی زود شاهد رفع همه مشکلات خواهیم بود.

بنا براعلام سایت پلیس؛ فرمانده ناجا در توصیه به زوار اربعین حسینی (ع)، گفت: زوار قبل از عزیمت به سفر اربعین از وضعیت مسیرها و راه‌ها استعلام بگیرند.

آمادگی کامل سیستان و بلوچستان برای پذیرایی از زوار اربعین

‌سرکنسول ایران در کویته پاکستان گفت: خوشبختانه در دوره نخست وزیری عمران خان خدمات خوبی در کشور پاکستان برای زوار این کشور انجام شده و ستاد مردمی اربعین سیستان وبلوچستان نیز در بحث پذیرایی از زوار اربعین این کشور بسیار خوب عمل کرده اند.

‌به گزارش ایسنا- محمد رفیعی که به منظور بازدید از نحوه خدمات رسانی به زوار پاکستانی اربعین به زاهدان سفر کرده بود، گفت: بنده به دستور دکتر ظریف وزیر امورخارجه  ایران ماموریت گرفتم تا با دست اندرکاران و مقامات پاکستان و ایران دیداری داشته باشم و از نزدیک حضور گسترده زائران در مراسم اربعین را مشاهده کرده و از تاسیسات و زیرساخت های طرف ایرانی در زاهدان و میرجاوه بازدیدی داشته باشم که در نهایت هم گزارش آن را در وزارت امور خارجه به مقامات عالی رتبه کشور ارائه دهم.

وی افزود: خوشبختانه در دوره نخست وزیری عمران خان اقدامات بسیار خوبی برای زائران پاکستانی انجام شده اما هنوز هم ضعیف‌هایی وجود دارد و ضرورت دارد که امکانات بیشتری در طول سفر برای این زائران در خاک پاکستان فراهم شود که این موارد به صورت کارشناسی و در جلسه ای به فرماندار چاغی ‌مسئول دولتی زائران پاکستانی، فرمانده مرزبانی و گمرک تفتان و سایر مقامات پاکستان اعلام شد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع طی یکی دو سال اخیر امکانات خوبی از سوی طرف پاکستانی در شهر مرزی تفتان برای زائران تهیه شده اما با نقطه ایده آل بسیار فاصله دارد. دولت پاکستان، محلی را در کاخ پاکستان در تفتان به عنوان زائرسرا با 80 چشمه سرویس بهداشتی و افزایش گیت های ورود و خروج به 22 گیت ایجاد کرده است و پیش بینی می شود زائران پاکستانی کمترین زمان برای ورود داشته باشند و مشکلات گذشته آنها نیز تا حد زیادی مرتفع شود.

سرکنسول ایران تاکید کرد: طرف پاکستانی قول مساعد داد که در بحث تامین امنیت برای ایجاد موکبهای مردمی همکاری لازم را داشته باشد که در همین راستا هم در تهران و هم در سیستان و بلوچستان پیشنهاداتی برای ایجاد ایستگاه صلواتی در مسیر 640 کیلومتری کویته به تفتان که هیچ امکاناتی وجود ندارد ارائه شده است تا پاکستانی ها با امکانات طرف ایرانی در چند نقطه اقدام به ایجاد موکب در این مسیر بکنند تا قدری از سختی و مشقات زوار کاسته شود.

رفیعی تصریح کرد: از امکانات طرف ایرانی در مرز میرجاوه هم بازدیدی انجام شد که به لطف امام حسین(ع) و ائمه اطهار امکانات طرف ایرانی در مقایسه با طرف پاکستانی بسیار بهتر است که در خصوص برخی نواقص موجود نیز تذکر داده شد که مرتفع شود و نهایتاً تا دو روز دیگر موکب های مردمی در زاهدان و میرجاوه فعال خواهد شد و این موارد نیز برطرف می شود.

وی خاطرنشان کرد: طی بازدیدی که به همراه رضا بختیاری؛ دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان از مواکب زاهدان داشتیم نسبت به امکاناتی که قرار است در اختیار زوار قرار بگیرد، مطلع شدم و خوشبختانه پذیرایی بسیار خوبی از زوار پاکستانی در زاهدان توسط ستاد مردمی اربعین صورت گرفته است.

به گفته رفیعی، ضرورت دارد تا در بازگشت نیز بحث پذیرایی و خدمات رسانی به زوار صورت بگیرد چرا که برخی آنها سفر طولانی مدت بیش از 30 روز را سپری کرده و بسیار خسته شده اند که در همین راستا با مقامات تفتان پاکستان نیز رایزنی های لازم انجام شده تا در بحث سهولت ورود و تامین امنیت زیرساخت های لازم را مهیا کنند.

امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند

دبیر مبلغین اربعین کشور خبر داد: امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند اما بر اساس تخمین‌ها ۳۰هزار مبلغ برای امسال مورد نیاز است که حد ایده‌آل ماست و باید به سمت آن حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام  مرتضی استقامت چهارشنبه در نشست خبری با عنوان تشریح فعالیت‌های مبلغین اربعین کشور، گفت: راهبردهای کلی که برای تبلیغات ترسیم کردیم بر این مبنا بود که اربعین اتفاقی بود که با حضور ایرانی‌ها به حادثه و سپس پدیده تبدیل شد و در نهایت تبدیل به یک جریان شد اما از قبل گفتیم که باید به اربعین به عنوان یک تمدن نگاه کنیم؛ همان نکته‌ای که رهبری اخیرا مورد تاکید قرار دادند.

وی افزود: در سال ۹۰ با توجه به تراکم حضور زوار اربعین به این نتیجه رسیدیم که یکی از مهمترین نیازهای مردم در حوزه تبلیغ، فعالیت‌های جمعی و گروهی است و در این سال اولین تشکل حوزوی و مردمی خودجوش تاسیس شد.

استقامت ادامه داد: در سال ۹۲ با توجه به حضور گسترده و متراکم زوار حسینی در اربعین به این نتیجه رسیدیم که باید کارهای فرهنگی بیشتر و بهتری انجام شود، لذا گفتمان سازی واحد و هدف مشترک برای مبلغین تعریف شد.

دبیر دبیرخانه مبلغین اربعین کشور با بیان اینکه در اربعین حسینی خدمات رفاهی، امنیتی، اسکان و ترابری بسیار خوب و منظم انجام می‌شود و متولی دارد، گفت: در بحث لزوم سامان‌دهی به تبلیغات اربعین بعثه مقام معظم رهبری پیگیری کرد و در سال ۹۳ یک هسته مردمی ایجاد شد که راهکارهای ورود طلاب به تبلیغات اربعین‌را عملی کرد.

وی اظهار کرد: در همین سال ۹۳، بالغ بر ۸۰۰ نفر از مبلغان به شکل متمرکز در مراکزی که زوار ایرانی تراکم حضور بیشتری داشتند اعزام شدند که شامل مراکز خروجی مرز ایران و عراق و اماکن پر تردد زوار ایرانی همچون مسجد کوفه، مسجد سهله، حرم امام علی(ع)، حرم امام حسین(ع) و همچنین مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا بود.

استقامت ادامه داد: در سال ۹۴ پس از کسب تجربه از کار اول‌ متوجه شدیم که باید ترسیم راهبردها را بهتر انجام بدهیم، فلذا به سمت بهینه سازی رفتیم و در این سال ۱۱۰۰ نفر طلبه به همراه کاروان‌های استانی به منطقه تبلیغی اعزام شدند.

وی افزود: در سال ۹۵ با همکاری نهادهای حوزوی مانند شورای سیاستگذاری تبلیغی اربعین و همچنین با حضور سازمان‌های متولی مثل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعة المصطفی، شورای مدیریت حوزه علمیه قم و مشهد، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، اوقاف و مجامع مردمی چون تشکل فراگیر تبلیغ توانستیم تحولات خوبی در امر تبلیغ ایجاد کنیم.

این متخصص در حوزه تبلیغات با اشاره به اینکه در سال ۹۶ جمعیت استانی بیشتر شد، اذعان کرد: در این سال جمعیت اعزامی از قم ۱۶۰۰ نفر بود که در کنار مبلغین اعزامی از استان‌ها توانست حضور مبلغین در موکب‌هارا تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه در  سال ۹۷ تقریبا در زمینه اعزام مبلغ از استان‌ها و اعزام به موکب‌ها نتیجه مطلوبی حاصل شد، تصریح کرد: در سال ۹۷ قرار شد یک روحانی در هر موکب داشته باشیم که علاوه بر ارتقای خدمت رسانی در مواکب، جریان فرهنگی آن موکب‌ را هم هدایت کند.

استقامت ادامه داد: در سال ۹۷ ما یک افت اعزام داشتیم به این علت که روحانی‌های ما بیشر به استان‌ها فرستاده شدند که هم اکنون حدود ۴۷۰۰ نقر از مبلغان در استان‌ها هستند و با این وجود 3000 مبلغ در استان‌ها و موکب‌ها و ۷۰۰ نفر اعزامی از قم داشتیم.

وی اظهار کرد: در همان سال ۹۷ شورای سیاست گذاری به این نتیجه رسید باید اقداماتی جهت توانمندسازی طلاب انجام دهد در همین جهت اپلیکیشن موبایلی با عنوان "حبیب" برای برطرف کردن نیازهای مبلغین و سازماندهی بین حلقه‌هایی که از استان‌ها اعزام می‌شوند ایجاد شد.

استقامت در توضیح کارآیی نرم‌افزار "حبیب" توضیح داد: این برنامه حاوی جی پی اس آنلاین و کتابخانه همراه مبلغین و سرفصل‌های آموزشی مورد نیاز آن‌هاست که گزارش‌گیری روزانه دارد و خدماتی که مبلغین به آن نیاز دارند را ارائه می‌دهد؛ همچنین گزارش‌گیری روزانه و اطلاع رسانی دو طرفه دارد و علاوه بر آن خروجی این اپ دبیرخانه را در جهت آسیب شناسی در موضوعات مختلفی که در کار تبیلغی پیش می‌آید، تغذیه می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: در سال ۹۸ در شورای سیاستگذاری در کنار معاونت بین الملل دفتر رهبری جلساتی‌را برگزار کردیم که با هدف بهینه سازی خدمات روحانیون و مبلغین و یکسان سازی نهادهای اعزام کننده در اربعین رخ داد که مهمترین مصوبه این جلسات در بحث آموزش لزوم برگزاری دوره‌ها و همایش‌ها و همچنین ارائه بسته‌های آموزشی با همکاری دفتر تبلیغات بود و در قسمت پژوهش نیز قرار شد محتوایی که مبلغین برای آموزش‌هایشان نیاز دارند، بعثه رهبری تامین کند.

استقامت در خصوص هزینه‌ی تبلیغات اربعین و مبلغان اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسائل موجود در جامعه اینست که این مبلغین از کجا تامین می‌شوند؛ ما یک اصلی در کار جهادی داریم که کار جهادی باید بدون توقع باشد؛ امسال و سال‌های گذشته مبلغان کاملا بدون هیچ چشم‌داشت و پاداش پایانی یا حق ماموریتی فعالیت داشتند و این حرکت کاملا خودجوش است و حتی در مواردی بخش‌هایی از هزینه‌های ابزارهای مورد نیازشان‌را هم خودشان تامین کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مبلغان امسال در مرزهای خسروی، چذابه، شلمچه و مهران مستقر می‌شوند، تصریح کرد: امسال اعزام روحانیون از مبدا استان‌ها خواهد بود که حداقل 2000 و حداکثر 5000 کاروان وجود دارد که مبلغان آن‌هارا همراهی خواهند کرد؛ اعزام این مبلغین برای خروجی استان‌ها از قم انجام می‌شود؛ سقف اعزام امسال در مرزها نیز ۵۰۰ نفر است که ثبت‌نام و جذب و آموزش این مبلغین انجام شده و هفتم ماه صفر از مرز مهران اولین گروه اعزام می‌شود که به علت حجم گسترده تردد از این مرز است.

دبیر دبیرخانه مبلغین اربعین کشور اظهار کرد: در مرز چذابه و شلمچه مبلغین چندزبانه و عرب زبان‌ها را داریم؛ با توجه به اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد زائران از بانوان هستند، حضور بانوان مبلغی‌را برای بیان احکام خاص مد نظر داشته‌ایم هرچند در زمینه بانوان مبلغ زیرسازی‌هایی انجام داده‌ایم اما هنوز نیازهایی داریم.

وی تاکید کرد: به طور کلی بر اساس تخمین‌هایی که زده‌ایم ۳۰هزار مبلغ برای امسال مورد نیاز ما بوده‌است که حد ایده‌آل ماست و باید به سمت آن حرکت کنیم.

ضرورت مراقبت‌های بهداشتی از زائران اربعین حسینی

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر ضرورت مراقبت‌های بهداشتی همزمان از زائران اربعین حسینی که از کشور خارج می‌شوند و همچنین هنگام ورود به کشور، تاکید کرد.

دکتر علیرضا رییسی در نشست هیات رییسه دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در این منطقه عمدتاً میزبان زائرین عبوری خارجی هستیم که با گذر از ایران می خواهند به عراق بروند. لذا وظیفه داریم بهترین و دقیق‌ترین خدمات را به این عزیزان ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه به شیعیان هر نقطه دنیا که می‌خواهند از مسیر ایران عبور کنند و به خیل عاشقان اباعبدالله در اربعین بپیوندند خدمات ارائه می دهیم، تصریح کرد: این وظیفه خطیری است که باید در کمال احترام، آرامش و دقت در خدمت این عزیزان باشیم. بنابراین داشتن آمادگی کامل برای راهپیمایی اربعین بسیار مهم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: همکاران ما در این منطقه، سال گذشته افتخارات زیادی کسب کردند و کمترین مشکل از نظر بیماری‌ها در این مرز وجود داشت. خدمت رسانی به موقع و با دقت حتما نیاز به امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی دارد، اما اضافه بودن هرکدام از این‌ها باعث مشکل می‌شود. از این امکانات باید به اندازه و به جا استفاده شود تا بتوانیم بهترین بهره‌وری را از آن داشته باشیم.

رییسی گفت: یکی از وظایف اصلی ما در مراسم اربعین حسینی در حوزه بهداشت مراقبت از زائرانی است که هم خارج و هم وارد کشور می‌شوند. خوشبختانه با مراقبت سندرومی که در اختیار دارید خیلی سریع می توانید وارد عمل شوید. همچنین وجود اورژانس، بیمارستان‌های صحرایی و بقیه ارگان‌ها که حضور دارند به شما کمک می‌کند.

وی بیان داشت: در رابطه با موکب‌ها قطعا هماهنگی‌های لازم انجام شده است چون موکب‌ها شناسایی شده و کد دارند. هر کسی در خدمت رسانی به زائرین حضور دارد از لحاظ معنوی فوق‌العاده با ارزش است. بنابراین نباید با برخوردمان به عنوان رعایت بهداشت آنها را دلسرد کنیم. البته باید هشدارهای بهداشتی را داد و استانداردها را رعایت کرد. البته برای ارائه خدمات بهتر، سه گروه باید آموزش دیده باشند؛ اول کارگزاران بهداشتی، دوم زائران و سوم موکب‌ها که می‌خواهند خدمت رسانی کنند.

بنابر اعلام وبدا، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: آمادگی ما باید زمان بازگشت زائران، بیشتر باشد. بنابراین باید تیم‌های خدمت را تقویت کنیم و زنجیره ارائه خدمت را از قبل به دقت تعریف کنیم و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تخت‌های بیمارستانی را برای مشکلات احتمالی، آماده در اختیار داشته باشیم.

در این نشست رییس و معاونین دانشکده علوم پزشکی آبادان آخرین اقدامات برای برگزاری باشکوه راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی را ارائه کردند.

صدور روزانه ۷۰ هزار گذرنامه برای زائران اربعین حسینی

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اقدامات انجام شده برای اربعین حسینی، گفت: امسال با کار شبانه‌روزی و ظرفیت سازی‌های مناسب روزانه ۷۰ هزار گذرنامه صادر می‌شود.

سردار حسین اشتری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان اظهار داشت: امسال برابر پیش بینی‌ها جمعیت زیادی برای عتبات عالیات مشرف می‌شوند؛ به همین دلیل برای آمادگی بیشتر نیروی انتظامی از حدود ۲۰ روز بعد از اربعین سال گذشته جلسات مشارکتی برای برگزاری باشکوه‌تر امسال برگزار شده که آخرین جلسه آن نیز هفته قبل برگزار و هماهنگی‌ها صورت گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از مجموعه‌هایی که بیشترین کار و نیرو را در این ایام  به کارگیری کرده، نیروی انتظامی است، تصریح کرد: نیروی انتظامی در راهپیمایی اربعین حسینی از تمام ظرفیت استان‌ها همچنین نیروهای کمکی استفاده کرده و بیش از ۳۰ هزار نفر در مرزها مشغول خدمت هستند.

 اشتری، مهم‌ترین موضوعات مد نظر نیروی انتظامی را امنیت زائران، تسهیل در تردد و مسیرهای منتهی به مرزها دانست و گفت: سال گذشته در ایام ماه صفر روزی ۱۲ هزار گذرنامه صادر می‌شد که امسال با کار شبانه روزی و ظرفیت سازی به ۷۰ هزار گذرنامه در روز رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که احتمال می‌رود برخی از زائران که برای دریافت گذرنامه اقدام کرده‌اند در زمان مورد نظر آماده نشود، هماهنگی‌های لازم با کشور عراق صورت گرفت و توافق بر این شد که با برگ تردد موقت در این راهپیمایی شرکت کنند.

فرمانده ناجا بیان داشت: از ابتدای محرم تا روز سوم صفر ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار درخواست صدور گذرنامه داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته؛ همچنین تردد زائران در سال گذشته بیش از ۸۷ هزار نفر بود که امسال به ۴۵۳ هزار و ۳۰۰ نفر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در مرزهای چهارگانه حدود ۲۰ درصد گیت‌های کنترلی افزایش یافته و کنترل اولیه قبل از ورود به سالن‌های پایانه صورت می‌پذیرد.

اشتری با تاکید بر اینکه نیروهای انتظامی، مرزبانی و یگان ویژه آمادگی کامل برای انجام ماموریت اربعین حسینی را دارند، اظهار داشت: خداوند را شاکریم که خدمتگزار زائران اربعین حسینی باشیم و این برکتی برای یک سال کار ما است و ان شاء الله مورد رضای امام زمان (عج) و امام حسین (ع) باشد.

بنابراعلام سایت پلیس، فرمانده نیروی انتظامی در پایان خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی با تمام توان برای خدمتگزاری به زائران اباعبدالله الحسین (ع) در مسیر رفت و برگشت  آماده می‌باشد.

استقرار نیروهای انتظامی در مرزهای خوزستان

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به تمهیدات لازم برای تامین نظم و امنیت راهپیمایی اربعین حسینی، از استقرار  نیروهای انتظامی با تجهیزات کامل در مرزهای خوزستان خبر داد.

سردار حیدر عباس‌زاده در نشست خبری که امروز (11 مهرماه) در خصوص تشریح برنامه‌های هفته ناجا، اقدامات پلیس در ایام اربعین حسینی و همچنین ارائه عملکرد شش ماهه فرماندهی انتظامی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امسال هفته ناجا با ماموریت مهم راهپیمایی اربعین حسینی که ماموریت حساسی محسوب می‌شود مصادف شده است و نیروی انتظامی خوزستان به عنوان مسئول کمیته امنیتی انتظامی ستاد اربعین خوزستان متولی تامین نظم، امنیت، کنترل جمعیت، تسهیل ترددها و نظارت بر تردد در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تامین نظم و امنیت راهپیمایی اربعین افزود: برنامه‌ریزی و هماهنگی خوبی در این راستا انجام شده و با همکاری سپاه و ارتش، کنترل محورهای مواصلاتی، تردد خودروها، تامین نظم و امنیت انتظامی، ترافیکی و اطلاعاتی را خواهیم داشت. برخی نقاط مرزها در اختیار ارتش و سپاه قرار داده شده است اما نیروی انتظامی مسئول این ماموریت است. همچنین گردان‌های بسیج برای کمک در کنار ما قرار گرفته‌اند.

عباس‌زاده با بیان اینکه تمهیدات لازم برای اربعین حسینی پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که در برخی زیرساخت‌ها وجود داشت،‌ پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده  و بسیاری از این مشکلات رفع شده است. همچنین نیروهای مورد نیاز برای تامین نظم و امنیت با همه تجهیزات در مرزها مستقر شده‌اند.

فرمانده انتظامی خوزستان بیان کرد: با توجه به اینکه اتباع خارجی نیز از مرز شلمچه تردد می‌کنند، برنامه‌ریزی لازم انجام شده و امیدواریم تردد زائران در هر دو پایانه به خوبی انجام شود و رضایتمندی زائران از عملکرد نیروی انتظامی را شاهد باشیم.

وی افزود: امیدواریم با همراهی زائران و دستگاه‌های متولی این امر بتوانیم این ماموریت حساس و سرنوشت‌ساز را به بهترین شکل ممکن در دو پایانه مرزی انجام دهیم.

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به وضعیت امنیتی، انتظامی و ترافیکی خوزستان در شش ماهه سال جاری عنوان کرد: اگر بخواهیم امنیت پایدار و مطلوب را در حوزه‌های مختلف امنیتی مطالبه کنیم، چنین امنیتی صرفا با توان نیروی انتظامی محقق نمی‌شود و دستگاه‌های مختلفی در این زمینه نقش دارند. همچنین نقش مردم در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

عباس‌زاده بیان کرد: جهت مدیریت سرقت، وزیر کشور برای 14 دستگاه اجرایی وظایفی تعریف کرده است که اگر همه این دستگاه‌های اجرایی به وظایف خود عمل کنند، امنیت مورد نظر بهتر محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه جرائم خشن در کشور شامل هفت مولفه هستند، گفت: در استان خوزستان در سال جاری سرقت‌های به عنف نسبت به سال گذشته 4 درصد، سرقت‌های مسلحانه 2 درصد، قتل 6 درصد و شرارت 77 درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون جرائم خشن، 14 درصد کاهش یافته است. همچنین امسال 98 درصد جرائم خشن کشف شده است که 80 درصد آن مربوط به امسال بوده است.

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به کاهش تیراندازی‌ها در سال جاری عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که مورد نگرانی مردم بوده و نیروی انتظامی پیگیری کرده است، بحث تیراندازی‌ها است که در دو سال اخیر وضعیت کمی بهتر شده است. در طول دو سال گذشته چند هزار قبضه سلاح جنگی و شکاری در خوزستان کشف شده است.

وی افزود: در سال جاری تیراندازی‌ها به سمت منازل، اشخاص و اماکن 21 درصد کاهش یافته که یکی از دلایل این کاهش، جمع‌آوری سلاح‌ها بوده است. همچنین در سال جاری جمع‌آوری سلاح‌ها نسبت به سال گذشته 76 درصد افزایش داشته است.

عباس‌زاده با بیان اینکه اکنون فضا برای کسانی که می‌خواهند تیراندازی کنند، امن نیست؛ تصریح کرد: چندی قبل در ماهشهر در مراسمی نیروی انتظامی به افرادی که در حال تیراندازی بوده‌اند تذکر داد که تیراندازی نکنند اما فردی خودسرانه با خودرو می‌خواست مامور را زیر کند و اقدام به شلیک هم کرده است.

وی بیان کرد: در موضوع سرقت‌ها تلاش زیاد شده و امسال برای اولین بار شاهد افزایش وقوع سرقت‌ها نبوده‌ایم. با وجود اینکه میانگین وقوع سرقت‌ها در کشور افزایش یافته اما در خوزستان توانستیم وضعیت را ثابت نگه داریم.

عباس‌زاده تصریح کرد: در سال جاری 88 درصد سرقت‌هایی که در خوزستان اتفاق افتاده، کشف شده و امسال خوزستان جزو سه استان برتر در کشف سرقت‌ها است. همچنین تعداد قابل توجهی سارق دستگیر کرده‌ایم که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: همچنین در سال جاری پنج تن و 72 کیلوگرم مواد مخدر در خوزستان کشف شده است. کشفیات سلاح و مهمات غیرمجاز نیز در این مدت 76 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و سه هزار و 500 قبضه سلاح کشف شده است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه انضباط ترافیکی خوشبختانه امسال شاهد افزایش فوتی‌های تصادفات  نبوده‌ایم.

عباس‌زاده با اشاره به اقدامات در حوزه مبارزه با قاچاق بیان کرد: در سال جاری 227 میلیارد تومان کشفیات قاچاق داشتیم که نسبت به سال گذشته 62 درصد افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: یکی از نگرانی‌های مردم در زمینه کشف حجاب در خودرو بوده است که نیروی انتظامی در این زمینه عملکرد خوبی داشته و از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ هزار فقره برخورد با این افراد داشته‌ایم. اقدام و عملکرد پلیس باعث شده که نه تنها شاهد افزایش کشف حجاب در خودرو نباشیم بلکه این موضوع کاهش یافته است.

فرمانده انتظامی خوزستان تصریح کرد: کشف حجاب در خودرو بیشتر در چهار شهرستان خوزستان اتفاق افتاده که 97 درصد این موضوع در اهواز بوده است. در 20 شهرستان خوزستان حتی یک مورد کشف حجاب در خودرو نداشته‌ایم.

وزیر کشور: ناجا امنیت زائران اربعین را فراهم کرده است

وزیر کشور درباره اقدامات صورت گرفته برای تامین امنیت زائران اربعین، گفت: یکی از موضوعاتی که مسئولیت آن در سال‌های اخیر به نیروی انتظامی واگذار شده، اربعین است که به خوبی امنیت زائران را فراهم کرده است.

بنابر اعلام پایگاه خبری پلیس، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه مراسم غبارروبی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب به ویژه شهدای ناجا، اظهار داشت: اقدامات نیروی انتظامی در بخش های مختلف از جمله امنیت داخلی، راهنمایی و رانندگی، مرزبانی و در کلیه خدمات و تسهیلاتی که به مردم ارائه می دهد، مناسب و مطلوب است.

وی ادامه داد: مردم باید قدردان زحمات کارکنان نیروی انتظامی باشند؛ چرا که این نیرو تلاش می کند تا موجبات رضایتمندی مردم را در عمل فراهم کند.

وزیر کشور در خصوص مراسم اربعین حسینی و تأمین امنیت زائران این رویداد بزرگ نیز گفت: یکی از موضوعاتی که مسئولیت آن در سال های اخیر به نیروی انتظامی واگذار شده، اربعین است که به خوبی امنیت زائران را فراهم کرده است.

رحمانی فضلی گفت: نیروی انتظامی از مرحله صدور گذرنامه تا انجام اقدامات روادید و مباحث مربوط به راهنمایی و رانندگی و امنیت زائران اربعین حسینی را بر عهده دارد.

وی افزود: در هر حال جابه جا کردن ۳ میلیون زائر و انجام اقدامات مربوط به آنان مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد و نیروی انتظامی دستگاهی است که این وظیفه خطیر را برعهده داشته و تا کنون به خوبی از عهده آن برآمده است.

 وزیر کشور در پایان تصریح کرد: امیدواریم که مردم قدردان زحمات و تلاش های شبانه روزی ناجا باشند و کارکنان خدوم نیروی انتظامی نیز قدردان این جایگاه خود باشند، چرا که به انقلاب خدمت می‌کنند.

زائران اربعین بیشتر از یک‌شب در کربلا نمانند

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق با اشاره به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی از زائران خواست به جهت کثرت جمعیت در اربعین بیشتر از یک‌شب در کربلا نمانند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌ نجف نجفی روحانی امروز در جمع روحانیان، مداحان کاروان‌های اعزامی عتبات عالیات در کربلای معلا با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی، گفت: اربعین ناگفته‌ها زیادی دارد که با بازخوانی آن جامعه بشری را متحول و عدالت‌خواه و ظلم‌ستیز می‌کند و درس بصیرت و معرفت می‌دهد.

وی افزود: خدا نور است و آنچه به او متصل شود، نورانی می‌شود؛ قرآن، اهل‌بیت همگی نورند، نور امری تشکیکی و دارای مراتب است و شدت و ضعف دارد در قرآن آمده است که کفار و مشرکان می‌خواهند با زبان و تبلیغات مسموم خود نور خدا را خاموش کنند.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق تصریح کرد: امروز در فضای مجازی به‌طور بسیار گسترده علیه دین و دیانت و ولایت تبلیغات مسموم می‌کنند همه در این میدان نبرد گسترده از حق و حقیقت دفاع کنیم.

وی یادآور شد: کفار و مشرکان در تلاش‌اند با تبلیغات مسموم خود نور خدا را خاموش کنند، غافل از اینکه نور خدا خاموش شدنی نیست.

حجت‌الاسلام نجفی روحانی خاطرنشان کرد: امروز جریان اربعین از عاشورا مهم‌تر شده است و این جریان بازخوانی عاشورا است دستگاه ظلم و ستم یزدیان را رسوا می‌کند ما باید در اجتماع عظیم راهپیمایی اربعین حسینی مراقب توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان باشیم.

وی در ادامه افزود: در اربعین باید رعایت حال مردم کریم و شریف عراق را هم بشود و بیش از یک‌شب در خانه‌های آن‌ها اقامت نکنند، مشکلات آنان را هم در نظر بگیرند تا افراد بیشتری بتوانند برای زیارت بیایند و این موضوع را رسانه باید فرهنگ‌سازی کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.