سردار نیلفروشان گفت: دشمن می‌داند اگر جنگی را شروع کند پایانش دست او نیست. صدام اعلام کرده بود که هفت‌روزه جنگ را پایان می‌دهد و جنگ سریع و برق‌آسا استراتژی جنگی صدام بود اما این استراتژی تبدیل به جنگ 8ساله در مرزها و ورودی شهرهای خودش شد.

به گزارش جماران؛ معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی در حد و اندازه‌ای نیست که نظام مقتدری مانند جمهوری اسلامی را که اکنون تا بالای سرش رفته و از شرق و غرب و شمال و جنوب او را محاصره کرده، تهدید کند.

سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به موضوعات مختلف داخلی و خارجی ازجمله توان جبهه مقاومت، میزان احتمال وقوع تهدید نظامی علیه ایران، امنیت کشور در مرزها و... پرداخته است. بخش اول این گفتگو پیش از این منتشر شد.

سردار نیلفروشان متولد 1345 در اصفهان، پیش از این مسئولیت‌هایی نظیر معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه و جانشینی قرارگاه مرکزی امام حسین(ع) را به‌عهده داشته و در مقاطعی به‌عنوان مستشار نظامی در کشورهای عضو جبهه مقاومت نیز خدمت کرده است.

با انتصاب سردار حسین سلامی به فرماندهی‌کل سپاه، سردار نیلفروشان نیز به‌عنوان معاون عملیات سپاه پاسداران منصوب شد.

آنچه در ادامه خواهید خواند، بخش دوم گفتگوی تفصیلی با سردار نیلفروشان معاون عملیات سپاه است.

** هیچ کس را در حد و قواره تهدید جمهوری اسلامی نمی‌بینیم

منطقه ما ــ خصوصا جنوب‌غرب آسیا ــ در طول سال‌های اخیر، دستخوش حوادث و بعضاً بحران‌های مختلفی بود که اگرچه مشکلات و چالش‌های زیادی را در پی داشت ولی در یک نگاه، به تقویت و قوام جبهه مقاومت نیز انجامید که نابودی داعش در سوریه و عراق را در پی داشت. شما امروز شرایط منطقه و وضعیت جبهه مقاومت را چطور ارزیابی می‌کنید؟ و تهدیدهای گاه و بیگاه برخی دشمنان جمهوری اسلامی را چقدر عملی می‌دانید؟

سردار نیلفروشان: به‌فضل خدا ما به چنان قدرت و عمق‌بخشی در محور مقاومت رسیده‌ایم که توانسته‌ایم ملت‌های مستضعف منطقه را حول محور مقاومت بسیج کنیم. شما سخنان اخیر سید حسن نصرالله را که یکی از سربازان امام زمان(عج) و حضرت آقا است در این باره شنیدید.

امروز این حرکت عظیم، قاعده‌های رایج جهانی و معنا و مفهوم توان نظامی را بر هم زده و دشمن را با یک عدم قطعیت مواجه کرده که توان ارزیابی حمله به جمهوری اسلامی ندارد.

دلیل سرگشتگی دشمن این است که ما خارج از قاعده بازی می‌کنیم و عمق راهبردی به‌وسعت منطقه غرب آسیا پیدا کرده‌ایم که در حال فراگرفتن جهان اسلام است، برای همین حمله به ما در ذهن و مخیله دشمن خطور نمی‌کند و ما امروز توانسته‌ایم در حوزه سخت‌افزاری به موازنه قوا با دشمن برسیم.

ما توانستیم یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای دشمن را که تنها دو فروند از آن داشته است با سامانه تمام‌ایرانی که از ورژن‌های اولیه پدافند هوایی ما است منهدم کنیم و امروز نمونه‌های بهتری از آن سامانه نیز در دست ساخت است و دشمن می‌داند این تنها گوشه‌ای از تجهیزات ماست که آن را نشان داده‌ایم و در زمان کارزار، دشمن با تجهیزاتی مواجه می‌شود که غافلگیر خواهد شد و چون می‌داند این اتفاق خواهد افتاد و با یک عدم قطعیت مواجه است، برای همین به خودش اجازه فکر کردن به حمله علیه ما را هم نمی‌دهد. دشمن اگر فکر می‌کرد امروز می‌تواند با یک حمله نظامی اقدامی علیه ایران انجام دهد قطعاً این کار را به فردا واگذار نمی‌کرد.

مرتب اندیشکده‌های آمریکایی در حال بررسی هستند که با این همه تهدید و فشار چرا در ایران اتفاقی نمی‌افتد، چون طرح دشمن این است که اول با سرمایه گذاری روی مشکلات ما، اختلافات مذهبی را به شکاف‌های مذهبی و اختلافات قومی و نژادی را به شکاف‌های قومی و مشکلات اقتصادی را تبدیل به شکاف‌های اقتصادی کند و بعد با انطباق این شکاف‌ها و مشکلات، آنها را تبدیل به یک اغتشاش و ناامنی داخلی کند و زمانی که یک جنگ داخلی گریبان نظام را گرفت، خودش وارد عمل شود کما اینکه در عراق و سوریه همین کار را کرد؛ ولی با درایت رهبری معظم انقلاب و عمق بصیرتی که مردم دارند، تا کنون موفق نشدند به اهداف خود برسند.

دشمن مؤلفه‌های قدرت ما را به‌درستی نمی‌شناسد و می‌داند که توان مقابله با ما را ندارد و برداشته شدن سایه جنگ هم به‌خاطر همین قدرت بازدارندگی ما است دشمن هم همین را می‌داند. ما به‌خاطر اینکه آرامش ملتمان و مردم منطقه به هم نخورد این فضای صلح و امنیت را با موازنه قوا برقرار کرده‌ایم. اما اگر دشمن خطای راهبردی بکند، ما بازماندگان قافله شهادتیم و به‌اندازه هشت سال دفاع مقدس عمق جهادی و جنگی داریم و آن مجاهدت‌ها باعث آرامش امروز ما است.

دشمن می‌داند اگر جنگی را شروع کند پایانش دست او نیست. صدام اعلام کرده بود که هفت‌روزه جنگ را پایان می‌دهد و جنگ سریع و برق‌آسا استراتژی جنگی صدام بود اما این استراتژی تبدیل به جنگ 8ساله در مرزها و ورودی شهرهای خودش شد.

دشمن این را درک کرده است. اگر ما می‌خواهیم هیچ‌گاه جنگی اتفاق نیفتد به‌خاطر این است که می‌خواهیم خونی ریخته نشود. تعالیم اسلامی به ما آموخته که شروع کننده جنگ نباشیم اما در عین حال ما منتظریم تا میدان جهاد و شهادت فراهم شود تا ان‌شاءالله انتقام شهدای کربلا و محور مقاومت را از خود شیطان بگیریم.

بنابراین اگر دشمن دست از پا خطا کند، درسی به او می‌دهیم که جبران این چند دهه شیطنت او از ماجرای صنعت نفت تا امروز را یکجا دریافت کند.

** اسرائیل خطایی کند باید پاره پاره‌های تل‌آویو را از قعر دریا جمع کند

کنار آمریکایی‌ها، گاهی صهیونیستها نیز اظهاراتی درباره ایران به‌زبان می‌آورند و از تهدید ایران سخن می‌گویند، شما چقدر این سخنان آنها را جدی ارزیابی می‌کنید و اساساً این تهدیدات چقدر قابل اجرا هستند؟

سردار نیلفروشان: حقیقتاً نتانیاهو و تیمش و تمام رژیم صهیونیستی را این‌قدر حقیر می‌دانم که مایل نیستم در‌باره‌اش حرف بزنم یا حرفش را بشنوم، چون اصلاً در اندازه‌ای نیست که بتواند نظام مقتدری مانند جمهوری اسلامی را که تا بالای سرش رفته است و از شرق و غرب و شمال و جنوب او را محاصره کرده تهدید کند. نتانیاهو و تیمش که اهل عمل نیستند اما اگر دست از پا خطا کنند، باید پاره پاره‌های تل‌آویو را از قعر مدیترانه جمع کنند و چیزی از اسراییل باقی نمی‌ماند که بخواهند بر پایه‌اش عرض‌اندام کنند. به‌فضل الهلی رژیم صهونیستی دست‌وپای آخر را می‌زند و نشانه‌های نابودی‌اش هم مشخص شده است.

دکترین اسراییلی‌ها به‌جهت اینکه از جنگ فراگیر می‌ترسند، این است که هرگونه مقاومتی را که فراگیر باشد و بتواند به تهدید جدی علیه آنها بدل شود قبل از شروع تهدید می‌زنند به این دلیل که توانی برای ورود به یک جنگ تمام‌عیار را ندارند، استراتژی‌ای که الآن پیگیری می‌کنند "حرب بین الحروب" است، طوری عمل می‌کنند که این عملشان به‌قدری ضعیف شده باشد که تبدیل به جنگ نشود زیرا تحمل پذیرش یک جنگ را ندارند.

رژیم اشغالگر که عمق راهبردی ندارد، مردمش هم همه قرضی هستند و با وعده و وعید یک زندگی راحت، فقرای یهودی دنیا را در این سرزمین دور هم جمع کرد‌ه‌اند. شکاف‌های قومی، فرهنگی و سیاسی در رژیم صهیونیستی فوق‌العاده زیاد است و فقط کافی است شکاف جنگ هم بر این شکاف‌ها منطبق شود تا این رژیم در آستانه نابودی قرار گیرد.

اگر همین الآن یک موشک مقاومت در سرزمین‌های اشغالی اصابت کند، فرودگاه‌های آنها برای فرار از کشور پر می‌شود. صهیونیست‌ها حقیقتاً به آخرت اعتقاد ندارند و یک اعتقاد واقعی پشت عمل آنها قرار ندارد.

برای همین این تحرکاتی که گاه و بیگاه علیه محور مقاومت انجام می‌دهند فقط به‌خاطر این است که آن نقاط توانی را که می‌خواهد علیه او شکل بگیرد بزند. اما امروز شاهد هستیم که مقاومت پاسخ آنها را می‌دهد و قطعاً بدانید که اگر لازم باشد و اگر جنگی اتفاق بیفتد، فقط کافی است که حزب‌الله پاسخش را بدهد و می‌دانید که سید حسن کسی نیست که بدون فکر حرف بزند این‌که گفت "اگر جنگی اتفاق بیفتد سرزمین‌های شمالی رژیم صهیونستی را آزاد می‌کنیم" قطعاً بدانید این اتفاق خواهد افتاد و حزب‌الله ظرفیت‌سازی خوبی برای این تدبیر کرده است.

ما هر حرکت اشتباه در منطقه برای شروع جنگ را به‌معنای درگیر شدن کل منطقه در جنگ می‌دانیم و هرگونه حرکتی برای جنگ منجر به شعله‌ور شدن کل منطقه می‌شود که اول خود آنها در آن خواهند سوخت.

ما نمی‌خواهیم شروع‌کننده جنگ باشیم اما برای رویارویی و مقابله با هرجنگ آماده هستیم و خودمان را آماده کردیم که اگر متجاوزین جنگی شروع کردند، وارد این میدان شویم چون جغرافیای این جنگ را خیلی وسیع می‌دانیم.

یکی از ویژگی‌های ژئوپولیتیک کشور ما، عمق استراتژیکی‌ای هست که از آن برخورداریم و همین یک امتیاز برای ما محسوب می‌شود. گاه برخی فرماندهان اعلام می‌کنند که این عمق استراتژیک تا سواحل دریای مدیترانه رفته است. اهمیت این مسئله در کجاست و این توانمندی چه مختصاتی برای ما در مقابله با تهدیدات دارد؟

سردار نیلفروشان: عمق راهبردی کشور ما در وهله اول، جغرافیای ایران است. وسعتی که ایران دارد دست‌اندازی به کشور ما را دشوار کرده است. اگر تمام ارتش آمریکا، ائتلاف عبری، عربی، غربی با هم جمع شوند و بخواهند وارد کشور ما شوند، قبل از اینکه بخواهند اقدامی انجام دهند، جغرافیای سرزمین ما اینها را نابود می‌کند.

ما کشور کوچکی نیستیم که بشود با یک گام آن را تسخیر کرد. ما در دهه اول انقلاب با توجه به همین عمق راهبردی کشور توانستیم دشمن را متوقف و نظام را حفظ کنیم. امروز پس از چهار دهه این مرز به غرب مدیترانه و شمال سرزمین‌های اشغالی منتقل شده و این عمق راهبردی که این‌قدر ارزشمند بود یک توسعه منطقه‌ای پیدا کرده و امروز لبه جلویی منطقه نبرد ما غرب مدیترانه است و ما هر آن اراده بکنیم چیزی از اسراییل باقی نمی‌ماند.

چهل سال پیش دشمن به مرزهای ما نزدیک شده بود و امروز ما یک عمق راهبردی پیدا کردیم و تمام این مرزها را درنوردیدیم به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ملت‌های منطقه و دولت‌های مقاومت با ما همراه هستند.

آیا ما در مقابله با تهدید داعش غافلگیر شدیم؟ برخی معتقدند وقتی داعش در عراق به 40کیلومتری مرز ما رسید، چنین اتفاقی رخ داد؛ در حالی که ما همان زمان هم در عراق و هم در سوریه مشغول مقابله با آنها بودیم.

سردار نیلفروشان: قضیه‌ای که در عراق پیش آمد، از لحاظ راهبردی با موضوع سوریه متفاوت است. در عراق بقایای حزب بعث و رژیم صدام محور اصلی حرکت بودند و شاکله اصلی این حرکت را صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها با ساخت ابوبکر البغدادی و ابومحمد عدنانی که در زندان ابوغریب روی اینها کار کردند ساختند و همکاری برخی مسئولان فریب‌خورده محلی عراق هم در شکل‌گیری این فتنه دخیل بود. اما غافلگیر نشدیم چون اگر غافلگیر شده بودیم نمی‌توانستیم این حرکتی را که اینها شروع کردند و تا چهل‌کیلومتری مرز ما رسیدند و سامرا و بغداد را در آستانه سقوط قرار دادند، متوقف کنیم. ساماندهی محور مقاومت نشان داد که محور مقاومت توان برخورد با این حرکت‌ها را دارد.

در سوریه دشمن با جنگ نرم کار را شروع کرد بعد وارد حوزه نیمه‌سخت شد، تا اینجا سوریه از ما کمک نخواسته بود، وقتی ما وارد سوریه شدیم و کمک مستشاری کردیم اوضاع مناسب شد.

اگر سوریه از ما درخواست کمک نمی‌کرد چه؟

سردار نیلفروشان: اگر سوریه از ما درخواست کمک نمی‌کرد هرگز وارد نمی‌شدیم. فرق ما با کشورهایی مانند آمریکا در این است که ما با درخواست کمک دولت‌ها به آنها کمک می‌کنیم. در لبنان هم شیعیان لبنان از ما درخواست کردند که به آنها کمک کنیم. ما اشغالگر نیستیم. اگر سوریه می‌گفت که "شما وارد خاک کشور ما نشوید"، ما این کار را نمی‌کردیم چون ما ادعا داریم که مردمی هستیم و می‌خواهیم حکومت جهانی مستضعفان را برقرار کنیم و می‌خواهیم در تشکیل حکومت جهانی مستضعفان نقش خود را ایفا کنیم.

** توان حزب‌الله قابل مقایسه با قبل نیست

شما ازجمله فرماندهانی هستید که به‌واسطه مسئولیت‌های خود، از نزدیک با جبهه مقاومت کار کردید و در این باره تجربیات میدانی زیادی دارید. در ماه‌های اخیر که تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی بالا گرفت، ما شاهد اظهارات و اقدامات محکمی از سوی حزب‌الله بودیم، شما وضعیت امروز حزب‌الله را نسبت به 13 سال قبل در جنگ چطور ارزیابی می‌کنید؟

سردار نیلفروشان: به‌عنوان یک کارشناس می‌گویم، توسعه حزب‌الله از لحاظ کمی و کیفی قابل مقایسه با گذشته نیست و این را صهیونیست‌ها خوب متوجه شدند. این‌که سید حسن می‌گوید "اگر یک نفر از نیروهای حزب‌الله کشته شد حتماً تلافی می‌کنیم" و این‌که اسراییل اگر می‌خواهد جایی را بزند سعی می‌کند خالی باشد، نشان آن است که توان حزب‌الله را درک کرده است.

در این قضایای اخیر و آزادسازی کشور سوریه از دست تروریست‌هایی که پیشرفته‌ترین تسلیحات را در اختیار داشتند، تجربیات خوبی در اختیار جبهه مقاومت قرار گرفت. توان مقاومت با جنگ 33روزه اصلاً قابل مقایسه نیست.

** قادر به اجرای عملیات‌های هجومی برد بلند هستیم

نیروهای مسلح در سال‌های اخیر کمابیش به‌سمت یک رویکرد هجومی رفته‌اند و این را علاوه بر اظهارات فرماندهان، در برخی رزمایش‌ها مثل رزمایش آبی‌خاکی سپاه در خلیج فارس هم می‌توان به‌خوبی دید، این تغییر راهبرد به چه دلیل صورت گرفته و آیا زیرساخت‌های لازم برای این تغییر مهیا شده است؟

سردار نیلفروشان: یکی از برجستگی‌ها و ویژگی‌های سپاه، پویایی و انعطاف‌پذیری این نهاد انقلابی است که هر زمان متناسب با نیاز روز و موقعیت‌های راهبردی تصمیم می‌گیریم و خودمان را آماده می‌کنیم. امروز شرایط دشمن و آمادگی ما به‌گونه‌ای است که قادریم در سطح راهبردی عملیات‌های هجومی برد بلند را انجام دهیم، به‌موازات این تغییر راهبرد، تسلیحات متناسب هم ساخته‌ایم.

این‌که برد موشک‌های ما به فلان قدر می‌رسد در راستای همین راهبرد است ما دیگر به دشمن فرصت نمی‌دهیم که در مرزهای خودمان با ما درگیر شود و جنگ را به پایگاه‌های دشمن و منافعش در هرجایی که لازم باشد می‌کشیم و برای همین راهبرد هجوم و عملیات‌های آفندی عمیق را اتخاذ کردیم.

ضمن اینکه توان دفاع چندلایه از سرزمین خودمان را داریم، ظرفیت‌های موشک‌ها و پهپاد‌ها و تسلیحات خودمان را متناسب با راهبرد هجومی ساخته‌ایم. امروز توان بازدارندگی ما تمام اهداف راهبردی دشمن را در بر می‌گیرد و جنگ در منطقه قطعاً همه منافع دشمن را در بر خواهد گرفت.

** حمایت سرویس‌های اطلاعاتی عربی از تروریست‌های جنوب‌شرق کشور

در سال‌های اخیر مسئولیت‌هایی در حراست از مرزهای کشور به‌عهده سپاه قرار گرفته که به‌صورت مشخص می‌توان به مرزهای جنوب‌شرق و شمال‌غرب اشاره کرد، وضعیت گروهک‌های تروریستی در این مناطق به چه شکل است و چقدر برای مقابله با آنها آماده هستیم؟

سردار نیلفروشان: ناامن‌سازی مناطق مرزی در راستای برنامه‌های دشمن است. دشمن به‌دلیل اینکه در چند دهه گذشته هزینه‌های زیادی را متحمل شده به‌دنبال اتخاذ روش‌های جدیدی است که یکی از آنها جنگ نیمه‌سخت است.

سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در کشور همسایه ما در دولت اقلیم سرمایه‌گذاری‌هایی روی گروهک‌ها کرده‌اند و تمام تلاششان را می‌کنند تا سرعت این حرکت را بیشتر کنند. اما اقدامات آنها در قبال هزینه‌هایی که می‌کنند قابل مقایسه نیست و به‌دلیل اقدامات هوشمندانه و قاطعانه نیروی زمینی سپاه و نقش‌آفرینی قرارگاه‌های حمزه، نجف و قدس با همراهی و مشارکت مردم این مناطق این حرکت دشمن متوقف شده است.

دشمن سرمایه‌گذاری زیادی را برای پیاده‌سازی شیوه‌های نوین جنگ نیمه‌سخت انجام داده است اما هزینه فایده آنها به‌صرفه نیست. جنوب‌شرق هم در این پازل است و آنجا هم یکی از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای عربی منطقه پشتیبانی از تروریست‌ها را به‌عهده دارد.

بعد از ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکایی در حوالی تنگه هرمز، گفته می‌شد که آمریکایی‌ها برای حمله متقابل به ایران آماده شدند و در واقع قصد تلافی این حمله را داشتند، چقدر آنها در اجرای این برنامه مصمم بودند؟

سردار نیلفروشان: اینها دیگر ابهتشان ریخته شده، قبلاً با یک تهدیدی یک کشور را ساقط می‌کردند اما امروز دیگر آن اقتدار را از دست داده‌اند. در خصوص بحث پهپاد، آمریکایی‌ها اگر امروز بتوانند به ما حمله کنند برای ساعت بعد نمی‌گذارند چون ما واقعاً هیمنه اینها را شکستیم.

بعد از اینکه ما پهپاد آمریکایی‌ها را ساقط کردیم آنها می‌خواستند پاسخ بدهند و ناگزیر هم بودند برای حفظ ظاهر کاری کنند ولی چون با عدم قطعیت مواجه بودند و متوجه آمادگی ما برای اقدامات عکس‌العملی شده بودند از تصمیم خود منصرف شدند.

ما وقتی پهپاد آمریکایی را می‌زنیم، فکر پاسخ دوم را هم می‌کنیم و برای همین ما در آمادگی کامل به‌سر می‌بردیم تا پاسخ دشمن را بدهیم زیرا این را حق خودمان می‌دانستیم تا از حاکمیت ملی خودمان دفاع کنیم.

آمریکایی‌‌ها اهل محاسبه هستند و دیدند که پاسخ آنها با نابودی پایگاه‌هایشان روبه‌رو خواهد شد و این اقدام قطعاً روی امنیت منطقه راهبردی خلیج فارس و انتقال انرژی و روی کشورهای منطقه تأثیر می‌گذارد و هرچه فکر کردند دیدند که پاسخ به‌صرفه نیست. ما در آمادگی کامل بودیم و تمام سیستم‌های پدافندی و آفندی ما آماده بودند تا پاسخ دشمن را بدهند.

**امنیت ایران امنیت تمام منطقه است

ارزیابی شما از عملکرد کشورهای حاشیه خلیج فارس پس از اسقاط پهپاد آمریکایی چیست و چقدر آنها را برای اینکه بخواهند وارد جنگ با ما بشوند جدی می‌دانید؟

سردار نیلفروشان: برخی کشورها در اوهام و خیالی که آمریکایی‌ها برای آنها پی‌ریزی کرده بودند در این تصور بودند که ما ممکن است به آنها حمله کنیم لذا به‌سراغ آمریکایی‌ها رفتند تا یک امنیت قرضی برای خود دست‌وپا کنند و الّا کدام کشور است که قبول کند آمریکا او را گاو شیرده بنامد و این تحقیر و حقارت را تحمل کند؟

با این اتفاقی که افتاد دیدند آمریکا پهپاد خودش را هم نمی‌تواند حفظ کند چه برسد به آنها. قطعاً اثر این اقدام در تغییر راهبرد آنها مشخص است و راهی هم جز این ندارند. انقلاب اسلامی از مرزهای ایران گذشته و مقاومت در برابر آن فایده‌ای ندارد. این سیل خروشان هر مقاومتی را که سر راهش باشد از بین می‌برد و توصیه من به این کشورها این است که به‌جای ایستادن مقابل این سیل خروشان کنار آن بایستند.

ما به هیچ عنوان چشم طمع به هیچ کشوری نداریم و دنبال کشورگشایی نیستیم و دست دوستی به‌سوی همه کشورهای منطقه دراز می‌کنیم. مسئله اصلی امروز امت اسلام فلسطین است و ما توصیه می‌کنیم بیایید با برادری مشکلات جهان اسلام را حل کنیم. کسی به‌لحاظ عقلی و عملی توان این را ندارد که بتواند برای منطقه امنیت فراهم کند. امنیت این منطقه در دستان کشورهای منطقه است.

امروز معنا و مفهوم امنیت متحول شده و یک گستره در‌هم‌آمیخته و یک‌پارچه است. امنیت ایران امنیت کل منطقه است و به‌عکس. ناامنی در منطقه ناامنی برای همه است و اگر ما به کمک جبهه مقاومت در عراق و سوریه رفتیم به همین دلیل است. امنیت یک مفهوم جمعی پیدا کرده است و نمی‌شود که یک کشور ناامن باشد و این ناامنی به سایر کشورها سرایت پیدا نکند. اگر یک کشور در محاصره اقتصادی باشد تبعات آن سایر کشورها را نیز در بر می‌گیرد.

اخیراً سردار سلامی در یک مقطع کوتاه، سفرهایی به جنوب کشور و جزایر ایرانی خلیج فارس داشتند، دلیل این سفرها چیست و ما چه‌میزان از تجهیزات نوین برای حراست از مرزهای خود استفاده می‌کنیم؟

سردار نیلفروشان: دریا به‌خصوص منطقه خلیج فارس که یک منطقه راهبردی است، پیشانی جنگ دنیا محسوب می‌شود. منطقه خلیج فارس به‌دلیل اهمیتی که دارد باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

سفرهای اخیر فرمانده سپاه به این منطقه هم به‌دلیل اهمیت این منطقه و اطلاع از ظرفیت‌های موجود در آن برای دفاع از منطقه خلیج فارس است و برای اینکه از عملیات‌های مورد نیاز اطمینان حاصل پیدا کنند و اگر کمبودی در این مناطق هست با استفاده از سایر ظرفیت‌های موجود در سپاه آنها را رفع کنند. به‌طورکلی ما وضعیت خوبی در این مناطق داریم که یک نمونه از آن را دفاع از حریم مرزهای هوایی خودمان دیدید. ظرفیت‌های دفاعی و مقابله با هرگونه تهدید در شرایط و زمان لازم را در جزایر و سواحل خلیج فارس ایجاد کرده‌ایم.

دشمن در سال‌های اخیر سعی کرده تا در داخل با ایجاد فضاهای ساختگی و دامن زدن به برخی مشکلات، کشور را به مرز ناامنی بکشاند که نمونه‌هایی از اقدامات آنها را هم دیدیم. چقدر در پیشبرد این راهبرد موفق بودند و امنیت داخلی کشور را در چه سطحی ارزیابی می‌کنید؟

سردار نیلفروشان: در اینکه دشمن برای برهم زدن امنیت، یک برنامه مفصل دارد، شکی نیست. یکی از اندیشمندان غربی، بیداری اسلامی در کشورهای عربی منطقه را پیش‌بینی کرده و گفته بود که "باید مسیر پیروزی انقلاب در این کشورها را طولانی کنیم تا بتوانیم مهره‌های خودمان را در این کشورها جاگذاری کنیم". بعد می‌گوید "در ایران و سوریه باید انقلاب مصنوعی و... ایجاد کرد"، که در ایران با درایت رهبری در سال 88 و حضور مردم این فتنه خنثی شد. این که دشمن می‌خواهد در کشور آشوب ایجاد کند شکی در آن نیست و اسناد آن در اختیار ما قرار دارد.

اما مردم ما علی‌رغم فشارهایی که تحمل می‌کنند، با بصیرت و شناخت درستی که از نقشه دشمن پیدا کردند، حاضر نشدند در پازل دشمن بازی کنند و دشمن ناامید شد. این‌که بولتون گفت "ایران چهل‌سالگی خود را نمی‌بیند"، این حرف را با برنامه‌ریزی زد اما شناخت درستی از مردم ما نداشت. مردم ما تصمیم گرفته‌اند حسینی(ع) باشند. ما در منطقه ملتهبی به‌سر می‌بریم که به‌خاطر حضور نامشروع آمریکا شاهد ناامنی در منطقه هستیم و روزانه شاید چند صد نفر در برخی کشورها کشته می‌شوند اما به‌لطف خدا ما در این منطقه زندگی می‌کنیم و ایران جزیره آرامش است.

دشمنان هر روز پشت دروازه‌های کشور ما در حال توطئه هستند تا آرامش را از مردم بگیرند اما با هوشیاری دستگاه‌های امنیتی و حضور مردم، ایران از یک ثبات مستحکم برخوردار است و دشمن هم سعی می‌کند با امنیتی کردن فضای کشور با هزینه کمتر به اهدافش برسد که البته موفق نخواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.