خبرنگاران رسانه های بین المللی که به پالایشگاه "خریص" عربستان یکی از دو پالایشگاهی که مورد حملات هوایی قرار گرفت، برای تهیه گزارش رفته بودند، از سوی مقامات سعودی به شدت تحت مراقبت قرار گرفتند.

به گزارش جماران، "نیک رابرتسون" خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان که به همراه دیگر خبرنگاران رسانه های غربی  به این محل رفته بود گزارش داد: مقامات سعودی هرگونه ضبط خبر، تهیه عکس و فیلمی که توسط گزارشگران رسانه های خبری تهیه می شد؛ به دقت مراقب و آنها را تحت نظر داشتند، چراکه اینجا محلی استراتژیک یک حمله هوایی بوده که به قلب اقتصادی عربستان لطمه وارد ساخته است.

خبرنگار این رسانه تصویری آمریکایی افزود: پالایشگاه خریص پالایشگاه وسیعی است و زدن اهداف با چنین دقتی باعث حیرت شده و نشان از آن دارد که اهداف واقع در این پالایشگاه با محاسبات بالایی مورد اصابت قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: جداره برخی از اهداف مورد اصابت قرار گرفته سوراخ های بسیار بزرگی را بوجود آورده است، حملاتی یکشنبه گذشته منجر شد تا نیمی از تولیدات نفت عربستان متوقف شود.

 

 

رابرتسون افزود: مسولان سعودی می گویند که تلاش می شود تا این پالایشگاه به سرعت بازسازی شده و تا پایان ماه سپتامبر به بهربرداری مجدد و با ظرفیت کامل تولید نفت بازگردد، اما علی رغم بازاسی ها، آزمون واقعی بازسازی اعتماد جامعه جهانی است بدان معنی که این تنها یک حمله بوده و نه گامی به سوی جنگی وسیع تر.

یگان  پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه ۲۳ شهریور ماه در عملیاتی با عنوان "توازن بازدارندگی دوم " پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" وابسته به شرکت نفتی "آرامکو" عربستان را هدف ۱۰ پهپاد خود قرار داد.

 دو  پالایشگاه بقیق و خریص به ترتیب در ۷۰ و ۲۷۰ کیلومتری ظهران در شرق عربستان و درجنوب خلیج فارس  واقع هستند.

در پی این حملات، حدود ۵۰ درصد از صادرات نفت خام عربستان به بازارهای جهانی متوقف شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.