رئیس دفتر رئیس جمهور، از ایران و ترکیه به عنوان دو کشور اسلامی و همسایه با ظرفیت های سیاسی ، اقتصادی و جغرافیایی استثنایی در بین کشورهای اسلامی منطقه نام برد و تاکید کرد: تهران و آنکارا می‌توانند هسته اصلی تعامل توسعه محور با سایر کشورهای منطقه باشند.

به گزارش جماران؛ دکتر محمود واعظی روز چهارشنبه در همایش فرصت های سرمایه گذاری ایران و ترکیه با اشاره به برگزاری منظم نشست های سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه با هدف حل بحران سوریه و برقراری آرامش و صلح و ثبات در این کشور، اظهارداشت: تلاش روسای جمهور سه کشور در این نشست ها همواره این بوده که با هم افزایی و همکاری ضمن حل بحران سوریه، به تامین امنیت منطقه کمک کنند.

وی تصریح کرد: در کنار اجلاس سه جانبه اخیر، فرصت بسیار خوبی برای روسای جمهور ایران و ترکیه فراهم شد که جلسه دو جانبه بسیار سازنده و صمیمی برگزار کنند و هیات های عالیرتبه دو کشور نیز دیدارها و مذاکرات خوبی با همتایان خود داشتند.

رئیس دفتر رئیس جمهور ، بیست و هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در مقایسه با کمیسیون های قبلی بسیار موفق ارزیابی‌کرد و اظهار داشت: مشکلات مطرح شده در این کمیسیون نسبت به گذشته کمتر بود و دستاوردهای بسیار بالایی داشت.

دکتر واعظی ادامه داد: هم‌افزایی موجود بین ایران و ترکیه بویژه در ارتباط با مسایل اقتصادی می‌تواند نقطه عطفی در نزدیکتر کردن ملتهای دو کشور باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به تلاش های انجام شده در حوزه همکاری های اقتصادی بویژه در بخش موافقتنامه تجارت ترجیحی، تاکید کرد: درحال آماده کردن تجار دو کشور برای حرکت به سمت تجارت آزاد هستیم و تلاش دو دولت این است که مسیر را  برای همکاری بخش های خصوصی دو کشور تسهیل کنند.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: با توسعه تبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک و کمک به افزایش حجم تجارت و سرمایه‌گذاری باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم همه نیازمندی‌های دو ملت در دو کشور را خودمان تولید و تامین کنیم.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی دو کشور و شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در این زمینه مسئولیت بسیار سنگینی دارند،اظهار داشت: آنچه ما در کمیسیون مشترک دو کشور تصمیم می‌گیریم، فراهم کردن بستر همکاری ها و مشخص کردن نقشه راه یکساله است و بخش های خصوصی دو کشور است که باید اجرا کننده سیاست ها باشند .

دکتر واعظی در ادامه به برگزاری نشست مشترک با وزیر تجارت ترکیه و تجار دو کشور در آنکارا اشاره کرد و گفت: بعضی از مشکلات جزیی مانع سرعت همکاری ها شده بود که در این نشست مشترک، این مشکلات شناسایی شدند.

رئیس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه درکمیسیون اقتصادی توافق کردیم کمیته مشترک ویژه‌ای با شعباتی در تهران و آنکارا ایجاد کنیم، گفت: تشکیل کمیته مشترک امکان طرح مشکلات تجار و رفع سریع تر آنها را مهیا می سازد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در حوزه تجارت در کمیسیون مشترک توافق کردیم باید بطور ویژه پیگیری و عملیاتی شوند تا تجار ایرانی و ترک بتوانند راحت تر به فعالیت بپردازند.

دکتر واعظی با تاکید بر اینکه دو طرف با جدیت بدنبال گسترش حجم روابط و مبادلات هستیم ، اظهارداشت: با وزرای انرژی ، تجارت و حمل و نقل ترکیه مذاکرات و  جلسات بسیار سازنده و عملیاتی با هدف برطرف کردن مشکلات فرا روی تجار دو کشور داشتیم.

رئیس دفتر رییس جمهور همچنین به همکاری‌های دو کشور در زمینه مسایل بهداشتی  و دارویی اشاره کرد و گفت: امروز همچنین ملاقاتی با وزیر بهداشت ترکیه دارم و در آن همه مسایل مربوط به این حوزه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه آمریکا با اعمال تحریم ، به دنبال تحت تاثیر قرار دادن روابط ایران و ترکیه است، افزود: در دورانی که با تحریم ها مواجه هستیم، باید تلاش کنیم که حجم روابط‌ دو کشور تحت تاثیر این تحریمها کاهش نیابد.

دکتر واعظی با قدردانی از رئیس جمهور و دولت ترکیه که همواره تحریم های تحمیلی آمریکا علیه ایران را محکوم کردند، افزود: تردیدی نداریم که دولت ترکیه این تحریم ها را قبول ندارد و از طرف دیگر باید ملاحظات برخی شرکتها  نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی در آینده نزدیک را آغازگر تجارت آزاد و ایجاد فرصت برای تجار ایرانی و ترک دانست و گفت: این اقدام برای افزایش حجم روابط است و در ارتباط با تسهیل روابط بانکی‌مان نیز پیشرفت‌ها و توافقات بسیار خوبی داشتیم.

وی گفت: در رابطه با بخش حمل و نقل نیز توافقات خوبی داشتیم و به دنبال این هستیم که حمل و نقل در همه ابعاد گسترش پیدا کند.

دکتر واعظی از تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاران ترک در منطقه ویژه اقتصادی ماکو خبر داد.

در پایان این همایش، سند نهایی بیست و هفتمین نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه امضا شد.

همچنین دکتر واعظی صبح امروز با تعدادی از تجار ایران و ترکیه جداگانه دیدار و برای حل مشکلات آنها دستور پیگیری های لازم را صادر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.