فرانسه پیوستن به ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا برای حفاظت از نفتکش ها و کشتی های باری در مقابل تهدیدات ایران در تنگه هرمز را رد کرده اما به دنبال جایگزین این ائتلاف برای اروپاست.

به گزارش جماران؛ رسانه های غربی به نقل از یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کردند که وزرای دفاع این کشور و فرانسه روز شنبه پیش رو در مورد آنچه که از آن به عنوان چگونگی هماهنگی نیروی دریایی ۲ کشور برای تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز نام برده شده، با یکدیگر رایزنی خواهند کرد.

به گزارش این رسانه ها، این مقام دفاعی که نامش در گزارش برده نشده، روز جمعه به خبرنگاران گفت: ما می دانیم که فرانسه نیز برای مشارکت در آزادی ناوبری و به کارگیری قابلیت های این کشور در زمینه آزادی کشتیرانی در خلیج فارس تمایل دارد و ما به دنبال راههایی برای تحت کنترل درآوردن و بهره مندی از این علاقه برای هماهنگی بهتر با ابتکار عمل خود خواهیم بود.

فرانسه پیوستن به ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا برای حفاظت از نفتکش ها و کشتی های باری در مقابل تهدیدات ایران در تنگه هرمز را رد کرده اما به دنبال جایگزین این ائتلاف برای اروپاست.

خبرگزاری فرانسه هفته گذشته در گزارشی با اشاره به تلاش های آمریکا برای یارکشی در منطقه خلیج فارس، تاکید کرد که اروپا نمی خواهد واشنگتن را در این زمینه همراهی کند.

کشورهای اروپایی همواره تاکید کرده اند که در ائتلاف دریای آمریکا در خلیج فارس شرکت نمی کنند.

وزیر دفاع فرانسه در تازه ترین واکنش در این باره گفته بود که اتحادیه اروپا درباره عملیات دریایی اسکورت کشتی ها در تنگه هرمز در خلیج فارس تردیدهایی دارد.

« فلورانس پارلی» تصریح کرد، برخی کشورهای اروپایی می خواهند ابزارهای اروپایی در منطقه مستقر کنند تا حضوری بازدارنده در این منطقه داشته باشند.

او معتقد است که اروپا هرگز حاضر نیست در سازوکار اسکورت کشتی ها باشد  بلکه می خواهد  حضوری بازدارنده داشته باشد.

این در حالی است که «مارک اسپر» همتای آمریکایی پارلی چهارشنبه هفته گذشته، از آغاز عملیات «سنتینل» با مشارکت انگلیس، استرالیا و بحرین در خلیج فارس خبر داد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اروپایی ها برخلاف آمریکا تلاش می کنند به هر صورت که امکان دارد توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را که واشنگتن بطور یکجانبه از آن خارج شده است، حفظ کنند.

خودداری اروپا از همرانی آمریکا در ائتلاف خلیج فارس نیز با همین هدف انجام می شود. آنها (اروپایی ها) نمی خواهند که با این اقدام، ایران را تحریک به خروج از توافق هسته ای کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.