معاون حقوقی قوه قضائیه در مورد تبصره ماده 48 گفت: بنده در زمان تصویب مخالف بودم. تبصره ماده 48 ننگی برای قانون بود. در مرحله بعد خواستند لیست بدهند که اشتباه دیگر بود.

به گزارش جماران؛ معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: تصویب تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی مدنی ننگی برای قانون است و تصویب و سپس ارائه لیست وکلا نیز از جمله اشتباهاتی بوده که در این زمینه انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در مراسم تحلیف 245 نفر از کارآموزان وکالت گفت: وکیل کلمه مقدسی است و همه ما موظف هستیم این کلمه را پاس بداریم و وصف وکالت، کفایت و بسندگی است یعنی وکیل باید موجب اطمینان خاطر برای موکل باشد. 

وی افزود: این‌که گفته می شود قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت هستند و چنانچه یکی از این دو خدشه‌دار شوند عدالت خدشه‌دار می‌شود مهم است چراکه قاضی و وکیل هر دو به دنبال کشف حقیقت هستند.  

وی با اشاره به قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 92 گفت: مدل دادرسی عادلانه انتخاب شده که به معنی این است بر خلاف مدل کنترل جرم، حضور وکیل در همه فرآیند دادرسی مهم است.

مصدق گفت: در مواد 5، 45 و 190 آیین دادرسی کیفری حضور وکیل پیش بینی شده و امروز دیوان عالی کشور پرونده را چنانچه در تحقیقات مقدماتی وکیل حضور نداشته باشد، نقض می کند.  

معاون حقوقی قوه قضائیه خطاب به کارآموزان وکالت گفت: شما در حقیقت مسئولیت مهمی را قبول می‌کنید و خودتان باید نسبت به خدای خود نسبت به آن‌چه قسم یاد می‌کنید عهد ببندید. 

وی در مورد تبصره ماده 48 گفت: بنده در زمان تصویب مخالف بودم. تبصره ماده 48 ننگی برای قانون بود. در مرحله بعد خواستند لیست بدهند که اشتباه دیگر بود.

معاون حقوقی قوه قضائیه ادامه داد: امروز همه معتقدند طبق پیش‌بینی‌ها رانتی ایجاد شده که برای وکالت و قضاوت خوب نیست. زمانی که آقای رییسی ریاست قوه را پذیرفت از من خواست سریعتر در مورد این تبصره اقدام کنم. جالب است تبصره و اصل ماده باهم متفاوت است.

وی افزود: انتظار می رود که شما نیز ابتدا فرهنگ بهره‌مندی از نهاد وکالت را ترویج دهید و نقش و اهمیت مشورت با وکلا باید در جامعه بیشتر بازگو شود.

مصدق گفت: قوه قضائیه در هیچ جا راضی به تحقیر نهاد وکالت نیست بلکه از وکیل دفاع می‌کند. انتظار دیگر از شما تسلط به استدلال حقوقی است. اگر در پرونده‌ای حس می‌کنید حق با موکل نیست آن را از روز اول اطلاع دهید و قبول نکنید. 

وی افزود: انتظار جامعه و مسئولان کانون از شما ارتقای سطح علمی است البته آگاهی و توجه با هم تفاوت دارند. از طرفی از جامعه وکالت انتظار می رود تخلفات را در میان خودشان رسیدگی کنند.

معاون حقوقی قوه قضائیه با انتقاد نسبت به برخی شیطنت ها گفت:  یکی از برنامه های مهم قوه قضاییه این است که تصمیم جدی دارد با مفسدان جامعه برخورد کند. قوه در برخورد با مفاسد اقتصادی هیچ مرزی و یقه سفیدی را نمی شناسد.

مصدق افزود: در معاونت حقوقی قوه قضاییه نیز در همین راستا مکلف هستیم قوانینی را تدوین کنیم که در این مسیر حرکت کنیم. 40 کارگروه تخصصی تاسیس کردیم که وکلا، اساتید و حقوقدانان و قضات بازنشسته و شاغل در هر گروه حضور دارند. 

وی با تاکید بر نظرخواهی از جامعه وکلا در تصمیم گیری ها گفت: ما هیچ چیز محرمانه‌ای در معاونت حقوقی نداریم. یک سایت هم تعبیه کرده‌ایم که تا هفته آینده راه‌اندازی می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.