معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از تاثیر منفی تشدید تنش در خلیج فارس بر روند دستیابی به توافق داخلی در عراق، تاکید کرد سوق دادن این کشور برای رویارویی متقابل با جمهوری اسلامی ایران نتیجه ای ندارد و باعث بی ثباتی بیشتر با توجه به وضعیت پر تنش فعلی عراق می شود.

به گزارش جماران؛ معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد، امنیت عراق را برای خاورمیانه کلیدی دانست و نسبت به تلاش برخی برای کشاندن عراق به تقابل با ایران هشدار داد.

دیمیتری پولیانسکی روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت درباره ماموریت سازمان ملل متحد در عراق از مدرنیزه کردن بخش مالی و ارتقای سرمایه گذاری در این کشور استقبال کرد و افزود: امنیت عراق برای همه خاورمیانه کلیدی است.

وی افزود: به همین دلیل حمایت جامعه بین المللی از تمرکز دولت عراق برای بازسازی اقتصاد، گسترش بخش اجتماعی و کشاورزی اهمیت دارد.

معاون اول نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: یونامی(هیات همیاری سازمان ملل در عراق) برای آشتی ملی و برنامه های بازسازی اقتصادی عراق نقش مهمی ایفا می کند. ما از سیاست ثابت بغداد برای حفظ ارتباط خوب با شرکای منطقه ای و همسایگان خود استقبال می کنیم.

پولیانسکی بر گفت وگوی اربیل و منطقه کردستان عراق با بغداد تاکید کرد و گفت معتقدیم ارتقای این روابط می تواند امنیت را برای همه با توجه به تهدیدهایی که پس از داعش و تروریسم وجود دارد، مستحکم سازد.

وی تاکید کرد: ضروری است که همه بازیگران درگیر در مبارزه با تروریسم در عراق، حاکمیت دولت عراق را به رسمیت بشناسند و همه اقدامات خود را در هماهنگی با بغداد انجام دهند. در مبارزه با تروریسم و ثبات عراق باید به دولت این کشور کمک کرد.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: ما از نزدیک روند تقویت نیروهای مسلح عراق از جمله ادغام واحدهای بسیج مردمی را برای تأمین امنیت در کشور دنبال می کنیم.   فدراسیون روسیه تمام تلاش ممکن را برای پشتیبانی از تلاش های دولت عراق برای بازگرداندن کنترل بر سرزمین های تحت تصرف داعش و همچنین اطمینان از استقلال، وحدت و تمامیت ارضی عراق ادامه خواهد داد.

پولیانسکی با ابراز نگرانی از تاثیر منفی تشدید تنش در خلیج فارس بر روند دستیابی به توافق داخلی در عراق، تاکید کرد سوق دادن این کشور برای رویارویی متقابل با جمهوری اسلامی ایران نتیجه ای ندارد و باعث بی ثباتی بیشتر با توجه به وضعیت پر تنش فعلی عراق می شود.

وی از جامعه جهانی خواست تا از وقوع این سناریو جلوگیری کنند و اظها رکرد: ما نمی توانیم اجازه دهیم که یک بخش بی ارتباط با ژئوپلیتیک منطقه، موفقیت بزرگی را که در مبارزه با تروریسم حاصل شده است، تضعیف کند.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به دیدار وزیر خارجه این کشور با نماینده دبیرکل سازمان ملل در هیات همیاری عراق که در 29 ژوئیه در مسکو انجام شد، یادآور شد: در آن نشست، لزوم رسیدگی به همه بحران ها از طریق گفت‌وگو و تلاش جمعی مورد تایید قرار گرفت.

پولیانسکی خاطرنشان کرد: در این رابطه ما با همکاری همه شرکای منطقه ای و بین المللی علاقه مند به همکاری از طریق طرح خود برای امنیت جمعی در خلیج فارس همکاری خواهیم کرد.

وی در عین حال گفت ما بر این عقیده هستیم که تلاش های ما همراه با ماموریتی است که دبیر کل برای طراحی اقدامات اعتماد سازی در منطقه مطابق با قطعنامه 598 شورای امنیت در اختیار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.