وزیر امور خارجه آمریکا مواضع دولت این کشور را درباره احتمال دیدار رؤسای جمهور آمریکا و ایران مطرح کرد.

به گزارش جماران، مایک پمپئو، در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه فاکس ۵۹ درباره این که با توجه به تلاش‌های انجام شده در نشست جی۷، آیا ممکن است توافق هسته‌ای جدیدی با ایران انجام شود، با بیان این که ما سعی کرده‌ایم برخی کارهای ساده را انجام بدهیم گفت که اولی این است که اطمینان حاصل کنیم حکومت ایران که آن را بزرگترین حامی ترور می خواند، موجب ایجاد وحشت در سراسر دنیا نشود و ما به فعالیت‌مان دراین راستا ادامه می‌دهیم.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم که آن‌ها به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند. ما فشار زیادی اعمال کردیم تا مردم  ایران بتوانند مسیر حکومتشان را تغییر بدهند. این هدف و امید ما است. وقتی این کار را انجام بدهند، راه حلی جدید، تفاهمی جدید و توافق‌های جدیدی به وجود خواهد آمد. ما امیدواریم این اتفاق زودتر بیفتد. به نفع جهان است که چنین چیزی رخ بدهد و مهم‌تر از همه این باعث ایجاد امنیت برای مردم آمریکا می‌شود. این ماموریت و هدف ما است.

مایک پمپئو همچنین در گفت‌وگوی دیگری با شبکه ان.بی.سی راجع به این که آیا با توجه به شرط لغو تحریم‌های ایران پیش از مذاکره با آمریکا که از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران مطرح شد، آیا دیدار این دو طرف را برای دست‌یابی به راه‌حلی پیش‌بینی می‌کند یا نه، با طرح ادعاهایی علیه ایران مدعی شد: زمانی که ما روی کار آمدیم، ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای بود.[ایران] سامانه‌های موشکی‌اش را ارتقا می‌داد، قتل می‌کرد و کارزار ترور در سراسر جهان برپا می‌کرد و پولی را که دولت اوباما به آن داده بود در اختیار داشت. ما تمام آن را به هم‌ ریخیتم. ما از توافق[هسته‌ای] خارج شدیم که این توافق، راه دستیبابی ایران را به سلاح هسته‌ای فراهم می‌کرد.

وی در ادامه ادعاهایش افزود که ما از آن‌چه منابعی که دزدسالارها در تهران برای برانگیختن ترور در دنیا احتیاج دارند، می خواند، جلوگیری می‌کنیم. واقعا شما می‌توانید ببینید که آن‌ها باید برای تامین مالی تروریست‌ها از بین آن‌ها انتخاب کنند. این خوب است که ظرفیت آن‌ها برای به خظر انداختن مردم آمریکا کم شده است.

پمئپئو همچنین در اظهاراتی فرافکنانه گفت: ما واقعا بر رسیدن به یک حل‌وفصل متمرکزیم. ما می‌خواهیم ایران کشوری عادی باشد. ما می‌خواهیم مردم ایران در تغییر رفتار حکومتشان موفق باشند. وقتی آن‌ها این کار را انجام بدهند ما از نشستن بر سر میز مذاکره خرسند خواهیم بود. ما همچنین خواهان موفقیت مردم ایران هستیم. این تا زمانی که حکومتشان فعالیت‌های انقلابی‌اش را انجام بدهد، اتفاق نخواهد افتاد.

وی در ادامه درباره پیش‌شرط‌های مذاکره با ایران و آماده بودن شرایط مذاکره که دونالد ترامپ در نشست خبری با رئیس جمهور فرانسه به آن اشاره کرد، گفت: وقتی که رئیس جمهور به آن شرایط اشاره کرد، ما قبلا به وضوح گفته‌ایم که این شرایط چه چیزی هستند. وقتی که حکومت ایران به این شرایط پایبند باشد، ما امینت مردم آمریکا را تامین کرده‌ایم و این ماموریت ماست. این مجازات کسی نیست، تامین امنیت مردم آمریکا است. اگر این کار را انجام دهیم، خوشحال خواهیم بود که با ایران دیدار کرده و منابع و سرمایه مورد نیازشان برای کشوری موفق بودن را تامین کنیم.

به گزارش ایسنا، این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌شوند که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ،‌رئیس جمهور آمریکا در نشست جی‌۷ اعلام کرد که شرایط را برای دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا مهیا می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا نیز اظهار کرد که اگر شرایط درست باشد حاضر است این کار را انجام بدهد.

این در حالی است که رئیس جمهور ایران روز گذشته تاکید کرد که آمریکا اگر خواهان مذاکره با ایران است، ابتدا باید تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران را لغو کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.