دفتر نخست وزیر عراق در بیانیه ای خبر داد که عبدالمهدی در نشستی از انجام اقدامات لازم برای حفاظت از این مراکز و پیشگیری از تکرار حوادث اخیر و همچنین راهکارهای لازم برای تعامل با حوادث احتمالی سخن گفته است.

به گزارش جماران؛ نخست وزیر عراق بر آمادگی کشورش برای دادن پاسخ قاطع به هر گونه تجاوز از داخل یا خارج عراق، تاکید کرد.

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح روز سه شنبه در جلسه شورای  وزیران عراق گزارشی از آخرین تحولات سیاسی و امنیتی کشور و نیز نتایج تحقیقات در حال انجام حملات انجام شده به مراکز و انبارهای سلاح الحشد الشعبی در چند نقطه عراق ارائه کرد. 

دفتر نخست وزیر عراق در بیانیه ای خبر داد که عبدالمهدی در این نشست همچنین از انجام اقدامات لازم برای حفاظت از این مراکز و پیشگیری از تکرار حوادث اخیر و همچنین راهکارهای لازم برای تعامل با حوادث احتمالی سخن گفته است. 

عبدالمهدی به آمادگی کامل نیروهای مسلح برای دفاع از عراق، مردم، نهادهای دولتی و دفاتر دیپلماتیک در این کشور اشاره کرد و گفت: عراق آمادگی دارد که پاسخی قاطع با همه ابزارهای در اختیار، علیه هر گونه تجاوز داخلی یا خارجی بدهد. 

نخست وزیر عراق همچنین از تحرک جدی دیپلماتیک دولتش در حوزه کشورهای منطقه، عربی، منطقه ای، دوست و نیز جامعه بین الملل و در بالاترین سطح خبر داد که به گفته وی با هدف تشریح موضع بغداد و کسب همراهی منطقه ای و جهانی  با این موضع عادلانه و سیاست مبتنی بر حمایت از صلح و ثبات عراق انجام می شود. 

بیانیه حاکی است که شورای وزیران در این جلسه حمایت قاطع خود را از مواضع فرمانده کل نیروهای مسلح و تلاش وی در مدیریت بحران و دفاع از استقلال و حاکمیت ملی عراق و نیز رد تنش زایی و سیاست قطب گرایی در منطقه و بکارگیری خاک عراق برای تعدی به دیگران تاکید کرده است. 

در پی تکرار حملات به مراکز الحشد الشعبی در نقاط مختلف عراق، سران عراق (رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس پارلمان) دوشنبه شب نشستی با مدیران و فرماندهان ارشد سازمان الحشد برگزار کردند. 

برخی از نمایندگان پارلمان عراق، نخست وزیر و رهبران ارشد این کشور را به مماشات با حوادث اخیر برای پرهیز از بروز تنش با آمریکا متهم کرده اند. 

طی یک ماه گذشته چهار انبار سلاح  الحشد الشعبی عراق در معرض انفجار قرار گرفته است که بسیاری از ناظران احتمال حادثه بودن آن را نفی و بر عمدی و مشکوک بودن این رویدادها بویژه تکرار آن تاکید می کنند.

برخی ناظران و مسوولان عراقی این حملات را کار آمریکا و اسراییل و از طریق حملات هوایی با پهپاد دانسته بودند.

در آخرین مورد نیز یکشنبه شب دو هواپیمای بدون سرنشین به یک مقر الحشد الشعبی در نزدیک مرز سوریه در استان الانبار شلیک کردند که طی آن دو نیروی الحشد از جمله یک فرمانده میدانی به شهادت رسید و دو خودروی این نیرو نیز منهدم شد.

سازمان الحشد الشعبی عراق در اطلاعیه ای به صراحت اعلام کرد که حمله یاد شده از سوی هواپیماهای بدون سرنشین اسراییل و با پوشش هوایی نیروهای آمریکایی (مستقر در عراق تحت پوشش ائتلاف مدعی مبارزه با داعش ) انجام شد.

در این اطلاعیه تصریح شده است که حمله هواپیماهای بدون سرنشین اسراییل  با پشتیبانی هوایی نیروهای آمریکایی و یک بالون تجسسی در جاده عکاشات - القائم 15 کیلومتری مرز سوریه صورت گرفته است.

برغم تاکید برخی مقامات سیاسی و نظامی عراق مبنی بر همکاری آمریکا و اسراییل در تجاوز هوایی به این کشور، پنتاگون بار دیگر دست داشتن در این حملات را تکذیب کرد.

وزارت جنگ آمریکا (پنتاگون) روز سه شنبه در اطلاعیه ای بار دیگر مدعی شد که واشنگتن هیچگونه نقشی در انفجارهای پیش آمده در مراکز و انبارهای مهمات الحشد الشعبی عراق نداشته است.

اطلاعیه که در رسانه های عراقی بازتاب یافته است، افزود که نیروهای آمریکا هیچ گونه عملیات بمباران و یا حمله دیگری که منجر به انفجار در انبارهای مهمات در عراق شده باشد، انجام نداده اند.

پنتاگون بدون اشاره به دخالت های مکرر در امور داخلی عراق و تحرکات نظامی خودسرانه که منجر به احضار کادار آمریکا در بغداد به وزارت امور خارجه شد گفت که آمریکا از حاکمیت ملی عراق حمایت می کند.

آمریکایی ها که در سال 2011 بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک عراق شده بودند، سه سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.

با این همه پس از اعلام پایان نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق در اوایل آذرماه سال 96، بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان که عمدتا نیروهای آمریکایی هستند، شده اند.

این مطالبات در هفته های اخیر و پس از انفجارهای مشکوک در انبارهای مهمات الحشد الشعبی ابعاد تازه تری  یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.