پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد:

محکومیت چند متهم امنیتی به حبس

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: با حمایت سرویس های بیگانه در کشور فعالیت جاسوسان ادامه دارد اما اشراف اطلاعاتی در کشور موجب عقیم ماندن عملیات آنها شده است بدون اینکه توفیقی داشته باشند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی قوه قضائیه گفت: رسیدگی به اتهامات و مجازات یقه سفیدها در اولویت است و با قاطعیت انجام می شود.

غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در نهمین نشست خبری خود ضمن گرامیداشت هفته دولت و تبریک به قوه مجریه و دولت افزود: در موضوع مبارزه با فساد، قوه مجریه و مقننه را کنار خود می دانیم و معتقدیم این مهم نیازمند عزم ملی است و از سوی دیگر نیازمند قانون خوب، مجری پاکدست و قاضی شجاع هستیم و تا زمانی که این سه مورد دست به دست هم ندهند، مبارزه با مفاسد به خوبی محقق نمی شود.

وی اضافه کرد: با پیشگامی این قوه شاهد همکاری سایر قوا هستیم و افق روشنی برای مبارزه با فساد پیش رو می بینیم.

اسماعیلی گفت: همگان و به ویژه مدیران به موجب قانون موظف هستند اگر در مجموعه خود با جرم و فساد مواجه شدند، حتما برحسب مورد به دادگستری، سازمان بازرسی یا دیوان عدالت اداری گزارش دهند و از همه گزارش دهندگان حمایت می کنیم و برحسب مورد تشویق می شوند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: منظور از گزارش، گزارش به مراجع قضایی ذیربط و ذیصلاح است تا در صورت اثبات مجازات قانونی اعمال شود.

وی اظهار داشت: نه قانون نه شرع و نه اخلاق به ما اجازه نمی دهد که مفاسد ادعایی را در رسانه ها و فضاهای مجازی منتشر کنیم و موضوعاتی که مراجع قضایی در مورد آنها رای صادر نشده است نباید علنی و رسانه ای شود.

استفاده از رانت اطلاعات و اخبار قبیح است

سخنگوی قوه قضائیه گفت:‌ همانطور که در مفاسد اقتصادی استفاده از رانت را قبیح می دانیم، در حوزه اطلاع رسانی نیز این مسأله را تقبیح می کنیم. استفاده از رانت اطلاعات و اخبار قبیح است و زیبنده نیست.

اسماعیلی ادامه داد: مردم به عنوان صاحبان اصلی این روزها شاهد عزم جدی قوه قضائیه در برخورد با انواع مفاسد به ویژه مفاسد اقتصادی هستند و این حرکت امید و نشاط را به جامعه بازگردانده است و بار مسئولیت همکاران ما را روز به روز سنگین تر می کند.

وی افزود: در هر مورد که گزارش فساد دریافت شود، رسیدگی می کنیم و بعد از آن نتیجه را از طریق رسانه ها به اطلاع مردم می رسانیم زیرا دانستن را حق مردم می دانیم.

اسماعیلی گفت: رسانه ها نیز حق دارند در مقام مطالبه گری و اطلاع رسانی، فرایند پرونده ها را از قوه قضائیه سوال کنند تا اطلاعات صحیح منتشر شود.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: قوه قضائیه هیچگونه فساد بی قانونی و بی عدالتی را در جامعه برنمی تابند و برای اجرای قانون و عدالت هیچ خط قرمزی را نمی شناسند.

وی با اشاره به روز هشتم شهریور ماه و روز مبارزه با تروریسم افزود: تروریست ها ١٧ هزار هموطن ما را به شهادت رساندند و مردم و قوای سه گانه کشور ما قربانی تروریسم هستند.

اسماعیلی با اشاره به اخبار امنیتی و اقدامات مقابله با تروریسم گفت: یک ماه قبل خبری را اعلام کردم در ارتباط با یکی از عناصر وابسته انگلیس و از وابستگان به بریتیش کانسیل و در آن زمان حکم قطعی نبود و نام اعلام نشد اما کسانی که وابسته به این فرد بودند، متوجه شدند.

حکم ارس امیری جاسوس فرهنگی

وی ادامه داد: ارس امیری به واسطه ارتباط با بریتیش کانسیل و نفوذ فرهنگی در جامعه ما از طریق هنر و اقدامات براندازانه‌ای که در این مسیر انجام می‌داد، مورد شناسایی قرار گرفت و در دادگاه انقلاب محاکمه شد و به تحمل ۱۰ سال حبس و ۲ سال محرومیت اجتماعی محکوم شد. اخیراً حکم این عنصر وابسته در دادگاه به قطعیت رسیده است.

حکم علی جوهری جاسوس موساد

اسماعیلی گفت: علی جوهری، جاسوس رژیم صهیونسیتی به جرم ارتباط با موساد در سال های متمادی و انجام ملاقات در هند، سریلانکا و دیگر کشورها با این سرویس‌ها ارتباط داشته و حتی به سرزمین‌های اشغالی مسافرت کرده و ماموریت پیدا کرده بود که در حوزه فعالیت های اطلاعاتی به ویژه در حوزه عمرانی و تونل سازی و قرارگاه خاتم برای سرویس موساد جاسوسی کند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: جوهری به تحمل ۱۰ سال حبس بابت جاسوسی و ۲ سال حبس بابت تحصیل مال نامشروع و استرداد مبالغ دریافتی از سرویس جاسوسی محکوم شد.

حکم انوشه آشوری جاسوس موساد 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: فرد سوم انوشه آشوری فرد دوتابعیتی است که به سرویس جاسوسی موساد متصل شده،  امکانات گرفته و اطلاعات اشخاص بسیاری را داده بود.

وی افزود: آشوری به ۱۰ سال حبس بابت جاسوسی و ۲ سال حبس بابت تحصیل مال نامشروع و استرداد ۳۳ هزار یورو مبالغ مکشوفه محکوم شد.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: با حمایت سرویس های بیگانه در کشور فعالیت جاسوسان ادامه دارد اما اشراف اطلاعاتی در کشور موجب عقیم ماندن عملیات آنها شده است بدون اینکه توفیقی داشته باشند.

ورود سازمان بازرسی به موضوع اردوگاه شهید باهنر

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اردوگاه شهید باهنر گفت: سازمان بازرسی کل کشور در مورد این اردوگاه ورود و گزارشی تهیه کرده است.

وی ادامه داد: این گزارش اخیراً تهیه و واصل شده است و مبتنی بر آن اقدام خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه هفته آینده به استان زنجان خواهد رفت

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر اخیر رئیس قوه‌قضائیه به استان کردستان و مصوبات جلسات شورای عالی قضایی در این استان گفت: رئیس قوه‌قضائیه سفرهای استانی بسیاری داشته است و در هفته آینده به استان زنجان خواهد رفت. در آخرین سفر به استان کردستان سه جلسه شورای عالی قضایی برگزار شد.

وی افزود: قرارمان بر این است که این سفرها خروجی مطلوب برای استان مربوطه داشته باشند. همه مشکلات مورد بررسی قرار گرفت و برای حل آنها تصمیماتی گرفته شد. به عنوان نمونه ۶۰ میلیارد تومان برای برون رفت از تنگناهای این استان از مشکلات اختصاص یافت.

اسماعیلی اضافه کرد: در سفر به استان کردستان سالن تشریح پزشکی قانونی این استان مشکل داشت که در همان جا دستور داده شد مشکل برطرف شود و تصمیماتی نیز در مورد مشکلات سازمان زندان‌های استان اتخاذ شد.

صدور کیفرخواست ۲ نماینده مجلس

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو نماینده مجلس و بازداشت رئیس ایران خودرو افزود: در پرونده شرکت خودرویی هنوز رأی صادر نشده و در حال رسیدگی است. دادگاه یک جلسه برگزار کرده است و جلسات بعدی هم بزودی برگزار خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: همه باید داوری را به دادگاه بسپاریم و تا زمانی که دادگاه رای صادر نکرده است، پیش داوری نکنیم.

اسماعیلی یادآور شد: متاسفانه خبر منتشر شد و ما هم مجبور شدیم بدون ذکر نام اطلاع‌رسانی کنیم اما برخی رسانه‌ها عکس منتشر کردند.  

وی ادامه داد: این پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه رفته است و باید ببینیم دادگاه کسی یا کسانی را محکوم می‌کند یا خیر و این پرونده ناظر به خودروسازان داخلی و نحوه فروش خودرو و افزایش قیمت خودروهاست.

اعترافات منتسب به افراد مرتبط با پرونده اکبر طبری صحت ندارد

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پرونده اکبر طبری گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. ۱۵ نفر بازداشتی دارد و مطالبی که از اعترافات و بازجویی‌های منتسب به این افراد نقل شده است، صحت ندارد.  

وی تصریح کرد: در برخورد با مفاسد بارها اعلام کردیم خط قرمزی نمی‌نشناسیم و اگر اتهامی متوجه هر فرد در هر رده و مقامی باشد، رسیدگی می کنیم و نتیجه اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره توقیف کشتی ایرانی گفت: قطعا آنچه برای کشتی جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد، دزدی دریایی و مغایر با قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل بود.

وی ادامه داد: هیچ اتهامی به این کشتی و خدمه آن از نظر حقوقی نتوانستند وارد کنند و این برخلاف آن چیزی بود که در مورد کشتی انگلیسی در آب های سرزمینی ما رخ داد؛  ایجاد ترافیک در آب ها، خسارت به لنج ایرانی و سرنشینان آن و خاموش کردن سرویس‌ها طبق مقررات بین المللی تخلف و جرم بود که کشتی انگلیسی مرتکب شد.  

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: ما مطالبه گر دریافت غرامت و خسارت برای توقیف کشتی ایرانی هستیم.

دستگیری ۵ فرد در خصوص پرونده ایران خودرو

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا معاون فروش ایران خودرو نیز جزء متهمان دستگیر شده این پرونده است یا خیر گفت: برای هیچ شخصی مصونیت قائل نیستیم و خط قرمز نمی‌شناسیم.  

وی ادامه داد: این پرونده تا کنون 5 متهم دارد که ٢ نفر آزاد و ٣ نفر بازداشت هستند و روند تحقیقات در حال انجام است و اینکه افراد دیگری تحت تعقیب قرار می‌گیرد یا خیر مشخص نیست و بستگی به فرایند تحقیقات دارد.

توضیحات دولت در شفاف شدن پرونده بانک مرکزی اثرگذار است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده بانک مرکزی و عراقچی و اظهارات وی مبنی بر اینکه آنچه انجام دادیم، دستور دولت بود و سخنگوی دولت نیز این موضوع را تایید کرده  و اینکه سخنگوی دولت رئیس سازمان خصوصی‌سازی را هم فردی پاکدست عنوان کرده است، گفت: در ارتباط با پرونده بانک مرکزی معتقدیم قطعا توضیحات دولت در شفاف شدن این پرونده اثرگذار است و استقبال می‌کنیم اما نه از مجرای رسانه‌ها.  تقاضا داریم دولت توضیحات مکتوب خود را به دولت ارائه دهد منتهی داوری را به دادگاه بسپاریم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره نهاد اعمال کننده محدودیت برای رئیس دولت اصلاحات گفت: مثل این که برخی اسامی بناست نقل محافل همه جلسات باشد در حالی که ما مملکتی با 82 میلیون نفر داریم.  

وی تصریح کرد: یکسری از تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه شورا و بخش دیگر درباره روحانیون در دادسرای ویژه روحانیت اتخاذ می‌شود.

 

اسماعیلی اضافه کرد: من سخنگوی قوه‌قضائیه هستم و این موضوعات به تشکیلات قوه قضائیه برنمی‌گردد و اگر قرار است سوال شود به کسانی که مرتبط هستند مراجعه کنید.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اظهارات مازیار ابراهیمی گفت: باور کنید انگلیس خبیث و بی بی سی دلش به حال مردم و جامعه ما نسوخته است و در پازلی که آنها طراحی می کنند، بازی نکنیم. اعلام کردیم اگر این فرد از ضابطان شکایت دارد قوه قضائیه رسیدگی می کند اما اینکه این فرد تا زمانی که در کشور بود چنین ادعایی نداشت و اکنون تحت تاثیر رسانههای بیگانه اظهاراتی دارد و مطالبی عنوان میکند او نیز بداند که آنها دلشان به حال او هم نسوخته است و اهداف فریبکارانه خود را تعقیب می کنند.

اسماعیلی اضافه کرد: در خصوص این موضوع توضیحات تکمیلی را همانگونه که وزیر اطلاعات وعده داده اند اعلام خواهند کرد.

پرونده رییس سازمان تدارکات پزشکی در مرحله تحقیقات مقدماتی است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر گفت: اصل خبر را تایید می‌کنیم. به لحاظ برخی تخلفات در واردات دارو با ارز دولتی و گران‌نمایی دارو و فروش برخی داروها با نرخ آزاد در بازار پرونده‌ای تشکیل و اخیراً افراد بازدشت شده اند.

وی با تاکید بر سلامت مردم افزود: در این ارتباط تعدادی افراد بازداشت شدند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در این پرونده و سایر پرونده های دارویی اهتمام به رسیدگی جدی داریم.

نتیجه کارشناسی پرونده آسمان تا پایان هفته اعلام می شود

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت حادثه سقوط هواپیمای آسمان گفت:موضوع اطاله دادرسی جزو دغدغه‌های ماست و به عنوان یک چالش با آن مواجه هستیم و در دوره تحول برای بخش‌های مختلف از جمله اطاله دادرسی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است. در سوانح هوایی اقدامات مربوط به مسائل هوایی و بررسی جعبه سیاه است که نسبتا زمان طولانی است.  

اسماعیلی گفت: پرونده مدتی در دادسرای اصفهان بود و بعد از آن به تهران ارجاع شد. طبق پیگیری‌ها غیر از اطلاعات جعبه سیاه، درباره علت حادثه کارشناس اولیه نظر داده است و هم خانواده جانباختگان و هم متولیان حوزه‌های مربوط در هواپیمایی آسمان و کشوری و هواشناسی نسسبت به نظریه کارشناس اعتراض شدید داشتند. پرونده به هیات کارشناسی سه نفره ارجاع شده و هیئت کارشناسی وعده داده است نظریه کارشناسی خود را تا پایان این هفته درباره مقصران حادثه اعلام کنند.

 انتخاب قاضی ویژه برای پرونده زمین‌خواری هفت‌سنگان قزوین

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده زمین‌خواری هفت‌سنگان قزوین گفت: شخصیت حقوقی تعاونی مسکن غیر از دادگستری است و ممکن است عضو بیرونی هم داشته باشد بنابراین این موضوع مربوط به دادگستری نیست و مربوط به افراد است و شخصیت حقوقی دادگستری با تعاونی مسکن متفاوت است. قاضی ویژه‌ای انتخاب شده است و اگر به این نتیجه برسیم که این واگذاری خلاف واقع انجام شده است، هیچ مماشاتی نخواهیم کرد.

بازداشت حداقلی سیاست قوه‌قضائیه است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعلام مخالفت رئیس قوه قضائیه با بازداشت دو نمانیده مجلس گفت: رئیس قوه‌قضائیه بارها اعلام کرده اند که بازداشتی‌ها باید حداقلی و در موارد ضروری باشد و اختصاص به این فرد و آن فرد ندارد و به عنوان یک سیاست در راستای کاهش جمعیت کیفری این مسئله عنوان شده است. 

اسماعیلی اضافه کرد: بازداشت حداقلی سیاست قوه‌قضائیه است و این سیاست را می‌توان به پرونده‌های مختلف تعمیم داد. در این پرونده و همه پرونده‌ها سیاست رئیس قوه قضائیه رسیدگی قاطع و در کنار آن استقلال قاضی است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور گفت: قبلاً اشاره شده است و در این هفته که گرامیداشت خدمات دولت است پاسخ به این سوال را برای جلسات بعد بگذاریم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سخنگوی کمیسیون اصل نود درباره فساد در  طراحی خودرو سمند گفت: این گزارشی را  دیده این اما در این ارتباط برای مراجع قضایی گزارشی واصل نشده است و چنانچه گزارش و مستندات واصل شود، حتما رسیدگی می ‌شود و فعلا پرونده‌های خودرویی ناظر به بخش‌های دیگر است.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخیراً یکی از نمایندگان مجلس بحث رسیدگی به فساد در فوتبال را مطرح کرده است و اینکه آیا گزارشی در این خصوص دریافت شده است یا خیر گفت: در ارتباط با برخی از فوتبالیست‌ها و قراردادها و شرط‌بندی‌ها پرونده‌هایی داریم اما اینکه فساد سازمان یافته و مشخص مدنظر باشد، اگر این نماینده گزارش بدهد بررسی می کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره سگ گردانی در شهر گفت: برخورد قوه قضائیه تابع قوانین و مقررات است. هر جا آسیبی به مردم وارد شود، ضوابط و مقررات قانونی ملاک است و هر گاه فعل ارتکابی با یکی از موازین قانونی انطباق داشته باشد، ورود می‌کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره صوت منتشر شده از عکاس بازداشت شده در بازداشتگاه گفت: بارها گفته ایم که زندانیان اجازه دارند با افراد و وابستگان خود تماس بگیرند و ما به لحاظ قانونی اجازه برقراری تماس به آنها را می دهیم.

وی ادامه داد: در این رهگذر ممکن است اکاذیبی ادعا شود اما رسیدگی و نگهداری‌های ما در چهارچوب ضوابط قانونی است.

اسماعیلی اضافه کرد: وقتی با بسیاری از کسانی که بازداشت هستند صحبت کنید، حتی کسانی که محموله سنگین قاچاق مواد مخدر داشته اند، می‌گویند بی‌گناه هستیم. آیا می‌توان این قدر به ادعای متهم اعتبار بخشید؟ با این حال یکایک ادعاها در فرایند قانونی رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره نامه آیت الله آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه به آیت الله یزدی و ورود مدعی العموم به این موضوع گفت: امور مربوط به روحانیت به عهده قوه قضائیه برنمی گردد و تشکیلات قضایی مختص خود را دارد و من سخنگوی قوه قضائیه هستم.

وی افزود: مباحث مربوط به حوزه روحانیت در دادسرا و دادگاه اختصاصی رسیدگی می‌شود.

ورود قوه قضائیه به بحث خصوصی سازی خواست عمومی است

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی سازی گفت: از سابق پرونده های متفاوتی در حوزه خصوصی سازی مطرح شده بود و اخیرا ۱۰۰ نماینده مجلس نامه امضا کردند و از رئیس قوه قضائیه خواستند در این مورد بررسی شود که سازمان بازرسی گزارش داده و دیوان محاسبات هم به همین شکل ورود کرده است.

وی ادامه داد: فرآیند خصوصی سازی طبق اصل ۴۴ قانون لازم الاجراست و دولت از حوزه تصدی گری به حوزه سیاست گذاری و حمایت از بخش خصوصی باید برود.

اسماعیلی گفت: در کنار این موضوعات اعتراضات کارگری را هم داریم که ایجاب کرد به صورت جدی موضوع خصوصی سازی مورد توجه قرار گیرد که در دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال حاضر با جدیت رسیدگی می شود.

وی ادامه داد: این پرونده ابعاد گسترده ای دارد و یکایک موارد باید رسیدگی شود چراکه ورود قوه به بحث خصوصی سازی به خواست عمومی تبدیل شده است.

هیچ گندم آلوده ای وارد سبد غذایی خانواده ها نشده است

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده ای که گفته شده در استان گلستان مواد آلوده به محموله های گندم اضافه شده بود، گفت: در این پرونده چند نفر بازداشت شدند که خوشبختانه اقدام قوه قضاییه به موقع بود و هیچ گندم آلوده ای وارد سبد غذایی خانواده ها نشد.

وی افزود: ١۴ کامیون بررسی و تایید شد و در این پرونده چند نفر از مسئولان ذی ربط بازداشت شدند و باید به این موضوع توجه کرد که این یک اقدام خیانت کارانه بود.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته شده اقدامات دو نماینده مجلس خارج از حیطه وظایف نمایندگی نبوده و اینکه نماینده سومی نیز دخیل بوده است، گفت: ما پرونده قضایی خود را داریم و متهمان آن هم مشخص است و افراد دیگر وقتی اطلاعاتی می‌دهند، خوب است توضیحات تکمیلی را از همان افراد بپرسید. ما قرار نیست نسبت به ادعاهای دیگران به عنوان سخنگوی قوه‌قضائیه توضیح بدهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.