معاون رییس جمهوری با بیان اینکه ۳۸ درصد دختران کشور ما قبل از انقلاب از تحصیل بازمانده بودند، اضافه کرد: این آمار در زمان حاضر به کمتر از ۴ درصد رسیده است هرچند دختران بازمانده از تحصیل سه تا چهار برابر پسران هستند.

به گزارش جماران؛ معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: نگاه دولت دوازدهم و این معاونت، عدالت جنسیتی و دسترسی زنان و مردان به فرصت های پیشرفت در بخش های مختلف از جمله آموزش و پرورش، بهداشت، ورزش و اقتصاد است.

معصومه ابتکار روز دوشنبه در جلسه هم اندیشی بانوان فرهیخته و تاثیرگذار استان اصفهان در سالن اجتماعات استانداری افزود: این عدالت جنسیتی برگرفته از نگاه اسلامی، قرآنی و توحیدی و سیره پیامبر(ص) و ائمه است و از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی به شمار می آید.

وی با اشاره به برخی نگاه های متحجرانه به زنان اضافه کرد: عده ای به امام خمینی(ره) می گفتند که اجازه ندهید زنان در مجلس باشند اما شجاعت و نگاه امام در برداشتی که از فقه داشتند، همه این مسائل را پاسخ داد و راه را برای پیشرفت زنان در ایران باز کرد.

ابتکار با تاکید براینکه نگاه امام به زنان، تحول بزرگی به همراه داشت، تصریح کرد: ما باید به دنبال توان افزایی در بین زنان در بخش های مختلف از جمله در امور اشتغال و عرصه سیاسی باشیم.

وی با اشاره به تعیین شاخص های عدالت جنسیتی در ۲ سال گذشته توسط معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در یک و نیم سال گذشته قراردادهایی با استانداران برای تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان ها منعقد شد و تاکنون در هشت استان این سند رونمایی شده است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه ۳۸ درصد دختران کشور ما قبل از انقلاب از تحصیل بازمانده بودند، اضافه کرد: این آمار در زمان حاضر به کمتر از ۴ درصد رسیده است هرچند دختران بازمانده از تحصیل سه تا چهار برابر پسران هستند.

ابتکار با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای ورزشی برای بانوان تصریح کرد: ما به حجاب اعتقاد داریم بنابراین باید برای توسعه فضاهای ورزشی مورد نیاز بانوان با هدف جلوگیری از گسترش بیماری های جسمی و روانی در بین آنها، اقدام بیشتری کنیم.

وی از شهرداری ها، شوراهای اسلامی و آموزش و پرورش خواست تا برای توسعه فضاهای ورزشی برای دختران و بانوان اقدام بیشتری کنند.

ابتکار با بیان اینکه برخی مدارس مذهبی دختران با مناسب سازی مدرسه در کار خود موفق عمل کرده اند، خاطرنشان کرد: بر اساس حکم شرعی می توان در مدارسی که هیچ نامحرمی وجود ندارد، دختران بدون حجاب باشند و در شرایط مناسب ورزش کنند.

معاون رییس جمهوری همچنین با تاکید براینکه نباید حجاب را فقط در برخوردهای سلبی دید، گفت: اینکه بطور مرتب تذکر و هشدار در این زمینه داده شود هیچ اثری ندارد و تجربه ۴۰ سال گذشته نیز این موضوع را نشان داده است زیرا حجاب، ماهیت فرهنگی است و باید با آن بصورت فرهنگی برخورد کرد.

وی، توان افزایی را یکی از اولویت های معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده دانست و افزود: برای زنان سرپرست خانوار، طرحی با وزارت کار داریم و با همکاری جهاد دانشگاهی، تجربه موفقی در زمینه مشاغل خانگی نوین کسب شد.

به گفته وی، از تسهیلات پایدار روستایی در سال گذشته، ۴۱ درصد آن را زنان روستایی دریافت و در زمینه ایجاد کسب و کار و بنگاه ها نسبت به مردان بهتر عمل کردند.

وی همچنین با اشاره به هفته دولت گفت: دولت یازدهم در شرایط سختی کار خود را شروع کرد و دولت دوازدهم نیز با شرایط ویژه ای و فراز و نشیب های اقتصادی و سیاسی همراه بود.

ابتکار با بیان اینکه تحریم های یکجانبه آمریکا و جنگ و تروریسم اقتصادی علیه کشورمان به راه افتاده است، افزود: فضای جنگ روانی علیه مردم توسط برخی رسانه ها و فضای دیجیتال با هدف به زانو درآوردن آنها ایجاد شده است تا تجربه مردم سالاری دینی در عصر معاصر به عنوان گزینه مناسب برای نسل آینده مطرح نشود.

وی با تاکید براینکه راه دشواری را در پیش رو داریم، تصریح کرد: دولت همه تلاش خود را برای کنترل تورم و تامین معیشت مردم در این وضعیت خاص می کند بطوریکه رشد تورم مهار شده و با اینکه تحریم ها، مشکلاتی برای تولید و اقتصاد ما ایجاد کرده، امید در جامعه شکل گرفته و فضای جدیدی در مناسبات بین المللی برای ما به وجود آمده است.

استاندار اصفهان نیز در این نشست با تاکید براینکه همه بانوان شاغل و خانه دار را عضو دولت می دانم، گفت: یکی از سیاست های اصلی دولت تدبیر و امید، پرداختن به مسائل زنان است.

عباس رضایی با بیان اینکه نباید نگرانی درباره نسبت جنسیت وجود داشته باشد، افزود: ما هنوز در ابتدای کار هستیم اما شروع کار باید درست باشد.

وی با بیان اینکه تعدادی از معاونان فرمانداران و بخشداران استان اصفهان از بانوان هستند، اظهار داشت: زنان باید به توانمندی خود اعتقاد داشته باشند و توانمندتر شوند هرچند صرف گرفتن مدرک تحصیلی به معنی توانمندی نیست.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه حذف زنان از توسعه پایدار باعث نقص آن می شود، خاطرنشان کرد: تصمیم گیری برای بانوان باید با حضور آنها باشد زیرا مردان می توانند درک خوبی از نیازهای آنها داشته باشند.

وی همچنین گفت: با توجه به محرومیت ها و تبعیض های تاریخی نسبت به زنان معتقدم تا اطلاع ثانوی تبعیض مثبت پذیرفته شود هرچند نگاه جنسیتی به همه مسائل در درازمدت درست و به سود زنان نیست.

رضایی افزود: ما به تعادل نیاز داریم تا به برخی از بیماری های اجتماعی غرب مبتلا نشویم هرچند برخی از پیشرفت ها در غرب را باید ستایش کرد.

استاندار اصفهان، برخی از اقدام های این مجموعه را در راستای تلاش برای گسترش عدالت جنسیتی در دریافت خدمات و امکانات، افزایش توان معرفت اندوزی و کسب علم و ارتقای ضریب سوادآموزی در زنان و دختران دانست و اظهار داشت: در جلسه های شورای آموزش عمومی و آموزش و پرورش استان در باره بازگرداندن زنان و دختران بازمانده از تحصیل به سواد آموزی تاکید بسیار شده است.

وی، تحکیم بنیان خانواده، توان افزایی برای تاب آوری در زندگی، اشتغال و کارآفرینی در روستاها، ترویج آموزش پیش از ازدواج و مهارت زندگی و توان افزایی تشکل های فعال زنان را نیز از اقدام های استانداری اصفهان در این زمینه خواند و افزود: باید در تعمیق باورها و ارزش های دینی و توسعه مراکز فرهنگی و ورزشی برای بانوان کار بیشتری انجام داد.

وی با بیان اینکه سرطان سینه یکی از مسائل اصلی در بین زنان است، ادامه داد: لازم است بخشی از پایان نامه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره این موضوع باشد.

استاندار اصفهان، ایجاد نشاط و افزایش ضریب پُست های مدیریت زنان در استان را نیز از دیگر اقدام های این مجموعه برشمرد و تصریح کرد: از آموزش و پرورش استان خواسته ام تا سال آینده دست کم مدیران پنج ناحیه از بانوان باشند.

در این جلسه، تعدادی از مسئولان دستگاه های اجرایی و فعالان تشکل های مردمی به نمایندگی از بانوان استان اصفهان به بیان نظرها و مشکلات خود پرداختند.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده روز دوشنبه برای حضور در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک، دیدار با بانوان فرهیخته استان و شرکت در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان به اصفهان سفر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.