بسیاری از نشریات و مطبوعات مشهور و معتبر جهانی اقدام اخیر امریکا و انگلیس و برخی دیگر از کشور‌ها در جهت تشکیل ائتلاف ضدایرانی را محکوم به شکست دانسته و آن را یک شوی تبلیغاتی برای جبران شکست‌های خود در مواجهه با ایران عنوان کرده‌اند.

به گزارش جماران؛ روزنامه جوان نوشت: شکست غرب از حوزه تحریم، اجماع‌سازی و پروژه حمله نظامی علیه جمهوری اسلامی به حوزه دریایی نیز کشیده شده است و این بار امریکا و برخی از کشور‌های اروپایی و منطقه‌ای به صرافت افتاده‌اند تا مانع از تثبیت قدرت ایران در منطقه تنگه هرمز و برخورد قانونی با ناو‌ها و کشتی‌های خود در این منطقه شوند.

قریب یک ماه و اندی از تلاش غرب برای ایجاد ائتلاف دریایی علیه ایران می‌گذرد و منابع متعددی علت عدم تشکیل چنین ائتلافی را اهداف ضدایرانی دولت امریکا عنوان کرده‌اند، آن هم در شرایطی که امریکا طی روز‌های گذشته تبلیغات فراوانی مبنی بر مشارکت کشور‌های زیادی در طرح تشکیل ائتلاف دریایی برای تسهیل کشتیرانی در خلیج فارس منتشر کرده است. تلاش برای تشکیل ائتلاف زمانی شکل جدی به خود گرفت که جمهوری اسلامی ایران نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» را به دلیل عدم رعایت مقررات توقیف کرد؛ اقدامی که با تحسین بسیاری از کشور‌ها همراه شد و آن را دلیلی بر اقتدار روزافزون ایران در عرصه دریایی دانستند و غرب را تحقیر شده نامیدند. پس از توقیف این کشتی توسط ایران نشستی به دعوت بریتانیا در منامه و با حضور نمایندگان امریکا و چند کشور اروپایی برگزار شد که هدف آن تلاش برای تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس عنوان شده بود. در بخشی از بیانیه این نشست که توسط وزارت‌خارجه بحرین منتشر می‌شود، آمده است: «هدف از این اقدام بحرین، ایفای نقش برای کمک به برقراری امنیت و ثبات منطقه به دلیل خطراتی است که در سایه اقدامات ایران، منطقه را تهدید می‌کند و خطری بزرگ برای دریانوردی و هوانوردی در منطقه است.» طبق گزارش خبرگزاری بحرین (بنا) در این بیانیه همچنین تأکید شده است که این نشست «فرصتی برای رایزنی و تبادل دیدگاه کشور‌ها درباره دستیابی به راهکار‌هایی جهت مقابله با خطر ایران و تضمین آزادی کشتیرانی در این منطقه راهبردی است.»

ائتلاف فرو می‌پاشد

در همین رابطه بسیاری از نشریات و مطبوعات مشهور و معتبر جهانی اقدام اخیر امریکا و انگلیس و برخی دیگر از کشور‌ها در جهت تشکیل ائتلاف ضدایرانی را محکوم به شکست دانسته و آن را یک شوی تبلیغاتی برای جبران شکست‌های خود در مواجهه با ایران عنوان کرده‌اند، به عنوان نمونه نشریه گلوبال تایمز در گزارشی ائتلاف دریایی علیه ایران را بسیار آسیب‌پذیر و غیرقابل تحقق عنوان کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «در بحبوحه تنش‌ها با ایران، امریکا قصد دارد از فشار حداکثری و یک ائتلاف دریایی برای تسلیم کردن ایران استفاده کند، اما تنها شماری از کشور‌ها به این تبلیغات واشنگتن پاسخ داده‌اند. امریکا، ایران را به حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس متهم کرده، اما هیچ گونه شواهد متقاعد کننده‌ای در این باره ارائه نکرده است. تشکیل این به اصطلاح ائتلاف تحت رهبری امریکا بخشی از راهبرد واشنگتن برای سرکوب ایران محسوب می‌شود.» این رسانه معتبر غربی در ادامه بیان می‌کند: «حقیقت تشکیل چنین ائتلافی این است که واشنگتن در حال لابی کردن با دیگر کشور‌ها به منظور کمک به امریکا برای تحت فشار قرار دادن تهران است. ایران یک شریک راهبردی برای چین می‌باشد و پکن در تلاش برای حفاظت از صلح و ثبات در خلیج فارس است. چین همکاری‌های نزدیکی با ایران در زمینه مبارزه با دزدی دریایی دارد که این اقدام به نفع دیگر کشور‌ها نیز است. تأمین امنیت خطوط کشتیرانی به امنیت اقتصادی جهانی مرتبط است زیرا حدود ۳۰ درصد از نفت خام جهان از طریق خلیج فارس و دریای عمان منتقل می‌شود.»

گلوبال تایمز همچنین ادامه می‌دهد: «چین در حال به کار‌گیری تلاش‌های زیادی برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه است. چین ناوگان دریایی خود را به منظور انجام مأموریت‌های اسکورت کشتی‌ها در خلیج عدن و آب‌های سومالی به این مناطق اعزام کرده است. چین برای اسکورت بهتر کشتی‌ها با جیبوتی همکاری می‌کند و یک پایگاه حمایتی در آنجا برای کشتی‌های ارتش این کشور ایجاد کرده است. استکبار و اقدامات بی‌محابای واشنگتن، سبب ایجاد آشوب در خلیج فارس شده است. تا وقتی که واشنگتن رویکرد خود را تغییر ندهد، ابهامات در منطقه همچنان ادامه خواهد داشت. در این میان، همپیمانان امریکا با رویکرد واشنگتن موافق نیستند. آلمان با اسکورت کشتی‌ها در خلیج فارس مخالفت و اعلام کرده است خطوط کشتیرانی در حال حاضر در معرض تهدید قرار ندارند.»

اعتراف به قدرت دریایی ایران

یک اندیشکده امریکایی دیگر نیز به قدرت ایران در عرصه دریایی و استیصال امریکا در رویارویی با ایران پرداخته است و ائتلاف مورد نظر امریکا و برخی از کشور‌های همپیمان وی را غیرقابل تحقق می‌داند. 

اندیشکده امریکایی شورای روابط خارجی با بررسی رفتار ایران در خلیج فارس و تأثیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رفتار اقتدارآفرین جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس آورده است: «امریکا در حال ترک خلیج‌فارس است. امسال نه سال بعد، اما شکی نیست که ایالات‌متحده این مسیر را طی خواهد کرد. بهترین مدرک برای اثبات این امر خروج امریکا از منطقه و انفعال واشنگتن در مواجهه با اقدامات ایران است. این در حالی است که مقامات و تحلیلگران امریکایی اغلب با استفاده از تعداد پرسنل، هواپیما‌ها و کشتی‌هایی که امریکا در داخل و اطراف خلیج فارس برقرار می‌کنند به توجیه روند خروج امریکا از خلیج فارس و مقابله با آن می‌پردازند.»

عطوان نویسنده مشهور روزنامه رأی الیوم نیز در همین باره می‌نویسد: «ما به برادران عرب خود در خلیج (فارس) یادآوری می‌کنیم که بیشتر سیاست‌های آن‌ها در ۲۰سال گذشته منجر به فاجعه‌ای برای آن‌ها و کشورهایشان شده است. آن‌ها علیه عراق توطئه کردند، کشوری که هشت سال برای حفاظت از آن‌ها در برابر ایران جنگید و نقش مهمی در تسهیل اشغال آن داشتند. آن‌ها حالا شکست خود را در یمن هم پذیرفته‌اند و سربازان خود را پس از پنج سال خونریزی از این کشور خارج می‌کنند و ورود به ائتلاف با اسرائیل ممکن است سومین مورد اضافی باشد.» وی در همین باره ادامه می‌دهد: «خلاصه اینکه اسرائیل دیگر قادر به محافظت از خود نیست و در شرایط اضطراب و وحشت از موشک‌های محور مقاومت به سر می‌برد. ما اعتقاد نداریم که با توجه به تغییر معادلات قدرت و ظهور قابلیت‌های محور مقاومت، ائتلاف دریایی امریکا بتواند از دیگران خصوصاً در خلیج فارس، محافظت کند.»

تقلا برای تقابل با اقتدار دریایی ایران

آنچه در این میان مهم می‌نماید این مسئله است که تقلای امریکا و متحدانش برای پایان‌دهی به اقتدار دریایی ایران پس از آنی صورت می‌گیرد که ایالات متحده در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران در عرصه خشکی اعم از تحریم‌ها و تهدیدات نظامی طعم تلخ شکست را تجربه کرده است و آنگونه که بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های معتبر بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند اقدام اخیر امریکا و متحدانش نیز محکوم به شکست است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.