رئیس اتاق بازرگانی بابل عراق گفت: ما به عنوان بخش خصوصی به دولت عراق فشار وارد می کنیم که این توافقات بین دو کشور هر چه زودتر اجرایی شود و ویژگی‌ها، موقعیت دقیق و مساحت این مناطق هرچه سریعتر مشخص شود.

به گزارش جماران؛ رئیس اتاق بازرگانی بابل عراق گفت: آماده‌ایم به تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز ایران کمک کنیم.

صادق هاشم فاضل در نشست امروز (۳۱ مرداد ) با تجار و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با اشاره به مراودات تجاری که بین ایران و عراق وجود دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار کالا از ایران به عراق صادر شد که ۹ میلیارد دلار آن کالاهای مصرفی و مابقی شامل نفت، گاز و... بوده است.

 وی ادامه داد: این میزان صادرات می‌تواند تا سطح ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

 وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و عراق وجود دارد، خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور ایران به عراق توافقاتی بین سران دو کشور صورت گرفت که یکی از موارد آن ایجاد سه منطقه آزاد در نوار مرزی ایران و عراق است.

 وی ادامه داد: ما به عنوان بخش خصوصی به دولت عراق فشار وارد می کنیم که این توافقات بین دو کشور هر چه زودتر اجرایی شود و ویژگی‌ها، موقعیت دقیق و مساحت این مناطق هرچه سریعتر مشخص شود.

 هاشم فاضل یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک را کمک به صادرات مجدد به جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: این آمادگی را داریم در شرایطی که ایران برای واردات برخی کالاها محدودیت دارد، این کالاها را به عراق وارد کرده و بدون سود به ایران صادرات مجدد کنیم.

 وی تاکید کرد: البته در این زمینه محدودیت های قانونی داریم، اما به دنبال رفع این محدودیت ها هستیم.

هاشم فاضل همچنین بر لزوم سرمایه‌های گذاری های مشترک بین ایران و عراق تاکید کرد و افزود: درخواست ما این است که خطوط تولید و مونتاژ کالاها توسط تجار ایرانی در عراق  راه اندازی شود و یا خط تولید کارخانجاتی که در زمینه تولید کالا برای صادرات به عراق فعالیت دارند به داخل عراق جابجا شود.

 وی با اشاره به مزیت‌هایی که سرمایه گذاری های مشترک بین دو کشور دارد، یادآور شد: این امر کمک می کند هم تولید ملی در عراق افزایش یابد، هم نیروهای کار دو کشور مشغول به کار شوند و هم تجار ایرانی با هزینه کمتری دسترسی به بازار عراق داشته باشند.

 به گفته رئیس اتاق بازرگانی بابل، وقتی‌ کالاهای ایرانی در عراق تولید شود هم از هزینه های گمرکی معاف خواهند شد، هم هزینه‌های حمل و نقل بسیار کاهش می یابد و هم این کالاها بدون واسطه در بازار عراق عرضه خواهد شد.

 هاشم فاضل از مشوق هایی که برای سرمایه گذاری در عراق در نظر گرفته شده نیز یاد کرد که شامل معافیت های مالیاتی، تضمین خروج سرمایه اولیه و ... است.  وی تاکید کرد: هر سرمایه گذاری که به عراق بیاید شرایط سرمایه‌گذاری را برای آنها تسهیل می‌کنیم و علاقه داریم  شرکت‌های مشترکی با تجار ایرانی راه اندازی کنیم.

 وی در ادامه از مزیتهای استان بابل هم یاد کرد و ادامه داد: این استان با جمعیت حدود دو میلیون نفر در ۱۰۰ کیلومتری جنوب بغداد، ۴۰ کیلومتری کربلا و ۶۰ کیلومتری نجف قرار دارد و به دلیل موقعیت استراتژیکش، مرکز تجارت با سایر استان های عراق به شمار می رود.

 وی با بیان اینکه بابل در گذشته استان صنعتی اول عراق بوده، یادآور شد: این استان هم اکنون از نظر تولیدات کشاورزی نیز جایگاه بسیار خوبی در عراق دارد.

وی با بیان اینکه کرمانشاه و بابل می‌توانند با وجود مزیت هایی که دارند همکاری‌های خود را گسترش دهند، عنوان کرد: کرمانشاه توانمندی‌های زیادی دارد که در بازدیدهای اخیری که از واحدهای تولیدی استان داشتیم بیش از پیش به این مزیت‌ها پی بردیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.