مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این واکسن‌ها محصول ۲ شرکت دانش‌بنیان است، اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان فعالیت‌های چشمگیری در سال‌های اخیر داشتند و توانستند محصولات متعددی در حوزه سلامت تولید کنند.

به گزارش جماران؛ مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تولید ۲ واکسن ایرانی HPV و آنفولانزا در مراحل پایانی است، اظهار امیدواری کرد که این ۲ واکسن با تلاش محققان ایرانی تا پایان سال وارد بازار شود.

دکتر «حسین وطن پور» روز  سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در حال حاضر این ۲ واکسن در مرحله کارآزمایی بالینی (کلینیکال تریال) قرار دارند که پیش‌بینی می‌شود با تلاش محققان ما این ۲ واکسن تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

وی با اشاره به اینکه این واکسن‌ها محصول ۲ شرکت دانش‌بنیان است، اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان فعالیت‌های چشمگیری در سال‌های اخیر داشتند و توانستند محصولات متعددی در حوزه سلامت تولید کنند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، تعداد پروژه‌های ملی فعلی در حوزه بهداشت را ۱۰ مورد اعلام کرد و گفت: این پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی، داروها و واکسن هستند.

وی بر لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی در تلاش برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و وزارت بهداشت هم در برخی حوزه‌ها مانند ثبت اختراعات بین‌المللی و اخذ مجوز وی سی حمایت می‌کند. در تلاش هستیم تا هزینه‌های ثبت اختراعات بین‌المللی شرکت‌های نوپا در حوزه سلامت را پرداخت کنیم.

وطن پور به اعطای گرنت به پروژه‌های فناورانه اشاره کرد و گفت: از طریق موسسه نیماد گرنت‌هایی به پروژه‌های فناورانه پرداخت می‌شود که طی سه سال اخیر بیش از ۷ میلیارد تومان به ۳۲ پروژه پرداخت شده است.

دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خبری که خرداد ماه امسال در ایرنا منتشر شد، به نتایجی از مطالعات مرتبط با شیوع HPV در کشور اشاره کرد و گفت: نتایج برخی تحقیقات انجام شده در ایران شیوع کلی این ویروس در جمعیت زنان را حدود ۴ تا ۷ درصد تخمین می‌زند.  

وی، سرطان دهانه رحم را هفدهمین سرطان شایع بین زنان ایرانی اعلام کرد و با استناد به آمارهای تخمینی، مرگ های ناشی از سرطان دهانه رحم در کشور را سالانه ۳۷۰ مورد اعلام کرد.  

سرطان دهانه رحم یکی از خطرناک ترین بیماری‌هایی است که ابتلا به ویروس HPV  یا پاپیلوم انسانی علت اصلی آن است. علی رغم این که سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است، سالانه بیش از ۵۰۰ هزار زن در سراسر جهان مبتلا به این بیماری شده و بیش از ۲۵۰ هزار زن جان خود را از دست می‌دهند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.