مشکلی که آمریکا آن روبروست این است که بسیاری از شرکت‌کنندگان آینده‌نگر- از جمله متحدان ایالات متحده نسبت به پیوستن به یک ائتلاف نظامی به رهبری و هماهنگ شده ایالات متحده احتیاط می‌کنند.

به گزارش جماران؛ اوراسیا ریویو در گزارشی به بررسی طرح آمریکا برای ایجاد ائتلاف دریایی در خلیج فارس پرداخت.

به نقل از اوراسیا ریویو، ایالات متحده طرح ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس را مطرح کرده است اما اجرای این طرح و طی این راه برای آمریکا بسیار دشوار است. 

با این حال روشن است که ایالات متحده فکر می‌کند تهدید از جانب ایران است ایالات متحده از حدود ۶۰ کشور از جمله متحدان ایالات متحده، فرانسه، آلمان، نروژ، ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا خواسته تا در این ائتلاف شرکت کنند.

اما مشکلی که با آن روبروست این است که بسیاری از شرکت‌کنندگان آینده‌نگر- از جمله متحدان ایالات متحده نسبت به پیوستن به یک ائتلاف نظامی به رهبری و هماهنگ شده ایالات متحده احتیاط می‌کنند.

آنها می‌ترسند که آمریکا از ایجاد این ائتلاف نظامی به دنبال آغاز درگیری نظامی با ایران باشد و این درگیری تجارت نفت را هم مختل کند. 

ایالات متحده بارها سعی کرده این نگرانی را برطرف کند و به هم‌پیمانان خود این اطمینان را بدهد که چنین ائتلافی با هدف درگیری نظامی نیست و تنها برای اطمینان از امنیت ناوبری است.

پاسخ شرکت‌کنندگان بالقوه در «ائتلاف» متفاوت بوده است. کره جنوبی علیرغم داشتن تجهیزات کافی تاکنون پاسخ قطعی نداده است، فرانسه ائتلافی اروپایی را خواستار شده که از این طریق زمینه برای گفت‌وگو و ایجاد امنیت در منطقه فراهم شود. چین و هند اعلام کردند که تنها از کشتی‌های خود حفاظت خواهند کردند. ژاپن حضور در این ائتلاف را نیازمند بررسی بیشتر و حفظ رابطه با ایران دانست. از سوی دیگر ژاپن نقش مهمی در میانجی‌گری میان ایران و آمریکا دارد. 

انگلستان تنها کشوری است که حضور در این ائتلاف را پذیرفته است. حضور این کشور انتقاد کشورهای آلمان و فرانسه را برانگیخته است. آلمان و فرانسه در حال تلاش برای بقای برجام هستند و معتقدند حضور در این ائتلاف این تلاش‌ها را نابود خواهد کرد. اما مقام‌های انگلیسی حضور خود را با هدف ایجاد امنیت در خلیج فارس توجیه می‌کنند.

اسرائیل نیز برای حضور در این ائتلاف اعلام آمادگی کرده است. حضور اسرائیل در این ائتلاف با توجه به خصومت آنها با ایران خطرناک است و می‌تواند احتمال درگیری نظامی در این منطقه را بالا ببرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.